Hage längs viltsängsel

Apollo 13

Trådstartare
Vi har fått ett problem på nacken. Vi bor på en större villatomt och har hästarna på baksidan i skogen. Nu har våran granne fått för sig att bygga ett 2 meter högt viltstängsel för att hålla rådjuren borta från sina blommor. Tyvärr gränsar hästarnas hage mot hans blivande viltstängsel, han ställer alltså upp sitt staket där vårat är nu, eller preciiiiis bredvid.
Jag blir ju givetvis jätte nervös över att våra hästar ska skada sig i detta! Först hade jag tänkt sätta fast trästolp med distansisolatorer (dom är väll ca 10 cm?) , effekten blir då alltså att vi har ett viltstängsel, samt el ca 10 cm från stängslet.
Tydligen hade min vän läst om någon när på buke vard hästar skadat sig på viltstängslet trotts att de hade eget staket som avgränsade viltstängslet.
Ett ytterligare problem är att det tyvärr inte bara är att stolpa om och ställa hagen en meter bort från det blivande viltstängslet eftersom vi bor på ett berg och har fått LETA för att få ner de stolpar vi har nu. Skulle vi behöva göra om detta skulle vi behöva gå med bergsborr.

Men jag behöver alltså lite råd och tipps, har ni haft något liknande problem, hur har ni löst det? Hur hade ni gjort i min situation och hur pass rädd behöver man vara för dessa viltstängsel? Är det ens OK att ställa upp ett 2 meter högt viltstängsel på tomtgränsen? Jag har försökt leta, hittar bara regler om vanliga staket och inget om viltstängsel.

Sitter här och är lite smått förtvivlad över hur vi ska lösa detta :(
 
Sv: Hage längs viltsängsel

Hej
Jag har för mig att man inte kan sätta staket hur nära tomtgränsen som helst. Du ska kunna gå på båda sidor om ditt staket. Alltså kan han inte klämma upp sitt staket hur nära som helst. Ditt bör också vara en bit från tomtgränsen. Hör med kommunen vad som gäller. Ring till gatukontoret de vet sånt tror jag. Lycka till.
Mvh
C
 
Sv: Hage längs viltsängsel

Är det utanför stadsplanelagd mark så gäller lagen om ägofred (https://lagen.nu/1933:269). Som det står i §4: Stängsel ska sättas i ägogränsen.

Eftersom stängsling och gränsdragning alltid har varit anledning till bråk sedan urminnes tider så finns denna gamla lag.

Det är viktigt att komma överens med grannen när det gäller stängsel och nu då de flesta använder elstängsel så är det ännu viktigare eftersom bägge måste ansluta rätt för att inte bryta mot reglerna för elstängsel.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

Hola,
Nätstängset eller sk viltstängsel får vara hur högt man vill och behöver inget bygglov.
Man kan sätta det direkt vid tomtgräns men då omintetgörs ju service av det från utsidan enär man inte kan räkna med att få använda grannens mark för detta.

Jag vill tycka att det är ett dyrt sätt att få ha sina små krukor ifred. Är det grannen med vägbommen så luktar det mera som att han vill bygga ett fort knox.

För att skydda hästarna men ändå behålla så mycket som möjligt av hagen så skulle jag gjuta fast litet metallfästen och smäcka upp ett plank. Plank får i allmänhet vara 1,10 höga utan att man behöver bygglov.
Sedan kan du sätta isolatorer med eltråd på insidan för att slippa gnag.

Vill du glädja grannen extra så kan du ju måla planket i de mest olika, vidriga färger även om vantligt tryckimpregnerat är mest praktiskt.

mvh Eva
 
Sv: Hage längs viltsängsel

jag har haft mina hästar längs viltstängsel i flera år nu, det har aldrig hänt nåt!

så jag tycker inte det är så farligt, bara skönt att slippa hänga in ena sidan av hagen :D och det är ju riktigt rejält staket så man behöver ju inte oroa sig över att häsarna ska ta sig ut direkt.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

jag har haft mina hästar längs viltstängsel i flera år nu, det har aldrig hänt nåt!

god damn it, säg ALDRIG sådär :eek: livsfarligt, nu KOMMER det att hända något ju :crazy:

jag tackade nej till en stallplats pga att det var viltstängsel, skulle aldrig ha min häst i en hage med sådant staket... hästarna kan bli trängda i ett hörn och fastna... huha...
 
Sv: Hage längs viltsängsel

tack, det var en jätte bra länk! Vi lär ju behöva ett par sådana :(
 
Sv: Hage längs viltsängsel

om de blir trängda i ett hörn så väljer det ju eltråden och inte viltstaketet, det är ju ganska självklart!

de har stor respekt för viltstaketet iom att det är så högt och "skäckinjagande" mitt övriga staket är nämigen bara ... kanske 130-120

Har aldrig ens sett hästarna tänka tanken, men det är ju för att det är så högt, fårstaket däremot skulle jag vara räddare för.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

nu är denna del mot hagen "bara" en sida av hagen och inte hela heller, så just denna "bli inträngda i ett hörn" kommer inte hända hos oss, men fortfarande känns det ju inte speciellt roligt när man vet hur pass illa det kan gå... det är ju ändå mina hästars hem och jag planerar ju inte att flytta om en kvart direkt. hagen är ju inte heller speciellt stor.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

jopp, det är vedgrannen.
och nja vi är nog inte det minsta intresserade av att slänga upp ett plank, då blir det ju ännu mer fort nox av det hela, vi vill ju inte ens ha viltstängslet som man ändå ser igenom och att då sätta upp ett plank.. näää inte riktigt vår smak.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

Kunde nästan misstänka det, att ni inte ville ha ett plank. Även om det bara blir vid hagen... Då är det bara att sätta elstängslet så långt ifrån hans viltstängsel så det blir sparksäkert.

btw, känner någon till om det finns några rekomendationer för hur långt ifrån det bör vara för att skaderisken skall bli minimal/obefintlig?
 
Sv: Hage längs viltsängsel

inte alls förmodligen ;)

som med allt annat, hästen kan ju springa igenom elstängslet och sen i viltstaketet...

vill de skada sig så lyckas de, tyvärr!
 
Sv: Hage längs viltsängsel

mm vi får se om vi på något sätt kan dra om hagen, vi hade ändå tänkt planera om eftersom vi tagit ner corallen. vi ska flytta grinden och då kanske vi får dra staketet från griden och snett upp mot tomtgränsen uppe på berget om vi lyckas med det. då är det ju "bara" gången som blir problemet, och där kan det ju tyvärr gå rätt fort om hästarna e pigga.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

beror ju på hur hästen blir trängd, ett hörn har ju två sidor, å om den "dumma"hästen komemr från staketsidan så att säga så kanske den andra försöker fly mot stängslet.

JAG skulle aldrig chansa....
 
Sv: Hage längs viltsängsel

inte alls förmodligen ;)

som med allt annat, hästen kan ju springa igenom elstängslet och sen i viltstaketet...

vill de skada sig så lyckas de, tyvärr!

Var det svaret på frågan? Det verkar mera som lite allmänt tyckande och en malplacerad smirksmiley.

Jag vill veta om det finns några bra riktlinjer för detta då jag har en mycket trädgårdsintresserad granne som satt upp ett nätstängsel i tomtgräns.
Varför jag förmodligen i lika stort behov som TS av att veta hur långt ifrån jag bör placera mitt stängsel för att det skall vara så säkert som möjligt.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

för det första är det inte en smirksmiely, och det ser du!

är man så rädd för dessa staket så ska man nog ha dem flera 100 meter ifrån sig, och ändå finns ingen garanti. men förutsatt att hästen håller sig i hagen så skulle jag säga 1,5-2 meter, tyvärr kan man ju aldrig förutsätta det.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

för det första är det inte en smirksmiely, och det ser du!

är man så rädd för dessa staket så ska man nog ha dem flera 100 meter ifrån sig, och ändå finns ingen garanti. men förutsatt att hästen håller sig i hagen så skulle jag säga 1,5-2 meter, tyvärr kan man ju aldrig förutsätta det.

Vad det är för smiley är egalt om jag inte begriper vad den sitter där för och vad den är tänkt att betyda ihop med din text.

Så det rekomenderade avståndet är 1,5-2 meter eller är det bara vad du tycker?
 
Sv: Hage längs viltsängsel

du vet väl själv hur långt ett hästben eller en hästhals är? Avståndet ska ju vara så att hästen inte kommer i kontakt med det, ellerhur?

kolla på smielyn och vad den gör, när gör du så i verkligen heten så vet du varför den var där.
 
Sv: Hage längs viltsängsel

Du har extremt långhalsade och långbenade hästar förstår jag, vidare en extremt tråkig attityd.

Åter till TS tråd så vill i alla fall jag veta om någon känner till om det finns några rekomenderade mått.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 592
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 224
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 823
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp