Hantera rädd hund

liasa

Trådstartare
Ja, min unghund har blivit skotträdd. Innan hoppade han till lite när det smällde, men nu är han rädd - alltså fly i panik. Överhuvudtaget blir han orolig när det låter mycket ute och för främmande "konstiga" saker. Men jag har mest tänkt att jag ska låta det ta sin tid, bara ha med honom överallt men inte träna särskilt på det. Nu känns det som att jag behöver ändra strategi lite.

Skotträningen blir ju såklart ett inslag i detta. Har köpt hem en skottcd och lånat hem Memea Mohlins "Undvik skotträdsla", som verkligen har många bra tips! Hon pratar mycket om att visa hunden att jag hanterar situationen, men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra i praktiken? Tyvärr bor jag bara ett par km från regementet, men nu har jag såklart slutat gå däråt. Idag har vi ända hört skott nere i stan och varje gång har vovven fått panik och velat fly hemåt. Jag har ignorerat och sen gått närmaste väg hem, inte vänt som han har velat. När vi kommit hem har jag inte gett honom möjlighet att gömma sig under sängen som han vill, utan direkt platsat honom i hans säng. Hur hade ni gjort i den situationen?

Och hur gör jag i situationer som han tycker det låter läskigt, men inte hamnar i paniktillstånd. Ofta stannar han och vill titta en stund, och sen vill han stressa förbi. Är det bäst att bara ignorera beteendet (som jag gjort hittills), eller ska jag försöka få in nån typ av skvallerträning?
 
Jag tycker du ska kolla om det finns någon tränare i närheten som är bra på just ljudrädsla, det är ett jäkla elände! Det är väldigt stor risk att man sensitiserar istället för att desensitisera som man tror att man gör.
 
@Monstermom Har funderat på det också och tittar runt lite på hemsidor, men inte hittat någon. Är livrädd att han ska vara så här rädd resten av livet! Iof har jag inte kontaktat och frågat heller, ska undersöka närmare. Bor i Halland, så om någon har tips får ni gärna skriva.

Skulle ändå gärna vilja ha lite råd så länge, om någon har erfarenhet.

@lady_vip Pumi
 
@Monstermom Har funderat på det också och tittar runt lite på hemsidor, men inte hittat någon. Är livrädd att han ska vara så här rädd resten av livet! Iof har jag inte kontaktat och frågat heller, ska undersöka närmare. Bor i Halland, så om någon har tips får ni gärna skriva.

Skulle ändå gärna vilja ha lite råd så länge, om någon har erfarenhet.

@lady_vip Pumi
Aha, det var du som skrev om det i nån annan tråd. Har du kollat öronen på den? Så att hunden inte har en dold öroninflammation.
 
Aha, det var du som skrev om det i nån annan tråd. Har du kollat öronen på den? Så att hunden inte har en dold öroninflammation.

Ja, precis, men tänkte att jag kanske får fler råd i en egen tråd :) Nej, det har jag inte gjort. Kanske läge då... tänker att han varit lite ljudkänslig sen jag köpte honom, men efter att han blev skrämd av skott nu för några veckor sedan har det eskalerat. Så det finns ju en väldigt tydlig orsak till rädslan, men skulle han ha ont i öronen blir det såklart ännu värre.
 
Ja, precis, men tänkte att jag kanske får fler råd i en egen tråd :) Nej, det har jag inte gjort. Kanske läge då... tänker att han varit lite ljudkänslig sen jag köpte honom, men efter att han blev skrämd av skott nu för några veckor sedan har det eskalerat. Så det finns ju en väldigt tydlig orsak till rädslan, men skulle han ha ont i öronen blir det såklart ännu värre.
Hur är hunden annars mentalt? Det är ju oftast så att ljudrädslor hänger ihop med andra mentala brister, om inte brukar det ha fysiska orsaker.
Jag har haft en skotträdd hund, men den hunden blev situationsbundet skotträdd efter en incident där hunden inte mådde bra och det sköts. Men hon var aldrig rädd under jakt eller där hon hade positiva associationer till skottet. Den hunden hade inga mentala brister. Jag har även haft en ljudkänslig där det var kopplat till hennes mentalitet.

Jag tänker också att du bör få proffshjälp, oftast gör föraren saker omedvetet.
 
Det finns ju lite "lugnande" substanser man kan ta till för att eventuellt hjälpa på traven. Enklast är nog Adaptil men det finns lite andra också.

Har levt med en extremt ljud/skotträdd hund och det var tufft i perioder. Hans rädslor eskalerade tyvärr med åldern tills han började höra sämre. Vi gjorde inte så mycket mer än att låta honom vara, gömma sig om han ville mm.

Alltid koppel om det finns risk med skrämmande ljus så hunden inte kan fly i panik och försvinna.
 
Hur är hunden annars mentalt? Det är ju oftast så att ljudrädslor hänger ihop med andra mentala brister, om inte brukar det ha fysiska orsaker.
Jag har haft en skotträdd hund, men den hunden blev situationsbundet skotträdd efter en incident där hunden inte mådde bra och det sköts. Men hon var aldrig rädd under jakt eller där hon hade positiva associationer till skottet. Den hunden hade inga mentala brister. Jag har även haft en ljudkänslig där det var kopplat till hennes mentalitet.

Jag tänker också att du bör få proffshjälp, oftast gör föraren saker omedvetet.

Hur han är mentalt, ja, ända sen jag fått honom har han varit lite osäker på nya situationer - men han har avreagerat fort. Så det är inte något jag funderat så mkt på.

Förstår hur du menar med skillnaden på dina hundar. Tänker att det kanske kan handla om hur känsliga de är också? Min är uppenbarligen känslig. Tyvärr blev det en väldigt dum situation när han blev skrämd och vi hamnade precis invid en skottsalva när vi var ute och gick. Jag tänker att när han blev så skrämd är det inte så konstigt att han nu kopplar samman alla skott med rädsla. Och även att andra höga ljud blivit mer läskiga. Men, alltså, jag vet inte... Det här är min andra hund och jag har aldrig haft en skotträdd förut, uppenbarligen, så det känns svårt.

Det finns ju lite "lugnande" substanser man kan ta till för att eventuellt hjälpa på traven. Enklast är nog Adaptil men det finns lite andra också.

Har levt med en extremt ljud/skotträdd hund och det var tufft i perioder. Hans rädslor eskalerade tyvärr med åldern tills han började höra sämre. Vi gjorde inte så mycket mer än att låta honom vara, gömma sig om han ville mm.

Alltid koppel om det finns risk med skrämmande ljus så hunden inte kan fly i panik och försvinna.

Hur tänker du att man kan använda adaptil? :) Jag har tänkt att jag ska nåt sånt till nyår, även om vi ska vara låååångt ute på landet. Kan man använda det i vardagen också eller vänjer de sig?

Vad tråkigt med er hund och att det inte blev bättre.

Såklart har jag honom kopplad. Det är också trist, innan han blev skrämd hade jag honom lös dagligen på skogsstigar här kring stan...
 
Hur tänker du att man kan använda adaptil? :) Jag har tänkt att jag ska nåt sånt till nyår, även om vi ska vara låååångt ute på landet. Kan man använda det i vardagen också eller vänjer de sig?

Vad tråkigt med er hund och att det inte blev bättre.

Såklart har jag honom kopplad. Det är också trist, innan han blev skrämd hade jag honom lös dagligen på skogsstigar här kring stan...

Adaptil ska användas under en tid innan det "behövs". Finns som halsband, adapter man sätter i väggen och spray där de två första ger en mer konstant effekt. Det finns även några olika ångestdämpande att ge i tablettform men dem kan jag inte namnge.

Kan kanske vara en idé att besöka veterinären för att kolla öronen och om inte de hittar något fråga om de tror att någon medicin kan hjälpa hunden hantera sin rädsla. Jag är väldigt tveksam till att enbart adaptil är tillräckligt när rädslan är så stark.
 
Adaptil ska användas under en tid innan det "behövs". Finns som halsband, adapter man sätter i väggen och spray där de två första ger en mer konstant effekt. Det finns även några olika ångestdämpande att ge i tablettform men dem kan jag inte namnge.

Kan kanske vara en idé att besöka veterinären för att kolla öronen och om inte de hittar något fråga om de tror att någon medicin kan hjälpa hunden hantera sin rädsla. Jag är väldigt tveksam till att enbart adaptil är tillräckligt när rädslan är så stark.

Okej, bra idé, ska rådfråga min veterinär om adaptil eller annat när jag är där. Ringer idag för att boka en öronkoll.
 
Okej, bra idé, ska rådfråga min veterinär om adaptil eller annat när jag är där. Ringer idag för att boka en öronkoll.

Adaptil+Zylkene. Finns på apotek eller veterinär. Börja redan nu samt ge dubbedos av Zylkene dagarna runt nyår. Går inte att överdosera och har inga biverkningar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 766
Senast: Ava22
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 502
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 823
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 503
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp