Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Sitter och funderar på hur jag ska lyckas skära ned på godis och chips. I nio fall av tio är det för gott för att avstå trots att jag tycker att magen bara växer och växer. Jag har ganska så bra koll på mitt ätmönster när det gäller snacks. Det är framför tvn på kvällarna när jag är ledig (och det är så himla jobbigt att inte ha något då)! Hade kanske kunnat ersätta behovet med att helt enkelt inte sitta vid tvn utan hålla mig sysselsatt med annat. Får nog börja med snacks-dagbok igen för att iaf hålla koll på mängden jag sätter i mig. Hur kan det vara så svårt?!

Sitter och funderar på hur jag ska lyckas skära ned på godis och chips. I nio fall av tio är det för gott för att avstå trots att jag tycker att magen bara växer och växer. Jag har ganska så bra koll på mitt ätmönster när det gäller snacks. Det är framför tvn på kvällarna när jag är ledig (och det är så himla jobbigt att inte ha något då)! Hade kanske kunnat ersätta behovet med att helt enkelt inte sitta vid tvn utan hålla mig sysselsatt med annat. Får nog börja med snacks-dagbok igen för att iaf hålla koll på mängden jag sätter i mig. Hur kan det vara så svårt?!
Tycker också att det är svårt.

Jag gick med i VM-utmaningen och aldrig har det väl gjorts så mycket mål.😅
Får se om jag håller i hela vägen.
Semestern har anlänt och det svåra är inte att motionera utan att äta lagom. Så sjukt svårt.
IMG_0739.webp

1,5 kg upp efter Londontripp och allmän skörlevnad sista veckorna. Är 0,5 kg från min toppnotering någonsin så nu är det bara att lock in! Börjar nytt träningsprogram på måndag och idag börjar jag köra hårt med vettig kost. Nu får det räcka, trivs noll i min kropp just nu.

Jag blir likadan, särskilt när sambon går loss på nötter. Jag börjar därför med frukt eller en gurksallad med laoganma och risvinäger och soya (den blir sur-chili-söt-umami) och ska jag ha snacks utöver det lägger jag upp det i en liten skål och när det är slut så är jag generellt nöjd. Att lägga upp lagom från början är enklare för mig som lätt äter tills skålen är tom annars.

Jag blir likadan, särskilt när sambon går loss på nötter. Jag börjar därför med frukt eller en gurksallad med laoganma och risvinäger och soya (den blir sur-chili-söt-umami) och ska jag ha snacks utöver det lägger jag upp det i en liten skål och när det är slut så är jag generellt nöjd. Att lägga upp lagom från början är enklare för mig som lätt äter tills skålen är tom annars.
Å, det gurksalladen låter spännande! Kan dessutom käka laoganma med sked :love: . (Det är allt jag gillar med chips, krisp och massa smak.) Kanske skulle köpa hem en burk idag? Det är ju inte så att det går att skedar i sig en hel sådan på ett bräde. En tesked eller två har potential att stilla chipsbehovet. Så där sa du något!

Jag fick tipset i denna tråden och är besatt :angel: . Så gott! Och faktiskt mättande. Idag blev det färska jordgubbar till också, den lokala odlaren sålde vid affären. Har varit sugen på chokladmoussen hela dagen!

Proteinchokladmousse (för mig måste det vara moussen!) Valio
Sprutgrädde
Färska jordgubbar

1000005577.webp

Jag gillar hallonmoussen också. Den är lite fastare men god och trevlig konsistens. Men den äter jag bara som den är (det kan jag göra med chokladmoussen också!).

Å, det gurksalladen låter spännande! Kan dessutom käka laoganma med sked :love: . (Det är allt jag gillar med chips, krisp och massa smak.) Kanske skulle köpa hem en burk idag? Det är ju inte så att det går att skedar i sig en hel sådan på ett bräde. En tesked eller två har potential att stilla chipsbehovet. Så där sa du något!

Den gifter sig oerhört bra med gurka! Jag kör den gärna som jobblunch, då kör jag i en burk tonfisk också.

Varit på en liten semester till Norge onsdagkväll till igår em och det har blivit mycket bilåkande = lite rörelse och en del snacks och god mat :) Inte överdrivet men tänkte att det lär väl bli lite plus i vätska om inte annat men döm om min förvåning när vågen står stadigt. Skönt! Tänkte iallafall göra en liten extra kraftansträngning med maten kommande två veckor och förhoppningsvis känna mig bra i kroppen inför fyra efterlängtade semesterveckor :love:

Hoppar in i den här tråden på allvar. Har försökt få in lite nyttigare vanor i lite drygt en månad. Men har precis varit på en veckas semester som innehållit bröllop, födelsedags och midsommarfirande som fått vanorna att falla.

Min största svårighet är mina småbarn som orsakar kronisk sömnbrist och nån typ av virus en gång i månaden.

Mål är styrketräning med sista repet till fail helst 3 gånger i veckan men minst 2. Minst 2 övningar per gång.

I övrigt ska jag öka fiber och protein i dieten. Inga förbud men försöker ersätta godis sug med torkad frukt och grönsaksstavar. Mina vänner är bönsallader med mycket chili, torkad passionsfrukt, mild kvarg och grönsaksstavar.

Jag tar gärna recept på gurksalladen!

Idag var det officiell invägning på 66.9kg. Tror jag startade 69kg.

Jag skrev ett inlägg på Facebook.
Jag fattar att man inte vill balla helt när man kämpar med vikten men jag hoppas ändå att man är snäll mot sig själv under semestern och inte avstår allt. Man gör såklart som man vill och mitt inlägg handlar inte bara om vad vi äter utan generellt om att värna om sig själv för en stund.

Vänner!
De flesta av oss sliter hårt större delen av året.
Många av oss har hårt ställda krav på oss själva.
Nu när semestern är här för en del och närmar sig för andra tycker jag att vi ska göra det vi själva vill. Inte det andra förväntar sig eller det som ser bra ut i sociala medier. Utan det vi själva mår gott av.
Jag tänker ta en cider, en glass, äta en påse godis när jag vill.
Jag tänker skita högaktningsfullt i alla råd om hälsosammare alternativ. För dom är irriterande många nu. Och jag hoppas att andra känner att de kan göra detsamma. För vem bestämmer ens vad som är hälsosamt?
Jag tror i alla fall att det är att stanna upp och njuta av nuet, på det sättet man själv uppskattar.

Nu är jag så förbannat trött på att inte förså mig på mitt matintag. Igår pratade jag och sambon om vad vi äter för kolhydrater och ingen kunde komma fram till något riktigt. Jag gillar inte pasta eller ris egentligen så det är väl potatis och bröd det mesta kommer ifrån. Hur som helst, nu har jag laddat ned en app och ska börja se över mitt kaloriintag över dygnet. Sambon tycker att jag är knäpp men jag tycker att det är olustigt att vågen bara skenar. Tror ju knappast att det bara är muskler trots att jag tränar en hel del.

Jag har ju hamnat i den jäkla VM-utmaningen där man springer 1 km per gjort mål och det har aldrig gjorts så mycket mål. Kroppen är dock pigg så kör på så länge det känns bra.
När det gäller intag av kalorier försöker jag hålla mig till lagom utan förbud under semestern.

Jag tycker det kan vara bra att göra en check på hur mycket kalorier mam äter. Det är lätt att missbedöma. Här går det både bra och dåligt. Håller mina grundvanor med kvarg med chiafrön till frukost och bönsallad till lunch. Har hunnit 2 träningspass och hoppas på att få till ett till i helgen.

Men, jag ska sluta på mitt jobb snart och blir bjuden på choklad och fika hela tiden. Svårt att tacka nej när andra ansträngt sig för min skull. Så jag Skulle inte bli förvånad om vågen visar pluss siffror på måndag. Bör dessutom vara pms svullen. Trots det känns det bra. Har själv inget egentligt sötsug och träningen går framåt

Andra dagen med koll på vad jag äter. Svinhungrig och har ägglossning (stackars familjen). Har cirka 470 kcal kvar detta dygnet så jag lär absolut gå över gränsen idag. Igår däremot var jag långt ifrån mitt dagliga behov. Gemensam nämnare för dessa två dagar är väl att jag inte ens är i närheten av att käka den mängden protein jag "borde" med träningen och allt. Så svårt att få i sig de mängderna (bör ligga på 130-135).

Tänker att detta inte måste bli så strikt här i början. Hoppas att när jag har ett mer jämnt och balanserat intag varje dygn så kommer det inte svänga upp och ned såhär. Men en småätare är jag, av rang och jag håller mig inte mätt på mina huvudmål särskilt länge så mycket har jag kommit fram till på väldigt kort tid.

Andra dagen med koll på vad jag äter. Svinhungrig och har ägglossning (stackars familjen). Har cirka 470 kcal kvar detta dygnet så jag lär absolut gå över gränsen idag. Igår däremot var jag långt ifrån mitt dagliga behov. Gemensam nämnare för dessa två dagar är väl att jag inte ens är i närheten av att käka den mängden protein jag "borde" med träningen och allt. Så svårt att få i sig de mängderna (bör ligga på 130-135).

Tänker att detta inte måste bli så strikt här i början. Hoppas att när jag har ett mer jämnt och balanserat intag varje dygn så kommer det inte svänga upp och ned såhär. Men en småätare är jag, av rang och jag håller mig inte mätt på mina huvudmål särskilt länge så mycket har jag kommit fram till på väldigt kort tid.
Sen får man inte glömma att vi förbränner olika mycket, livet är orättvist. Men på sikt så blir man helt ok mätt med mindre så länge man täcker näringsintaget.

Sen får man inte glömma att vi förbränner olika mycket, livet är orättvist. Men på sikt så blir man helt ok mätt med mindre så länge man täcker näringsintaget.
Jo, jag vet. Men jag har alltid haft väldigt hög förbränning. Nu har det ju dock hänt något (lite oklart vad) efter att jag gått ned till under "startvikt" efter graviditeten, sedan börjat träna tyngre än vad jag tidigare varit van vid det senaste 1,5 året. Har ju blivit en hel massa mer muskler men också en hunger som jag uppenbarligen mött upp med fel saker. Och så lite skift-jobb på det :nailbiting: . Får se om det går att styra om detta.

Jo, jag vet. Men jag har alltid haft väldigt hög förbränning. Nu har det ju dock hänt något (lite oklart vad) efter att jag gått ned till under "startvikt" efter graviditeten, sedan börjat träna tyngre än vad jag tidigare varit van vid det senaste 1,5 året. Har ju blivit en hel massa mer muskler men också en hunger som jag uppenbarligen mött upp med fel saker. Och så lite skift-jobb på det :nailbiting: . Får se om det går att styra om detta.
Då har du sannolikt fått oturen (en gång i historian turen) att få lägre förbränning efter. Jag har rasat i vikt under förklimakteriet jämfört med många andra, väger in på 58 kg nu utan att ändra något. Men hade också svårt att gånger första åren efter barnet föddes. Vägde nog 65 kg post partum.

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat