Hantverkscafé

Status
Stängd för vidare inlägg.
På anslagstavlan vid Ica har jag sett en annons om att det på onsdagar kommer att vara ett café med stickning och annat hantverk hos Röda Korset. Jag har en tanke om att gå dit. En fördom jag dock har är att de andra som går dit är kvinnor 60+, d.v.s. ingen i min egen ålder.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig. Mest tidsfördriv, antar jag. Men jag förväntar mig inte att det kommer att vara kul och om folk ska börja prata om krämpor, så blir det inte det minsta roligt ens. Jag antar att jag också kommer att känna mig ensam i gruppen människor.

Vad jag ska hålla på med för hantverk är också rätt oklart. Jag gillar att brodera men det är så jäkla svårt att hitta ett bra mönster. Min favoritdesigner har ingen återförsäljare i Sverige och det går så vitt jag vet, inte att köpa mönstren digitalt.
 

Det blir bara negativt och man lägger den värderingen i det. Lägger man ingen värdering i det så är det inte negativt.
Fast en del av orden du använder för att beskriva dina förväntningar är ju inte neutrala. Det är som att säga ”jag tycker du är ful och tråkig och det ger mig ingenting att umgås med dig, för du är ointressant - men jag lägger ingen värdering i det, så det är inte negativt!”.

Om din slutsats är att på grund av dina förväntningar så drar du slutsatsen att människorna på den där träffen inte kan ge dig något, inte ens sällskap, så är det ju en negativ slutsats. Du gör en värdering och kommer fram till att den där träffen är nog inget värt för dig. Vad är det annat än en negativ värdering?
 
Hur gör man för att hitta dessa då? Jag misslyckas ju med att hitta även på nätet. De snyggaste mönstren verkar inte finnas tillgängliga.
Jag brukar kolla hyllan för handarbete/hantverk för att se vad som finns inne. Kollar i tidningarna som också finns inne på biblioteket osv. Ibland finns det mycket, ibland ingenting - men det kan ju vara en trevlig aktivitet ändå. Och hittar jag en bok tex genom tips här eller på sociala medier som verkar jättebra men som biblioteket inte har så kollar jag om den går att fjärrlåna (be personalen om hjälp om du inte har full koll?) alternativt lägger ett inköpsförslag och hoppas på det bästa :)

Det kan kanske vara en bra början iaf om du inte vill betala mängder för ett mönster och om du inte har stenkoll på bibliotekets utbud av mönster :) kanske kan du hitta en ny favorit-designer, kanske hittar du ingenting men kommer ändå hemifrån och gör något annat :)
 
Inte i min bok.

Kan du kanske öppna dig för att många, kanske till och med de flesta, andra har "en annan bok"? Jag tänker att du beskriver att det är svårt för dig socialt på vissa vis, och ett sätt minska det är att faktiskt acceptera hur de flesta ser världen. Och utgå därifrån.

Jag ser dig ofta föra fram saker som är dina egna subjektiva åsikter som allmän norm eller sanning och sen slå ifrån dig när andra förklarar att det inte är så de ser på saken, tänker eller reagerar.

Istället för att försöka förstå världen genom att jämföra den mot din bok - försök möt världen utifrån mer allmänna utgångspunkter.

T ex inse att även om du verkligen inte menar det uppfattas du lätt som fördomsfull och eller negativ. Och försöka ändra det (om du inte vill framstå så)

Jag tror det skulle bli väldigt mycket enklare för dig
 
Kan du kanske öppna dig för att många, kanske till och med de flesta, andra har "en annan bok"? Jag tänker att du beskriver att det är svårt för dig socialt på vissa vis, och ett sätt minska det är att faktiskt acceptera hur de flesta ser världen. Och utgå därifrån.

Jag ser dig ofta föra fram saker som är dina egna subjektiva åsikter som allmän norm eller sanning och sen slå ifrån dig när andra förklarar att det inte är så de ser på saken, tänker eller reagerar.

Istället för att försöka förstå världen genom att jämföra den mot din bok - försök möt världen utifrån mer allmänna utgångspunkter.

T ex inse att även om du verkligen inte menar det uppfattas du lätt som fördomsfull och eller negativ. Och försöka ändra det (om du inte vill framstå så)

Jag tror det skulle bli väldigt mycket enklare för dig
Menar du att jag ska byta åsikter? Bara för att jag har en åsikt och håller fast vid den så betyder det inte att jag fattar att andra kan tycka annorlunda. Jag håller bara inte med dem.
 
Menar du att jag ska byta åsikter? Bara för att jag har en åsikt och håller fast vid den så betyder det inte att jag fattar att andra kan tycka annorlunda. Jag håller bara inte med dem.

Jag tror verkligen inte att @Alexandra_W eller någon annan vill att du ska byta åsikt. Men det handlar ju också om att andra uppfattar en på ett sätt om en inte är öppen för att kanske ändra sina åsikter.
Sen är det ju skillnad på åsikt och fördom :).
 
Menar du att jag ska byta åsikter? Bara för att jag har en åsikt och håller fast vid den så betyder det inte att jag fattar att andra kan tycka annorlunda. Jag håller bara inte med dem.
Men du har ju rätt. Du skrev att du nog har fördomen att äldre pratar om krämpor. Det behöver inte vara negativt, man kan se neutralt på att äldre pratar om krämpor.

Att du sedan har negativa förväntningar på det där kafét behöver inte hänga ihop med fördomen som du sagt att du har. Som @monster1 var inne på, det är sannolikt din depression som talar. Det är obegripligt folk inte ser det.
 
Menar du att jag ska byta åsikter? Bara för att jag har en åsikt och håller fast vid den så betyder det inte att jag fattar att andra kan tycka annorlunda. Jag håller bara inte med dem.

Nej jag menar att du ska byta infallsvinkel och förhållningssätt. Istället för att ha din åsikt, hålla fast vid den och inte se världen ur något annat perspektiv än utifrån den åsikten. Det skulle underlätta enormt för dig tror jag
 
Och @Magiana att förhålla sig till hur andra uppfattar en är ju något man gör ganska ofta. På arbetet t ex. Om mina kollegor uppfattar mig som en bossig, dominant typ och uppfattar det negativt så är det sak samma om jag tycker jag är snäll och undfallande.de andra uppfattar mig på ett visst vis och reagerar negativt på det. Då måste jag se mitt agerande och beteende med deras ögon, och ändra mig. Inte ändra mig vem jag är - men hur jag uttrycker mig och beter mig. Till ett sätt som andra inte uppfattar som dominant och negativt. Om jag avsåg att vara dominant eller ej, om jag tycker ett visst sätt är dominant eller ej och om jag skulle uppfatta någon annan som gjorde eller sa samma sak dominant eller ej är helt irrelevant. Det avgörande är hur andra uppfattar mig - och hur jag vill uppfattas (och om jag vill ha kvar jobbet).

I en relation samma sak. Om min partner uppfattar mig som sur och tvär fastän jag inte tycker jag varit sur och inte menat att vara tvär så måste jag anpassa mig till partnerns upplevelse och tolkning. Eller åtminstone ta ställning till om jag vill att min partner ska tycka jag är en sur och tvär partner. Eller om jag vill ha partnern kvar.

Man får vara den man är - men man måste då också som minst acceptera att andra kommer uppfatta det på olika vis. Och endera ändra beteende så man uppfattas annorlunda eller acceptera att man kommer anses vara si eller så.

Och om man vill uppfattas som en glad och trevlig person t ex så måste man agera på ett vis andra runt omkring en uppfattar som glatt och trevligt. Dvs man måste se ur deras synvinkel.

Jag vill du ska försöka se världen ur andras synvinkel. Också. Och se hur det är jämfört med din egen. Lika eller olika?
 
Att ändra åsikt är inget konstigt eller fult. Åsikter är inte nödvändigtvis statiska. Jag reviderar mina allt eftersom jag lär mig mer och utvecklas. Min åsikter kring ett antal olika saker är inte samma som när jag var 15 år eller 25 år. Eller kanske inte ens samma som de var förra året. Jag ser detta som utveckling.
 
Jag tror att de som inte gör något på sin fritid kommer att ångra sig när de blir gamla.
Mina systrar har aldrig haft en hobby eller fritidsintresse. Bara jobb och kanske ett husdjur eller en rabatt utöver hushållssysslor. Nu som pensionärer- gamla alltså😜- så gör dom så mycket så jag blir trött av att lyssna på alla aktiviteter o trosan dom varit på. Själv umgås jag med folk 2-3 ggr i halvåret. Bara vardag och jobb. Och det känns ok.
 
Jag som aldrig gjort ett broderi hittade massa snygga. Screenshot_20191015-204957_Samsung Internet.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp