Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Här går det neråt på vågen även om jag inte riktigt vill det... Hela jag har blivit slapp, men det jag tänker är att jag får börja med enkel träning (hemma?), jag prommenerar varje dag, men det stärker ju inte riktigt kroppen direkt. Så tips på vad ni som tränar började med, och om ni tränar hemma, vad gör ni då?

Tänkte att börjar jag träna NÅGOT så kanske hungern kommer igång med, till någon positiv spiral?

Här går det neråt på vågen även om jag inte riktigt vill det... Hela jag har blivit slapp, men det jag tänker är att jag får börja med enkel träning (hemma?), jag prommenerar varje dag, men det stärker ju inte riktigt kroppen direkt. Så tips på vad ni som tränar började med, och om ni tränar hemma, vad gör ni då?

Tänkte att börjar jag träna NÅGOT så kanske hungern kommer igång med, till någon positiv spiral?

Jag köpte medlemskap på Les Mills online och kör pass därifrån, främst Body Balance :). Det är toppen, för i början kunde jag bara göra uppvärmningen några gånger i veckan, sen kunde jag börja längre. Jag skippar fortfarande extrema rörelser (som downward dog eller child till cobra strike, absolut inte plow eller saker som påverkar nacken starkt), eller gör samma sekvens men i ett långsammare tempo, eftersom jag måste se till att mina stabiliserande små muskler blir starka före de stora tyngdlyftarmusklerna blir det (jag har hEDS).

Men numera klarar jag att jobba halvtid med ett fysiskt jobb och kör 2 pass i veckan + promenader, det gick riktigt fort! 3 månader.

De bästa rörelserna för mig i yoga/Body Balance har visat sig vara de när man står på 1 ben, då får fotleds-stabilisatorerna verkligen jobba! Och pilates-core-biten (den gör jag anpassad, ska inte lyfta nacken från golvet).

Jag tänkte göra ett försök att lägga mig på lite underskott under april och se vad som händer. Jag loggar det jag äter ibland bara för att ha lite koll, speciellt på proteinet, men ska logga varje dag nu så får vi se vad/om det händer något :)

Hoppat ner ca 1 kg efter de här två veckorna :) Känns fortfarande bra. Gör en plan för varje dag och bara följer den.

Jag tror att jag kraschade min mage genom att jobba för mycket natt förra veckan och under de passen livnära mig på endast ägg, godis och kaffe... Mådde helt fruktansvärt förra dygnet och tänkte att jag nog var magsjuk men det var förmodligen bara min mage som slog helt bakut. Nu är jag inte sugen på något (allra minst chips vilket egentligen inte gör något). Så det blir spännande att se hur länge detta varar. Hade inte varit helt fel att vara totalt osugen på godis/snacks ett tag.

I går åt jag pizza och godis. Fredagar är min vilodag och mysdag.
I dag sprang jag oplanerat min första halvmara. Så himla härlig känsla.
Mamma och pappa bjöd på jättegod kycklinggryta och ris. Perfekt återhämtningslunch.
IMG_9737.webp

Nu har jag kört min "aprilutmaning" sånär som på idag då men jag kommer fortsätta på samma sätt i maj också :) 1 kg ner har det blivit men tycker även att kroppen ändrat sig till det positiva så jag är nöjd. Egentligen behövs väl ingen viktnedgång utan stannar jag här kommer jag vara mer än nöjd. Men vill fortsätta bygga kroppen. Så vi får se vad maj bjuder på!

Började veckan lite knackigt med migrän en natt som påverkade mig hela nästkommande dygn.
Men det blev 5 pass och totalt 47 km i löparskorna den här veckan. 15,10,10 km blev det fre, lör, sön med bra känsla alla pass.
I dag blev det en smarrig pizza som ”belöning”.

Invägning på 79.5kg i morse.
Så mycket har jag inte vägt på fem år eller så. Gillar inte att låta såhär men ”nu måste jag verkligen ta tag i det här”. (”Den här gången ska jag verkligen göra det.”)

Ska dock försöka att inte drabbas av stress och hets med det, då brukar det slå fel så fort det inte går exakt som jag vill 🙄

Ska försöka sikta på ett kilo i veckan.
Nu har jag ju efter 36år iaf insett att en ordentlig sallad är en god måltid, så mycket sånt får det bli. Bra tajming till sommaren iallafall.

Eller om det ska vara sånt väder som idag, tomatsoppa 😅

Tre delmål, 77.5kg, 75kg, sedan 72kg.

Jag har iaf gått ner 1 kg från min högsta notering 😂 ville haft 1 kg till ner vid detta laget men jag ligger för nära kaloribalans helt enkelt.

Jag har ju bara 1-2 kg till jag vill gå ner då det är ju ganska små marginaler det handlar om. Och jag ligger hellre kvar på samma vikt jag har jämfört med att dra ner för mkt och tappa muskelmassa/ork.

Kämpar på ett tag till! 😄

Jag känner mig uppgiven :( Lyckades ju gå ner 4 kilo förra året men från december-februari gick jag upp dem igen +1.
Vill verkligen gå ner igen. Min främsta motivation är att kunna rida D-ponny på ridskolan med gott samvete. Men orken och motivationen finns inte 100% av tiden, och de luckorna där den inte finns så äter jag för mycket sött.

Är också väldigt trött i allmänhet, vilket gör att det är svårare att inte ta till sockret för att ta mig igenom dagarna. Har dock skapat bättre vanor för mellanmål generellt, så är mest fikandet jag behöver dra ner på.

Vet inte om tröttheten beror på allergi eller förklimakterie eller något helt annat, men mäktar inte med att kontakta vården då rädslan att bli avvisad är större :(

Målet för maj månad är lågt sätt, vill ligga stabilt på vågen dagligen under en viss siffra. Sen tänker jag att jag ska flytta den stabila siffran väldigt långsamt neråt för att inte det ska bli övermäktigt. Skulle säga att jag ligger på ”rätt sida strecket” 50% av dagarna i en vecka nu, så behöver förskjuta min fluktuation 0,5-1kg ner.

Förlåt för gnäll, men tycker denna tråden är skön att ventilera och få igenkännande och skriva för min egen skull 🧡

Jag känner mig uppgiven :( Lyckades ju gå ner 4 kilo förra året men från december-februari gick jag upp dem igen +1.
Vill verkligen gå ner igen. Min främsta motivation är att kunna rida D-ponny på ridskolan med gott samvete. Men orken och motivationen finns inte 100% av tiden, och de luckorna där den inte finns så äter jag för mycket sött.

Är också väldigt trött i allmänhet, vilket gör att det är svårare att inte ta till sockret för att ta mig igenom dagarna. Har dock skapat bättre vanor för mellanmål generellt, så är mest fikandet jag behöver dra ner på.

Vet inte om tröttheten beror på allergi eller förklimakterie eller något helt annat, men mäktar inte med att kontakta vården då rädslan att bli avvisad är större :(

Målet för maj månad är lågt sätt, vill ligga stabilt på vågen dagligen under en viss siffra. Sen tänker jag att jag ska flytta den stabila siffran väldigt långsamt neråt för att inte det ska bli övermäktigt. Skulle säga att jag ligger på ”rätt sida strecket” 50% av dagarna i en vecka nu, så behöver förskjuta min fluktuation 0,5-1kg ner.

Förlåt för gnäll, men tycker denna tråden är skön att ventilera och få igenkännande och skriva för min egen skull 🧡
Jag har varit sjuk i veckan så helt plötsligt har jag gått upp 1,5 kg. Jag tror att kroppen är ur funktion och har samlat vätska. Det viktigaste är dom små förändringarna tänker jag. Jag har gått ner i vikt förr genom att gå in stenhårt, träna massor osv. Det går jättebra så länge man är frisk och motiverad. Nu är jag lat och omotiverad men har lyckats med dom små förändringarna som gör att jag går ner ca 1 kg i månaden(nyttiga mellanmål och mindre portioner är nog det jag har gjort, jag äter chips och dricker vin utan betänkligheter 🤭).

Om jag räknar på min lägstavikt innan jag blev sjuk så har jag 2-5 kg kvar att gå ner och tänker att det inte är så bråttom, men när jag är där så måste de goda vanorna sitta. Annars kommer jag gå upp igen. Vintern men kylan och mörkret leder till för lite aktivitet och är helt klart min största riskfaktor för att gå upp allt igen.

Och som tillägg, som jag glömde skriva. Känner att min kropp verkligen motarbetar mig :( Har alltid haft led och muskelvärk, men kände ändå när jag kom hem från NZ i februari att konditionen kommit något steg framåt. Höll i träningen på det efter resan, men kroppen gick verkligen i spinn med stelhet och smärta, trots att jag tog det väldigt försiktigt.

Fick rådet att backa ännu mer, och det var visserligen funkat, men känner mig så kass som inte ens kan jogga några 100m på en 3km promenad trots god promenadkondis för att kroppen får spunk :(

Jag har varit sjuk i veckan så helt plötsligt har jag gått upp 1,5 kg. Jag tror att kroppen är ur funktion och har samlat vätska. Det viktigaste är dom små förändringarna tänker jag. Jag har gått ner i vikt förr genom att gå in stenhårt, träna massor osv. Det går jättebra så länge man är frisk och motiverad. Nu är jag lat och omotiverad men har lyckats med dom små förändringarna som gör att jag går ner ca 1 kg i månaden(nyttiga mellanmål och mindre portioner är nog det jag har gjort, jag äter chips och dricker vin utan betänkligheter 🤭).

Om jag räknar på min lägstavikt innan jag blev sjuk så har jag 2-5 kg kvar att gå ner och tänker att det inte är så bråttom, men när jag är där så måste de goda vanorna sitta. Annars kommer jag gå upp igen. Vintern men kylan och mörkret leder till för lite aktivitet och är helt klart min största riskfaktor för att gå upp allt igen.
Ja, det är ju verkligen så! De 4kg jag fick ner förra året var ju över 6mpnader, och jag hittade en rimlig nivå på fika. Nu har jag behållit vanorna med mellanmålen, men sötsakerna är för många helt enkelt.

Är så svårt när jag samtidigt är så galet less på all vikthets överallt, vill på ett sätt bara sluta i det och ”gilla mig själv”. Men det är ju det där med mina favoritponnys 😍 Ridskolan har inte satt stopp, men jag känner själv att jag vill väga lite mindre för att inte få dåligt samvete när jag rider dem..

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat