Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä gäller bara lata hantverkare som det måste hållas ögonen på så dom inte hittar på saker som gå på toaletten, dricka vatten eller gud förbjuda tar en mikro paus. Hantverkare får lön för att JOBBA.
Sedan att andra inom andra yrkeskategorier tar paus för att hämta kaffe, prata med kollegor och uppmanas att ta mikro pauser då och då är en helt annan sak, det är ju en helt annan typ av människor.

Lite ironi och lite allvar.
Nu så tycker jag att du är orättvis.

Ingen har motsatt sig att fixa fram vad som behövs.
Det är framförhållningen och att i förväg se till att det som behövs finns.

Jag fixar fram både pausrum med micro och toalett bara man ser till att fråga efter det.
 
Det tycker jag inte. Folk kan ha problem med magen. Jag vet t.ex. inte exakt vad det är som triggar min mage. Jag vet vissa saker som gör det men inte allt. Vissa saker funkar ibland men inte alltid. Osv.
Det skulle inte vara möjligt att tillhandahålla en användbar busstrafik efter de premisserna.
 
Det är inte min sak att hålla reda på andra, vuxna människors behov.
De får se till att planera sina arbetsdagar så att det fungerar för dem.

Typ definiera i förväg vad de behöver.
Det finns ju inget som säger att där över huvud taget finns någon toalett i t.ex. en villa under total renovering.
Hantverkare måste ju ta höjd för sådant.

1 Upplysa om vilken toalett som är okej att använd
2 Förbjuda folk att använda tillgängliga toaletter
3 Upplysa om att det inte finns toalett
4 Låta hantverkarna upptäcka att det inte finns toalett.
5 upptäcka att någon använt fel toalett för att de inte funnits någon tillgänglig att fråga

Välj vad du vill, de kommer att lösa problemet. Risken finns att de drar i och för sig, gör sitt jobb och nekar att komma tillbaks eller skriver upp allt tid inklusive toabesök på räkningen, men särställt svårt eller komplicerat är det inte.
 
Njae, många klarar det och betydligt mer om det verkligen behövs, dock inte alla. Och man är inte en sämre sort om man inte klarar det. De är inte alla förunnat att ha koll på tarm och blåsa.

Det spelar dock mindre roll för hantverkare, de har inget 2,5 h pass med schemalagd paus med en väntande toalett. De rör sig också normalt mycket mer i jobbet och det påverkar möjligheten att knipa om det skulle behövas.
Då får vi utnämna bussförare till naturbehovens supermänniskor.
 
Då får vi utnämna bussförare till naturbehovens supermänniskor.
Om du vill så, men då får de allt sluta klaga, jag upplever dem som raka motsatsen. Det är ett j-vla tjat på bussförare för att vara super människor, de verkar som alla andra.

Men enligt dig ska hanverkare vara supermänniskor, det är ett himla gnäll för att de faktiskt har naturbehov.
 
Jag förstår inte resonemanget. Alla vet att busschaufförer har omöjliga arbetsförhållanden och att de strejkat, facket och arbetsmiljöverket har varit inblandade.

Lösningen är rimligen att arbetsmiljön för busschaufförer förbättras, inte att arbetsvillkoren för hantverkare försämras till samma nivå som resulterat i strejk.

Det är lite, eftersom jag kan klara det så kan minsann alla andra göra det också, så det så.
 
Senast ändrad:
Det verkar som att det finns bussförare och så andra människor.
Bussförare kan planera sina toalettbesök samt komma ihåg att ta med en vattenflaska.

Resten har tydligen ingen som helat kontroll på när de behöver gå på toaletten och kan varken hålla reda på en vattenflaska eller fråga efter vad de behöver i förväg.

Okej, ungefär så.
Det verkar så.

Jag misstänker att jag springer på toaletten många gånger fler än vad du gör, väldigt många gånger. Skulle jag springa normalt antal gånger på en dag så skulle det innebära att jag inte fick dricka något heller. Så med ett yrke utan att kunna gå och kissa så skulle jag ganska snart drabbas av uttorkning eftersom jag för att klara det hade fått låta bli att dricka....

Jag hade garanterat kommit ihåg min vattenflaska men den hade fått vara tom. Och jag är talför.
 
Alltså ja? Om jag skulle få besök/gäster så hade jag ganska tidigt informerat om att toan är trasig.
För några år sedan när vi skulle hem till någon på fest så blev vi hälsade med "välkomna, tyvärr är det stopp i toan så det är naturen, eller grannens toa som gäller ikväll", vilket ju var bra så kunde man reglera sitt dryckesintag enligt hur ofta man ville hälsa på i naturen.
Vi har också tvingats göra så, tanken var full i sommarstugan. Folk fick reda på det direkt. Det fanns en fin husknut att gå bakom och utrymme för något riktigt akut besök på toan.
 
Och du skulle inte vara tacksam för att använda en om det fanns?

IBS-mage eller annat som är OMÖJLIGT att planera eller ”hålla ut”.

Betalar du utan tjafs för mertiden som går åt när hantverkaren måste åka iväg?

Har du samma princip för alla yrken i hemmet?
Det fungerar inte att ha IBS eller andra toalettkrävande problem och arbeta som busschaufför.
Det är en del i att planera som vuxen.
Att inte ta jobb som inte fungerar efter de förutsättningar som man har.

Nej jag fungerar bra på 2,5h men gillar inte körningar på 4,5h.

Min princip att man definierar i förväg vad man behöver för att utföra sin uppgift gäller nog i allt och hela tiden.
Och jag ser inte toaletter som något konstant tillgängligt.
 
Alltså, lyssna på podden att bygga åt idioter. Antingen ljuger samtliga hantverkare där eller så finns det ett gryn av sanning i det. De berättar historier om djur då och då där, och i vissa fall är det ganska så bedrövligt att höra om hur de raljerar kring djur. Hoppsan kattfan rymde och jag fick springa efter och fånga den eller att de ska åka till djuraffären och köpa en likadan fågel att sätta in i buren osv...
Jag är hellre säker på att katten har det bra än går hemma med detta i bakhuvudet och har panik hela dagen.

Jag har varit med om (när jag var liten) att min katt blivit instängd och att den rymt ut när hantverkare fått vimsa runt själva. Det är inte jättekul att komma hem och direkt leta efter katt. Ja, de hade fått instruktioner om att det fanns en katt och att de inte fick släppa ut den.
Ändå tyckte de att det var en god idé att öppna port och dörr för att de "ju ändå skulle gå in och ut några gånger".
Inget ont egentligen om hantverkarna. Det finns folk som inte gillar djur eller som inte bryr sig om djur eller kanske inte förstår hur djur funkar. Men då får man ju som ägare se till att vara hemma och se till att djuren har det bra.
Jag har lyssnat på podden och aldrig hört något om att de ersatt ett djur med ett annat.
 
Så för att en anser att en ska är specialfall så är det fakta eller? Men det är inte tänktbart att det är fakta om flera andra säger något annat? Konstigt resonemang. Det känns mer som vad som är fakta handlar om vad som passar dina argument bäst.
Jag tycker att vi skall vara överens om hur stort antal som är specialfall.
Var lägger du den ribban?
 
Ok då ljuger de då om du säger det. I så fall är ju hela podden meningslös :p
Men att hantverkare ens kan ljuga/skoja om något sådant är väl ändå en röd flagga?

Nå jag är hellre hemma och har koll än riskerar att behöva leta efter katt i en hel vecka för att hantverkare släppt ut katten.
De talar nog lika mycket sanning som en som jag intervjuade för ett skolarbete och berättade om invandrarna som brutit upp vardagsrumsgolvet odlade potatis i vardagsrummet. Det hade han hört från en säker källa. Det är inte ens säkert att det är hantverkare som påstår det förresten.

Att katter smiter ut händer nog relativt ofta så kan du inte stänga in katten säkert så är det bäst att vakta, men då för att den kan tänkas smita, inte för att du fått en ny katt i utbyte för den som smitit.
 
1 Upplysa om vilken toalett som är okej att använd
2 Förbjuda folk att använda tillgängliga toaletter
3 Upplysa om att det inte finns toalett
4 Låta hantverkarna upptäcka att det inte finns toalett.
5 upptäcka att någon använt fel toalett för att de inte funnits någon tillgänglig att fråga

Välj vad du vill, de kommer att lösa problemet. Risken finns att de drar i och för sig, gör sitt jobb och nekar att komma tillbaks eller skriver upp allt tid inklusive toabesök på räkningen, men särställt svårt eller komplicerat är det inte.
De kommer garanterat att fråga på något sätt.
Så jag är inte det minsta orolig faktiskt.

Men jag brukar fråga om de har allt som de behöver innan jag drar iväg, om jag skulle behöva göra något annat.
 
Det fungerar inte att ha IBS eller andra toalettkrävande problem och arbeta som busschaufför.
Det är en del i att planera som vuxen.
Att inte ta jobb som inte fungerar efter de förutsättningar som man har.

Nej jag fungerar bra på 2,5h men gillar inte körningar på 4,5h.

Min princip att man definierar i förväg vad man behöver för att utföra sin uppgift gäller nog i allt och hela tiden.
Och jag ser inte toaletter som något konstant tillgängligt.
Nu var det ju inte busschaufförer vi pratade om utan hantverkare och inte farao byter man jobb pga att man kanske får en IBS-mage eller annat. Då skulle nog hälften av hemtjänsten försvinna iaf.

Den dagen du får hemtjänst, kommer du behandla dem lika dant?
 
Jag tycker att vi skall vara överens om hur stort antal som är specialfall.
Var lägger du den ribban?
Jag är totalt ointresserad av att definiera vad som är specialfall, det beror på sammanhanget, men att anse att vanliga problem som att hålla tätt under många timmar hopslaget med riklig mens och problem med tarmtömningen tillsammans kan anses som specialfall är uteslutet, kan tänka mig att det rör uppemot 20% av den vuxna befolkningen eller mer som helst har nära tillgång till toalett åtminstone under delar av månaden.

Det är inte för inte som bussförare slogs hårt för rätten till sina toapauser. Det hade man inte gjort om det var undantagen som hade problem.
 
Det fungerar inte att ha IBS eller andra toalettkrävande problem och arbeta som busschaufför.
Det är en del i att planera som vuxen.
Att inte ta jobb som inte fungerar efter de förutsättningar som man har.

Nej jag fungerar bra på 2,5h men gillar inte körningar på 4,5h.

Min princip att man definierar i förväg vad man behöver för att utföra sin uppgift gäller nog i allt och hela tiden.
Och jag ser inte toaletter som något konstant tillgängligt.
Inställningen ”jag har dåliga arbetsvillkor så tycker alla andra ska ha det också” är väldigt spännande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 395
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 305
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Trassel12
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 097
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp