Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har du ju hästen så det är ju lite sak samma och kanske mer intressant att diskutera hästens framtid och vad du ska tänka på vid nästa köp.

Jag upprepar det jag skrev i "vanvårdad"-tråden.

Vill du ha en fungerande ridhäst, köp en fungerande ridhäst. Inte en snygg en som behöver "mer erfarenhet" och "rätt hem". Inte ett billigt projekt med "potential".

Köp en alldelens lagom häst, en snäll häst, en som gått stadigt i många år hos en och samma ägare. En välriden, en klippa. Sak samma om den ser ful och tråkig ut eller inte har den bästa tävlingspotentialen. Köp en kompis.

Köp en häst som är enkel och som du kan ha roligt med från dag 1.
Varför skulle jag köpa en klippa? En kompis som jag inte ser potential i? Låter ganska korkat med tanke på vad jag sysslar med.

Tack men jag har köpt flera hästar, helt utan problem. Varför skulle jag ens köpa en häst för att den är snygg? Väldigt märkligt inlägg. Jag är 40 plus haft hästar större delen av livet så jag vet nog alldeles utmärkt vad jag skall köpa för häst.
Att sedan någon står och ljuger är en annan sak.

Hur vet du ens vad för häst jag köpt? Det kanske är en 20 årig ponny med lång rygg och för stort huvud och gångarter som en myra?
 
Men hur länge är det säljaren har sagt att den varit problemfri? Har säljaren sagt ordet ”länge”, ”när jag har haft den”, ”6 månader”…?
 
Varför skulle jag köpa en klippa? En kompis som jag inte ser potential i? Låter ganska korkat med tanke på vad jag sysslar med.

Tack men jag har köpt flera hästar, helt utan problem. Varför skulle jag ens köpa en häst för att den är snygg? Väldigt märkligt inlägg. Jag är 40 plus haft hästar större delen av livet så jag vet nog alldeles utmärkt vad jag skall köpa för häst.
Att sedan någon står och ljuger är en annan sak.

För att du inte ska gå på en dyr nitlott som hobbyryttare igen. Vad har din ålder med saken att göra 😅?

Jag antar att du inte är yrkesverksam, för då hade det ju varit en helt annan fråga rättsligt och en konstig risk att ta för företaget.
 
Japp, såg annonsen som (inte av mig) är anmäld som falsk marknadsföring).
Åkte och provred, förhörde mig NOGA om alla hästens betenden och historik i flera samtal. Detta för att veta att det var problem jag skulle kunna reda i själv. Det var med facit i hand mycket som mörkades. Men just då lät det vettigt, det som framkom sen var ganska extremt.
Besiktning görs, jag är med via länk och har samtal med veterinären sen. Enda denne reagerar på är temperamentet hos hästen men det är jag medveten om.

Jag började gräva redan dag 2. Inte av någon misstanke utan för att jag fick många resultat på div sökningar. Så det var av ett rent intresse då jag fick till mig att säljarens säljare inte ville säga vart hästen köpts från. En del av början visste jag och det lät normalt för en häst i den åldern.

Sen fick jag se betendet, pang bom. Så jag valde att söka mer. Där fick jag nys om fler personer och antal namn bara ökade. Plöstligt var andelen hem brutal. Där kom också varningarna. Även sett skrämdumpar på säljarens reaktion när denne är osäker och rädd när hon fått till sig informationen. Därför vet jag att hon visste och även andra intygar att de pratat med henne. Nu är det rättat.

Jag vet att de finns då flertal berättat om dem. Samt vad som gjorts innan då man ju först brukar koppla betende till smärta. Jag fick även se utlåtandet. Allt är UA. Där ska jag gräva mer.

Jag var med via länk och pratade med vet sen. Värt att nämna är att såsom den är såld är den besiktad många många gånger på kort tid.

Nej hon uppmanade inte till det

Skälet var att det inte fanns någon anledning till det.

Nej, jag var lite sen och hästen i ridhuset när jag kom. Fick se ägaren rida, sen jag red jag ganska länge. Försökte lite provocera fram betendet men lyckades inte. ”Värre än så gör den inte” sa dåv ägaren. Jag var som sagt lite pushig men inget hände.
Sen tog hon hästen och gick.

Det förvånade mig men tänkte då att jag slösat hennes tid lite. Nu var det bara en kvart försening.

Hanteringen är vad den är och jag tar hänsyn till att hästen är ny. Där går det framåt så jag har inget att klaga på där. Jag fick vad jag köpte hanteringsmässigt.
Det är det där betendet jag inte varit informerad om har hänt senare tid, infon om att den är farlig, olyckor som skett, hur den vandrat runt som jag inte fått veta. Icke relevant tyckte säljaren som ändå skrev på att all relevant info givits.
Det problemet som fanns enligt säljaren för många år sedan pga press. Enda som hände var att hästen viftade på svansen lite irriterat, blev lite spänd. Och det är ju inga problem. Sanningen var en annan.
Jadå, då ser det betydligt värre ut för dig, för då har du ju hört att beteendet funnits tidigare. Detta kombinerat med att hästen är köpt som ett projekt (och att det finns skriftligt) ställer saken i lite annan dager. En säljare kan rimligtvis aldrig garantera att ett problembeteende inte visar sig hos ny ägare. Ens om man kan bevisa att ägaren ljög kan det bli trixigt eftersom det faktum att du fått information om ett beteende förändrar vad du kan förvänta dig av hästen, i lagens mening alltså.
 
Oj? Tror jag att hästar är bilar nu också? Och programvara.

Tänk att landet är så fullt av trygga vuxna hästar som aldrig rört ett öra när de varit yngre. För annars köper man dem väl inte?
De flesta unghästar gör någon gång något ”tokigt” under utbildningen. De är inte synonymt med att de kommer att befästa den grejen hela livet.
Fast hur många unghästar gör nåt så tokig att ägare 5-6 vet om det och nämner det för nästa ägare vid en provridning? Som köper hästen och blir upprörd för att den gör just det med sin nya ägare?

Återigen fult av säljaren att ljuga om det nu är det den verkligen gjort. Men du tycker inte att du har något ansvar i frågan när du köpt en häst som du VET om gjort precis det du inte är ok att den gör, när du nu har så mycket kunskap om projekt hästar, om hur påverkade hästar blir vid stress och flytt och så rimligen vet att det inte är helt omöjligt eller ovanligt att de kan plocka fram sådana beteenden igen? För det är ju därför hobbryttare köper "klippor" inte projekt hästar. Därför att projekt hästar kommer med en större risk.
 
Varför skulle jag köpa en klippa? En kompis som jag inte ser potential i? Låter ganska korkat med tanke på vad jag sysslar med.

Tack men jag har köpt flera hästar, helt utan problem. Varför skulle jag ens köpa en häst för att den är snygg? Väldigt märkligt inlägg. Jag är 40 plus haft hästar större delen av livet så jag vet nog alldeles utmärkt vad jag skall köpa för häst.
Att sedan någon står och ljuger är en annan sak.

Hur vet du ens vad för häst jag köpt? Det kanske är en 20 årig ponny med lång rygg och för stort huvud och gångarter som en myra?
Fast hur ska alla här ha koll på vad du vill ha för häst och vilken erfarenet du har?
 
Hur vet du ens vad för häst jag köpt? Det kanske är en 20 årig ponny med lång rygg och för stort huvud och gångarter som en myra?

Ja det är ju inte så svårt, en 20-årig ponny med lång rygg och gångarter som en myra har rätt svårt att slänga av yrkesverksamma och en hel hög med "proffs" 😅.

Inte heller skulle den ha 6-7 nya ägare på några få år och en ny köpare som ansåg att den hade "potential".

Det låter som varmblod/halvblod med rätt god fysik om den kan lyckas vara så farlig i ridningen, och jag dristar mig även till gissa åt hobbytävlingsryttare inom hoppning.

Fast det kan ju vara en spanjor också, till hobbytävlingsryttare inom dressyr. Dom kan vara ruskigt atletiska och kvicka.

Sist jag red ut en galen bockning var faktiskt i höstas på en western-tränad spanjor, jäklar vad höjd dom kan få i språnget 🙈. Jag håller mig till min långryggade ponny istället, han kan inte göra såna luftkonster 😁.
 
Ja det är ju inte så svårt, en 20-årig ponny med lång rygg och gångarter som en myra har rätt svårt att slänga av yrkesverksamma och en hel hög med "proffs" 😅.

Inte heller skulle den ha 6-7 nya ägare på några få år och en ny köpare som ansåg att den hade "potential".

Det låter som varmblod/halvblod med rätt god fysik om den kan lyckas vara så farlig i ridningen, och jag dristar mig även till gissa åt hobbytävlingsryttare inom hoppning.

Fast det kan ju vara en spanjor också, till hobbytävlingsryttare inom dressyr. Dom kan vara ruskigt atletiska och kvicka.

Sist jag red ut en galen bockning var faktiskt i höstas på en western-tränad spanjor, jäklar vad höjd dom kan få i språnget 🙈. Jag håller mig till min långryggade ponny istället, han kan inte göra såna luftkonster 😁.
1 rätt av jag vet inte hur många påståenden 🤣
 
Fast hur många unghästar gör nåt så tokig att ägare 5-6 vet om det och nämner det för nästa ägare vid en provridning? Som köper hästen och blir upprörd för att den gör just det med sin nya ägare?

Återigen fult av säljaren att ljuga om det nu är det den verkligen gjort. Men du tycker inte att du har något ansvar i frågan när du köpt en häst som du VET om gjort precis det du inte är ok att den gör, när du nu har så mycket kunskap om projekt hästar, om hur påverkade hästar blir vid stress och flytt och så rimligen vet att det inte är helt omöjligt eller ovanligt att de kan plocka fram sådana beteenden igen? För det är ju därför hobbryttare köper "klippor" inte projekt hästar. Därför att projekt hästar kommer med en större risk.
På vilket vis är det relevant för tråden? Jag har skrivit väldigt många gånger att det inhe är hästen jag är ute efter att diskutera. Inte heller mina tankegångar eller hästkunskap.
 
@Unhappy Får jag fråga vad du skulle vilja ha ut av säljaren? Reklamera helt? Prisavdrag med hänvisning till att problemen är gravare än vad det står i kontraktet?
Sen funderade jag också på—har hästen skadat någon så det finns t.ex. läkarjournaler eller kanske underlag hos någons försäkringsbolag som kan stärka ditt case om att hästen har en historik av farligt beteende?
Allting handlar ju egentligen vad som går att bevisa och hur det står i kontext med köplagen.
 
Rent juridiskt kan du reklamera till säljaren, det verkar du ha gjort, de påföljder som sedan finns är avhjälpa felet, blir svårt för säljaren att lösa, omleverans, också svårt att lösa, prisavdrag eller hävning. Går inte säljaren med på något av de alternativen får man dra det till domstol, du har inget annat att trycka på med, eftersom det verkar som att köplagen är tillämplig har du inga automatiska rättigheter som i en konsumentsituation.
 
@Unhappy Får jag fråga vad du skulle vilja ha ut av säljaren? Reklamera helt? Prisavdrag med hänvisning till att problemen är gravare än vad det står i kontraktet?
Sen funderade jag också på—har hästen skadat någon så det finns t.ex. läkarjournaler eller kanske underlag hos någons försäkringsbolag som kan stärka ditt case om att hästen har en historik av farligt beteende?
Allting handlar ju egentligen vad som går att bevisa och hur det står i kontext med köplagen.
Prisavdrag var min tanke. Mycket för att jag inte vill ha ut hästen att vandra igen.

Hur kan jag få veta tidigare skadehistorik på andras försäkringar? Misstänker att man bytt en del.

Vad jag vet har den inte skadat sig hos de jag frågat. Även om man kanske skall ta det med en nypa salt. Dock finns det ju bara en som i dags läge vinner på att mörka det
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 015
Senast: Lobelia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 576
Senast: Linda_A
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 108
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp