Häva fölköp?!

B

Beebii

Hej!
Jag tittade ut en billig häst, ett föl som föddes i somras (juni) och som är leveransklar strax innan jul :p. Uppfödaren bor i skåne men sålde stoet med föl i magen (fast räknar sig ändå som uppfödare/ägare av fölet) till en kvinna i mellan sverige. Själv bor jag lika långt från fölet som uppfödaren fast åt andra hållet.

Detta till trots erbjöd uppfödaren sig att dra av 500kr på priset om jag fixade pass o registrering av fölet själv. (Detta visar sig kosta mellan 1500-2000kr som jag nu blev lurad på.) Fölet kan inte reg renrasig då hingsten vid tillfället inte hade licens :(. I aug mailar uppfödaren köpekontrakt mot att jag betalar halva summan. Vilket jag gör...skriver på och skickar iväg avtalet. I dags läget har ännu inget kontrakt kommit till mig, har inte fått till samarbete med stoägaren så nu står hästen utan pass och enl uppfödaren har hon redan skickat kontraktet 2 ggr. Bad henne skicka rekommenderat (för 2:a gången) nu i dagarna men vet inte hur lång tid det tar.

Nu har jag tagit det tunga beslutet att INTE :devil: köpa denna häst då jag inte tycker de är särskilt samarbetsvilliga!! Tråkigt som fasen tycker jag då det är en efterlängtad häst som jag skulle ha som sällskap till min häst och träning för min dotter.

Min fråga till er är hur kan jag häva köpet och finns det någon möjlighet för mig att få igen handpenningen?!

:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häva fölköp?!

Men hur har du tänkt dig att plötsligt INTE köpa fölet när du redan betalat köpesumman (halva) och skrivit på ett kontrakt?

Du har ju redan köpt hästen?

Jag skulle se det som så att antingen så förklarar du för ägaren att du backar ur - pengarna du betalt tillfaller självfallet dem som handpenning.
Eller så fullföljer du hela vägen och säljer sedan fölet själv.

För köpt har du ju redan gjort?
 
Sv: Häva fölköp?!

Jo jag har ju det men jag har inte fått något kontrakt och det är ju svårt att bevisa men de skulle ju likaväl kunna lura mig!? Jag fick föra över pengar fort för det fanns andra intresserade sa hon och hon hade ont om pengar...

Jag förväntade mig ju såklart ett kontrakt i gengäld detta var som sagt 4 månader sen!! Enligt rasföreningen finns det sätt att komma runt det här då jag inte har något kontrakt och inte fått pass på hästen. Enligt lag får man ju inte sälja en häst utan pass...

Nu har jag inte försökt luras eller gjort detta med flit, utan jag var helt inställd på att köpa hästen men har fått kämpa och medla och letat och hela tiden har både stoägare och uppfödare varit fientligt inställda mot mig?! :confused:

Därför känner jag nu oxå att jag inte längre vill ta emot hästen, det är deras problem att ha en svår registrerad häst utan pass och köpare...
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag förstår ingenting!!!

Har du sett fölet?

Har du bara betalat in pengar utan att ha fått något kvitto?

Finns det fortfarande köpare som köper hästar på detta sätt?

Vilken kostnad rör det sig om?
 
Sv: Häva fölköp?!

Du har köpt hästen och skrivit på kontraktet. Du har betalt halva summan och därmed fullgjort en del av betalningsåtagandet. Att backa nu innebär att du kan tvingas fullfölja köpet, säljaren lär ju ha det påskrivna kontraktet hos sig - eftersom du nu skrivit på det och återsänt det.

Lurad på passkostnaden har du väl inte blivit?
 
Sv: Häva fölköp?!

Ja vi har sett fölet en gång (bor långt ifrån som sagt) vilket inte var dte lättaste att få tillgång till då stoägaren inte verkar intresserad alls i fölet och dess nya ägare. Fölet är i princip ohanterat vilket inte heller framgått.
Jag ska erkänna att jag inte visste vad passet kostade och trodde hon drog av kostnaden för pass och inte bara symbolisk summa.

Jag har inte mycket pengar och hade inte mycket val av häst så när hon bad mig föra över pengar kändes det som att jag var tvungen för att inte gå miste om hästen. Oerhört dumt gjort men hur gör man då?!!

Ja jag trodde ju i min enfald att hon med skrev på kontraktet och skickade men så var ju alltså inte fallet.
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag förstår inte riktigt vad du vill komma åt här, men ett pass på en liten kan ta låååång tid att få.

Min lilleman föddes 29/5 2009 och jag fick hem passet i juni 2010 (islandshäst), men jag köpte honom ändå när han bara var ett par dagar gammal. Så gäller frågan passet är det ju inte ett problem.
Sen gjorde vi som så att uppfödaren stod för chippning och märkning och allt vad det var inblandat och sen stod jag för passkostnaden. Kanske det var så din säljare tänkte?

Jag hoppas det löser sig för dig i alla fall. :)
 
Sv: Häva fölköp?!

Fölet är ju snart lev. klar. Kan du inte börja planera för att få hem den istället sen fixa pass hemma?

Så slipper du ta det genom dom.

Att skicka rek. tar några dagar. Men det ska finnas ett kolli nr på dem så du kan söka det på internet/genom posten.

mvh
 
Sv: Häva fölköp?!

Ja det där med passet var ju så att eftersom vi bor i olika län har dte varit omöjligt för mig att få tag i någon som utför signalement på hästen då stoägaren måste vara hemma och ta emot och då vill hon att jag betalar henne för utebliven lön ersättning!!

Och nej uppfödaren ville att jag skulle stå för allt, pass, registrering signalementsbeskrivning och försäkring innan jag ens fått hem hästen. Känner mig maktlös som inte kan ta hand om hästen (och det känns inte som om stoägaren kan/vill det heller) inte får papper på henne och inte ens kan vara säker på att få hästen sen...

Enligt rasföreningen ska passuppgifter vara inlämnade före första november för att man ska hinna få innan årsskiftet som man måste på föl födda i år. (Iaf enligt den rasföreningen) det tåget har ju gått som sagt.

Hur som haver är det ingen som vet om/hur man kan återfå handpenning? vad krävs för att köpet ska ogiltigförklaras?
 
Sv: Häva fölköp?!

Kanske för att dom inte skickat kontraktet?? Men om h*n nu gjort det och du får de i dagarna så vet jag inte vad man ska gå på annars..
 
Sv: Häva fölköp?!

När du bestämde dig för att köpa fölet, annonserades den ut som renrasig då? Det borde i såfall vara nog för att häva köpet, om den NU inte går att registrera som renrasig pga att fadern inte hade licens. Vore jag du skulle jag ta kontakt med en jurist som är duktig på hästaffärer.
Hoppas det löser sig!
 
Sv: Häva fölköp?!

Tag kontakt med jurist och betala för deras rådgivning, det vinner du på i längden. Tyvärr låter detta som om du kommer få en dyr fölunge i slutändan i och med att du skall stå för alla avgifter. Och väntar du tills den är avvand så tillkommer väl DNA eftersom den inte är vid moderns sida?? Kan ha fel på den punkten.
Skall du häva köpet så måste du ha det vattentätt och det kan tyvärr bara uppnås med en slipad jurist på hästköp! Tyvärr...
Håller dock tummarna för dig att det skall lösa sig...
 
Sv: Häva fölköp?!

Men det måste väl finnas en id-kontrollant som kan tänka sig att komma på ickë-kontorstid så människan slipper ta ledigt från jobbet?! Det finns det iaf gott om här...

Du skriver att "uppfödaren vill", men är det ett krav?
 
Sv: Häva fölköp?!

Du har själv valt att ge dig in i en rätt komplicerad affär, som du nu - mer än halvvägs igenom - vill dra dig ur. Det är lite sent. Du har faktiskt en skyldighet att genomföra köpet. D v s betala resterande summa och hämta hästen enligt den överenskommelse ni gjort.

Att du inte gjort tillräckligt med efterforskningar (t ex totalkostnad för pass) är ju inte säljarens fel, du har gått med på den prisreduktion som säljaren föreslog. Var det viktigt för dig, måste du ju bevaka dina intressen.

Affären kommer sannolikt bli dyr för dig, men jag tror du har väldigt, väldigt liten chans att häva köpet då jag inte ser någon egentlig grund till någon hävning. En jurist kostar runt 1500 kr/timme, det kan bli dyrt med en konsultation. Ännu mer pengar som läcker ut p g a affären.
 
Sv: Häva fölköp?!

Eftersom en häst går att köpa på basen av muntligt avtal (dvs att kontraktet inte kommit saknar i detta avseende betydelse) och du dessutom redan betalt handpenningen vilket visar att ni träffat avtal om köp måste du visa på att det är något med hästen som inte stämmer med det säljaren sagt eller du annars haft fog för att förvänta dig. Jag har svårt att se att stoets ägare har någon anledning att springa benen av sig för att hjälpa till med att du ska kunna fixa med passet, och att du inte visste vad allting kostade när du gick med på rabatten är nog mest ditt eget problem.
 
Sv: Häva fölköp?!

Tråkigt att du råkat ut för en oseriös uppfödare som det verkar. Men jag tror inte du kan häva köpet nu. Om jag var du skulle jag hämta den genast när den är avvand, ta hem den och fixa passat. Sälj den sen om du inte vill ha kvar den.
 
Sv: Häva fölköp?!

Enligt rasföreningen finns det sätt att komma runt det här då jag inte har något kontrakt och inte fått pass på hästen. Enligt lag får man ju inte sälja en häst utan pass...

Fast det har ni ju en överenskommelse att du skulle fixa, så då är det ju ditt ansvar att fölet är utan pass och det kan du ju inte lägga skulden på säljaren för.
 
Sv: Häva fölköp?!

Tack tack jag inser nog själv att det var dumt (!!) men att jag ska bli tvungen att genomföra köp och betala resterande är inte sant. Handpenning betalas ju för att ägaren ska vara säker på att inte förlora pengar och ev andra köpare, och köparen för att hästen inte ska säljas vidare. Nu är det såklart annorlunda med ett föl och vuxen häst men ett föl tillkommer ju väntetid på och kan inte hämtas direkt. Att det är långt avstånd gör inte saken lättare.

Förvisso står det i kontraktet att köparen ålägger sig att ordna med pass men det är ett kontrakt skrivet av säljaren och uppfödaren räknas ännu som ägare och bör alltså inte sälja utan pass (eller åtminstonde se till att hästen har pass) hennes ursäkt var att hon bodde så långt ifrån för att fixa pass. Så då borde hon ju gjort upp med stoägaren om att hon ordnar med pass och nya ägaren(jag) betalar. Vilket jag föreslog men då vart hon arg på mig igen...


Jag har faktiskt inga skyldigheter att fixa hästpasset!

Jag har inte fått några papper vare sig till mig eller stoägaren (enligt henne) för att kunna ordna med pass krävs det ju papper på både hingst och sto och det har jag inte fått tillgång till...
 
Sv: Häva fölköp?!

Så då behöver hon alltså se till att du får möjlighet att fixa passet. Jag tror knappast att du kan häva köpet i detta läge på grund av "bristande samarbetsvillighet" som du skrev. Det är ju ännu inte dags att leverera hästen enligt ert avtal. Däremot har jag svårt att se att du skulle behöva betala hästägaren för att hon stannar hemma. Det bör i så fall säljaren se till.
 
Sv: Häva fölköp?!

Vad menar du förresten med att du inte har några skyldigheter att fixa hästpasset? Du har ju avtalat om att du skall göra det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 632
Senast: Similitude
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 010
Senast: Marie_Ozzy
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 658
Senast: Rifer
·
T
Hästmänniskan Jag håller ju på att köpa häst, det är långt till där hästen bor, typ 50-60 mil. Det har varit 4 månaders leveranstid på henne...
Svar
3
· Visningar
796
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp