Halsband med bjällra (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 22)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan någon länka till en undersökning eller liknande som visat att det är djurplågeri för katter att ha en pingla på halsbandet? Uppriktigt undrande.
 
Jag försvarade mig i tråden mot att jag gjorde det för MIN skull, det togs upp gång efter gång, att det var för min skull, min, min, min. Det var för min katts skull. Jag förklarade varför. Jag vände taggarna utåt eftersom jag kallades egoist och ansågs vara djurplågare ganska kvickt, när det i själva verket var ett helt annat syfte bakom.

Att jag fortsätter förklara VARFÖR min katt hade en pingla är för att jag inte gjorde honom något ont för min egen bekvämlighets skull, som också uttrycks. Det handlade om att jag var mån om honom. Så jo, det får mig att försvara min handling.

Så ditt inlägg här nu är bara löjligt, för att du inte kunde ta att jag helt orelaterat till vad du skrev rättade ditt ord till vad som är korrekt att använda. Om det får dig att känna dig som en bättre människa än mig för att du inte försvara din handling, så är det ju utmärkt. Faktum är, min katt är död, den enda jag är skyldig något är min katt och jag kan inte göra det ogjort, bara fortsätta hävda att jag inte gjorde det för MIN skull utan för hans skull. Jag var inte medvetet elak mot honom.

Att bli kallad egoist och djurplågare och att jag utsatt katten för tortyr, när det skett för mig HELT ovetandes, OCH med syfte att skydd honom för att skadas gjorde jävligt ont. Jag fattar inte ens vad du vill att jag skriver? Jag kan inte ta av halsbandet från katten.

Men jag kanske borde krälat i stoftet här på buke och bett er alla om ursäkt och förklarat att jag är en hemskt människa och ångrar mig djupt och har ångest för att jag plågat honom. Istället har jag förklarat varför jag hade pinglan och gett fasen att bikta mig för er, det är inte ni som ska ha en ursäkt. Det är Nisse Katt. Huruvida jag har bett min döda katt om ursäkt eller mår dåligt över detta är nog mer något mellan honom och mig skulle jag tro, och inte mellan hela Buke och mig.

Faktum är, hade jag mötts av en trevligare förklaring, tex med länk också om att pinglan är dålig för katter och på vilket sätt, som första inlägg mot mig, istället för att det är tortyr jag utsätter katten för och att jag är en egoist osv så hade jag varit mer benägen att böja på nacken till hela Buke och säga "oj förlåt, det var inte meningen, jag visste inte". Det var dock inte så jag möttes ens i första inläggen. Det är rätt jävla magstarkt att kalla någon för egoist för att den satt pingla på sin katt för kattens skull. Det handlade överhuvudtaget inte om mig.

Nu slingrar du dig med en efterkonstruktion eftersom du fick mothugg:

Jag tyckte det var praktiskt med halsband med pingla till katten, jag som hörselskadad (svårt att höra när han rörde sig i lägenheten) kunde lättare ha koll på var han var med sina små tassar och inte lika lätt råkade trampa på honom pga min dåliga syn också.

Jag gav dig benefit of a doubt först men det var du som slog på stora trumman och högg vilt mot oss som sansat förklarade att pingla på katt är djurplågeri. Där kastade jag ut min sympati för det var så extremt lågt. Jag trodde uppriktigt att du var en större djurvän än så.

Bevisligen råder det delade meningar om mitt ordval var korrekt eller ej så jag tänker inte pudla för det, det grundades i en vilja att visa respekt. Faktum kvarstår, du fortsätter försvara att du plågade din katt och försöker använda orelaterad terminologi som någon whatsaboutism för att styra bort diskussionen om vad som är ok för katter och ditt egna beteende. Att komma med att jag "inte kunde ta det" är så patetiskt det öht kan bli.
 
@Enya Jag tycker att det är väldigt svårt att visa sympati för någon som uppenbarligen har gjort fel mot sin katt och som istället för att ta till sig kritiken drar på sig en enorm offerkofta. Dina första inlägg gick ju i stil med "Men katten blev minsann si och så många år", "Oj vad mycket jag plågade honom!" "Det säljs ju såna halsband!!!", "Ja klart att jag skulle ha avlivat honom istället, så mycket bättre det hade varit!" och så vidare.

Du gör ju inte saken bättre själv så att säga.
 
Nu slingrar du dig med en efterkonstruktion eftersom du fick mothugg:



Jag gav dig benefit of a doubt först men det var du som slog på stora trumman och högg vilt mot oss som sansat förklarade att pingla på katt är djurplågeri. Där kastade jag ut min sympati för det var så extremt lågt. Jag trodde uppriktigt att du var en större djurvän än så.

Bevisligen råder det delade meningar om mitt ordval var korrekt eller ej så jag tänker inte pudla för det, det grundades i en vilja att visa respekt. Faktum kvarstår, du fortsätter försvara att du plågade din katt och försöker använda orelaterad terminologi som någon whatsaboutism för att styra bort diskussionen om vad som är ok för katter och ditt egna beteende. Att komma med att jag "inte kunde ta det" är så patetiskt det öht kan bli.
Du är rolig. Du citerar alltså precis där jag skriver att jag hade pingla på min katt så att jag lättare ska kunna höra honom för att minska risken för att han blir trampad på. alltså som jag hela tiden påstått, jag hade inte halsband med pingla på för min skull utan enbart för katten så att jag inte trampade på honom. Det har jag förklarat gång efter annan.

Jag försvarar inte att jag plågade min katt, jag förklarar varför jag använde pingla, när det hela tidne hävdas att jag gjorde det för min skull, att jag är en egoist, när jag i själva verket bara gjorde det för hans skull. Han behövde inte halsband alls men hade det för att inte bli trampad på för då visste jag var han var, var han kom ifrån och hur han rörde sig i rummet. Jag slingrar ingenting alls för det finns inget att slingra, det är så det var. Jag kan inte hjälp att du inte uppfattade det så tydligt. Det står ju i inlägget, jag har dessutom förklarat det tydligare i tråden, och fortsätter att bli angripen för det.

Jag försöker inte styra bort diskussionen från katt och mitt beteende... jag såg inte att det fanns mer att tillägga där, det gjorde du kanske? Jag hade förklarat varför jag hade pingla på katten, katten är numera död och jag kan inte göra något ogjort, det borde ha gått fram att jag inte gjorde det för min skull.
Däremot rättade jag ett ord som användes fel, vilket jag tycker jag har all rätt att göra, och det görs ofta här på buke. Det var ett inlägg helt orelaterat till diskussionen eftersom jag såg att du använde ordet fel, där andra redan diskuterade vilka ord man skulle använda.

Det patetiska är snarare att någon misstror mig vara djurvän när jag efter kattens död får veta att pinglan på honom är dåligt och förklarar varför jag hade den på när jag blev kallad egoist och djurplågare rätt direkt istället för att bli trodd på att det inte ens handlade om mig.
Hur skulle det vara om du:
1. Faktiskt trodde på att jag inte ens visste att halsband med pingla var dåligt
2. Faktiskt trodde på att det enbart var för hans skull så att JAG inte trampade på HONOM, något som jag upprepat skrivit
3. Inte hade haft på honom det om jag vetat, eftersom jag ju trots allt inte vill vara elak

Istället för att själv misstro mig och hävda vilken egoist och djurplågare och mindre djurvän jag är bara för att jag inte bugar och bockar efter att ha fått de epiteten slängt i ansiktet här?
 
@Enya Jag tycker att det är väldigt svårt att visa sympati för någon som uppenbarligen har gjort fel mot sin katt och som istället för att ta till sig kritiken drar på sig en enorm offerkofta. Dina första inlägg gick ju i stil med "Men katten blev minsann si och så många år", "Oj vad mycket jag plågade honom!" "Det säljs ju såna halsband!!!", "Ja klart att jag skulle ha avlivat honom istället, så mycket bättre det hade varit!" och så vidare.

Du gör ju inte saken bättre själv så att säga.
Som man skriker får man svar @Zinfernia , som man skriker får man svar. Det saknas några inlägg i tråden som var rätt hårda mot mig. Så, som man skriker får man svar.

HUR vet du att jag inte tagit till mig kritiken? Jag accepterar bara inte att bli kallad egoist, för det handlade inte om det, jag skrev redan från början att det var för hans skull, inte min, och att han var innekatt och inte behövde halsband alls egentligen. Och det är mot sådana tillmälen jag har försvarat mig och användandet. Jag vill inte ha din sympati, den klarar jag mig fint utan.
 
Men herregud, vad spelar det för roll exakt på vilket sätt @Enya svarar på informationen om vad ni tycker om att hon hade pingla på sin katt??? (retorisk fråga, jag är inte intresserad av svaret..)

Kan ni inte förklara lite bättre för oss andra som inte hänger med? Förstår att det är irriterande med ett ljud varje gång man rör sig. Men är det extra plågsamt för just katter och varför? Är det värre än att sätta en skälla på en ko eller ett får eller en ren? (Jag har ingen katt och tänker inte skaffa någon så ni behöver inte bli upprörda över min okunskap :p )
 
Du är rolig. Du citerar alltså precis där jag skriver att jag hade pingla på min katt så att jag lättare ska kunna höra honom för att minska risken för att han blir trampad på. alltså som jag hela tiden påstått, jag hade inte halsband med pingla på för min skull utan enbart för katten så att jag inte trampade på honom. Det har jag förklarat gång efter annan.

Jag försvarar inte att jag plågade min katt, jag förklarar varför jag använde pingla, när det hela tidne hävdas att jag gjorde det för min skull, att jag är en egoist, när jag i själva verket bara gjorde det för hans skull. Han behövde inte halsband alls men hade det för att inte bli trampad på för då visste jag var han var, var han kom ifrån och hur han rörde sig i rummet. Jag slingrar ingenting alls för det finns inget att slingra, det är så det var. Jag kan inte hjälp att du inte uppfattade det så tydligt. Det står ju i inlägget, jag har dessutom förklarat det tydligare i tråden, och fortsätter att bli angripen för det.

Jag försöker inte styra bort diskussionen från katt och mitt beteende... jag såg inte att det fanns mer att tillägga där, det gjorde du kanske? Jag hade förklarat varför jag hade pingla på katten, katten är numera död och jag kan inte göra något ogjort, det borde ha gått fram att jag inte gjorde det för min skull.
Däremot rättade jag ett ord som användes fel, vilket jag tycker jag har all rätt att göra, och det görs ofta här på buke. Det var ett inlägg helt orelaterat till diskussionen eftersom jag såg att du använde ordet fel, där andra redan diskuterade vilka ord man skulle använda.

Det patetiska är snarare att någon misstror mig vara djurvän när jag efter kattens död får veta att pinglan på honom är dåligt och förklarar varför jag hade den på när jag blev kallad egoist och djurplågare rätt direkt istället för att bli trodd på att det inte ens handlade om mig.
Hur skulle det vara om du:
1. Faktiskt trodde på att jag inte ens visste att halsband med pingla var dåligt
2. Faktiskt trodde på att det enbart var för hans skull så att JAG inte trampade på HONOM, något som jag upprepat skrivit
3. Inte hade haft på honom det om jag vetat, eftersom jag ju trots allt inte vill vara elak

Istället för att själv misstro mig och hävda vilken egoist och djurplågare och mindre djurvän jag är bara för att jag inte bugar och bockar efter att ha fått de epiteten slängt i ansiktet här?

Jag var sansad först (det var även flera andra) men du högg direkt och började ursäkta ditt agerande, utan att visa ånger (samt skrev att du struntade i att vi tyckte det var oförsvarligt djurplågeri). Då försvann som sagt min sympati och förståelse.

Nej du, i det här har du betett dig enormt illa, först mot katten och sedan här i tråden. Du har i det här NOLL moral high ground för du har gjort bort dig rejält.
 
Jag var sansad först (det var även flera andra) men du högg direkt och började ursäkta ditt agerande, utan att visa ånger (samt skrev att du struntade i att vi tyckte det var oförsvarligt djurplågeri). Då försvann som sagt min sympati och förståelse.

Nej du, i det här har du betett dig enormt illa, först mot katten och sedan här i tråden. Du har i det här NOLL moral high ground för du har gjort bort dig rejält.
Nej, det är inte sansat att kalla mig egoist och liknande när jag förklarat varför jag hade pingla på min katt och att det inte var för min skull. Möts jag av det är jag inte speciellt rar. Egoist var det sista jag var. Jag gjorde det för hans skull, och reagerade jävligt skarpt på att kallas något sådant när syftet var det raka motsatta, och du och flera har tråden igenom misstrott mitt syfte- varför jag upprepat förklarat. Att du tolkar det som försvar är väl så, men någon egoist och medveten djurplågare (som också var något jag fick slängt i ansiktet i början) är inget jag är och det vill jag givetvis motsätta mig.

Jag högg pga hur inläggen mot mig skrev, från start.

Och nu tar du en mening ur sitt sammanhang igen. Att jag struntar i att ni tycker att det är djurplågeri. Det är löjligt att ta meningar från sitt sammanhang och brusa upp över. De sitter ofta i ett sammanhang och behöver läsas i det.

Den enda jag gjort bort mig för är min katt, där jag fick veta om pinglan efter hans död. Den enda jag är skyldig något är min katt.
 
Nej, det är inte sansat att kalla mig egoist och liknande när jag förklarat varför jag hade pingla på min katt och att det inte var för min skull. Möts jag av det är jag inte speciellt rar. Egoist var det sista jag var. Jag gjorde det för hans skull, och reagerade jävligt skarpt på att kallas något sådant när syftet var det raka motsatta, och du och flera har tråden igenom misstrott mitt syfte- varför jag upprepat förklarat. Att du tolkar det som försvar är väl så, men någon egoist och medveten djurplågare (som också var något jag fick slängt i ansiktet i början) är inget jag är och det vill jag givetvis motsätta mig.

Jag högg pga hur inläggen mot mig skrev, från start.

Och nu tar du en mening ur sitt sammanhang igen. Att jag struntar i att ni tycker att det är djurplågeri. Det är löjligt att ta meningar från sitt sammanhang och brusa upp över. De sitter ofta i ett sammanhang och behöver läsas i det.

Den enda jag gjort bort mig för är min katt, där jag fick veta om pinglan efter hans död. Den enda jag är skyldig något är min katt.

Efterkonstruktioner igen.

Plus att inläggen var sansade först, inte bara från mig. Det var du som själv eskalerade tonen med din attityd för det är väldigt svårt att läsa dina inlägg som något annat än att du försvarar utan ånger vad du gjorde.
 
Efterkonstruktioner igen.

Plus att inläggen var sansade först, inte bara från mig. Det var du som själv eskalerade tonen med din attityd för det är väldigt svårt att läsa dina inlägg som något annat än att du försvarar utan ånger vad du gjorde.

Du tycker tydligen att det är svårt att läsa på något annat sätt men du är uppenbarligen provocerad också. Kanske dags att ta ett djupt andetag och fundera på vad du egentligen vill uppnå? Tror du att de här inläggen ökar förståelsen för varför katter inte ska ha pingla?
 
Efterkonstruktioner igen.

Plus att inläggen var sansade först, inte bara från mig. Det var du som själv eskalerade tonen med din attityd för det är väldigt svårt att läsa dina inlägg som något annat än att du försvarar utan ånger vad du gjorde.
Nej, ingen efterkonstruktion alls.

Du får gärna tycka så, men så är det inte, och när jag tråden igenom har förklarat kanske det är dags att tro mig istället för att fortsätta tjafsa som om du har rätt? Som om du VET varför jag hade halsband på min katt, som om du vet att jag inte ångrar mig? När jag har skrivit VARFÖR jag inte skriver en massa ursäkter till er, när jag skrivit varför jag reagerade som jag gjorde.

Jag efterkonstruerar inte ett skit, jag förklarade i inlägget just varför jag reagerade som jag gjorde, men varenda gång jag gör det så misstror du mig för det passar inte in i vad du har fått för dig.
 
Du tycker tydligen att det är svårt att läsa på något annat sätt men du är uppenbarligen provocerad också. Kanske dags att ta ett djupt andetag och fundera på vad du egentligen vill uppnå? Tror du att de här inläggen ökar förståelsen för varför katter inte ska ha pingla?

Jag anser att det är fullt rimligt att bli provocerad när någon försvarar dålig behandling av djur. Det är en av få saker som får mig att explodera rätt omgående faktiskt (och i det här fallet var jag som sagt väldigt sansad till en början).

Det är inte min uppgift att få folk att förstå varför de ska behandla sina djur väl.
 
Nej, ingen efterkonstruktion alls.

Du får gärna tycka så, men så är det inte, och när jag tråden igenom har förklarat kanske det är dags att tro mig istället för att fortsätta tjafsa som om du har rätt? Som om du VET varför jag hade halsband på min katt, som om du vet att jag inte ångrar mig? När jag har skrivit VARFÖR jag inte skriver en massa ursäkter till er, när jag skrivit varför jag reagerade som jag gjorde.

Jag efterkonstruerar inte ett skit, jag förklarade i inlägget just varför jag reagerade som jag gjorde, men varenda gång jag gör det så misstror du mig för det passar inte in i vad du har fått för dig.

Är det någon som tjafsar är det inte jag. Och jo, du har kommit med efterkonstruktioner.
 
Jag anser att det är fullt rimligt att bli provocerad när någon försvarar dålig behandling av djur. Det är en av få saker som får mig att explodera rätt omgående faktiskt (och i det här fallet var jag som sagt väldigt sansad till en början).

Det är inte min uppgift att få folk att förstå varför de ska behandla sina djur väl.

Okej. Har du märkt att man kan få lite svårt att se alla nyanser när man är just provocerad? Och vad är målet med detta tjafset egentligen? Finns det nått syfte eller behöver du bara skriva av dig?
 
Är det någon som tjafsar är det inte jag. Och jo, du har kommit med efterkonstruktioner.
Nej. Jag har förklarat varför jag hade pingla på min katt, du med flera har valt att inte tro på det utan tror att det handlade om något annat, att det var för min skull- jag var alltså en egoist. Jag försvarar givetvis mig eftersom det inte är sant.

Jag förklarar varför jag reagerade som jag gjorde och nu kallar du det för efterkonstruktioner.

Du vet allt, självklart vet du allt, du är ju mig och vet hur jag känner och upplever saker.

Jag efterkonstruerar inget, jag förklarar, men jag tänker inte be er om ursäkt!
1. Det är inte ni som ska ha en ursäkt ens. Det är min katt och han läser inte här.
2. Ni började med ganska tuffa inlägg om att jag var hemsk mot min katt och hade pingla för min skull, inte för hans, ni började med att kalla mig egoist och djurplågare och att inte tro mig.
Ni förtjänar inte något annat än att jag försvarar mig, med den tonen jag haft tråden igenom. Det var den tonen som sattes av andra i början, inte av mig.

Det är inte jag som efterkonstruerar något, det är jag som förklarar att jag tog illa vid mig och blev ledsen och arg när jag blev kallad egoist och djurplågare när jag inte blev trodd att jag hade pingla för kattens skull, och mötte era inlägg med samma ton jag fick. Så om det inte passade med mina svar kanske ni inte skulle ropat på det viset.
 
Jag funderar på att låsa eller kasta den här tråden.

Jag är inte säker på att det är allmänt känt att pingla på katt är djurplågeri.
En sansad informations-"kampanj" om detta tror jag kan vara till nytta.

Det övriga höga tonläget fram och tillbaka känns rätt otrevligt.
 
@Enya Du har blivit väldigt hårt ansatt av några användare. Bara så du vet så tror jag de flesta som läser inte alls tycker att du är en egoistisk djurplågare som ska stå och skämmas inför hela Buke. Det känns som diskussionen har dragit iväg på ett väldigt absurt sätt.
 
Jag anser att det är fullt rimligt att bli provocerad när någon försvarar dålig behandling av djur. Det är en av få saker som får mig att explodera rätt omgående faktiskt (och i det här fallet var jag som sagt väldigt sansad till en början).

Det är inte min uppgift att få folk att förstå varför de ska behandla sina djur väl.
Det är ganska komiskt, om jag får använda det ordet. Du tjafsar om något i början av tråden utan att kunna se att den utvecklats heller. Jag trodde diskussionen var avklarad när jag förklarade till slut för dig, innan tråden tog fart igen, varför jag hade pingla på min katt. Att det var för hans skull och inte min. Jag trodde du hade förstått det då. Jag hade också lugnat ner mig något vid det tillfället och såg diskussionen som vilken annan som helst på buke, att jag blivit missförstådd i början och att jag svarade därefter, men att du förstod att jag inte hade pingla på för min skull nu och att det inte fanns mer att säga om det.

Ändå är det samma sak du fortfarande drar upp. Vad är det du vill? På riktigt? För jag förstår inte? Mötte jag inte er på det viset ni förväntade er? Att jag förklarar varför jag hade pingla är inte samma sak som att inte ångra det eller att inte ta till mig kritiken, det är att försvara tillmälen som egoist och djurplågare. Jag accepterar inte få sådant slängt i ansiktet när det inte är sant. Och jag reagerade starkt på det.
 
@Enya Du har blivit väldigt hårt ansatt av några användare. Bara så du vet så tror jag de flesta som läser inte alls tycker att du är en egoistisk djurplågare som ska stå och skämmas inför hela Buke. Det känns som diskussionen har dragit iväg på ett väldigt absurt sätt.
Tack!
Jag ser mig inte som det för jag gjorde inget fel medvetet, allt var för hans skull. Nu blev det visst fel ändå, men det är mellan mig och katten, jag är skyldig honom att skämmas, och det gör jag inför honom, inte genom att skriva något fint här på buke för att göra någon till viljes som kallar mig egoist och djurplågare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: Bison
·
Samhälle Folk som gnäller över att de inte får ha sina djur i skyddsrum. Alltså sorry men din jycke är vatten värd jämfört med random allergiker...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
21 379
Senast: sjoberga
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp