Hälsa och vikt

Bukefalos 30 år!

Stängde juni på 28.8 mil. Så mycket har jag aldrig sprungit och det kommer dröja innan det händer igen. Men häftig känsla att känna att kroppen orkar.
241 mål i VM hittills och 241 km joggade.
Men nu kommer det bli lite lugnare framöver.

Kaloriintaget går rätt ok.

Nu är jag hemma igen efter sex dygns camping. Svårt att få i sig vettig mat då kan jag meddela. Har (som jag tidigare skrivit) inte haft tillgång till någon kyl, så maten har ju blivit därefter. Sammantaget har jag fått i mig mellan 2000-2100 kalorier/dygn (dag) och "målet" är på 1900. Tänker inte deppa för att jag inte fixat det för jag hade kunnat smälla i mig BRA mycket mer chips och godis efter våra cykeldagar samt pga uttråkad under tiden vi kört.

Jag tycker att det blir lite maniskt/stressigt att logga allt men det är nog bara att stå ut till jag har en bra rutin med standard frukost och lunch samt styr på hur mycket protein jag får i mig dagligen. Tänker också att jag om ett tag inte loggar typ fredag och lördag. Men, småsten här. Jag kämpar juli ut, sedan har jag semester. Då har jag förhoppningsvis en bra rutin.

Riktigt dålig vecka för mig. Mycket jobb, lite sömn och mycket sociala aktiviteter med dålig mat. Enbart ett träningspass :o

Vikten ligger helt still. Var faktiskt positivt överraskad att jag inte gått upp. Ny vecka nya tag.

Stod och gjorde "storkok" på sallad till luncher för veckan igår. Missade det förra veckan och det blir direkt katastrof kalorimässigt och för ekonomin.

Nu har jag lagt barnen och ska ner och träna. Trött så ögonen går i kors. Men jag vet att det brukar kännas bättre när jag väl kommit ner.

Överskottet som jag drog på mig under kursen är borta igen. Vågen har landat på precis över 53kg.

Gymmets sommaröppettider gör att det för tillfället blir mer promenader och färre gymtimmar jämfört med hur jag brukar köra. Men jag håller i mina rutiner när det gäller att röra på mig, och fortsätter att känna på lite styrketräning också. Rutinerna i kosten sitter inte lika klockrent/stabilt, utan kräver lite mer av mig/fokus, men funkar ändå bra.

Det känns överlag bra.

Nu har det tydligen gått 14 dagar och jag känner skillnad både på kroppen och på snacks-suget. Inget har hänt på vågen (tror jag) för jag är omgiven av ytterst osäkra vågar. Men vem vet? Igår kväll var jag ensam hemma. Det hade kunnat bli en snack-fest utan dess like. Men jag höll mig till lite chips och ett glas tonic. Imorgon får vi gäster så då blir det nog både vin, bubbel och chips. Men det är okej. Känns bra detta och jag hoppas att jag kan hålla i det för just nu känns det inte så svårt.

Nått ny lägsta vikt, totalt 6 kg ner. Stoppar nu och försöker stabilisera :) tycker det är lite svårt med maten nu på sommaren, man blir inte så hungrig av värmen...
Räknar med att gå ner lite när vandringssäsongen startar eftersom jag äter så kasst då och rör mig mycket 🥴

Än en gång fattar jag inte det där med vikt. Jag sprang ju extremt mycket ett par veckor. 18 mil. Och gick inte ner ett hg.
Nu är mängden löpning mindre (även om jag fortfarande springer rätt mkt ) och jag har unnat mig lite grann. Och inte att jag har gått ner massa men lite och kroppen känns mer ”fit”.
Lägger ingen större energi på det men jag blir aldrig klok.

Har iaf hängt i VM-utmaningen. Bara 8 matcher kvar.
Hittills 280 mål gjorda och jag har joggat 283 km på 26 dgr.
I morgon blir det skön vilodag.

Tycker också det är svårt med vikten. Tror generellt jag väger mig för ofta och det är bättre att titta på trender över månader än vecka till vecka. När det slår på ett kg käns det som att det lika bra beror på vätska, toalettbesök och liknande.

Jag rasar ju verkligen inte i vikt. Nu har vågen rört sig för första gången. 7hekto ner till 66.3kg. Men som er andra känner jag mig fastare i kroppen, bättre i magen, jag förbättras i träningstesultaten och jag känner mig piggare. Är nöjd med det resultatet och är inte beredd att offra mer i maten. Behöver få äta något litet gott ibland.

En av djursjukvårdarna på vår lilla stammisklinik (dit jag går med katten) frågade lite vänligt om jag gått ner väldigt mycket i vikt, och när jag bekräftade att det har jag nog absolut sedan jag vi sågs sist så sa hon att hon hade nog aldrig känt igen mig om hon inte läst innan vem det var. Och så sa hon att jag är jättefin och bra jobbat (jag var väldigt tydlig med att det är helt med flit) . Det kändes lite fint, jag var ju där i somras senast så det är inte som att "vi ses ofta". Och sättet som hon frågade på var väldigt vänligt, så det kändes inget jobbigt att hon nämnde det (inte som när somliga kollegor envisas med att kommentera vad/hur/när jag äter osv... :cautious: ).

Jag mår väldigt mycket bättre i och med kroppen nu. Och att vara mer aktiv passar mig mycket mycket bättre än en stillasittande livsstil, även mentalt, jag mår mycket bättre av det. Lite reflektioner såhär en måndagsmorgon.

Nu ska jag njuta av en sommardag! Jag ska ut och äta en god utelunch och ha det gött! :)

Tycker också det är svårt med vikten. Tror generellt jag väger mig för ofta och det är bättre att titta på trender över månader än vecka till vecka. När det slår på ett kg käns det som att det lika bra beror på vätska, toalettbesök och liknande.

Jag rasar ju verkligen inte i vikt. Nu har vågen rört sig för första gången. 7hekto ner till 66.3kg. Men som er andra känner jag mig fastare i kroppen, bättre i magen, jag förbättras i träningstesultaten och jag känner mig piggare. Är nöjd med det resultatet och är inte beredd att offra mer i maten. Behöver få äta något litet gott ibland.
Tror att antingen får man väga sig varje dag så att man lär känna "svängningarna" under månaden (jag kan vara +/- 2-3 kg beroende på om det är typ ägglossning eller mens). Eller... Så väger man sig sällan (jag kör i månadsskiftet). Men om jag ska vara helt ärlig så är det ytterst oklart vad jag väger. Hem-vågen säger stadigt 65 kg, jobbvågen (som verkligen borde stämma eftersom vi beräknar läkemedel till patienter efter vad den visar) säger 67,5 kg. Tror nog att känsla och kanske midjemått är bättre mått för hur det går än vad vågen egentligen är.

Och ibland är vikten inte alls konstig. Såg nu att min nyttiga frukost med med chia och linfrö är en fruktansvärd kaloribomb. Att de innehöll kalorier då de är fröer förstod jag med att de innehöll 486 och 534 kalorier per 100g var en chock! :rofl:

Tror fortfarande på deras hälsofördelar och kommer börja äta EFTER jag inte längre strävar efter att ligga på ett kaloriundrrskott

Njuter så otroligt mycket av semestern.
Ledig tid och värme. Det är min grej, det är god hälsa för mig.🙂 Mår så bra.
Jag är inne på vecka 4 av 7 och försöker att inte tänka på hur fort tiden går.
Både motion och kost funkar bra. Har haft några riktiga utsvävardagar men har inte haft svårt att gå tillbaka till det vanliga. Har hittills ätit och druckit det jag har varit sugen på.
VM-utmaningen är inne på sista veckan och det är fyra matcher.
Jag ligger såpass mycket plus att jag mest troligt redan är i mål så jag har gjort en utmaning i utmaningen att springa alla straffläggningsmål också. Hittills har jag klarat de 25 som har blivit men det beror lite på om det blir några fel och i så fall hur många.
Jag har sprungit mer än vad jag någonsin har gjort och kroppen är snäll och säger ok.
IMG_0940.webp

Jag väger mig varje dag och tänker inte så mycket på vikten, jag vill precis som du se trender över veckor och månader. På 13 månader har jag gått ner 7 kg! :)

Gick ner till 52,7kg - men sedan helgen har jag gått upp till 53,9kg :o . Lite mycket kalorier pga mycket glass i värmen - men något annat som jag märkt den här veckan är att jag dricker ungefär som innan men kissar typ hälften så mycket (både mindre mängd och färre gånger per dag). Så jag misstänker att jag bundit en hel del vätska - för jag har definitivt inte käkat drygt 7000 kcal mer än jag brukar (loggar i Lifesum. Enligt appen har jag fortfarande legat på ett litet underskott, men jag vet sedan länge att jag behöver ligga lägre än appen tycker. Men antal kcal har jag ju koll på iaf.). Magen är också trög sedan ett litet tag, vilket jag inte brukar ha issues med. Så, kan vara så att jag behöver öka intaget av vätska i högsommarvärmen helt enkelt.

Drick ert vatten, allihop! ☀️

Kör ju lite styrketräning numera också, och kan nöjt konstatera att jag fått tillbaka mina överarmar :D . Jag har inga illusioner utan vet att det tar tiiiiid att bygga muskler. Men något som jag tyckte kändes lite jobbigt när jag gjorde den större delen av min viktnedgång, var att mina överarmar såg ut ungefär som mina underarmar (sett till bredden, framför allt). De försvann när överskottshullet försvann, jag hade liksom inga muskler som kom fram utan de blev mest tunna. (Nej, jag tror faktiskt inte att musklerna bröts ner av viktnedgången, utan snarare att jag var klen i överarmarna - jag hade verkligen inte vältränade armar innan heller.) Nu ser de ut som överarmar igen - har fått tillbaka "rätt" bredd och form :up:

Gick ner till 52,7kg - men sedan helgen har jag gått upp till 53,9kg :o . Lite mycket kalorier pga mycket glass i värmen - men något annat som jag märkt den här veckan är att jag dricker ungefär som innan men kissar typ hälften så mycket (både mindre mängd och färre gånger per dag). Så jag misstänker att jag bundit en hel del vätska - för jag har definitivt inte käkat drygt 7000 kcal mer än jag brukar (loggar i Lifesum. Enligt appen har jag fortfarande legat på ett litet underskott, men jag vet sedan länge att jag behöver ligga lägre än appen tycker. Men antal kcal har jag ju koll på iaf.). Magen är också trög sedan ett litet tag, vilket jag inte brukar ha issues med. Så, kan vara så att jag behöver öka intaget av vätska i högsommarvärmen helt enkelt.

Drick ert vatten, allihop! ☀️
Säkert vätska.
Jag dricker lite vanligtvis men nu är jag faktiskt duktig. Vatten och även vätskeersättning eftersom jag svettas mycket när jag springer.

Njuter så otroligt mycket av semestern.
Ledig tid och värme. Det är min grej, det är god hälsa för mig.🙂 Mår så bra.
Jag är inne på vecka 4 av 7 och försöker att inte tänka på hur fort tiden går.
Både motion och kost funkar bra. Har haft några riktiga utsvävardagar men har inte haft svårt att gå tillbaka till det vanliga. Har hittills ätit och druckit det jag har varit sugen på.
VM-utmaningen är inne på sista veckan och det är fyra matcher.
Jag ligger såpass mycket plus att jag mest troligt redan är i mål så jag har gjort en utmaning i utmaningen att springa alla straffläggningsmål också. Hittills har jag klarat de 25 som har blivit men det beror lite på om det blir några fel och i så fall hur många.
Jag har sprungit mer än vad jag någonsin har gjort och kroppen är snäll och säger ok.
Visa bifogad fil 188091
Du är så flitig och håller i, imponerad 😊
Följer tråden för att själv bli inspirerad men ja, det går väl inte jättebra för min del.
Får glädjas åt er andra istället.

Har du några tips på hur du äter under en dag?

Du är så flitig och håller i, imponerad 😊
Följer tråden för att själv bli inspirerad men ja, det går väl inte jättebra för min del.
Får glädjas åt er andra istället.

Har du några tips på hur du äter under en dag?
Jag har lärt mig att jag mår så mycket bättre när jag joggar och just nu känns det väldigt bra när kroppen känns pigg trots mer mängd än vanligt.
När jag jobbar joggar jag som regel 5 dagar. (Vila tis och fre)
Försöker se det som ngt som är en del av dagen som ska göras. Gör det oftast på morgonen för då är det gjort.

Jag äter ofta en macka med ost och kyckling/kalkon och dricker 2 koppar kaffe.
Lunch nu är Picadelisallad de dagarna jag åker till stranden. Annars ngt lagat med fisk eller kyckling (äter inte annat kött)
Sen blir det ngn frukt och ibland glass.
På kvällen äter jag antingen något lagat om jag har ätit sallad till lunch och tvärtom.
Nu när det är semester försöker jag fortfarande hålla mig till lagom men har inga förbud utan unnar mig lite mer än i vardagen.

Jag har lärt mig att jag mår så mycket bättre när jag joggar och just nu känns det väldigt bra när kroppen känns pigg trots mer mängd än vanligt.
När jag jobbar joggar jag som regel 5 dagar. (Vila tis och fre)
Försöker se det som ngt som är en del av dagen som ska göras. Gör det oftast på morgonen för då är det gjort.

Jag äter ofta en macka med ost och kyckling/kalkon och dricker 2 koppar kaffe.
Lunch nu är Picadelisallad de dagarna jag åker till stranden. Annars ngt lagat med fisk eller kyckling (äter inte annat kött)
Sen blir det ngn frukt och ibland glass.
På kvällen äter jag antingen något lagat om jag har ätit sallad till lunch och tvärtom.
Nu när det är semester försöker jag fortfarande hålla mig till lagom men har inga förbud utan unnar mig lite mer än i vardagen.
Tack för svaren 🙂

Säkert vätska.
Jag dricker lite vanligtvis men nu är jag faktiskt duktig. Vatten och även vätskeersättning eftersom jag svettas mycket när jag springer.

Ja, det tror jag också. Jag dricker flera liter om dagen och har hållit det i ett par veckor iaf (är generellt något som jag behöver tänka på), men den här veckan är det mycket varmare här än det varit hittills i sommar. Flera kollegor märker samma som jag just nu - mycket vätska in, mindre än vanligt ut - när vi går mycket.

Liknande trådar

• Vi som vill träna men har svårt att få till det
  • Kurvig
  • 50 år-livet slut???
  • Erfarenhet av gallstenar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat