Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Mätte midjemått idag (gör det i slutet av varje månad). 3 cm mindre än när jag mätte i januari trots att jag har mens. Känns bra. (Skrev i träningstråden att min mage lugnat sig lite under mitt nuvarande träningsprogram. Är inte alls lika putig och uppblåst som när jag ständigt lyfter väldigt nära mitt max.) Har fortsatt svårt att reglera det där med godis osv. Men chipsen håller jag till helgerna och äter jag godis en vardag så blir det inga mängder. Vikten pendlar mellan 65-66 kg på hemmavågen. Är okej med det. Min 57 kilosperiod (låg stadigt där i mååånga år) är helt klart förbi.

Känner mig fortfarande lite svullen och sur på det.
Men handlar definitivt mer om mina matvanor än kreatin (som inte ens gör en plufsig).
Nååja. Vänt från toppen iallafall.

Och börjat mäta lite, det finns ju i appen jag använder för att regga vikt så varför inte!

Insåg att det är sista mars idag så jag kan ju sammanfatta månaden:

Totalt 23 träningspass.
Varav 6 av dom är löpning och 17 styrketräning.
Sen massa promenader och ridpass också såklart.

Varit en väldigt bra träningsmånad och jag känner mig stark och pigg. Det är axeln som bråkar men jag kan ju träna nnat som tur är :)

Februari blev inte en viktnedgångssucce 😁! Jag har skött mig med min kost (lite ”friare” än under januari men hållt 80/20 och nailat mitt kalorimål mestadels av tiden) och med min träning (styrketräning, pilates, ridning) men har lackat i mina stegmål/promenader pga snömängder, is, kyla, säsongsdebut osv. Mina promenader/stegmål är en stor nyckel i min egna viktnedgång har jag märkt.

Så februari blev mer av en viktbalans/maintenance-månad, med 0.3 kg förlorade från 31/1. Ändå inte alls illa för mig att inte öka på vikten och att hålla på mina rutiner under vintermånader 👍!

Nu verkar våren komma med rasande fart (vi har gått från -10 till +6 på ett fåtal dagar), och jag kommer då öka på både med promenader och se till att få in 1-2 träningspass mer i veckan. Så får vi se vad det ger för viktmässigt resultat till slutet av mars 👌.

Viktmässigt mars;
-1,1 kg mellan vägningen 1/3 och 31/3
-5,1 kg från 1/1 till 31/3.

Så just nu 3,7 kg från mitt mål. Kommer inte pricka målet till min födelsedag nu i början av april 😅😁. Men kanske till sommaren iaf 👌

Var längesen jag uppdaterade i den här tråden också så kan ju göra det när jag ändå är ute och velar :p

Jag ligger fortsatt viktstabil och är väldigt nöjd över det. Äter minimalt med socker och fokuserar på att hålla protein och fibrer högt för mättnad, energinivå och hålla sug borta. Funkar i det stora hela bra :) Tränar styrka fyra dagar i veckan, core och ben mer eller mindre enbart pga skadad axel. Har börjat löpträna föråret och det varierar hur ofta det blir, lyssnar noga på kroppen där pga strulig rygg.

På torsdag är uppsatsen klar, sedan hoppas jag kunna återgå till träningsrutinen igen.
Jag får lite stresspåslag över att inte ha hunnit träna och knappt nått stegmålet någonting heller. Men jag försöker påminna mig om att det inte är så illa som mitt huvud vill få det att verka. Jag har ändå kunnat ta fram två tröjor som jag inte använt på evigheter.

Har blivit mindre träning under mars än vad jag önskar, pga sjuk och allmän trötthet.
Men 15 träningspass blev det + alla promenader, så får väl ändå känna mig okej nöjd.

Månadens utmaning blev det ✅ på iaf, om än inte lika rejält krossat som vanligt. 😅

IMG_9582.webp

Väger in på 76.0 dagen innan semester i London, mycket nöjd. -2kg sen toppnoteringen.

Säger detta glatt efter att ha glömt frukost och lunch ska ätas snart, men ÄNDÅ :D
Har börjat mäta lite också, typ midja, ben och så. Tror det kan vara till hjälp, och är så behändigt i appen jag reggar vikt så varför inte!

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat