F

Frille

Jag har fått höra att när man gör halt ska hästens framben stå på bokstaven, men när jag har gjort halt så på tävlingar så får jag alltid kommenteren att det är en för tidig halt, medan om jag gör halt så att jag själv är mitt över bokstaven inte får någon specifik kommentar. Vad är egentligen det rätta? :bump: :bump:
 
Ur TR:
"Vid rörelse som skall utföras på en bestämd punkt, skall ryttarens axlar befinna sig i höjd med denna, när rörelsen påbörjas.
Vid vändning snett igenom skall ev. övergång el galoppombyte ske, när hästens framben når spåret vid den aktuella punkten"

Halten påbörjas ju inte förrän hästen står still (innan dess är det förberedelse för halt och det får du göra så långt innan du vill) alltså ska du själv vara vid bokstaven i halten.
 

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Amanda_F
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 345
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 345
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 536
Senast: Morces
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp