Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Ett frukosttips som jag vetat om länge men inte testat förrän nu är overnight oat. Jag har havregryn, mjölk, linfrön, vaniljkvarg, vanilj proteinpulver och hallon i min. Toppar sen med lite pumpafrön och mer hallon. Blir typ som risifrutti :) Proteinrikt och så rör man ihop allt dagen före så det bara är att ta fram och äta till frukost dagen efter.

Och jag kan tipsa om min lunchgröt!
9946.webp

Läser tråden men inte varit så aktiv.
Ett kilo upp över jul och nyår. Sen kom jag hem, det höll sig bra, började träna ordentligt, upp ett kilo till.
Denna vecka har jag tränat ordentligt, men också både ätit och druckit ordentligt :angel:
Fokus mest på att hålla igång träning.

Så nu är det 3-5kg jag vill ner, snarare än 1-3kg.
Kroppen trivs bäst på -2kg från nuvarande, jag trivs bäst på -4kg...

Får se hur mycket muskler det blir också om jag håller igång träningen.
Lite mer fokus på kosten nästa vecka!

Gjorde en ”utvägning” med InBody-våg på min sista, efter nästan 1,5 år, PT-träning igår. InBody mäter ju förutom vikt saker som fettmassa, muskelmassa, fettprocent osv. Jag säger inte att scanningen är 100% med verkligheten överensstämmande, men med kontinuerliga vägningar över dessa 1,5 år så ger den ju en rätt bra indikation på hur det gått.

Från första utvägning till sista:
  • Vikt: -30 kg
  • Fettmassa i kg: -29,5 kg
  • Fettmassa i %: från 41.4% till 19.3% 🤩
  • Muskelmassa: +2,6 kg 💪
Och något som fascinerar mig över vilka framsteg man kan göra; jag har på vågens/appens skala gått från Obese till Athletic och har nu en balanserad kroppskompoisition med hög andel muskler och normal andel fett 🥳!

Gjorde en ”utvägning” med InBody-våg på min sista, efter nästan 1,5 år, PT-träning igår. InBody mäter ju förutom vikt saker som fettmassa, muskelmassa, fettprocent osv. Jag säger inte att scanningen är 100% med verkligheten överensstämmande, men med kontinuerliga vägningar över dessa 1,5 år så ger den ju en rätt bra indikation på hur det gått.

Från första utvägning till sista:
  • Vikt: -30 kg
  • Fettmassa i kg: -29,5 kg
  • Fettmassa i %: från 41.4% till 19.3% 🤩
  • Muskelmassa: +2,6 kg 💪
Och något som fascinerar mig över vilka framsteg man kan göra; jag har på vågens/appens skala gått från Obese till Athletic och har nu en balanserad kroppskompoisition med hög andel muskler och normal andel fett 🥳!
Wow vilket jobb!! 👏 👏

Dag 25 utan godis, snacks osv. Varit lite lättare än jag trodde men har varit så jäkla bestämd eftersom jag inte gillade hur det blev på senhösten.
Och jag har tyvärr lättare att låta bli helt än att äta lite.
Motionen går som på räls. Kroppen är pigg och trots skitväder känns det bra. 41 km den här veckan och totalt 151 km så här långt 2026.

Tänker jag uppdaterar vikt här i slutet av varje månad :)
Minus 1.9 kg.

Överåt en del förra helgen, det är okej, det var gott 😁 sköter mig prickfritt under veckorna. Träningen går fortsatt bra, känner mig liiiite slak i kroppen bara.

Tog en bild första januari och en nu. Det syns stor skillnad. Sjukt egentligen.
Vågen står på 61 kg. Har inget vikt mål. Just nu är jag nöjd med hur det känns.
30 dagar utan godis. Vet inte hur länge jag ska låta bli men just nu är det inte så svårt.
Motionen flyter på trots att jag hatar vintern. 173 km löpning hittills i år.

Från 1/1 till 31/1 så landar jag på -4,3 kg. Dock att komma ihåg att det var mycket vätska från jul&nyår i första invägningen 😁. Snittvikten jämfört v 1 till v 4 är -3,1 kg, och jag har 4.3 kg kvar till mitt mål, så nu är jag halvvägs 👌!

Idag avslutas januaris mini-cut, så ikväll tänker jag dricka champagne och äta sushi 🥳! Men sen så kommer jag nog köra på med i stort sätt samma upplägg även under februari, det har gått förvånansvärt lätt och enkelt med maten så det känns helt rätt att fortsätta lite till. Vardagarna har verkligen varit klockrena, har hållit mig till mitt kalorimål typ 95%, nailat mitt proteinmål och höjt mitt fiberintag 💪!

Förväntar mig inte alls samma höga siffror i slutet av februari som i januari, men det ska bli intressant att se vad resultatet blir när man inte går in i starten med ett överskott vätska. Eller iofs, med champagne och sushi ikväll så skulle jag inte bli förvånad om det i morgon är 1-2 kg upp på vågen 🤪😁!

(Det är en av de stora mentala fördelarna jag har sett när jag väger mig varje dag; vikten blir bara ren statistik, och jag lär känna min kropp och vet hur den kommer reagera när jag äter vissa saker, och behöver därför inte bli stressad över tillfälliga viktspikar eftersom jag förstår att och varför de händer 👍)

Vaknade i morse och tyckte jag såg så himla slimmad och snygg ut så vägde mig, 1 kg upp. 😄 Vet inte vart det sitter, det är ju såklart vätska pga bara ätit massa bröd och ris hela veckan pga magkatarr, men jag kände mig lurad!

Vaknade i morse och tyckte jag såg så himla slimmad och snygg ut så vägde mig, 1 kg upp. 😄 Vet inte vart det sitter, det är ju såklart vätska pga bara ätit massa bröd och ris hela veckan pga magkatarr, men jag kände mig lurad!

Hahah, sådär var det exakt för min kompis häromdagen, han blev såå besviken 😂

Vad har jag ätit idag? Helgfrukost, fika, fika, choklad och chips med dip. Punkt. Lite lightläsk och vatten på det. Såatteh..det bara blev så (inget hetsätande eller så utan bara "äh, skit samma! Den här dagen kommer att spåra i vilket fall!") :p:o . På't igen imorgon!

På sistone spårar det lite såhär på helgen pga omständigheter. Min plan är att balansera upp det bättre igen här framöver - det kommer också att vara lättare när jag bor själv. Jag mår mycket bättre av att ha balans, både mentalt och i kroppen, så det blir bra.

Jag ligger stabilt i vikt iaf, mer eller mindre. Går upp en del efter helgen, och går ner det igen under veckan. Håller i motionen.

Tänkte ändå att januari varit en måttfull månad ur ett godis och chips perspektiv. Vägde mig idag och mätte midjemått. Lite nedåt på båda (men bara så lite att det ev. bara skulle kunna vara en vätskefråga). Allt kändes ändå bra till jag fick massa bilder på mig själv från sonens födelsedagsfest. Såg ungefär ut som att jag plussat 20 kg denna månaden. Blir så förvirrad för jag vet faktiskt inte hur jag ser ut :arghh:.

Det har hoppat ner ett snäpp till för mig, ca 1 kg. Är så förundrad över att det går samtidigt som jag ändå äter såpass mycket 😅 Såhär lite har inte jag vägt sen jag var typ 20 år. Det går ju inte snabbt ner och jag har väl egentligen inte mål att gå ner heller men det skadar inte. Som en känd, krass och faktiskt klok träningsprofil sa en gång "man har mer fett än man tror" 😅

Det kommer ju svajja +-1kg hela tiden pga livet, vad man äter och gör osv men vågen har inte visat den här låga siffran på många år och jag tror nästan vågen luras.

Tänkte ändå att januari varit en måttfull månad ur ett godis och chips perspektiv. Vägde mig idag och mätte midjemått. Lite nedåt på båda (men bara så lite att det ev. bara skulle kunna vara en vätskefråga). Allt kändes ändå bra till jag fick massa bilder på mig själv från sonens födelsedagsfest. Såg ungefär ut som att jag plussat 20 kg denna månaden. Blir så förvirrad för jag vet faktiskt inte hur jag ser ut :arghh:.
Just bilder som andra tagit ser jag också hemsk ut på. 🫠

Jag har köpt två bedårande skjortor. Var så nöjd. Tydligen är de ökänt små i storleken.
Jag ska se om det går när jag når målvikt (8 kilo kvar), annars har jag ett barn som kommer bli nöjdare än nöjdast.

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat