Bukefalos 28 år!

Handmaid's tale säsong 3

Jag leker mycket med tanken på hur de som utformade Gilead planerade en massa detaljer. Tex sånt som klädernas modeller och färger. Hur olika ceremonier och högtider firas. De där olika "religiösa" hälsningsfraserna som May the Lord open, och sånt.

Att tänka ut ett samhälle som om det var ett brädspel. Undra på att det blir ett torftigt samhälle.
 
Dom två senaste avsnitten har verkligen höjt säsong 3. Tycker det började lite segt men nu jäklar.
att Marthorna (är det en korrekt böjning? 😂) så effektivt och snabbt fick undan höjdaren som June hade ihjäl (heja heja! Han var ett äckel) känns som att dom gjort det förut. Att ugnen finns där ser jag inte som konstigt, den används säkert till värme/vatten/tvätt typ. Tror också Serena hade ett finger med i att Fred blev gripen. Jag hoppas verkligen hon försöker "göra rätt för sig" och hjälpa till att störta Gilead nu.
 
Så känner jag också.

Hos Commander Lawrence får hon ett enormt spelrum och jag tyckte hela situationen med Ofmatthew där June tillslut hetsar fram en mobbingsituation som slutar Ofmatthews död kändes så himla tröttsam. Även inom förtryckta grupper finns mer eller mindre privilegierade individer, och jag hade gärna sett någon form av resonemang kring det, att June inser vilka fördelar hon har jämfört med övriga Handmaids. Hon riskerar i många fall inte alls lika mycket som de övriga men ställer väldigt höga krav på att de ska vara lika modiga och revolutionära. Vi får väl se vad som händer nu när Lawrence verkar har tappat makt, och när June dessutom slagit ihjäl *vad han nu hetter* Över-Commandern från DC som hon råkade springa på inne i Jezebels - och där även Martorna snabbt och smidigt räddade henne och gjorde sig av med hans kropp i en jätteugn som råkade finnas bekvämt tillgänglig...

Men tillfredställande att Commander Waterford blev arresterad. Jag tror Selena sålde ut honom. Hon kommer att vilja få en bra politisk deal utanför Gilead.
Jag tror också att Serena sålde honom. Jag tror att hon är ute efter att få vara nära Nicole som en fri kvinna i Kanada.
 
Jag leker mycket med tanken på hur de som utformade Gilead planerade en massa detaljer. Tex sånt som klädernas modeller och färger. Hur olika ceremonier och högtider firas. De där olika "religiösa" hälsningsfraserna som May the Lord open, och sånt.

Att tänka ut ett samhälle som om det var ett brädspel. Undra på att det blir ett torftigt samhälle.

Tänker på det med, för Gilead verkar så planerat in i minsta detalj, på så kort tid. Handlar det om runt 5 år? Sen June blev fångad och intvingad?
 
Jag har uppfattat att det fanns ett ganska omfattande förarbete?
Ja det måste det verkligen ha funnits, det är spännande det med, hur de kunde planera så mycket och införa så mycket förändringar på så kort tid.
Vet man om hela gamla USA är Gilead eller är det större delar bara?
Och en annan fundering, att det fanns så många som ville gå med på detta, reformen, det funderar jag på också.
 
Ja det måste det verkligen ha funnits, det är spännande det med, hur de kunde planera så mycket och införa så mycket förändringar på så kort tid.
Vet man om hela gamla USA är Gilead eller är det större delar bara?
Tror delar av USA! Och det pågår väl fortfarande ett krig? De pratar ju om ”fronten” ibland.
 
Jag såg ett par avsnitt igår och funderade just på Gileads geografiska utbredning. Chicago och Eashington DC ingår, men jag har fattat det som att det inte är hela USA.

Jag har inte tänkt på var kolonierna egentligen ligger.
 
Jo, men jag hade gärna sett mer. Tant Lydia har man ju mest fått se i hennes tidigare liv, inte direkt hur tankegångarna gått från den där snälla välmenande läraren till den hon är i Gilead, annat än det omhändertagna barnet. Det blir så... Fjuttigt liksom. Men det kanske kommer mer sen, vem vet :)

Borde om inte annat läsa boken, den står i bokhyllan och bara väntar :p

Edit: Spoilertaggar just in case :)
Jag tycker man fick en ganska bra bild. Hon är bitter för att hon blev ensam och inte har några egna barn så hon tar ut det på andra mammor. Hon har ju uppvisat ett slags förakt mot "unga mammor" redan i tillbakablickarna.

Eftersom allt i handmaids tale är så fruktansvärt deppigt och det knappast råder någon brist på avskyvärda karaktärer så känns det som att man liksom letar efter någon att tycka om, typ men är inte han/hon ganska god ÄNDÅ?

Lydia, Serena, Lawrence - de är vidriga människor allihop. De är nyanserade och väl framställda vilket gör att man bitvis kan sympatisera men de är verkligen inte goda människor någon av dem och de är bortom botgöring ärligt talat.
 
Jag tycker man fick en ganska bra bild. Hon är bitter för att hon blev ensam och inte har några egna barn så hon tar ut det på andra mammor. Hon har ju uppvisat ett slags förakt mot "unga mammor" redan i tillbakablickarna.

Eftersom allt i handmaids tale är så fruktansvärt deppigt och det knappast råder någon brist på avskyvärda karaktärer så känns det som att man liksom letar efter någon att tycka om, typ men är inte han/hon ganska god ÄNDÅ?

Lydia, Serena, Lawrence - de är vidriga människor allihop. De är nyanserade och väl framställda vilket gör att man bitvis kan sympatisera men de är verkligen inte goda människor någon av dem och de är bortom botgöring ärligt talat.
Absolut, men det känns ändå som att stora delar av tant Lydia saknas. Hon måste ju resonera på något vis, och rättfärdiga det handmaids utsätts för för sig själv. Hur går resonemanget liksom? Hon verkar ju ofta faktiskt tro själv att hon gör rätt, samtidigt som hon ofta verkar illa berörd, som när de stött på handmaids med igensydd mun. Ena stunden ska man vara fruktansvärt rädd om en gravid handmaid men i nästa stund kan man traumatisera densamme med en skenhängning, hur gick tankegångarna där tex?
Det finns mer helt enkelt, och det är en så fruktansvärt intressant karaktär att jag vill se mer av henne som person.
 
Absolut, men det känns ändå som att stora delar av tant Lydia saknas. Hon måste ju resonera på något vis, och rättfärdiga det handmaids utsätts för för sig själv. Hur går resonemanget liksom? Hon verkar ju ofta faktiskt tro själv att hon gör rätt, samtidigt som hon ofta verkar illa berörd, som när de stött på handmaids med igensydd mun. Ena stunden ska man vara fruktansvärt rädd om en gravid handmaid men i nästa stund kan man traumatisera densamme med en skenhängning, hur gick tankegångarna där tex?
Det finns mer helt enkelt, och det är en så fruktansvärt intressant karaktär att jag vill se mer av henne som person.
Jag håller med. Jag tycker att hon är spännande.
 
Absolut, men det känns ändå som att stora delar av tant Lydia saknas. Hon måste ju resonera på något vis, och rättfärdiga det handmaids utsätts för för sig själv. Hur går resonemanget liksom? Hon verkar ju ofta faktiskt tro själv att hon gör rätt, samtidigt som hon ofta verkar illa berörd, som när de stött på handmaids med igensydd mun. Ena stunden ska man vara fruktansvärt rädd om en gravid handmaid men i nästa stund kan man traumatisera densamme med en skenhängning, hur gick tankegångarna där tex?
Det finns mer helt enkelt, och det är en så fruktansvärt intressant karaktär att jag vill se mer av henne som person.
Jag spekulerar bara men jag tänker att det inte går att resonera för att det helt enkelt inte finns några logiska resonemang. Var och en är salig på sin tro brukar man ju säga. Det är inget ovanligt att folk målar upp sina egna sanningar om ditten och datten som för någon utomstående verkar totalt ologiskt.

Jag uppfattar Lydia som djupt religiös samtidigt som hon är bitter och avundsjuk. Unga flickor är fina och högt ansatta så länge de faller henne i smaken så att säga. De ska vara väna och tysta, lyda och vara troende.

Det avslöjades ju en del med den unga mamman hon rådde om i den tillbakablicken. Hon fick henne liksom att släppa till lite och komma ur sitt skal men så fort det slog tillbaka tog hon ut det på henne eftersom den tjej fått Lydia att agera utan för sin tro = hon var skyldig till förödmjukelsen som följde. Jag tycker det syns tydligt också i hennes scener med ofwarren? (hon med ett öga) hon tycker mycket om henne så länge hon är snäll och fin men blir våldsam och kall så fort hon säger emot istället för att bara vara tyst och tacksam.

Rätt säker på att Lydia ser sig själv som så otroligt mycket bättre än de här kvinnorna i alla avseenden. Hon har alltid stått nära gud, alltid gjort sitt bästa men aldrig blivit belönad för det (med man och framförallt BARN) och det är därför hon snedtänder så ordentligt när dessa kvinnor visar sig ovärdiga inför gud med gåvan de fått (barnen). Hon är lite knäpp helt enkelt.
 
Vad tror ni efter senaste avsnittet?

Som jag trodde så sålde Serena ut Fred :love:. Funderar kring hur Seren tar allt hat som Moira och Luke sköljer över henne. Hon borde vara förberedd på att de inte är särskilt välvilligt inställda till henne, men hon ser ändå berörd ut. Känns som att det spär på hennes lojalitet till Gilead, samtidigt som hon njuter av den frihet som finns i Kanada (ex. Att kvinnor har samma rättigheter som män).

Begriper inte riktigt varför June lät mrs Lawrence dö. Tänker hon att hon kommer kunna manipulera Joseph mer när inte frun finns i huset? Logiskt sett borde väl June förflyttas till en annan anförare eftersom Joseph nu är änkling och bör väl gifta om sig innan han försöker få barn till hushållet. Det slår mig också hur känslokall June är och att mrs Lawrence bara har varit en spelpjäs i hennes planer.
 
Vad tror ni efter senaste avsnittet?

Som jag trodde så sålde Serena ut Fred :love:. Funderar kring hur Seren tar allt hat som Moira och Luke sköljer över henne. Hon borde vara förberedd på att de inte är särskilt välvilligt inställda till henne, men hon ser ändå berörd ut. Känns som att det spär på hennes lojalitet till Gilead, samtidigt som hon njuter av den frihet som finns i Kanada (ex. Att kvinnor har samma rättigheter som män).

Begriper inte riktigt varför June lät mrs Lawrence dö. Tänker hon att hon kommer kunna manipulera Joseph mer när inte frun finns i huset? Logiskt sett borde väl June förflyttas till en annan anförare eftersom Joseph nu är änkling och bör väl gifta om sig innan han försöker få barn till hushållet. Det slår mig också hur känslokall June är och att mrs Lawrence bara har varit en spelpjäs i hennes planer.
Jag fattar inte grejen med Mrs Lawrence jag heller. Det borde väl riskera planerna också? Vad har han för anledning till att riskera liv och lem utan en fru han vill få ut liksom?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
985
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 479
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 491
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 969
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp