Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Jag är tilbaka på vikten jag var på innan mensen och nya jobbet, utan att ändra något.

Intressant ändå, det var 3kg jag gick upp och ner inom loppet av 10 dagar...

Konditionsträningen har gått enligt plan, och jag har märkt effekt bara på några veckor :) Vikten har gått i motsatt riktning mot vad jag tänkt men får jobba på där. Jobbar på att inte värdera mig utefter det, då det definitivt är mer ohälsosamt än den lilla viktökningen.

I går gav jag efter för sug. Det gör jag i stort sett aldrig på vardagar men i går blev det choklad, kulglass och chips.

Har ni något bra tips för att komma på rätt köl igen?
Jag känner mig uppgiven o har näst intill gett upp kampen mot vikten. Men jag vill inte ge upp. Läser tråden dagligen för att få inspiration och bli peppad. Ni är så duktiga 🥰

Har ni något bra tips för att komma på rätt köl igen?
Jag känner mig uppgiven o har näst intill gett upp kampen mot vikten. Men jag vill inte ge upp. Läser tråden dagligen för att få inspiration och bli peppad. Ni är så duktiga 🥰

Se det långsiktigt. Räkna vikt som ett genomsnitt per vecka, eller månad (jag gick själv upp och sen ner 3kg nyss bara för att jag hade mens och stress).

En godisbit har inte förstört dagen. Släpp det tänket, dela inte upp det i något sorts moraliskt syndig/dygdig, dålig/duktig. Blir du super sugen på en godis och äter den så ge inte dig själv skit så du sen tröstäter ännu mer, utan ät en frukt också och fortsätt som vanligt.

Kalorier in/ut funkar om du inte har sjukdomar som dragit ner ämnesomsättningen brutalt. Om du har det behöver du hjälp av vården. Enda sättet att ha koll på kalorierna är att logga dom.

Ät dig mätt, men inte övermätt. Här är fibrer och grönsaker (inklusive potatis!) din bästa vän. Är du ovan vid fibrer så börja långsamt, kanske byt ut brödet mot ett mörkare, lägg till en morgongröt, börja ät grönsaker till varje middag. Tänk foderstat förändring för häst, långsamt är nyckeln.

Har du matbrus som är jättesvårt att stå emot så finns ju GLP-1. Vid BMI över 30 räknar onlinevårdcentraler en som kandidat.

Se det långsiktigt. Räkna vikt som ett genomsnitt per vecka, eller månad (jag gick själv upp och sen ner 3kg nyss bara för att jag hade mens och stress).

En godisbit har inte förstört dagen. Släpp det tänket, dela inte upp det i något sorts moraliskt syndig/dygdig, dålig/duktig. Blir du super sugen på en godis och äter den så ge inte dig själv skit så du sen tröstäter ännu mer, utan ät en frukt också och fortsätt som vanligt.

Kalorier in/ut funkar om du inte har sjukdomar som dragit ner ämnesomsättningen brutalt. Om du har det behöver du hjälp av vården. Enda sättet att ha koll på kalorierna är att logga dom.

Ät dig mätt, men inte övermätt. Här är fibrer och grönsaker (inklusive potatis!) din bästa vän. Är du ovan vid fibrer så börja långsamt, kanske byt ut brödet mot ett mörkare, lägg till en morgongröt, börja ät grönsaker till varje middag. Tänk foderstat förändring för häst, långsamt är nyckeln.

Har du matbrus som är jättesvårt att stå emot så finns ju GLP-1. Vid BMI över 30 räknar onlinevårdcentraler en som kandidat.
Har tyvärr ett extremt matbrus (som jag själv satt mig i). Är normalviktig så det finns väl inte så mycket hjälp hos vc då tänker jag.
Så fort jag är mätt (lagom mätt) kommer matbruset.
Är jag hungrig fungerar jag bättre. Men kan inte alltid vara hungrig ju 😑

Har tyvärr ett extremt matbrus (som jag själv satt mig i). Är normalviktig så det finns väl inte så mycket hjälp hos vc då tänker jag.

Hur ser din "foderstat" ut idag? För mig gjorde det jättestor skillnad att börja snacksa på skurna grönsaker, får dopaminkicken, sysselsättningen, och ökat fiberintag. Det var framförallt kvällstid jag hade problem.

Hur ser din "foderstat" ut idag? För mig gjorde det jättestor skillnad att börja snacksa på skurna grönsaker, får dopaminkicken, sysselsättningen, och ökat fiberintag. Det var framförallt kvällstid jag hade problem.
Jag vet knappt hur jag äter om dagarna, har ingen struktur tycker jag.

Jag har också ett konstant matbrus, det är hemskt. :meh: Tänker konstant på mat, när det ska lagas, vad jag ska äta, vad jag ska handla för mat etc etc. spelar ingen roll hur mycket jag äter.

Jag har varit väldigt strukturerad länge , gick ner 20 kg och höll strukturen/vanorna. Men att försöka hålla jämvikt har varit en kamp nu ganska lång tid. Äter alltid för mycket på helgen och för lite under veckorna. Överäter alltid på helger och sen knappt något under veckorna. Jag orkar inte med det längre.
Jag mår inte bra av det. Eller jag mådde bra i ett års tid men nu är mycket annat rörigt i mitt liv och den här strukturen håller inte längre.
Jag skulle vilja ha mer balans mellan vardagar o helger.

Jag har varit väldigt strukturerad länge , gick ner 20 kg och höll strukturen/vanorna. Men att försöka hålla jämvikt har varit en kamp nu ganska lång tid. Äter alltid för mycket på helgen och för lite under veckorna. Överäter alltid på helger och sen knappt något under veckorna. Jag orkar inte med det längre.
Jag mår inte bra av det. Eller jag mådde bra i ett års tid men nu är mycket annat rörigt i mitt liv och den här strukturen håller inte längre.
Jag skulle vilja ha mer balans mellan vardagar o helger.

Det låter som en bra idé, med mer balans. Vad tror du skulle kunna göra det lättare för dig att äta mer under veckodagarna?

För mig så visade det sig vara rutin. Kliva upp samma tid, äta samma gröt, även om jag kanske går och lägger mig igen sen om jag sovit dåligt under natten. Då är frukosten avklarad, blodsockret hålls jämnt, tarmarna/mikroberna har fibrer att jobba med. Till lunch gör jag enkla måltider med fokus på högt protein. Det blir mycket ägg och tonfisk i olika varianter. Middag är det målet jag lägger mest tid på att laga, men även där har vi i familjen en sorts rutin, vi har superenkla rätter att ta till på tunga dagar (tillexempel fisktacos).

Det låter som en bra idé, med mer balans. Vad tror du skulle kunna göra det lättare för dig att äta mer under veckodagarna?

För mig så visade det sig vara rutin. Kliva upp samma tid, äta samma gröt, även om jag kanske går och lägger mig igen sen om jag sovit dåligt under natten. Då är frukosten avklarad, blodsockret hålls jämnt, tarmarna/mikroberna har fibrer att jobba med. Till lunch gör jag enkla måltider med fokus på högt protein. Det blir mycket ägg och tonfisk i olika varianter. Middag är det målet jag lägger mest tid på att laga, men även där har vi i familjen en sorts rutin, vi har superenkla rätter att ta till på tunga dagar (tillexempel fisktacos).
Fisktacos? just den rätten skippar jag gärna och skippar även ägg och tonfisk 😄

Tack ändå vad snäll du är som ger tips ! Jag äter mycket fibrer i form av fullkorn och frukt, sen äter jag mycket protein i form av keso och kvarg. Gillar inte direkt lagad mat (kan äta stekt kyckling o broccoli ibland, eller vanlig tacos).
Den lagade maten som resten av familjen äter funkar inte för mig eftersom jag överäter.
Jag äter lagad mat till helgen och det blir bara kaos av det.

Påskgodis, liiiite för mycket naturgodis (lite för gott och lätt att äta = blir fasen mer kalorier än godis i mitt fall!) och så en massa mer igår har resulterat i ca 1,7kg+. Det brukar ta tid för mig att droppa det igen när det blir så, men försöker att tänka på att en stor del av det (inte allt, utifrån kaloriintag) är vätska.

Träningen känns iaf bra. Jag har börjat springa (!) utomhus (!), vilket jag aldrig någonsin klarat innan i livet - det blir lite mindre kalorier ut (jämfört med när jag kör kondition på gymmet) men rent träningsmässigt känns det verkligen toppen! Träningsvärk och grym känsla av att jag kan springa!
Igår körde jag lite styrketräning på gymmet, dags att komma igång med det också, och vågade köra vikter som jag orkade men fick ta i och blev trött av (har tidigare kört lättare vikt och många reps, men har inte upplevt att det gett så mycket sett till musklerna). Ledbanden kring min svanskota är i uppror (inte träningsrelaterat och jag har inte ramlat eller så, är under behandling), så vissa maskiner var inte helt bekväma att köra, men det gick ändå helt okej. Och så körde jag en timme på crosstrainer, höjde motståndet två steg jämfört med hur jag kört tidigare.
Idag blir det vilodag. Jobb och träningsvärk runt skuldror (från igår) och framsida lår (från jogg) .

Har också lagt på mig över 2 kg sedan påskhelgen började(+ 2,1 kg sen i onsdags). Mer kolhydrater (går alltid upp massor om jag äter mer kolhydrater än vanligt, binder enormt mycket vätska då), mer mängd mat och mer godis har det blivit Tors-sön, så jag är inte förvånad 😁!

Men idag smygstart på vardagsrutinen igen (trots ledighet), och i morgon helt tillbaka till vardagen. Så de där ”mestadels vätske-kilona” kommer vara borta om ett litet tag 😊.

Det här är en av fördelarna jag ser när jag väger mig varje dag; jag har lärt mig hur min kropp reagerar och jag lägger ingen större tankeverksamhet på att vågen hoppat signifikant uppåt efter en långhelg 👌!

Jag vet att det har blivit för mkt av allt under påsk men tänker inte väga mig utan återgå till bra vanor.

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat