Håll tummarna för min lilla Frida :(

H

Hjalti

Allt började i helgen med att Frida fick feber, skakade, hade smärta från buken och va allmänt slö. Blev akut till veterinärklinik där hon rönkades men det enda som syntes va en gasklocka som vet trodde skulle komma ut av sig själv, fick medicin med mig hem men det blev värre efter någon dag. Fick dit i går igen då hade gasen fortfarande inte kommit ut utan blivit mer. Hon fick kontrast tills i dag och jag åkte dit igen. Trodde inte jag skulle få med mig henne hem levande. Allt detta har hänt så snabbt, hon blev lite piggare efter första besöket men sen sämre igen.

Dessa timmarna tills jag skulle till vet och rönka magen på henne igen har varit ett helvete, har famlat från hopp till förtvivlan men kämpat med att tänka positivt. Hade ju hoppats på positiva kommentarer från veterinären vid rönkenresultatet men om vi säger som så så lever hon ju iaf och det är det bästa av allt just nu.


Rönken visade att kontrastvätskan inte löper jämnt genom tarmen, det ska ju synas som ett vitt band i tarmarna hela vägen som håller ihop. På Frida så är det en bit av tarmen där kontrastet bara syntes fläckvis för att efter den biten fortsätta i ett jämnt band ända till ändtarmen. Vet va fundersam över vad det kunde bero på då det i dag inte syntes ut att vara något föremål eller dyligt i tarmen. Jag tror att det som syntes i går va en gräsboll av det gräs hon hade ätit på morgonen då hon inte kräkte utan det kom ut den naturliga vägen på rastrundan vid veterinärstationen. Så förstoppning är det ju inte heller, inte heller tarmvred. möjlige kanske det kan sitta något litet eller vara bråck eller liknande.


Vi kom fram till att jag ska återkomma om en vecka, med mig hem fick jag kontrast som jag ska ge en spruta om dagen plus smärtstillande som jag sprutar varje dag, hon reagerar positivt på smärtstillande och blir som vanligt igen. Veterinären ville prova först och se om det gav resultat av att låta kontrastet rensa tarmen och då möjligen kanske lyckas få bort det som ställer till problemet. Om inte detta gett resultat på onsdag så blir det att öppna buken och kolla vad som stoppar upp i tarmen.


Jag nämne ang försäkring och så och sa att om det blev höga kostnader utöver vad försäkringen tar så kommer jag låna pengar men Lena menade på att jag behövde inte oroa mig då det inte skulle komma upp i dom stora summorna i vilket fall vilket kändes som en stor lättnad. Så nu är det till att hålla tummarna att hon inte blir ännu sämre, kan fungera något så där med smärtlindring annars skulle jag ringa igen för då får vi göra operationen direkt.

Allt kan vända så fruktansvärt snabbt så man bör vara tacksam varje dag man får med sin hund:(
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

:crazy:

*Håller tummarna för att du sak få ha din vän ett tag till*
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

KL.

Tack alla, hon ska leva och må bra några år till iaf så är det bara. Hon är 10 men i vanliga fall pigg som en 4 åring så det känns inget bra att se henne vara så slö. Fast med smärtlindring blir det bättre.
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

KL.

I dag är det ännu värre för hon kan inte bajsa:cry:. Varit uppe i natt och gått, det enda som kommer när hon väl orkar krysta ut det är tunna mus skitar med kontrast sen kom en hård klump av det. Ingen mat bara kontrast som är som lera och stenhårt, hårt ska det inte bli så vet. Blir vet igen i dag men en annan vet så om han inte har ett dundertips så lär det bli operation i blindo då dom inte vet vad som är fel då det inte syns något föremål som stoppar:confused:. Det värsta alternativet är att jag får gräva en grop i trädgården.
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Men fy vad jobbigt!!
Håller alla tummar tassar och tår att allt går bra!!
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Ja jag håller allt jag kan. Så här ser hon ut på morgnarna innan hon fått smärtlindring

99999_1276091781.jpg


En halvtimme efter jag sprutar med smärtstillande så blir hon sig själv igen så ont som tusan har hon och darrar i bakändan och buken. Men matlusten är det inget fel på snarare tvärtom då hon har kastat i sig det lilla hon fått uppblött innan vilket vet tyckte va märkligt då vid förstoppning så brukar dom inte vilja äta.
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

stackars lille vovven. hoppas det går bra!!



min ena hund hade jätteont i magen, efter nån dag spydde hon upp TRE tamponger:crazy:
det hade kunnat slutat illa :(
äckligt att de var "begagnade" tamponger, men tur det då de redan svällt lite :crazy:

håller tummarna för din vovve
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

KL

Hemma från vet. Blir en stor operation i morgon, magsäcken ska öppnas och en del av tarmen. Ingen av veterinärerna har en aning om "Frida fallet" då symtomerna inte går ihop. Att hon har något i magsäcken och i en del av tarmen är solklart men vad vet dom inte. Det lustiga är att kontrastet går igenom hela tarmen utan att stoppa och då är frågan varför hon inte vill bajsa då hon inte hade ont i ändtarmen när han undersökte:confused:. Ska lämna henne i morgon tidigt sen hämta henne på kvällen, jag hoppas innerligt att det är något som går att åtgärda när dom ser orsaken annars får hon somna in min lilla ängel.
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

HOPPAS HOPPAS!!! att allt går bra!
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

KL

Ja saker och ting kan vända snabbt.

I morse va jag så orolig när jag lämnade Frida i Näsum så jag inte visste vart jag skulle ta vägen, rädd för hur operationen skulle gå, vad dom skulle hitta i magen och om jag över huvudtaget skulle få hem henne levande. Det positiva i allt elände va att hon utanför veterinärstationen satte sig för att bajsa vilket gjorde allt mindre akut men det fanns inga föremål i bajset.

Vet ringde kl 13 och sa att dom inte hade öppnat henne och opererat, då hon hade kunnat bajsat och det inte syntes något onormalt på rönken i dag så skulle hon sättas på behandling i stället mot smärtan. Jag kände ju blandade känslor, glad att hon levde men hopplöshet över att få hem en hund som va likadan som när jag lämnade henne. Anledningen till operationen va ju att hon inte verkade kunna bajsa och att det verkade vara något konstigt i magsäcken men nu syntes inte det längre på rönken och kunde kanske varit gas.

Bad vet att kolla igenom ben, rygg och bäcken då hon har ont av någon anledning då hon går illa, stukningen på höger fram vet vi om men jag tycker det verka komma längre bak. Kanske kan det vara så att hon felbelastat sig, kanske har en nerv i kläm sen hon ramlade som gjort att hon får rejäl värk vilket gör att hon inte vill gå och då inte får igång magen så hon bajsar. Mycket snurr i skallen nu och ska ner snart för att hämta hem henne.
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Jattebamsing till kram!!! :heart

..vet inte vad mer jag ska saga forutom att vi haller tummarna har for Frida och dig
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 235
Hundhälsa Ibland frågar man sig om det är värt det. Det här med att leva med djur alltså. Det var inte så länge sen som min gamle hane dog under...
Svar
16
· Visningar
2 362
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 056
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp