Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men enligt dig ska hanverkare vara supermänniskor, det är ett himla gnäll för att de faktiskt har naturbehov.
Inte det minsta.
De behöver bara fråga efter vad de behöver och inte ta saker för givet.

Ett bygge t.ex. har inga fungerande toaletter förrän precis på slutet.
Så där finns faciliteter som behövs på avtalad plats.
De är nog inte alls ovana vid att närmaste toalettstol inte är användbar och att nya toaletter i byggprojektet inte skall användas.
 
Inte det minsta.
De behöver bara fråga efter vad de behöver och inte ta saker för givet.

Ett bygge t.ex. har inga fungerande toaletter förrän precis på slutet.
Så där finns faciliteter som behövs på avtalad plats.
De är nog inte alls ovana vid att närmaste toalettstol inte är användbar och att nya toaletter i byggprojektet inte skall användas.
Men nu är väl knappast nybyggen det vanligaste arbetet för hantverkare utan renoviring, upprustning, lagning osv i befintliga hem.

Vi har haft värmepumpsmotnörer här 2 ggr, bytt panna en gång, ska göra ett stort altanbygge och uterum inom snar framtid. Klart de inte drar hit ett dass för det. Inte kommer de springa bakom en buske i området för att kissa. Och det är ju hål i huvudet om de ska avbryta jobbet om de måste gå på toa för att köra in till centrum.
 
Inte det minsta.
De behöver bara fråga efter vad de behöver och inte ta saker för givet.

Ett bygge t.ex. har inga fungerande toaletter förrän precis på slutet.
Så där finns faciliteter som behövs på avtalad plats.
De är nog inte alls ovana vid att närmaste toalettstol inte är användbar och att nya toaletter i byggprojektet inte skall användas.
På ett bygge lär hantverkarna ha arbetsbod eller andra ordnade möjligheter för toalett- det blir liksom inte klart på några timmar eller dagar, och koll att toa inte funkar där- att fråga den boende om man får låna toaletten på ett bygge är klart överkurs. Jag trodde tråden gällde besök på privata toaletter vid hantverksbesök i hemmet.
 
Jag är totalt ointresserad av att definiera vad som är specialfall, det beror på sammanhanget, men att anse att vanliga problem som att hålla tätt under många timmar hopslaget med riklig mens och problem med tarmtömningen tillsammans kan anses som specialfall är uteslutet, kan tänka mig att det rör uppemot 20% av den vuxna befolkningen eller mer som helst har nära tillgång till toalett åtminstone under delar av månaden.

Det är inte för inte som bussförare slogs hårt för rätten till sina toapauser. Det hade man inte gjort om det var undantagen som hade problem.
Det är skillnad på att alls kunna gå på toaletten och att behöva planera för det.
Bussförare slåss för att alls kunna gå på toaletten och du slåss för att hantverkare inte skall behöva planera sina toalettbesök ens till den grad att de frågat om det finns toalett som kan användas på platsen för uppdraget.

Ingen i tråden anser att hantverkare skall nekas att använda toalett när de arbetar.
Varifrån har du fått det?
 
Det är skillnad på att alls kunna gå på toaletten och att behöva planera för det.
Bussförare slåss för att alls kunna gå på toaletten och du slåss för att hantverkare inte skall behöva planera sina toalettbesök ens till den grad att de frågat om det finns toalett som kan användas på platsen för uppdraget.

Ingen i tråden anser att hantverkare skall nekas att använda toalett när de arbetar.
Varifrån har du fått det?
Väldigt sällan är folk hemma när hantverkare är där.
Jag hade undrat vad det var för fel i huvudet på en människa som ringer mig på jobbet och frågar om hen får låna min toalett🙄

Tar man hem hantverkare eller annan arbetskraft i hemmet får man väl ha en dialog FÖRST. Hur svårt kan det vara?
 
Jag förstår inte resonemanget. Alla vet att busschaufförer har omöjliga arbetsförhållanden och att de strejkat, facket och arbetsmiljöverket har varit inblandade.

Lösningen är rimligen att arbetsmiljön för busschaufförer förbättras, inte att arbetsvillkoren för hantverkare försämras till samma nivå som resulterat i strejk.

Det är lite, eftersom jag kan klara det så kan minsann alla andra göra det också, så det så.
Det finns ingen möjlighet att driva busstrafik som fungerar om inte passen utan toalett får vara 2,5 h långa.
Upp till 4,5 h behövs egentligen inte.

På något sätt måste man ju bestämma vad som kan förväntas när det kommer till tillgång till toalett.
Som att t.ex. fråga efter det när man tar ett uppdrag.
 
Det är skillnad på att alls kunna gå på toaletten och att behöva planera för det.
Bussförare slåss för att alls kunna gå på toaletten och du slåss för att hantverkare inte skall behöva planera sina toalettbesök ens till den grad att de frågat om det finns toalett som kan användas på platsen för uppdraget.

Ingen i tråden anser att hantverkare skall nekas att använda toalett när de arbetar.
Varifrån har du fått det?
Bussförare är den gruppen som i avtalet har rätt att gå på toaletten. Det har inte hantverkare.
 
Det verkar så.

Jag misstänker att jag springer på toaletten många gånger fler än vad du gör, väldigt många gånger. Skulle jag springa normalt antal gånger på en dag så skulle det innebära att jag inte fick dricka något heller. Så med ett yrke utan att kunna gå och kissa så skulle jag ganska snart drabbas av uttorkning eftersom jag för att klara det hade fått låta bli att dricka....

Jag hade garanterat kommit ihåg min vattenflaska men den hade fått vara tom. Och jag är talför.
Det är det där med mål i mun.

Fråga så blir det rätt.
Hitta på själv - risk att det blir fel.
 
Nu var det ju inte busschaufförer vi pratade om utan hantverkare och inte farao byter man jobb pga att man kanske får en IBS-mage eller annat. Då skulle nog hälften av hemtjänsten försvinna iaf.

Den dagen du får hemtjänst, kommer du behandla dem lika dant?
Behandla hur?
Att de måste ta reda på om toan fungerar innan de använder den?
Och låta bli att spola ner dumheter som ger stopp?

Jag antar att det blir hemtjänsten som får lösa de problemen som en trasig toa kan medföra, så de får väl göra som de vill med det
 
Det är det där med mål i mun.

Fråga så blir det rätt.
Hitta på själv - risk att det blir fel.
Varför vill du inte kommentera det att det inte alltid finns någon att fråga? Folk kan vara på sitt jobb.

Varför duckar du hela tiden för frågan om du kommer behandla andra yrkesgrupper lika dant, tex hemtjänst den dagen du behöver den? (Inte säkert att du kan kommunicera den dagen)

Varför undviker du att svara på frågan om du tycker det är rimligt att betala för mertiden som blir om arbetaren måste åka iväg?
 
Alla har rätt till 5 min paus per timme.
Hantverkare har då möjlighet att uppsöka en toalett.
Bussförare sitter fast i tidtabellen.
Nej det har man inte, man har rätt till pauser men det är inte uttalat hur länge och när. Utom för bussförare då de har det i avtalet.
 
Behandla hur?
Att de måste ta reda på om toan fungerar innan de använder den?
Och låta bli att spola ner dumheter som ger stopp?

Jag antar att det blir hemtjänsten som får lösa de problemen som en trasig toa kan medföra, så de får väl göra som de vill med det
Va?
Spolar hantverkare ner dumma saker som ger stopp? Är det därför du inte låter dem låna toaletten?O_o
 
Inställningen ”jag har dåliga arbetsvillkor så tycker alla andra ska ha det också” är väldigt spännande.
Är det så ni uppfattar det?

Det var inte alls meningen.
Det var menat som mall för vad man kan förvänta sig av vuxna människor.
Jag tycker inte att villkoren är dåliga för 2,5 h körningar.
Så länge som lokaltrafiken följer avtalen så brukar det fungera alldeles utmärkt.
 
Behandla hur?
Att de måste ta reda på om toan fungerar innan de använder den?
Och låta bli att spola ner dumheter som ger stopp?

Jag antar att det blir hemtjänsten som får lösa de problemen som en trasig toa kan medföra, så de får väl göra som de vill med det
I ett hem? Jo det finns en minimal risk att toan inte funkar och är det så så får man väl tala om hur det ligger till och när avloppsrensningen kan tänkas komma.
 
Va?
Spolar hantverkare ner dumma saker som ger stopp? Är det därför du inte låter dem låna toaletten?O_o
En veterinärkandidat gjorde det.
Därför vill jag bli tillfrågad innan så att jag kan visa var bindor och tamponger skall kastas och förklara att avloppet är känsligt.
Alternativt hänvisa till annat avlopp.

Det är ett satans meck att rensa det avloppet.
 
@Inte_Ung du tycker inte att det ligger lite i ditt ansvar att ha en dialog med arbetare som du tar in i ditt hem och ge dem information?
De får den information som de frågar efter.
De brukar inte vilja ha så mycket snack utanför det.
Upptagna människor efterfrågar sällan information som de inte behöver.

De får helt enkelt fråga.

Men hädanefter så skall jag meddela alla hantverkare om var lämplig toalett finns.
Det skall bli spännande med reaktionerna på det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 369
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 271
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
739
Senast: Trassel12
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 086
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp