Hage längs viltsängsel

Sv: Hage längs viltsängsel

har jag en dålig attityd? det var du som anklagade mig för att använda en smiley som är otrevlig vilket den då rakt inte är!

Jag tycker faktiskt att du kan be om ursäkt för det du säger, jag har inte sagt något fel, eller ska jag förklara smileyn närmre? är du inte bekant med vad den brukar betyda i verkliga livet? om man gör den som människa alltså?

Mina hästar har långa ben, saker kan hända när hästar bråkar, 1,5 meter är det minsta avståndet jag skulle ha om jag oroade mig för det som ni oroar er för, bakben är långa! utsträckta rakt bakåt är unghästens bakben nästan 150, och hon är inte så stor.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

Hola,
Nätstängset eller sk viltstängsel får vara hur högt man vill och behöver inget bygglov.
Man kan sätta det direkt vid tomtgräns men då omintetgörs ju service av det från utsidan enär man inte kan räkna med att få använda grannens mark för detta.

Det är visserligen riktigt att det inte krävs bygglov men det finns en massa andra lagar och regler som styr hur stängsel får sättas upp. En bra sammanställning finns här:

http://www.lrf.se/servlet/ContentVi...&contentUrl=cycube://internal/document/101540
 
Sv: Hage längs viltsängsel

Det är visserligen riktigt att det inte krävs bygglov men det finns en massa andra lagar och regler som styr hur stängsel får sättas upp. En bra sammanställning finns här:

http://www.lrf.se/servlet/ContentVi...&contentUrl=cycube://internal/document/101540

Tack Strajder,
Du är en pärla på detta med stängsel, även om jag inte blev klokare på texten.
I TS fall där hon redan har ett stängsel och de (grannarna) vill sätta upp ett viltstängsel på sin villatomt som gränsar mot TS hage. Är det djuskyddslagen som kan träda in där och de måste göra ett staket som inte kan skada hästarna?

Eller tänker jag fel?

För egen del har jag en jordbruksfastighet och det finns en liten avstyckad tomt som gränsar med två sidor mot min mark. Ägaren till tomten har innan jag köpte fastigheten satt upp sitt nätstängsel. Men nu vill jag använda marken på ena sidan till det den en gång varit. Betesmark.
Jag kan ju knappast kräva att han skall ta ner sitt staket eller göra om det. Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Hage längs viltsängsel

Tack Strajder,
Du är en pärla på detta med stängsel, även om jag inte blev klokare på texten.
I TS fall där hon redan har ett stängsel och de (grannarna) vill sätta upp ett viltstängsel på sin villatomt som gränsar mot TS hage. Är det djuskyddslagen som kan träda in där och de måste göra ett staket som inte kan skada hästarna?

Ett viltstängsel anser nog inte myndigheterna vara olämpligt för hästar. Om det däremot stängslet är dåligt underhållet eller förbjudet för djur (taggtråd inom en snar framtid) så kan grannen bli ålagd att åtgärda/ta bort stängslet. Gammal taggtråd kan du alltid kontakta kommunen, miljö- och hälsa om.


För egen del har jag en jordbruksfastighet och det finns en liten avstyckad tomt som gränsar med två sidor mot min mark. Ägaren till tomten har innan jag köpte fastigheten satt upp sitt nätstängsel. Men nu vill jag använda marken på ena sidan till det den en gång varit. Betesmark.
Jag kan ju knappast kräva att han skall ta ner sitt staket eller göra om det. Eller?
Personligen hade jag nog valt att lämna tillräckligt avstånd mellan den grannen och mitt stängsel för att tillåta putsning med röjsågen. Avståndet mellan ditt staket och grannens nätstängsel bör också vara så stort att h*n inte får stötar när h*n tar i sitt stängsel.

Grannsämjan ska man vara rädd om och stängseltvister är ett bra sätt att skaffa ovänner för flera generationer! Tänk dig in i din grannes situation, vilka behov och intressen har h*n?

När vi själva satte upp stängsel mot en grupp villor så började jag med att tänka på hur de använder marken och hur jag kunde föregripa eventuella tvister. En stätta över stängslet kostar nästan inget men gör att barnen kan klättra över utan att göra illa sig. En grind där man kan tänkas vilja gå igenom hagen. Sedan tar man sig tid att gå över och prata med grannarna och hör om de har några synpunkter innan man påbörjar arbetet med stängslet. Ibland har de kanske förslag som kan vara fördelaktiga för dig som hästägare också!
 
Sv: Hage längs viltsängsel

Tack för ditt svar.

Jo grannsämjan skall man vara rädd om. Just i detta fall har jag tröttnat på att hålla god grannsämja. Det är en mycket otrevlig granne, som självsvådligt hägnat delar av min mark, olovligen tagit ner träd osv.
Han har även använt ängen som upplagsplats och vägrar flytta undan sin bil som han prompt vill parkera på densamma.
Grannens synpunker på stänglset var att han skulle riva ner det. Sen skulle han by the way skära halsen av mig oxå...

De andra markägarna, vilka jag bla har jakten ihop med, har ögona på honom då hans lösspringande hund orsakar en del olägenhet.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

...som självsvådligt hägnat delar av min mark, olovligen tagit ner träd osv.
Han har även använt ängen som upplagsplats och vägrar flytta undan sin bil som han prompt vill parkera på densamma.
Grannens synpunker på stänglset var att han skulle riva ner det. Sen skulle han by the way skära halsen av mig oxå...
Råder det minsta osäkerhet kring var gränsen går så kan en lantmäteriförrättning (kostar några tusenlappar) vara lugnande för bägge parter. Ofta är gränsmarkeringar borta och då börjar folk "tro" saker om gränsens läge.

Om det sedan trots det är så att din granne utnyttjar marken utöver allemansrätten så är det polisanmälan som gäller. Även om polisen kanske inte gör något just då så har du gjort vad du kan och får.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

Råder det minsta osäkerhet kring var gränsen går så kan en lantmäteriförrättning (kostar några tusenlappar) vara lugnande för bägge parter. Ofta är gränsmarkeringar borta och då börjar folk "tro" saker om gränsens läge.

Om det sedan trots det är så att din granne utnyttjar marken utöver allemansrätten så är det polisanmälan som gäller. Även om polisen kanske inte gör något just då så har du gjort vad du kan och får.

I detta fall satt faktist tomtpinnarna kvar, en bra bit innanför hans staket, han hade fräckt bara hägnat in det som passade honom.

Helt klart har han nyttjat min mark utöver allemansrätten. Efter det olaga hotet fick han en månad på sig att ta bort sina grejjer. De är borta nu men inte bilen. Så jag stängslar marken och blir det åverkan på stängslen så får jag fortsätta med polisanmälan.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 592
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 221
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 786
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp