Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Jag äter snacks varje gång jag blir sugen, men liten mängd och det är inräknat i budgeten. Jag gillar mörk choklad, nicks salted caramel glass (en hel burk är 300 kcal) t.ex. eller estrellas färdiga popcorn. Jag brukar avsätta ca 250-300 kcal till snacks eller godis typ varje dag. Resten är mat som tillgodoser proteinbehov.
Låter helt klart som en bättre lösning för mig än att hetsäta två dagar i veckan :angel:

Jag skulle verkligen vilja rekommendera boken Slutbantat av Erik Hemmingson. Den gav mig perspektiv på varför bantning försvinnande sällan är en fungerande lösning på sikt, och varför det leder till en loop av en vikt som går upp och sen ner igen nästa gång man bantar. Så om någon känner att.. jag har nog varit här förr, så läs den. Jag fortsatte läsa på efter den och har det senaste året för första gången i mitt liv börjat hitta hållbarhet och långsiktighet för min kropp.

Utöver nya perspektiv har jag börjat prioritera sömn och återhämtning i mycket högre, samt mer protein. Jag har förstått att ingenting fungerar för mig utan det. Sötsuget drar iväg med hunger och sömnbrist.
Håller med, märker en markant ökning i sötsug och bara vilja äta pizza typ om jag sover dåligt!

Gällande snacks så drog jag ju ner sockerintaget rejält av annan anledning än viktnedgång och för att jag verkligen ska få effekt och se om det funkar så håller jag rätt noga på det. Väljer mina ggr när jag äter sötsaker vilket blir väldigt sällan faktiskt. På fredag och lördagkväll äter jag chips och så har jag en sockerfri mjölkchokladkaka som jag fördelar mellan de två kvällarna. Funkar otroligt bra för mig.

För min del har det blivit så att om jag blir sugen/sötsugen så har jag slarvat med maten. Då behöver jag vara mer noga med att få i mig bra och mättande saker. Noga med att dricka vatten över dagen också.

Gällande snacks så drog jag ju ner sockerintaget rejält av annan anledning än viktnedgång och för att jag verkligen ska få effekt och se om det funkar så håller jag rätt noga på det. Väljer mina ggr när jag äter sötsaker vilket blir väldigt sällan faktiskt. På fredag och lördagkväll äter jag chips och så har jag en sockerfri mjölkchokladkaka som jag fördelar mellan de två kvällarna. Funkar otroligt bra för mig.

För min del har det blivit så att om jag blir sugen/sötsugen så har jag slarvat med maten. Då behöver jag vara mer noga med att få i mig bra och mättande saker. Noga med att dricka vatten över dagen också.
+1 på vatten! Det är väldigt tydligt för mig (framför allt på jobbet eftersom jag oftast glömmer att dricka där) att törst presenterar sig som sötsug hos mig. Så att dricka innan jag börjar äta massa gott fungerar ändå som en liten broms.

Håller med, märker en markant ökning i sötsug och bara vilja äta pizza typ om jag sover dåligt!

Det där var hopplöst med bebis, och så amningen på det. Jag lät det vara som det var den tiden.

Idag lägger jag mig oftast 21.30 på kvällarna. Vi har ju fortfarande småbarn som innebär några uppvak per natt, så för att få till ordentligt med sömn så behövs det. Jag märker en stor skillnad i både sötsug och energi.

+1 på vatten! Det är väldigt tydligt för mig (framför allt på jobbet eftersom jag oftast glömmer att dricka där) att törst presenterar sig som sötsug hos mig. Så att dricka innan jag börjar äta massa gott fungerar ändå som en liten broms.

Ja jag har alltid vattenflaska på skrivbordet så dricker rätt bra när jag jobbar ändå. Lite värre när jag är ledig men försöker komma ihåg att ta ett glas vatten då och då.

Jag är otroligt duktig med sömn. Eller duktig och duktig men när kvällen kommer efter jobb och motion somnar jag i bra tid nästan alltid. Och helgen är nästan samma med skillnaden att jag somnar ngt senare och vaknar något senare.
Sover nästan alltid bra. Om det inte har hänt något alldeles extra.

Och som sagt, motionen är nästan aldrig ett problem även om jag inte tycker att det är jättekul. Motionerar även för den psykiska hälsan.

Men lagom är ett svårt ord.😇

Jag har gått in i min mini-cut som sker under januari, det går bra 👍.

Gör det så enkelt som möjligt för mig tankemässigt genom att ha samma frukost och lunch varje jobbdag (har turen att inte tröttna snabbt på mat, och har två recept som är preppvänliga, supergoda och packade med protein och även grönsaker & bär 😁), samma frukost varje helgdag, och sen köra lite variation på helgluncherna samt middagarna över veckan. Jag förloggar alltid morgondagens mat, så att jag har planen klar och vet att jag kommer hålla mig inom mitt kalorimål med den mat jag preppat.

Jag väger mig varje dag (har gjort så under hela min hälsoresa för att samla statistik och se trender), och eftersom jag vet att vikten kan fluxa väldigt mycket från dag till dag beroende på dagsform och vad jag ätit, så kollar jag mest på snittvikten över veckan.

Snittvikten har sjunkit 1.4 kg sen förra veckan, och dagsformsmässigt har jag idag tappat 3 kg sen 1/1, så nu är snart all vattenvikt från jul&nyår borta 👍.

11 dagar. Inget godis eller liknande onyttigheter. Än så länge inga problem men det är nog för att jag kände så tydligt att jag skulle dra i handbromsen.
Äter dock sushi och även pappas aioli.
Äter fullstora portioner lunch. Så jag går inte och är hungrig.
Om jag får till min planerade joggingrunda så har jag joggat 10/11 dagar och totalt 70 km.(Det är extremt kallt men hoppas)
Inte vägt mig än då jag inte vill ha fokus på siffror.
Men det känns bättre och i spegeln syns en viss förändring.

Jag köpte godis i fredags, planen var ju att vara helt utan, men jag tänker om vågen visar minus till veckan så kan jag köra godis fredagar iallafall :) så länge det inte går till överdrift.

Plus 0.6 på vågen i morse. Kan inte tänka mig att det är godiset som är boven... ska ha lite is i magen och inte ändra nåt än så länge. Gick ju ändå ner jättemkt förra veckan.

Plus 0.6 på vågen i morse. Kan inte tänka mig att det är godiset som är boven... ska ha lite is i magen och inte ändra nåt än så länge. Gick ju ändå ner jättemkt förra veckan.
Sex hekto vill jag påstå ofta löser sig med en kopp kaffe och en kvart på dass :laugh: skämt åsido så kommer vågen gå upp ibland även om man äter perfekt, titta på trenden över tid i stället!

Sex hekto vill jag påstå ofta löser sig med en kopp kaffe och en kvart på dass :laugh: skämt åsido så kommer vågen gå upp ibland även om man äter perfekt, titta på trenden över tid i stället!

Jo precis, jag fick inte göra nummer två i morse 😂 ska hålla koll över tid, fortsätter det gå upp varje vecka så får jag nog göra nåt åt saken!

När det kommer till vikt så snurrar det lite lätt i huvudet på mig nu. Innan jag blev gravid vägde jag 61,5 (stadigt). Som höggravid 72,6 (typ någon dag innan förlossningen). Sen gick jag ned till under "startvikten" (blev mager pga omständigheter). Nu, tre år senare, väger jag 67-68 detta efter ett år av tyngre styrketräning. Funderar på hur det har kunnat bli såhär? Om det är mycket muskler (för det är ju bra) eller om det är mycket chips (inte så bra). Ska bli spännande att se vad som händer när jag åter kan lägga på lite mer konditionsträning. Just nu tycker jag att jag ser ut som en liten kubik :o

Det är ett recept från en bakbok dottern fick i present en gång :)

10 dl havegryn
1 msk bakpulver
Salt
Rör ihop detta
5 ägg
Rör noga
4 dl naturell kvarg
Blanda ihop och låt stå några minuter.
Häll sen i allt i en brödform som är klädd i bakplåtspapper och strö över lite havregryn

In längst ner i ugnen i 50 min i 200 grader.

Jag brukar sen skiva upp det i 12 skivor så har jag i 6 dagar :)
Hur förvarar du brödet? Har precis gjort mitt första. Kan ha snålat lite med saltet men annars var det över förväntan i smak! Absolut roligare än Knäckebröd!

Jag gick ner ca 13kg under andra halvan av 2025. Jag har varit mer eller mindre stabil runt 55kg (+/-) sedan i november (?), lite upp och lite ner men däromkring. Det blev en del fika och sånt i december, och nu är det säsong för semlor :d . Jag känner att jag skulle vilja tappa lite till, har inget uttalat mål nu utan går på känsla, men unnar mig också att fika, dricka något glas bubbel och äta choklad (förbud funkar inte för mig, balans är vad jag eftersträvar). Jag tränar inte riktigt varje dag men inte långt ifrån, ingen styrketräning ännu (men det närmar sig! Vill bygga lite muskler också på sikt, både för utseendet men främst för hälsan). På det stora hela känns det bra! :up:

Har bestämt mig för att äta lite mer protein. Jag har inte haft fokus på det innan. Enligt Lifesum fyller jag allt som oftast behovet, men jag tänker att jag ska försöka få i mig runt 100g (vilket alltså är mer än appen räknar på). Mest för att jag vill se om det gör skillnad för mig och isf på vilket sätt - och så tänker jag att det nog kommer att vara bra när jag vill börja styrketräna också. Jag kommer fortsätta att ligga på ett kaloriunderskott, men med lite extra protein.

Beställde från Protein häromdagen, och passade på att beställa en påse Clear Whey för att testa om jag gillar det. Måltidsersättning blandar jag med lättmjölk när jag dricker det, och det har jag behövt göra med proteinpulver när jag tagit det tidigare (tycker att det smakar både blaskigt och inte så gott med vatten..) - skulle gärna hitta ett proteinpulver som jag gillar med vatten.

Har bestämt mig för att äta lite mer protein. Jag har inte haft fokus på det innan. Enligt Lifesum fyller jag allt som oftast behovet, men jag tänker att jag ska försöka få i mig runt 100g (vilket alltså är mer än appen räknar på). Mest för att jag vill se om det gör skillnad för mig och isf på vilket sätt - och så tänker jag att det nog kommer att vara bra när jag vill börja styrketräna också. Jag kommer fortsätta att ligga på ett kaloriunderskott, men med lite extra protein.

Beställde från Protein häromdagen, och passade på att beställa en påse Clear Whey för att testa om jag gillar det. Måltidsersättning blandar jag med lättmjölk när jag dricker det, och det har jag behövt göra med proteinpulver när jag tagit det tidigare (tycker att det smakar både blaskigt och inte så gott med vatten..) - skulle gärna hitta ett proteinpulver som jag gillar med vatten.
Ett annat tips är att proteinpulver (iaf kasein) finns utan smak också, det är perfekt att använda som delvis ersättning till typ mjöl i sånt som pannkakor för att göra det lite mer proteinrikt.

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat