handpenning?

P

Punchy

heej. jag har haft min häst till salu och igår var det någon som kom för att besikta och ta med honom om allt är bra (han blev besiktad för 5 månader sen utan problem det hade jag berättat) men nu var veterinären osäkert för att skriva en anmärkning. hon ville inte köpa en ''ofrisk'' häst för jag hade berättat att allt var bra. så vi bestämde oss att hon fick ha honom på prov i en månad för att se om det blir bättre när hovslagare har kommit. och har skrivit kontrakt och jag fick handpenning på 10%. men om hon bestämmer sig för att köpa honom ska hon betala 90% då eller hela 100% och 10% det jag redan fått? vi har pratat mycket om det och stallägare var också med men jag är hemma nu och ledsen och vill inte fråga dom just nu så jag tänkte fråga här. och ska jag betala tillbaka handpenningen om dom inte vill ha honom?
 
Sv: handpenning?

Om det hade varit jag som skulle sälja så skulle jag gjort såhär:

Om hästen är fullt frisk och köparen ändå vill lämna tillbaka hästen så behåller du handpenningen.
Om hästen fortfarande inte är fullt frisk och köparen vill lämna tillbaka hästen får köparen tillbaka handpenningen.

Vill köparen fullfölja köpet efter prövotiden betalar hon återstående 90% till dig.

Säljaren äger hästen tills dess att hästen är till fullo betald.

Så hade iaf jag skrivit in i kontraktet om det var jag som skulle sälja.
 
Sv: handpenning?

Det är satt ett pris på hästen, låt oss för enkelhetens skull säga att det är 10 000. Om dom då betalar 10% i handpeng så ska du ha 1000. Så långt är det ju inget konstigt. Om dom sedan bestämmer sig för att köpa hästen så ska du ha ytterligare 9000 så det totala blir 10 000.

Om dom inte köper hästen så kommer det att bero lite på vad som står i kontraktet och varför de inte köper den. Om handpengen ska betalas tillbaka eller inte. Ofta om det är något som är oklart vid en affär t ex en väntan på en besiktning eller som här på hovslagaren. Så skriver man in i avtalet att om det är fel på hästen, typ inte går igenom besiktningen så lämnas både hästen och handpengen tillbaka. Om köparen hoppar av utan någon på förhand avtalad anledning så behåller säljaren handpengen.
 
Sv: handpenning?

När jag köpte min pålle betalade jag en handpenning när jag hade bestämt mig för henne. Om hon inte gick igenom besiktningen skulle jag får tillbaka pengarna. Om jag då skullle "hoppa" av skulle jag inte få ett skvadat.

I ditt fall skulle det nog vara samma sak. Vill dom lämna tillbaka hästen om den inte gå igenom får dom tillbaka pengarna. Om den går igenom och de vill ändå lämmna tillbaka hästen får dom inga pangar.

Lite rörigt men hoppas du förståd.
 
Sv: handpenning?

Jag har sålt häst som köparen fått ha på prov och där vi hade handpenning.

Vi gjorde som så att köparen betalade hela beloppet och hade en prövotid på 30 dagar. Om köparen ville lämna tillbaka hästen av någon anledning så var det bara för dem att meddela det, göra en besiktning och köra tillbaka hästen. De skulle då få tillbaka köpesumman minus handpenningen.
Om man tar föregående exempel, hästen såldes för 10 000 kr, skulle de få 9 000 kr tillbaka om de valde att lämna tillbaka hästen och jag fick behålla 10 procent - dvs 1 000 kr.
Vi skrev kontrakt.

Sedan får man väl anpassa det efter situationen lite :) Exempelvis om hästen inte går igenom besikrningen och det därför inte blir något köp, då tycker jag köparen ska få tillbaka handpenningen för då är det ju en skälig anledning varför köpet inte genomförs.
 
Sv: handpenning?

jag har alltid lärt mig att en handpenning är en handpenning för att man bokar ngnting...en handpenning får man inte tillbaka sedan. Det är upp till den som väljer att lägga handpenning om den vill göra detta eller inte då det alltid finns en risk att man inte får tillbaka handpenningen.
 
Sv: handpenning?

jag har alltid lärt mig att en handpenning är en handpenning för att man bokar ngnting...en handpenning får man inte tillbaka sedan. Det är upp till den som väljer att lägga handpenning om den vill göra detta eller inte då det alltid finns en risk att man inte får tillbaka handpenningen.

Precis, en handpenning får man aldrig tillbaka om man betalat den!
 
Sv: handpenning?

Jag har fått lära mig samma sak. Men tycker även att det e lite beroende på situationen. Om ägaren vill ha handpeningen innan hästen e besiktad tycker jag att det inte e mer än rätt att den betalas tillbaka om inte hästen går igenom. Skacka om vinst för ägaren annars. Hur lätt e det då inte att lägga ut en annons på en häst som man vet att den inte kommer att gå igenom och kräva handpening innan besiktningen. Antligen köper dom en sjuk/skadad häst då personen inte vill förlora sina pengar eller så känar ägaren på det hela.
 
Sv: handpenning?

Precis, en handpenning får man aldrig tillbaka om man betalat den!

Ja men vänta lite nu, så här skriver TS.

men nu var veterinären osäkert för att skriva en anmärkning. hon ville inte köpa en ''ofrisk'' häst för jag hade berättat att allt var bra. så vi bestämde oss att hon fick ha honom på prov i en månad för att se om det blir bättre när hovslagare har kommit.

Nu verkar det ju vara ett problem någonstans, men köparen har ändå tagit hästen på prov och på vad jag uppfattar som säljarens förslag. OM det då visar sig att hästen inte blir ok efter detta hovisbesök så ser jag det långsökt att säljaren även kan behålla handpenningen i de fall köpet går tillbaka.
 
Sv: handpenning?

Varför ens lämna en eventuellt skadad häst på prov? :confused:
 
Sv: handpenning?

Precis, en handpenning får man aldrig tillbaka om man betalat den!

Det är ju klart att man får. Enda gången man inte får tillbaka handpenningen är om man som köpare hoppar av - då får säljaren behålla handpenningen som "plåster på såren" s a s. Om däremot säljaren drar sig ur, man tillsammans bestämmer sig för att inte fullfölja affären eller om hästen t ex inte går igenom besiktningen och köparen därför inte vill fullfölja köpet så ska handpenningen obönhörligen betalas tillbaka.

Jag hoppas jag aldrig behöver köpa häst (eller annat) av någon som har en dylik åsikt att denne oavsett orsak kan tillskansa sig handpenningen.
 
Sv: handpenning?

Det är ju klart att man får. Enda gången man inte får tillbaka handpenningen är om man som köpare hoppar av - då får säljaren behålla handpenningen som "plåster på såren" s a s. Om däremot säljaren drar sig ur, man tillsammans bestämmer sig för att inte fullfölja affären eller om hästen t ex inte går igenom besiktningen och köparen därför inte vill fullfölja köpet så ska handpenningen obönhörligen betalas tillbaka.

Jag hoppas jag aldrig behöver köpa häst (eller annat) av någon som har en dylik åsikt att denne oavsett orsak kan tillskansa sig handpenningen.

Håller fullständigt med dig ...

Mia
 
Sv: handpenning?

Du har fått många bra svar tycker jag, på wikipeida säger man så här om handpenning:
---
Handpenning, jur., penningbelopp, som vid ett avtals ingående av den ene avtalsparten till den andre överlämnas som förskott å utfäst betalning, på det att båda genom överlämnandet och mottagandet må anses ha erkänt sig bundna vid överenskommelsen.

Till exempel vid köpavtal (köp av kapitalvaror) är det vanligt att man erlägger handpenning, ofta kontant. Poängen med handpenning ur säljarens perspektiv är oftast att köparen förlorar sin handpenning om han eller hon av någon anledning vill kliva ur affären. En vanlig nivå på en handpenning är 10 procent av köpesumman.

Vid köp av fast egendom (mark, byggnad) är ett köpekontrakt inte bindande förrän köparen betalt åtminstone en krona. Därför är handpenning obligatorisk vid exempelvis husaffärer.

---

och det tycker jag stämmer bra. Det är helt enkelt en delbetalning som (oftast) lämnas i förskott för att bekräfta att köparen är seriöst intresserad. Vad man sedan kommer överens om vad gäller ev. återbetalning av handpenning är olika (som du ser av svaren).

Men handpenningen är alltså en del av köpesumman, en delbetalning.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 233
Senast: Lobelia
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 052
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 487
Senast: Skye
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 758
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp