Hantverkscafé

Status
Stängd för vidare inlägg.
På anslagstavlan vid Ica har jag sett en annons om att det på onsdagar kommer att vara ett café med stickning och annat hantverk hos Röda Korset. Jag har en tanke om att gå dit. En fördom jag dock har är att de andra som går dit är kvinnor 60+, d.v.s. ingen i min egen ålder.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig. Mest tidsfördriv, antar jag. Men jag förväntar mig inte att det kommer att vara kul och om folk ska börja prata om krämpor, så blir det inte det minsta roligt ens. Jag antar att jag också kommer att känna mig ensam i gruppen människor.

Vad jag ska hålla på med för hantverk är också rätt oklart. Jag gillar att brodera men det är så jäkla svårt att hitta ett bra mönster. Min favoritdesigner har ingen återförsäljare i Sverige och det går så vitt jag vet, inte att köpa mönstren digitalt.
 

Eller "bara" gå ut precis utanför boendet i trädgården etc. Eller "bara" skapa - eller försöka skapa - något hemma. Osv.

Dvs det behöver inte vara stort, märkbart aktivt, extremt planerat eller "något speciellt". Minnen kan skapas ändå.

Om du sitter vid datorn hela tiden men går och hämtar posten och då ser en vit älg har du ett minne du kommer minnas som gammal. Utan att jagat det. Utan att "gjort" något på din fritid.

Det verkar som du hellre skulle göra annat än sitta vid datorn. Kan du komma på något som inte är för ansträngande som du kan byta datortiden emot?
Jag försöker läsa lite. Nyligen skaffade jag lånekort på biblioteket och lånade två böcker. Jag har snart läst ut den ena boken (om biodling), men vet inte riktigt om jag minns vad jag har läst. Massan text blir mest ett töcken i skallen när jag läst klart.

Annars skulle jag vilja renovera huset (tapetsera och måla) och hålla på med hantverk, men jag kommer inte till skott med något. Allt är för jobbigt.
 
Jag försöker läsa lite. Nyligen skaffade jag lånekort på biblioteket och lånade två böcker. Jag har snart läst ut den ena boken (om biodling), men vet inte riktigt om jag minns vad jag har läst. Massan text blir mest ett töcken i skallen när jag läst klart.

Annars skulle jag vilja renovera huset (tapetsera och måla) och hålla på med hantverk, men jag kommer inte till skott med något. Allt är för jobbigt.

Finns det inget hantverk du kan peta med I litet format. Som inte är jobbigare än att skriva på datorn?
 
Nja men finns en hel del människor som år nöjda med väldigt lågintensiv aktivitet. Känner en hel del som aldrig gjort annat än att kolla på film, dator och fika :)
Själv skulle jag bli galen men dom är liksom nöjda.
Då gör dom ju något. Huvudsaken är ju att man orkar göra det man tycker är roligt att göra. Annars är det nog lätt att livet känns rätt meningslöst.
 
Jag försöker läsa lite. Nyligen skaffade jag lånekort på biblioteket och lånade två böcker. Jag har snart läst ut den ena boken (om biodling), men vet inte riktigt om jag minns vad jag har läst. Massan text blir mest ett töcken i skallen när jag läst klart.

Annars skulle jag vilja renovera huset (tapetsera och måla) och hålla på med hantverk, men jag kommer inte till skott med något. Allt är för jobbigt.
Men då är det fiffigt med de där träffarna, min enda färdigstickade kofta blev till under den tiden då jag gick på stickcafe för då behövde man ju ha med sig något att greja med och det blev minst en timmes grejande varje gång och sedan fortsatte man av bara farten. Dessutom om man körde fast var det alltid någon som kunde hjälpa en när man var där.
 
Det är på onsdag. Första gången var förra veckan så det har inte hållit på så länge. Om jag inte lyckas komma på vad jag ska göra för hantverk så kan jag ju alltid ta med ett garnnystan och stickor och sticka sockor, även om jag inte är så sugen på just det.
Äsch, se eventuellt stickade mest som en ursäkt till att gå dit. Sänk liksom kraven. Målet är varken att få ett par nya sockar eller nya vänner, målet är att du tog dig dit.
Allt annat är bonus.
 
@Magiana Förstår inte vad du klagar på faktiskt, det finns ju jättefina mönster :love:

70CF1489-5BED-49BC-BF48-DF7F03AC2FCE.jpeg
 
Det är väll mera så att de som är lite är så sjukt dyra 300-1000 kr kostar ett broderi. De billigare är också betydligt tristare och man vill ju ändå känna sig lite stolt över det man gjort.

Det förstår jag. Och är det att de bra är så dyra blir det ännu enklare förstå. Jag tolkade det som att inga mönster alls var tillräckligt bra.
 
Om du vill sticka muddar men har tröttnat på ribbstickade så kan man göra en falsk fläta så här:
sticka ribbstickning 2r, 2a
vart 4:e v görs ett omslag före de 2 rm, sticka de 2 rm och dra omslaget över dem

Det ser vackert ut och jag tycker att det är roligare. ;) Jag brukar göra falska flätor på handryggen och vanlig ribbstickning i handen men det är en smaksak. :)

Om du har ullgarn som går att tova är sulor ett toppentips till vintern, sticka sulor, ca 10% större än vad du behöver, det kan du göra på stickcaffet, och sen tovar du dem hemma med såpa, gärna på en tvättbräda om du har, annars fungerar något annat hårt underlag också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp