Häva fölköp?!

Sv: Häva fölköp?!

För den som vill lägga övriga kommentarer - uppfödaren mailade kontraktet som jag själv fick skriva på och skicka sen enligt egen utsaga har hon skickat kontraktet minst 2ggr men inte har jag fått något för det! (osannolikt eller inte?!)

I nuläget inväntar jag fortfarande kontraktet som enligt postens tabell ser ut så här: 1:a-klassbrev - REK 1 arbetsdag. Hon borde skickat senast i onsdags....:crazy:

Då har du alltså en kopia av kontraktet, precis som jag antog. Då kan du bevisa ägarskap och det enda du behöver göra är att skaffa pass till fölingen, vilket du 'bara' behöver stämma träff med ID-kontrollanten för (ja och skicka in och betala då) - om du vill alltså.

Det kan ta en extra dag för REK-avin att komma fram, men nu borde du haft den ja.

Om du nu vill hoppa av affären, så frågan som ställts av flera är ju - har du tagit upp detta med säljaren?? Dvs pratat med säljaren om att du inte vill fullfölja åtagandet?
 
Sv: Häva fölköp?!

Men herregud vad är det för fel på er?! Nu har ju TS förklarat minst tre gånger hur hon tänker göra och varför - och ni bara fortsätter att älta och analysera och komma med egna små förklaringar, helt gripna ur det blå. :o
TS börjar med att fråga om någon vet om hon kan häva köpet och ev få tillbaka handpenning och innan man vet ordet av så har ni här på forumet (med några få undantag) dömt ut TS och bestämt att hon ljuger för i själva verket vill hon inte ha fölet!
Man häpnar! :crazy:
 
Sv: Häva fölköp?!

Ts har FÅTT svar, från både mig och andra ang det. Läs hela tråden så ser du. TS har fått det korrekta svaret att det finns få skäl att häva köpet, men vill hon försöka hitta ett bör hon kontakta jurist. Hon har också upprepade gånger råtts att kontakta säljaren och tala om att hon vill avstå köpet, och se hur säljaren ställer sig till det.

Det var dock inte riktigt ett svar TS accepterade, utan fortsätte hävda att det inte gick att fixa pass - beroende på stoägaren och säljaren och tja alla utom TS själv. TS har dessutom flera ggr hävdat felaktigheter, som att hon inte KAN hämta hästen utan pass, att hon inte KAN skaffa pass till hästen osv, vilka har bemötts.

När TS sida upp och sida ner envist hävdat att hon inte kan, så har funderingar från flera håll väckts ang om huruvida det eg handlar om kan eller vill. Men TS har både i början av tråden och senare gång på gång fått saksvaren som efterlystes. Men inte riktigt velat ta till sig och/eller acceptera dem.
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag har läst tråden och om du läser moholmarabs första inlägg, så är det hela historien och problemet i en mycket bra sammanfattning, vilket ju också Ts bekräftar.
Jag tycker att Ts har förklarat sin ståndpunkt mycket bra och jag tycker också att hon gör helt rätt som inte vill gynna oseriösa uppfödare och inte heller bryta mot lagen, däremot har h*n inte hävdat någonting "sida upp och sida ner", jag ser sidor som är helt rena från inlägg från ts. Däremot har diskussionerna här fortsatt och lär väl fortsätta ännu en bit nu....
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag förstår inte riktigt synen att detta är ett frågeforum, där det inte ska uppstå sidodiskussioner, där ts ska styra trådens utveckling genom att hålla eventulle diskussioner till ursprungsfrågan.

Detta ÄR ett diskussionsforum och trådar utvecklas utifrån de svar som kommer in i tråden. Det skapar nya frågor, nya synvinklar och nya frågeställningar.

Så länge inget inlägg bryter mot forumreglerna så finns det väl ingen anledning att inte fortsätta diskutera det som framkommer från ena eller andra hållet`

Lovis - INTE i sin moderatorroll utan som enskild användare
 
Sv: Häva fölköp?!

Fast TS lade ut frågan på ett forum. Och uppenbarligen tycker inte alla att det är så svart och vitt som du och TS.

Jag förstår att TS har hamnat i en jobbig sits, men det finns förmodligen en enkel lösning och jag mfl har flera gånger frågat om TS har kontaktat säljaren och sagt att h*n vill dra sig ur, men det verkar inte TS vilja svara på??? Jag skulle tro att problemet är ganska lätt att lösa!

Tror säkert att säljaren inte skött sig oklanderligt i detta fallet men en kommunikation går inte bara en väg och vi har bara hört TS version av det hela -vilken många finner en hel del hål i.

Sorry att inte alla håller med er till 100%
 
Sv: Häva fölköp?!

Ja om ni på forum fick höra båda sidor kanske man inte hade skrivit ut det på forum?! ;)

Huruvida jag har kontaktat uppfödaren eller inte står oxå i forumet!

Som sagt det rör bara mig och uppfödaren men som opartiska personer (?!) tänkte jag bara höra - och notera att detta var ursprungsfrågan från början - i vilka fall ni har erfarenhet av att få tillbaka ev handpenning vid hävning av köp!

Sen är det upp till mig och helt privat vare sig jag bestämmer att köpa häst eller inte! :laugh:
 
Sv: Häva fölköp?!

Sen är det upp till mig och helt privat vare sig jag bestämmer att köpa häst eller inte! :laugh:

Ja visst är det, det är väl ingen som har ifrågasatt?

Ang din ursprungsfråga är det ju just det som många har svarat på -att du förmodligen inte har rätt till någon återbetalning av handpenning, men då har du börjat argumetera. Jag förstår ärligt talat inte vad du är ute efter?

Och nej ingenstans har jag sett att du har haft kontakt med säljaren och sagt att du vill avbryta köpet. Men jag kanske har missat något inlägg?
 
Sv: Häva fölköp?!

Nu måste jag också svara känner jag. Eftersom det kommit fram senare? att hästen inte går att registrera med full stam (eller fullgodkänd) pga att hingsten ej hade licens vid betäckningstillfället så tror jag nog du kan häva köpet, eftersom du trodde du köpt ett föl med "full stam".

Vad är det för typ av häst, halvblod? Man blir ju lite nyfiken :angel:

Sen tycker jag nog rent personligt att du kanske inte ska köpa hästen, det är ju inget kul för fölet att komma till någon som inte vill ha den? Hur hade du tänkt lösa det med sällskap?

ps, ring upp den där uppfödaren nu och få saken ur världen :)
 
Sv: Häva fölköp?!

Jag tror att det lättaste är att kontakta säljaren och meddela att du vill bryta affären p g a att du inte får något kontrakt. Och om det nu finns andra underliggande orsaker. Så får du se hur säljaren hanterar ditt meddelande.

När man sätter lite press på strulpellar brukar det faktiskt ordna sig rätt snabbt, särskilt om det är så enkelt som att tummen inte kommit ur specialstället. Sedan kan det behövas ännu mer press, och då blir det ju tråkigt och kostsamt om man måste driva vidare.

Om hästen är annonserad som renrasig men inte går att registrera som renrasig och du inte fått det beskedet innan ni skrev kontrakt/kom överens om köp är jag rätt övertygad om att du har rätt att häva köpet med full återbetalning, men det kan ju bli lite svårt att få full återbetalning om säljaren vägrar återbetala och saken ska drivas vidare.

Mycket hänger också på hur stor summa pengar det gäller, som du har betalt och total köpeskilling. Hur mycket pengar är du beredd att lägga på att driva saken om säljaren inte är samarbetsvillig, helt enkelt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 632
Senast: Similitude
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 010
Senast: Marie_Ozzy
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 658
Senast: Rifer
·
T
Hästmänniskan Jag håller ju på att köpa häst, det är långt till där hästen bor, typ 50-60 mil. Det har varit 4 månaders leveranstid på henne...
Svar
3
· Visningar
796
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp