Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag förstår inte riktigt vad du förväntade dig när du köpte en projekt häst? Visst, om nu säljaren visste att det här problemet förekommit mer nyligen än ett par år sedan och medvetet hållit truten om det så är det fult gjort.

MEN ÄVEN om säljaren talat sanning med att beteendet inte visat sig på ett par år så skulle du ändå kunnat hamna i samma sits du är i nu. Att problem kan komma tebax, speciellt vid stress/flytt är ju knappast något ovanligt.

Om detta problem är en sådan deal breaker för dig och om det nu är så viktigt med en ridbar häst varför köpte du inte en ridbar häst som inte har en historia med problem i bagaget som du inte vill ha?
Jag köpte en ridbar häst mig veterligen
 
Jag hoppas att "ge den en chans" INTE betyder att du tänker försöka ridträna hästen efter allt som kommit fram.

Låt den få frid, antingen genom att du behåller som sällskaps/joggingsällskaps/trickträningshäst, eller att du säljer den till ett mycket väl valt hem som sällskap, eller att du avlivar.
Tack, den biten har jag hjälp med och en plan för.
 
Men driv det vidare om du vill? Vad vill du att vi ska säga? Var hästen dyr och du har råd att förlora pengar på en jurist så kör.
Var den billig kommer det förmodligen inte vara värt det.
Har redan skrivit flertal gånger varför jag valde att starta tråden.
 
"...varför köpte du inte en ridbar häst som inte har en historia med problem i bagaget som du inte vill ha?.." Som dessutom annonserats som projekt häst?

Återigen även om säljaren talat sanning om hästen kunde du ändå hammnat här där hästen visar dessa problem igen vid flytt/stress.
Jag känner att jag faktiskt inte behöver redovisa det för dig då jag har all rätt att köpa vilken häst jag vill.

Jag köpte en häst som skulle vara ”symptomfri” sen åratal tillbaka och som jag förhörde mig noga om..,Punkt.

I övrigt helt OT för tråden. Då hästen redan är här, om man inte bara vill kasta lite skit.
 
Jag känner att jag faktiskt inte behöver redovisa det för dig då jag har all rätt att köpa vilken häst jag vill.

Jag köpte en häst som skulle vara ”symptomfri” sen åratal tillbaka och som jag förhörde mig noga om..,Punkt.

I övrigt helt OT för tråden. Då hästen redan är här, om man inte bara vill kasta lite skit.
Mja, egentligen inte OT. Eftersom säljaren ändå underrättade dig om beteendet så blir ju frågan (rättsligt) om det kan anses som att köparens kunskapsläge bör vara på nivån att man förstår att vissa beteenden kan återkomma.

Dvs, att hon underrättade dig om att problemet funnits ---> du borde ha förstått att det kan komma tillbaks.
 
Jag känner att jag faktiskt inte behöver redovisa det för dig då jag har all rätt att köpa vilken häst jag vill.

Jag köpte en häst som skulle vara ”symptomfri” sen åratal tillbaka. Punkt.

I övrigt helt OT för tråden
Fast helt OT är det ju inte. För du har köpt en häst som projekt, som har haft en problematik tidigare. Mer nyligen än du var medveten absolut, men du visste ändå om att den funnits och valde ändå att köpa hästen. Helt klart ett sämre utgångsläge för dig juridiskt, jämfört med om du inte alls vetat om att problematiken någonsin funnits. Sen tänker jag också på hur länge sen det är säljaren sa att problematiken fanns? För svaret ”länge” är ju relativt
 
Mja, egentligen inte OT. Eftersom säljaren ändå underrättade dig om beteendet så blir ju frågan (rättsligt) om det kan anses som att köparens kunskapsläge bör vara på nivån att man förstår att vissa beteenden kan återkomma.

Dvs, att hon underrättade dig om att problemet funnits ---> du borde ha förstått att det kan komma tillbaks.
Du har överhuvdtaget inte läst tråden va? Betendet var ju aldrig borta såsom säljaren påstod. Med tanke på hur många gånger jag skrivit det så vet jag faktiskt inte hur jag skall uttrycka mig .
 
Jag känner att jag faktiskt inte behöver redovisa det för dig då jag har all rätt att köpa vilken häst jag vill.

Jag köpte en häst som skulle vara ”symptomfri” sen åratal tillbaka. Punkt.

I övrigt helt OT för tråden
Självklart måste du inte redovisa något för mig men jag tycker inte det är OT för tråden alls vad du förväntade dig av en projekt häst?

En projekt häst är just det projekt, och symtom fri är inte dessama som att problemen inte kan komma tebax. SPECIELLT vid den stress som en flytt innebär. Hästen skulle mycket väl kunnat vara symtomfri hos säljaren för att sedan falla tebax i gamla beteenden. Har ju exempel på en häst här i tråden som blir påverkad vid flytt.
Min egen ponny är ett annat exempel, skulle jag sälja henne är det mycket möjligt att hon skulle kunna gå ett par månader utan att bocka, säljas som en häst som inte bockat.pp länge för att sedan bocka första veckan med ny ryttare. Utan att någon ljugit eller att nya köparen skulle kunna få rätt att häva köpet. 🤷‍♀️

Köper man en projekt häst för man vara beredd på att det kan bli problem, även andra/nya problem som tidigare ägaren inte haft iom att man ändrar på precis allt vid en flytt. Nytt stall, foder, människor, utrustning, rutiner etc.
 
Fast helt OT är det ju inte. För du har köpt en häst som projekt, som har haft en problematik tidigare. Mer nyligen än du var medveten absolut, men du visste ändå om att den funnits och valde ändå att köpa hästen. Helt klart ett sämre utgångsläge för dig juridiskt, jämfört med om du inte alls vetat om att problematiken någonsin funnits. Sen tänker jag också på hur länge sen det är säljaren sa att problematiken fanns? För svaret ”länge” är ju relativt
Betendet har ju inte varit borta utom en kort tid om ens det stämmer. Det ljög säljaren om. Det finns flera som kan intyga att betendet inte alls är långt tillbaka i tiden och råkat ut för det vilket jag skrivit innan
 
Du har överhuvdtaget inte läst tråden va? Betendet var ju aldrig borta såsom säljaren påstod. Med tanke på hur många gånger jag skrivit det så vet jag faktiskt inte hur jag skall uttrycka mig .

Jodå, jag läser den mycket noga. Intressant ämne.

Men du har inte så mycket erfarenhet eller teoretisk kunskap om "projekthästar" va?

Det jag försöker säga är, att av det du skrivit, så verkar det som att ägare A gav dig tillräckligt mycket information för att du borde ha anat ugglor i mossen innan köpet blev av.

Såna beteenden som du hintat om, när de snabbt och explosivt gör sig av med ryttare, försvinner inte helt. Man kan inte "fixa" hästar på det viset. Dom är inte maskiner, dom är inte programvara.

Det djur lär sig, det kan dom. Även om dom inte visar upp beteendet konstant.

Du kommer aldrig att kunna garantera att ett sånt beteende inte kommer tillbaks, oavsett hur mycket du tränat hästen, oavsett hur mycket du smärtutreder och rehabbar. Risken kommer alltid att finnas.
 
Självklart måste du inte redovisa något för mig men jag tycker inte det är OT för tråden alls vad du förväntade dig av en projekt häst?

En projekt häst är just det projekt, och symtom fri är inte dessama som att problemen inte kan komma tebax. SPECIELLT vid den stress som en flytt innebär. Hästen skulle mycket väl kunnat vara symtomfri hos säljaren för att sedan falla tebax i gamla beteenden. Har ju exempel på en häst här i tråden som blir påverkad vid flytt.
Min egen ponny är ett annat exempel, skulle jag sälja henne är det mycket möjligt att hon skulle kunna gå ett par månader utan att bocka, säljas som en häst som inte bockat.pp länge för att sedan bocka första veckan med ny ryttare. Utan att någon ljugit eller att nya köparen skulle kunna få rätt att häva köpet. 🤷‍♀️

Köper man en projekt häst för man vara beredd på att det kan bli problem, även andra/nya problem som tidigare ägaren inte haft iom att man ändrar på precis allt vid en flytt. Nytt stall, foder, människor, utrustning, rutiner etc.
Tack men jag vet hur hästar fungerar vid stress, flytt.

Problemet är ju att flera kan intyga att problemet inte var borta med allvarliga påföljder. Vilket jag skrivit gånger flera. Så jag förstår inte din poäng med din ponny. Om den bockat vid 4… så innebär det inte att den kommer att behöva bocka vid säg 9 års ålder om den varit bockfri under tiden.

Nej det är helt OT, det rör varken juridiken eller annat. Hästen står här så vad vill du jag skall göra?

Visst jag kan sitta och gröna mig att jag inte ringt landet runt och lusläst alla kontrakt, eller röntgat hela hästen innan den kom. För det är ungefär det enda jag inte gjort och jag tror ett fåtal faktiskt gör det.
 
Jodå, jag läser den mycket noga. Intressant ämne.

Men du har inte så mycket erfarenhet eller teoretisk kunskap om "projekthästar" va?

Det jag försöker säga är, att av det du skrivit, så verkar det som att ägare A gav dig tillräckligt mycket information för att du borde ha anat ugglor i mossen innan köpet blev av.

Såna beteenden som du hintat om, när de snabbt och explosivt gör sig av med ryttare, försvinner inte helt. Man kan inte "fixa" hästar på det viset. Dom är inte maskiner, dom är inte programvara.

Det djur lär sig, det kan dom. Även om dom inte visar upp beteendet konstant.

Du kommer aldrig att kunna garantera att ett sånt beteende inte kommer tillbaks, oavsett hur mycket du tränat hästen, oavsett hur mycket du smärtutreder och rehabbar. Risken kommer alltid att finnas.
Jag har ganska stor kunskap om projekthästar.

Så om en 4 åring tex skickar en ryttare åt fanders några gånger som unghäst. Är det ens relevant när den varit lugn tills den är 9? Då är det inte många hästar någon kan köpa alls, de allra flesta är det stor skillnad på vad de gör som gröna unghästar och vuxna hästar som funkat i många år. Här ser jag snarare en bristande kunskap.

Nej, du har inte en aning om hur grundligt jag samtalat/förhört med person A osv. Så nej det fanns ingen anledning att tro. Även om du vill få det dit.

Har heller aldrig trott att hästar är programvara, du behöver inte idiotförklara mig.
 
Tack men jag vet hur hästar fungerar vid stress, flytt.

Problemet är ju att flera kan intyga att problemet inte var borta med allvarliga påföljder. Vilket jag skrivit gånger flera. Så jag förstår inte din poäng med din ponny. Om den bockat vid 4… så innebär det inte att den kommer att behöva bocka vid säg 9 års ålder om den varit bockfri under tiden.

Nej det är helt OT, det rör varken juridiken eller annat. Hästen står här så vad vill du jag skall göra?

Visst jag kan sitta och gröna mig att jag inte ringt landet runt och lusläst alla kontrakt, eller röntgat hela hästen innan den kom. För det är ungefär det enda jag inte gjort och jag tror ett fåtal faktiskt gör det.

Nämen en häst som var bockig vid många tillfällen vid 4-års åldern kan absolut plocka fram det beteendet igen om förutsättningarna ändras. Skada, viloperiod efter skada, förändringar i miljön, nytt stall, blåsig dag i ny sadel som klämmer, etc etc.

Dom blir inte "bockfria". Personlighet, kroppsbyggnad, och biblioteket av allt dom lärt sig ändras inte på det viset.

Hästar är inte bilar som man kan göra en extreme makeover på och byta såväl motor som kaross, dom är dom som dom är - precis som du och jag.
 
Nämen en häst som var bockig vid många tillfällen vid 4-års åldern kan absolut plocka fram det beteendet igen om förutsättningarna ändras. Skada, viloperiod efter skada, förändringar i miljön, nytt stall, blåsig dag i ny sadel som klämmer, etc etc.

Dom blir inte "bockfria". Personlighet, kroppsbyggnad, och biblioteket av allt dom lärt sig ändras inte på det viset.

Hästar är inte bilar som man kan göra en extreme makeover på och byta såväl motor som kaross, dom är dom som dom är - precis som du och jag.
Precis min poäng. Tack. Skies inlägg #371 tycker jag även är en utmärkt förklaring på varför det inte är OT.
 
Nämen en häst som var bockig vid många tillfällen vid 4-års åldern kan absolut plocka fram det beteendet igen om förutsättningarna ändras. Skada, viloperiod efter skada, förändringar i miljön, nytt stall, blåsig dag i ny sadel som klämmer, etc etc.

Dom blir inte "bockfria". Personlighet, kroppsbyggnad, och biblioteket av allt dom lärt sig ändras inte på det viset.

Hästar är inte bilar som man kan göra en extreme makeover på och byta såväl motor som kaross, dom är dom som dom är - precis som du och jag.
Oj? Tror jag att hästar är bilar nu också? Och programvara.

Tänk att landet är så fullt av trygga vuxna hästar som aldrig rört ett öra när de varit yngre. För annars köper man dem väl inte?
De flesta unghästar gör någon gång något ”tokigt” under utbildningen. De är inte synonymt med att de kommer att befästa den grejen hela livet.
 
Men driv det vidare om du vill? Vad vill du att vi ska säga? Var hästen dyr och du har råd att förlora pengar på en jurist så kör.
Var den billig kommer det förmodligen inte vara värt det.
Jag känner inte en chans denna saken håller rent juridisk att driva och vinna på det. Hoppas säljare ser såna tråder här och bara sitter lugnt i båten. Tyvärr man ju sett flera seriösa säljare som åker ditt på att anlita jurist för snabbt. Utan har man is i magen och låter köparen driva sitt ärende kan man nog slippa förlora massa pengar och avvakta med att anlita jurist till saken eventuellt skall provas i en rättare gång.
 
Nu har du ju hästen så det är ju lite sak samma och kanske mer intressant att diskutera hästens framtid och vad du ska tänka på vid nästa köp.

Jag upprepar det jag skrev i "vanvårdad"-tråden.

Vill du ha en fungerande ridhäst, köp en fungerande ridhäst. Inte en snygg en som behöver "mer erfarenhet" och "rätt hem". Inte ett billigt projekt med "potential".

Köp en alldelens lagom häst, en snäll häst, en som gått stadigt i många år hos en och samma ägare. En välriden, en klippa. Sak samma om den ser ful och tråkig ut eller inte har den bästa tävlingspotentialen. Köp en kompis.

Köp en häst som är enkel och som du kan ha roligt med från dag 1.
 
Jag känner inte en chans denna saken håller rent juridisk att driva och vinna på det. Hoppas säljare ser såna tråder här och bara sitter lugnt i båten. Tyvärr man ju sett flera seriösa säljare som åker ditt på att anlita jurist för snabbt. Utan har man is i magen och låter köparen driva sitt ärende kan man nog slippa förlora massa pengar och avvakta med att anlita jurist till saken eventuellt skall provas i en rättare gång.
Det vet inte du, eftersom du inte har alla fakta heller.
Det enda jag skrivit är att jag har kontakt med en jurist.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 016
Senast: Lobelia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 601
Senast: Linda_A
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 127
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp