Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Ett annat tips är att proteinpulver (iaf kasein) finns utan smak också, det är perfekt att använda som delvis ersättning till typ mjöl i sånt som pannkakor för att göra det lite mer proteinrikt.

Smart tips, det ska jag kika på! Har sparat en massa recept på "nyttig kaka", bröd etc med typ grekisk yoghurt och proteinpulver i, det låter som något för sånt också (recepten är med pulver med vanilj eller chokladsmak, men jag hade nog hellre köpt ett med neutral smak och sen smaksatt i de fall jag vill ha det).

Legat still under jul/nyår vilket var bättre än förväntat. Nu tappat 0,8 sen omstart. Jag har inte följt mitt kalorimål men inte heller ballat ur. Jag funkar bra på minskat kaloriintag (har inga andra bakomliggande faktorer utan är en normalfrisk 40+) så länge jag väljer mat som jag blir mätt på. Ägg och kål, tonfisk och gurka är en bas som jag lätt kan stå ut med (om jag ignorerar alla problem kring tonfisken). Mycket asiatiskt så det smakar något, jag blir så mycket gladare då. Är mycket förtjust i Kavlis flatbröd, de är goda!

Legat still under jul/nyår vilket var bättre än förväntat. Nu tappat 0,8 sen omstart. Jag har inte följt mitt kalorimål men inte heller ballat ur. Jag funkar bra på minskat kaloriintag (har inga andra bakomliggande faktorer utan är en normalfrisk 40+) så länge jag väljer mat som jag blir mätt på. Ägg och kål, tonfisk och gurka är en bas som jag lätt kan stå ut med (om jag ignorerar alla problem kring tonfisken). Mycket asiatiskt så det smakar något, jag blir så mycket gladare då. Är mycket förtjust i Kavlis flatbröd, de är goda!

Jag har testat otaliga dieter under åren ska tilläggas, inget har funkat i längden. Keto var det äckligaste tror jag, allt smakade ägg och fett tillslut. En anhörig mår suveränt på det. Jag mådde bara illa.
Jag har pulverdietat mig ner i vikt typ 15 kilo ett antal gånger, sen ska man börja äta igen och då tappar jag det för jag blir vansinnigt hungrig. Jag klurar mest på var jag ska ligga i kalorinivå sen för att hålla vikten, jag kan inte ha nuvarande nivå i all evighet. Jag tänker att jag får öka långsamt när jag nästan är framme vid målet och sen stanna men önskar jag hade mer koll på vad som är rimligt för mig.

Jag klurar mest på var jag ska ligga i kalorinivå sen för att hålla vikten, jag kan inte ha nuvarande nivå i all evighet. Jag tänker att jag får öka långsamt när jag nästan är framme vid målet och sen stanna men önskar jag hade mer koll på vad som är rimligt för mig.

Jag har lämnat det här tipset tidigare i andra trådar; googla på TDEE calculator 👍! Dom ger en väldigt bra fingervisning på vad man beräknas ha för basal kaloriförbränning, och så kan man efter det laborera med sänkning av de kalorierna med 200-500 för en lagom snabb och sund viktnedgång. Logga mat och resultaten utefter kaloriberäkningen i minst 2 v, gärna 4, för att se om man går ner, upp, eller stannar på samma vikt, och sen ändrar man därifrån.

Nej, de kommer inte stämma till 100%, men som sagt det ger en väldigt bra hint om var man kan tänkas ligga kalorimässigt, beräknat på ålder, längd, vikt, kön och aktivitetsnivå 😊!

Jag har lämnat det här tipset tidigare i andra trådar; googla på TDEE calculator 👍! Dom ger en väldigt bra fingervisning på vad man beräknas ha för basal kaloriförbränning, och så kan man efter det laborera med sänkning av de kalorierna med 200-500 för en lagom snabb och sund viktnedgång. Logga mat och resultaten utefter kaloriberäkningen i minst 2 v, gärna 4, för att se om man går ner, upp, eller stannar på samma vikt, och sen ändrar man därifrån.

Nej, de kommer inte stämma till 100%, men som sagt det ger en väldigt bra hint om var man kan tänkas ligga kalorimässigt, beräknat på ålder, längd, vikt, kön och aktivitetsnivå 😊!

Tack! Då säger den 1600 ca vilket känns rimligt. Jag siktar på 70 kilo till mina 173, den tycker 62-63 kilo är lagom vilket jag ser som orimligt och därmed struntar i😬. Jag vägde det senast när jag var 27, innan graviditeter.

2:a veckan på januaris mini-cut strax klar 😁. Hittills går det väldigt bra (så bra att jag funderar på att förlänga cuten iaf två v in i februari), har hållit mitt kalorimål i stort sett alla dagar utan att det ens har varit jobbigt 👏. Enda jag verkligen saknat är ett glas champagne på fredagarna 😆!

Viktmässigt; 3,7 kg ner allt som allt från 1/1 ( och då med ett vikthopp uppåt 500g från igår. Detta då jag åt både ris och hemmagjort naan igår, binder alltid mer vätska med lite mer kolhydrater i kroppen. Så kan nääästan säga 4 kg ner sen 1/1 😁), och snittvikten ner 1,5 kg sen förra veckans snittvikt 👍.

Träningsmässigt har jag styrketränat minst 3 ggr/v, stegantalet blev lite lägre under slutet av förra/början av denna veckan när det var blankis överallt, men jag nådde mitt minimimål och nu har nästan all is smält bort så senaste dagarna har jag legat på 16-18000 steg igen 😊.

Hur går det för er andra? Funkar er plan eller har ni fått tänka/lägga om något pga omständigheter 😅?

För mig går det bra!
Jag unnar mig godis fredag och lördag, men känner att jag har en bra balans.

Ligger högt på protein (minst 120g, blir oftast mer) och sköter mina kalorier. Har gått ner 1.3 kg hittills :) styrketränar 4 dagar i veckan och går minst 10000 steg per dag, inte tappat nån styrka än, men upplever att jag får mjölksyra betydligt lättare?

18 dagar utan godis och andra onyttigheter. Är inte sugen men det är nog för att jag är så bestämd med att jag drog i handbromsen.
Unnar mig dock sushi ca 2 dgr/vecka.
Sprungit 15 pass och totalt 11 mil och kroppen känns bra.

Här har det spårat med kaloriintaget under helgen, troligen delvis för att jag jobbade natten till lördag och inte lyckades sova innan/efter = vaken mer än ett och ett halvt dygn i sträck och har mått pyton idag. Plus åt semlor igår (det var tänkt att bli semlor, nu blev det semlor plus lite för mycket av allt annat också). Oh well. Shit happens. Nya tag imorgon! Resten av veckan har kännts bra.

Nu har jag haft mealprepp-sunday 😁! Försöker alltid göra det på söndagar, så jag vet att jag har frukost-lunch-middag klar för de närmsta två-tre dagarna.

Frukost blir vanilj-proteinugnspannkakor med blåbär, lunch blir ägg&kalkonburritos (brukar ha dessa som frukost, men nu under lock in/cut är de perfekta även som lunch).

För middagar har vi gjort två ugnsplåtar med ugnsstekt potatis och morot (perfekt att ha i kylen och bara komplettera med något protein) samt airfryad kycklingfilé, marinerad i soya&sweet chili. Sen finns även två färdiga portioner av en ”fake away” Chicken Tikka Masala (lite kalorisnålare & mindre autentisk än restaurangversionen, men väldigt god 😁).

Så förhoppningsvis kommer vi inte behöva lägga tid på matlagning förns framemot torsdag-fredag, och ändå veta med säkerhet att jag träffar både protein&kalorimål 👌

Jag har ju egentligen inget viktnedgångsmål utan vill mest se om det jag gör sen augusti kommer göra att det droppar mer eller om jag kommer vara stabil här. Håller jag mig stabil så är jag väldigt nöjd! Jag svälter mig inte utan äter bra och ordentligt större delen av veckan men äter lite chips och sockerfri choklad fredag- och lördagkväll. Jag räknar heller inte kalorier men är ändå medveten pga erfarenhet vad som är "bra och dåligt" och vilka mängder jag bör ligga på.

Så jag fortsätter äta som jag gör, styrketränar 4 ggr/vecka, promenerar varje dag, rider 4-5 dagar/veckan och tar hand om gård och djur och ser vart det bär hän :)

Nu har jag varken mätt midjemått eller vägt mig sedan i början av januari (tänkte hålla det till en gång i månaden). Men det känns bättre överlag. Jag har börjat dricka mer (inte orimligt mycket) vatten och käkar nu proteinbrödet @FengurLaugar tipsade om till frukost. Upplever att jag är lite mer måttlig i mitt chips- & godisintag. Men! Att jobba natt är kritiskt. Tycker att jag blir "fyllehungrig" framåt småtimmarna. Går såklart att reglera genom att ha vettiga saker att äta med till jobbet.

Förra veckan var vikten upp 2 kg, inte speciellt peppigt 😅 men idag var det en ny lägstavikt med 2 hg. Så kollar jag den senaste månaden har jag gått ner 1-1,5 kg. Sakta men säkert! Åker på semester imorgon och blir borta 2,5 vecka, jag hoppas inte det blir mer uppgång än 1-2 kg vätska, men vi får väl se. Brukar röra mig mycket mer när jag är borta på semester så det brukar inte vara så farligt 😊

Väger mig nästan varje dag för att ha lite koll och det är inget ovanligt att det svänger 1 kg upp och ner mellan två dagar beroende på vad man gjort och ätit. Det blir jag inte alls stressad av faktiskt. Men har märkt senaste dagarna att det hoppat ner 0,5 kg mer stadigt och kan väl egentligen säga att jag droppat 5,5 kg sen början av augusti efter att jag gjorde mina förändringar. De första 4 kg gick rätt snabbt och lätt och sista kg tog längre tid. Men fortfarande så är det ju så att jag inte ens hade som avsikt av gå ner i vikt när jag började trixa i augusti 😅 Det kom "av sig själv". Jag trodde inte jag kunde gå ner i vikt utan att svälta mig, men det gör jag absolut inte.

Det sägs att sötsuget går över efter 3 veckor utan.
För mig är det tvärtom. Pang, på dagen 3 veckor så får jag ett enormt sug. Och känns som att magen är ett stort svart hål!
Men trots att det stod chokladbollar på personalrummet så blev det inget.
Joggade 8 km efter jobbet.

Nu har jag varken mätt midjemått eller vägt mig sedan i början av januari (tänkte hålla det till en gång i månaden). Men det känns bättre överlag. Jag har börjat dricka mer (inte orimligt mycket) vatten och käkar nu proteinbrödet @FengurLaugar tipsade om till frukost. Upplever att jag är lite mer måttlig i mitt chips- & godisintag. Men! Att jobba natt är kritiskt. Tycker att jag blir "fyllehungrig" framåt småtimmarna. Går såklart att reglera genom att ha vettiga saker att äta med till jobbet.
Jag jobbar ca 10 nätter i månaden med dementa. Ofta ger jag vakna patienter nattmackor och då är det tillåtet att ta själv också... svårt att låta bli.

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat