Bukefalos 28 år!

har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

hon måste ju vara oändligt korkad om hon först skickar fel sadel och nu sätter in pengarna på fel konto? Hur är människan funtat. Usch vad arg jag blir, tycker så synd om dig!

Hur vanligt är det att hon skulle sätta in dessa tusenlappar åt flera och råkade få med sig fel kontonummer. den chansen är nog ganska liten.

Du har ingen möjlighet att göra ett hembesök?:devil:
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Betalning till bankkonto i annan bank Dag 0, senast klockan 08.20 bokförs på
mottagarkonto senast klockan 12.30
Betalning till bankkonto i annan bank Dag 0, senast klockan 11.20 bokförs på
mottagarkonto senast klockan 15.20
Betalning till bankkonto i annan bank Dag 0, senast klockan 13.35 bokförs på
mottagarkonto senast klockan 17.35
Betalning till bankkonto i annan bank Dag 0, senast klockan 19.50 bokförs på
mottagarkonto Dag 1, senast klockan 09.50

Så funkar det inte på internet banken i alla fall!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Så funkar det inte på internet banken i alla fall!

Swedbanks internetbank:

Vid odaterad/omgående överföring till ett konto i annan bank, personkonto eller plusgirokonto är pengarna tillgängliga på mottagarkontot samma helgfria vardag om överföringen är godkänd senast klockan 13.00. En överföring som godkänns efter klockan 13.00 är tillgänglig på mottagarkontot nästa helgfria vardag.

Så TS skulle ha haft sina pengar hursom senast dagen efter om det inte var en fredag e.m. de sattes in, då skulle de kommit måndag morgon.

Oftast går det förresten fortare än de säger, både när jag skickar pengar men ffa när andra skickar pengar åt mig. Vet att de kan fått besked av internetbanken i sin bank att pengarna ska komma 'efter kl 12 på tisdag' t ex, och på morgonen kl 8 är de på mitt konto.
 
Senast ändrad:
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Alltså, du kan glömma både pengarna och sadeln, allt är en lögn, hon har inte satt in några pengar det är jag 99% säker på.
Jag kommer aldrig mer att handla på blocket (där jag blev lurad):( däremot så verkar Tradera fungera utmärkt eftersom man har omdömen där:)!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Jag har själv blivit blås nyligen, dum som man är satte jag in flera 100 på ett konto för en del hästsaker. en månad har gått och jag får inte längre tag i personen. Tack och lov fanns namnet på eniro och adressen. Sökte på namnet och fick upp att tjejen var 18 år! man ska inte göra affärer med yngre personer helt klart. Fördelen i det här fallet är att jag ringde morsan, hon skulle ordna upp detta för dottern. Hoppas på att hon är lika vettig som hon lät.:devil: Det var sista gången jag betalade i förskott!

Fördomar.

Kan ju påpeka att jag fyller 15 på måndag och sålt diverse hästsaker (även en sadel) på nätet där jag krävt betalning i förskott och fått väldigt nöjda köpare.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Fördomar.

Kan ju påpeka att jag fyller 15 på måndag och sålt diverse hästsaker (även en sadel) på nätet där jag krävt betalning i förskott och fått väldigt nöjda köpare.

Må hända att det är fördommar men de gånger det har strulat eller jag fått någon skitvara så har det faktiskt varit i nästan alla fall någon ung person. Jag kanske bara har haft enorm otur... Fördelen med yngre personer när det strular är att de oftast har vettiga morssor som reder ut detta. Det kan man däremot inte säga om äldre personer.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Det finns ingen bank som heter "internetbanken". På alla banker jag känner till, och arbetat på, funkar det enligt tabellen (som är från Nordea).
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Använd Internetgirot om du handlar på Blocket så slipper du bli lurad.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Alltså, du kan glömma både pengarna och sadeln, allt är en lögn, hon har inte satt in några pengar det är jag 99% säker på.
Jag kommer aldrig mer att handla på blocket (där jag blev lurad):( däremot så verkar Tradera fungera utmärkt eftersom man har omdömen där:)!

Och enda ställe jag blivit lurad på och blivit tvungen att polisanmäla etc är Tradera.

Och många med mig, finns tillfällen där folk sålt massa auktioner med bra omdömen, sen kommer 15 auktioner där ingen får sin vara och säljaren blir avstängd etc, men om inte polisanmälan hjälper har säljaren tjänat stora pengar. Går auktionerna som är tänkt att blåsa folk med ut samtidigt så..

Den som lurade mig och många med mig hade inga neg omdömen t ex.

Vill man vara säker på att inte bli lurad så åker man och hämtar prylen och betalar på plats, eller använder internetgiro, payson och liknande lösningar. De är inte stensäkra de heller men betydligt säkrare.

Jag har sålt och köpt massor, dyrt som billigt, via annons/blocket/tradera och är ju en promille av gångerna det går fel. Men risken finns tyvärr alltid.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

kl

hur gick det för fjordtokan då? fick hon nåt svar på mailet hon skickade?
hoppas du får tillbaka dina pengar ts!!
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Och jag som tänkte sälja min bates caprilli.
Det svarar nog inte någon på den annonsen av risk för att bli lurade::(

Skriv att det är OK att betala med internetgiro, som någon föreslog. Jag visste inte att det fanns. Har bara handlat en gång på blocket, men hundratals gånget på tradera, den enda gången jag blivit lurad är på blocket. Iofs så köper jag inte så dyra saker på tradera, mest pelargonsticklingar och det ä'r ju inte så mycket att luras med. Men har även köpt ett kandar en lädergjord och ett pikeurskärp på tradera , alla gångerna har det fungerat bra.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Hoppas verkligen ärendet har blivit polisanmält!

Jag skulle ha åkt till tjejens mamma/jobb/hem eller vart det nu var TS hade addressen till (om jag minns rätt, orkar inte skumma igenom tråden igen)
och satt mig där med en benhård vän och väntat tills jag fått sadel eller pengar.

J*vla idiotfolk det finns i det här landet, skrämmande! :eek::mad:
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

kl.
Har inte hänt ett skit. Har inte fått svar på sms:et jag skckade och hos polisen har det inte hänt nått.. Dom har lämnat över ärrendet till kalmar och jag ringde upp för att berätta vem det är som lurat mig men var bara en telefonväxel som svarade. Lämnade mitt tellefonnr och fick till svar att dom skull ringa inom en timme. Inte hört ett ljud ifrån dom, det där var i torsdags... Är ledig idag så ska ringa upp igen nu.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Du ska inte räkna med att det går fort. Nu får du sätta dig ner och plocka fram tålamodet. Va du kan göra är att efterlysa fler som blivit blåsta av henne och se till att även de gör en polisanmälan, ju fler ni är desto bättre.

Polisen skall först avgöra om de anser att anmälan ska gå vidare, om de anser det så är det sedan åklagaren som avgör om det skall på till rätten eller inte.
Den gången var det i vårt fall och det var månaders tystnad mellan varje beslut. Det tog från November - 07 till augusti -08 innan beslut om åtal togs. Sen augusti har det varit stentyst igen, men jag vet ju att vilken dag som helst vilket år som helst så kommer lappen där det står att jag skall komma och vittna.

Å eftersom jag redan lämnat in allt till kronofogden så vet jag att nåt år får jag mina pengar tillbaks.

Se nu bara till att spara ALLT från henne, samtal, tider, adresser, telenummer m.m. så att du kan lägga fram bevis om ni kommer så långt.

Men det kan lika gärna bara läggas ner.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Det är det som känns så trist.. jag behöver pengarna eller sadeln nu, inte om 2 år..
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Jag har gått igenom en liknande historia för något år sedan, och kan bekräfta tidsperspektivet som sissu beskriver. Dessvärre är det, som du säkert redan räknat ut, inte alls säkert att ett åtal och fällande dom betyder att du får några pengar. OM det handlar om en person som vanemässigt lurar folk på liknande sätt (man kan ändå inte kan bortse från den minimala möjligheten att det faktiskt är en slarvmaja utan brottsligt uppsåt) så kan personen ju faktiskt vara medellös - alltså helt sakna pengar att betala tillbaks. Åtminstone officiellt. Dessutom kan ditt krav vara ett av tio eller hundra, som eventuella utmätta tillgångar skall fördelas bland. :crazy:

Följ sissus råd om att spara och hålla ordning på all dokumentation i ärendet.

Något som kan vara bra att veta, är att även om inget åtal skulle väckas så har du som privatperson möjlighet att ansöka hos Kronofogdemyndigheten om Betalningsföreläggande. Har personen ifråga inga pengar så blir det förstås inte roligare för det, dessutom kommer du att få betala avgifterna hos Kronofogden... men se det som en möjlighet iaf.:idea: Kolla HÄR.

Ett handlingsalternativ, som du inte skall använda dig av så länge som ärendet är aktivt hos polisen, är att helt sonika åka och hälsa på personen. Jag pratar inte om att hota, eller att ta med sig stora kompisar med broderade västar, utan att helt enkelt tillsammans med en bekant söka upp personen och vänligt men korrekt påminna om att skulden kvarstår. Ett besök på arbetsplatsen, om den är känd, kan ju vara en variant.
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

Kan du inte åka dit?
 
Sv: har du köpt en indisk sadel men fick en bates?

har funderat på det faktiskt.. men hur gör man? kan ju inte bara åka dit, hon lär ju inte ha pengarna liggandes löst hemma.. Och ringer jag och förvarnar kan jag ju bara drömma om att hon är hemma när jag kommer dit...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska sälja min sadel, värde omkring 5000 kronor. Problemet är bara att jag aldrig har sålt någonting privat tidigare.... Hur går man...
Svar
11
· Visningar
3 039
Senast: Blyger
·
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 726
Senast: Sockerbit
·
Äldre Jag behöver lite råd i hur jag ska lösa ett köp jag gjort via en FB-sida där det verkar som att säljaren vägrar ge tillbaka några pengar...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 279
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 092
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp