Bukefalos 28 år!

Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, fast säljaren (A) verkar ha ljugit om att hästen inte uppvisat problemet under en viss period. Hen verkar ha sagt att hästen gjorde så för några år sen men har inte gjort det sedan dess. Sen har TS fått veta (av nån annan, jag vet inte vem) att hästen visst gjort så under den period A hävdar att den inte gjort det. Om jag förstått det rätt. Om det håller juridiskt vet jag inte.
Exakt så.
Här baserade jag det mycket på att unghästar gör knäppa grejer ibland. Det hör till och inget säger att om hästen gör en knäpp grej vid 4 års ålder att den kommer att göra detta som vuxen.
 
Ja men det är inte i skrift till TS säljare och det hade varit av vikt
Enda jag kan bevisa om man hårdrar det, är att A åtminstone senare fått all information då denne liksom jag började söka.
Sen kan jag stilla undra varför man direkt börjar gräva runt om hästen man köpt om man inte haft några som helst problem. Men det är bara en tanke från mig. Jag kan även undra varför man gör exakt samma sak mot den man säljer till. Men det är ju mer en moralisk aspekt
 
Exakt så.
Här baserade jag det mycket på att unghästar gör knäppa grejer ibland. Det hör till och inget säger att om hästen gör en knäpp grej vid 4 års ålder att den kommer att göra detta som vuxen.

Sen kan ju en flytt och ägarbyte göra att hästen visar upp gamla beteenden igen. Men det är ju inte ok att säljaren ljög för dig när du frågade.
 
Jag hade avlivat hästen och sett det som läropengar.
Även om du kanske skulle vinna än process så kommer det kosta väldigt mycket att nå dit. Det är uppenbarligen en billig häst, det kommer högst troligt inte vara värt det.
Säljaren kan bara sitta lugnt i båten och vänta under tiden som du lägger massa pengar på jurister. Möjligen slutar det med förlikning och du får tillbaka en del av inköpspriset men vid det laget kommer den summan ätits upp med råge av kostnaderna.
Detta fallet känns så himla osäkert iom att hästen trots allt såldes som projekthäst. Inte ens de mest solklara fallen är solklara i rätten.
Du kommer garanterat få rådet av en jurist att gå vidare, den cashar in oavsett om du vinner eller förlorar.
 
Hade jag berättat så hade folk känt igen den garanterat. Den är ganska välkänd när jag själv började luska. Pga många flyttar och det specifika problem den har som gör den farlig. Oavsett vad du tror eller tycker.

Jag har heller inte köpt den billigt. Utan för ett ändamål där den sedan lång tid visat sig vara livsfarlig. Även om problemet mirakulöst skulle försvunnit några månader.

Eftersom jag inte efterfrågar råd om hästen så finns det ingen anledning att skriva mer om den för att stilla nyfikenheten hos ja just det för mig kreti och pleti. Det finns säkerligen kunskap här, men nu var det inte hästkunskap jag var ute efter. Då hade jag startat en tråd om problemhästar istället.
Men du köpte en projekthäst.
Det innebär problem. Den kanske inte hade just DE problem du frågat om tusen gånger hos den som du köpte hästen av, den kanske inte hade just de problemen hos den förra ägaren.
 
Om du verkligen vill driva detta rättsligt så var beredd på att det kommer kosta, och välj jurist med omsorg. Även om det skulle gå att ”vinna” kommer det inte vara långt ifrån självklart, så säger någon jurist till dig att det är en solklar vinst så byt jurist.
 
Men du köpte en projekthäst.
Det innebär problem. Den kanske inte hade just DE problem du frågat om tusen gånger hos den som du köpte hästen av, den kanske hade de problemen hos den förra ägaren.
Projekthäst är inte synonymt med en häst med mycket svåra problem. Har du tittat på hästnet? Finns de som ”bara” är svåra att lasta, ridits ett par år för sent och ligger efter i sin utbildning också till riktiga problemhästar med grava problem. Spannet är minst sagt brett. Men projekthästen kan likaväl vara en snäll 6 åring som inte ridits in. Vi har en som säljs som projekt, en 10 åring som inte gjort mer än att ridits i alla gångarter. Sen- men varken skadad eller besvärlig på något vis. Den som tar sig tiden får en guldklimp.
 
Om du verkligen vill driva detta rättsligt så var beredd på att det kommer kosta, och välj jurist med omsorg. Även om det skulle gå att ”vinna” kommer det inte vara långt ifrån självklart, så säger någon jurist till dig att det är en solklar vinst så byt jurist.
Tack, detta är jag medveten om. Jag vill i första hand få veta vad jag har rätt till och vilka vägar man kan gå. Inte dra igång en rättegång
 
Projekthäst är inte synonymt med en häst med mycket svåra problem. Har du tittat på hästnet? Finns de som ”bara” är svåra att lasta, ridits ett par år för sent och ligger efter i sin utbildning också till riktiga problemhästar med grava problem. Spannet är minst sagt brett. Men projekthästen kan likaväl vara en snäll 6 åring som inte ridits in. Vi har en som säljs som projekt, en 10 åring som inte gjort mer än att ridits i alla gångarter. Sen- men varken skadad eller besvärlig på något vis. Den som tar sig tiden får en guldklimp.
Alltså jo problemhäst är en problemhäst det är inte en häst med lite egenheter som alla andra..
 
Projekthäst är inte synonymt med en häst med mycket svåra problem. Har du tittat på hästnet? Finns de som ”bara” är svåra att lasta, ridits ett par år för sent och ligger efter i sin utbildning också till riktiga problemhästar med grava problem. Spannet är minst sagt brett. Men projekthästen kan likaväl vara en snäll 6 åring som inte ridits in. Vi har en som säljs som projekt, en 10 åring som inte gjort mer än att ridits i alla gångarter. Sen- men varken skadad eller besvärlig på något vis. Den som tar sig tiden får en guldklimp.
Tror du har en egen uppfattning gällande allt kring den här hästen och tråden.
Vet inte om du väljer att blunda för du är så besviken?
 
Jag hade avlivat hästen och sett det som läropengar.
Även om du kanske skulle vinna än process så kommer det kosta väldigt mycket att nå dit. Det är uppenbarligen en billig häst, det kommer högst troligt inte vara värt det.
Säljaren kan bara sitta lugnt i båten och vänta under tiden som du lägger massa pengar på jurister. Möjligen slutar det med förlikning och du får tillbaka en del av inköpspriset men vid det laget kommer den summan ätits upp med råge av kostnaderna.
Detta fallet känns så himla osäkert iom att hästen trots allt såldes som projekthäst. Inte ens de mest solklara fallen är solklara i rätten.
Du kommer garanterat få rådet av en jurist att gå vidare, den cashar in oavsett om du vinner eller förlorar.
Det är jag medveten om. Men vill ändå veta vad en sådan säger.
Jag kommer inte att avliva i första hand utan ge den en chans. Men hellre avlivning än att säljas vidare. Tydligt i detta fallet är ju att det inte finns några garantier oavsett avtal att hästen används till det som står sedan
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är jag medveten om. Men vill ändå veta vad en sådan säger.
Jag kommer inte att avliva i första hand utan ge den en chans. Men hellre avlivning än att säljas vidare. Tydligt i detta fallet är ju att det inte finns några garantier oavsett avtal att hästen används till det som står sedan
Jag hoppas att "ge den en chans" INTE betyder att du tänker försöka ridträna hästen efter allt som kommit fram.

Låt den få frid, antingen genom att du behåller som sällskaps/joggingsällskaps/trickträningshäst, eller att du säljer den till ett mycket väl valt hem som sällskap, eller att du avlivar.
 
Fast jag förstår inte riktigt vad du förväntade dig när du köpte en projekt häst? Visst, om nu säljaren visste att det här problemet förekommit mer nyligen än ett par år sedan och medvetet hållit truten om det så är det fult gjort.

MEN ÄVEN om säljaren talat sanning med att beteendet inte visat sig på ett par år så skulle du ändå kunnat hamna i samma sits du är i nu. Att problem kan komma tebax, speciellt vid stress/flytt är ju knappast något ovanligt.

Om detta problem är en sådan deal breaker för dig och om det nu är så viktigt med en ridbar häst varför köpte du inte en ridbar häst som inte har en historia med problem i bagaget som du inte vill ha?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 070
Senast: Lobelia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 743
Senast: Linda_A
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
321
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 251
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp