Hantverkscafé

Status
Stängd för vidare inlägg.
På anslagstavlan vid Ica har jag sett en annons om att det på onsdagar kommer att vara ett café med stickning och annat hantverk hos Röda Korset. Jag har en tanke om att gå dit. En fördom jag dock har är att de andra som går dit är kvinnor 60+, d.v.s. ingen i min egen ålder.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig. Mest tidsfördriv, antar jag. Men jag förväntar mig inte att det kommer att vara kul och om folk ska börja prata om krämpor, så blir det inte det minsta roligt ens. Jag antar att jag också kommer att känna mig ensam i gruppen människor.

Vad jag ska hålla på med för hantverk är också rätt oklart. Jag gillar att brodera men det är så jäkla svårt att hitta ett bra mönster. Min favoritdesigner har ingen återförsäljare i Sverige och det går så vitt jag vet, inte att köpa mönstren digitalt.
 

Jag kan ju undra vilka minnen de har att se tillbaka på när ålderns höst kommer.
Ett trivsamt liv som de varit nöjda med? Eller så fortsätter de helt enkelt att sitta vid datorn, se film och fika tills de trillar av pinn. Det är ju inte obligatoriskt att ha en period när man sitter och minns tillbaka. Man kan ju bara tuffa på till man dör också. Och det är ju aktiviteter man kan hålla på med hela livet, så varför ändra ett koncept man trivs med.

Dessutom, även om man nu skulle ångra sig på dödsbädden - om livet har varit bra och trivsamt fram till den stunden så kan det väl vara värt det? Alla människor ligger ju inte ens på någon dödsbädd och tänker, verkar onödigt att inrätta hela sitt liv efter att just dödsbädden ska bli bra. Det är en så liten del av livet.
 
Det förstår jag. Och är det att de bra är så dyra blir det ännu enklare förstå. Jag tolkade det som att inga mönster alls var tillräckligt bra.
Jag hade velat ha mönster designade av Ellen Maurer-Stroh men de finns inte i Sverige. Hennes mönster faller mig i smaken och det är svårt att hitta motsvarande.
 
Nja jag har en familjemedlem som rest och gjort mycket förr men kommit på att denne trivs bäst hemma:) varför dömmer du dom ??
Min syster har farit och flängt runt jorden sen -70talet pga sin man , men nu vägrar hon åka längre bort än Medelhavet. Hon har upptäckt att det är skönt att vara hemma och ensam. Han får flänga runt själv.
 
Jag hade velat ha mönster designade av Ellen Maurer-Stroh men de finns inte i Sverige. Hennes mönster faller mig i smaken och det är svårt att hitta motsvarande.

Du kanske redan har sett det, men hon verkar tillhandahålla en del gratismönster man kan ladda ner från hennes hemsida :)

Om det fungerar med downloads så säljer denna sidan många av hennes mönster för digital nedladdning.
 
Senast ändrad:
Du kanske redan har sett det, men hon verkar tillhandahålla en del gratismönster man kan ladda ner från hennes hemsida :)

Om det fungerar med downloads så säljer denna sidan många av hennes mönster för digital nedladdning.
Jag har redan broderat alla hennes gratismönster som jag gillar. Men hon publicerar inget nytt längre verkar det som.

Sajten patterns online verkade lovande ända tills jag insåg att de inte hade ett enda blomstermotiv utan bara motiv jag inte gillar. Tyvärr.
 
Jag har redan broderat alla hennes gratismönster som jag gillar. Men hon publicerar inget nytt längre verkar det som.

Sajten patterns online verkade lovande ända tills jag insåg att de inte hade ett enda blomstermotiv utan bara motiv jag inte gillar. Tyvärr.

Nej, det verkar vara länge sedan hennes hemsida uppdaterades generellt :down:
Vad synd att det inte fanns någon du gillade, det var ju bara ett fåtal blomstermotiv bland barnmotiven.
 
En tanke - det finns inte möjlighet att låna mönster på ditt bibliotek? Jag har hittat jättemycket inspiration till olika sorters handarbete genom att låna böcker och bläddra i tidningar på biblioteket. Dessutom brukar det ju gå att lägga inköpsförslag eller fjärrlåna :)
 
Nej, det verkar vara länge sedan hennes hemsida uppdaterades generellt :down:
Vad synd att det inte fanns någon du gillade, det var ju bara ett fåtal blomstermotiv bland barnmotiven.
Jag kollade igenom sidan en gång till (via datorn den här gången) och hittade de 3-4 motiven som fanns. Jag skulle önska att det fanns motiv som den här: https://www.cross-stitch-corner.de/...isttype=search&searchparam=ellen maurer stroh Det är den typen av motiv jag gillar.
 
En tanke - det finns inte möjlighet att låna mönster på ditt bibliotek? Jag har hittat jättemycket inspiration till olika sorters handarbete genom att låna böcker och bläddra i tidningar på biblioteket. Dessutom brukar det ju gå att lägga inköpsförslag eller fjärrlåna :)
Hur gör man för att hitta dessa då? Jag misslyckas ju med att hitta även på nätet. De snyggaste mönstren verkar inte finnas tillgängliga.
 
Det gemensamma blir ju bara på ett ytterst ytligt och materiellt plan. Det räcker inte för mig.

Det är nog en fördom jag har, att äldre människor pratar om krämpor.

Jag har letat efter mönster på Erikshjälpen men aldrig hittat något jag gillar. Jag är extremt kräsen vad gäller broderimönster. Sannolikheten att någon har något jag gillar är nog rätt liten.
Du har en himla massa fördomar om sådant du inte vet något om.

Tror du skulle vinna på att vara lite öppnare. Både mot aktiviteter och människor. Ditt utgångsläge är alldeles för ofta negativitet. Tror det hindrar dig från många positiva uplevelser.

Gå dit och är det inget för dig så går du inte dit fler gånger. Behöver det vara svårare än så?

Kan det vara namnet? I en grannby har de en aktivitet som de kallar Cafe färg och form. Och de gör allt möjligt. Inne i stan finns stickkafé med mestadel unga personer och en del invandrade kvinnor.

Det här är också stickning. :D
1571141257126.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp