Har fått in möss i mitt kök......hjälp

Jo, det har jag försökt göra, men det har inte hjälpt. Kan det ha att göra med att mössen som huserar hos oss är väldigt små, inte såna vanliga, bruna möss med vit mage som brukar finnas i stall. 99% av mössen jag knäppt i slagfällorna har varit små, gråa möss och så någon enstaka vanlig.
Jag missade att läsa inlägget du kommenterade och tog för givet att det var vanliga gammaldags slagfällor som menades, de nyare sorterna har jag aldrig testat :)
 
Leta efter ingångshål ett par meter från grunden och ut och stäng för med knytnävsstora stenar som ni stampar ner i hålet. Det gjorde faktiskt stor skillnad för mig. :up:
Heh, här är det fri entré genom krypgrundens ventiler :o Min man är och köper nytt nät nu som ska monteras i öppningarna, samt material för att laga blindbotten.

Anticimex kommer på fredag men jag vet inte vad de gör mer än sätter ut en fälla kanske? Vi hittade ett hål i golvet under diskbänksskåpet som är människoskapat och det måste vara där råttan kommit upp när vi hört den gnaga på kvällar och nätter, men det hålet är igensatt nu. Efter att vi gjorde det har vi inte hört några ljud. Men den kan ju fortfarande kila runt i golvisoleringen så klart. Det vore skönt om den har avlägsnat sig innan vi täpper till ingångarna!
 
Jag bor inte ens i hus utan hyreshus i betong på andra våningen så balkongen är enda ingången för möss här. Grannen under har en spalje med höga blommor så jag antar att det är orsaken. Nu blev väl musen störd av att jag jagade den så jag antar att den tog samma väg ut, så nu kan jag inte ha den dörren öppen tills vidare.
Nu är det tyst här inte ett enda ljud så jag har lugnat ner mig :D. Jag är inte rädd för varken möss eller råttor o.d , jag var Förste rått/musdödare i stallet . Där kunde vi snacka om invasion :crazy:.
 
Heh, här är det fri entré genom krypgrundens ventiler :o Min man är och köper nytt nät nu som ska monteras i öppningarna, samt material för att laga blindbotten.

Anticimex kommer på fredag men jag vet inte vad de gör mer än sätter ut en fälla kanske? Vi hittade ett hål i golvet under diskbänksskåpet som är människoskapat och det måste vara där råttan kommit upp när vi hört den gnaga på kvällar och nätter, men det hålet är igensatt nu. Efter att vi gjorde det har vi inte hört några ljud. Men den kan ju fortfarande kila runt i golvisoleringen så klart. Det vore skönt om den har avlägsnat sig innan vi täpper till ingångarna!
Vi hade Nomor här för andra gången och täppt till i grunden osv för typ 1 månad sen med djuren kvar inne. Han teknikern sa att ge det 1 vecka, de dör om de inte kommer ut för att dricka. Den fortsatte hålla oss vakna i nån vecka, sen dess knäpptyst. Så funkade ändå, och vi har inte känt nån lukt heller.
 
Nu har jag påbörjat min mus-krigföring, för de håller mig vakna om nätterna med sitt väldigt ljudliga springande och gnagande på vinden. :meh: De verkar dock inte ha tagit sig in i huset än (peppar peppar), men ibland låter det VÄLDIGT nära.... Problemet är att på vinden har jag ingen el, så jag kan inte testa med musskrämmor som låter. Jag har inte heller nåt golv på vinden utan det är bara sågspån, så jag kan inte krypa in långt eller ställa ut slagfällor.
Köpte en elfälla och ställde ut på en regel precis innanför vindsluckan på kvällen. Det blev ett JÄKLA liv! En mus togs av fällan antagligen i stort sett på en gång, men det lät som att det var en hel armé av möss sedan som var på den där fällan och attackerade den för att komma åt betet, och det slamrade och dunkade som bara den. Jag kunde definitivt inte somna, så vid ett-tiden på natten tröttnade jag och klädde på mig och gick för att hämta ner fällan från vinden. Då hade de lyckats flytta runt den lite, men de hade också försökt att komma åt betet genom att tugga sönder sin döda kompis, så det var typ köttfärsslams i fällan. :yuck: Slutsats: jag måste ha en fälla som kan ta många möss. Fast det är ju alltid en chansning med fällor, för vissa fällor verka funka bra hos vissa men dåligt hos andra om man läser recensioner... Funderar på modellen som @CaisaCax skrev om ovan, men blir det inte väldigt blodigt under den?
Det blir inget blod efter kolsyrefällan! De bryr sig inte heller om att det ligger döda kompisar under den. Väldigt effektiv! Jag har tagit ca 25 möss med den och nu är det tomt på möss sedan ett par veckor. 😃 Med mina båda power snap har jag tagit ca 20 möss, men de fällorna måste ju tömmas och ibland blir det blod i dessa.

Om du vill ha en billig variant som tar många möss så kan du köpa en vipp-fälla som du sätter över en vattenhink. Inte mitt förstahandsval men å andra sidan måste du ju freda huset! Skulle säkert funka bra på vinden.
 
Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes från påsen......

Börjar bli tröttsamt att ta upp detta med min mammas dödsbo igen, men jag har helt enkelt inte orkat ta hand om mitt eget hus, samtidigt som jag röjt i mammas hus 50 mil härifrån, så det finns lite smått och gott för möss och råttor i mitt hus,ja. Framför allt när det är minusgrader ute på nätterna. Det är klart de vill komma in i stugvärmen då.

Jag hade tänkt städa och röja upp hemma, framöver när allt är klart med huset 50 mil härifrån.
Men för sent.

Vad gör jag nu? Hur får man ut möss från huset utan att lägga ut råttgift? För råttgift vill man ju inte ha i ett kök.

Har hört någonstans att det är i princip omöjligt att få ut möss i en bostad, när de väl tagit sig in.....även om man använder musfällor.
Har även hört att möss inne får man stå ut med, när man bor i ett hus på landet, men inte inne i köket va?

Ni som haft problem med möss inomhus, får gärna tipsa om hur ni gjorde för att bli av med problemet. Tack.


Jag har mycket skamkänslor kring detta, eftersom jag vet att om jag hade haft mer städat hemma, så hade de troligtvis inte varit inne nu?
Men som sagt. Jag är totalt slutkörd både fysiskt och psykiskt efter denna prövande tid, så att städa hemma, var skulle jag ha tagit krafter till det, liksom?
Det är ett under att jag överhuvudtaget är upprättstående i dagsläget.

Katterna här hemma för ett väldigt bra jobb inser man när man trampar på en musrumpa kl 8 på kvällen. Annars tipsar herrn här hemma om att använda jordnötssmör på musfällorna. Det verkar ha fungerat effektivt här.
 
Det blir inget blod efter kolsyrefällan! De bryr sig inte heller om att det ligger döda kompisar under den. Väldigt effektiv! Jag har tagit ca 25 möss med den och nu är det tomt på möss sedan ett par veckor. 😃 Med mina båda power snap har jag tagit ca 20 möss, men de fällorna måste ju tömmas och ibland blir det blod i dessa.

Om du vill ha en billig variant som tar många möss så kan du köpa en vipp-fälla som du sätter över en vattenhink. Inte mitt förstahandsval men å andra sidan måste du ju freda huset! Skulle säkert funka bra på vinden.

Det är ju olagligt.....
 
Tillbaka till när jag hade RÅTTOR i huset.... Anticimex trodde mig inte (hysterisk, ensamstående tjej som bor själv i ett hus...), utan sa att det är nog bara möss. Svarade att det är det INTE, och den springer över golvet här hemma bara några dm ifrån mig, och minst 20-25 cm kropp, plus svans.

Efter några diskussioner fram och tillbaka där han fortfarande påstod att det var möss och jag överdrev nog lite där så ställde han iallafall tillslut ut RÅTTfällor! Några rejält stora schabrak.

Gick ett par dagar sen small det till som fasiken och jag hoppade högt, råttan skrek (:eek::crazy::cry:) och det dunkade runt, sen blev det tyst. Efter en stund vågade jag öppna dörren och kika, då var både råtta och fälla borta. Fick ringa Anticimex igen och förklara att råttan har sprungit iväg med fällan och jag behöver en ny, först då insåg också han att det faktist var råttor! 🤣😂

Han ville ha bildbevis sen när/om jag lyckades få något i fällan, vilket han sen fick. Han sa att han hade sprungit runt på kontoret och visat kollegorna och ärligt vågat erkänna att han hade haft fel om både mig och storleken på gnagarna. 😂😂😂
 
Vad är olagligt? Du kan köpa fällan men du får inte fylla vattenhinken.
Stor vits att tipsa om en fälla som är tänkt att ge mössen en plågsam död då. :cautious:
Jag förstår inte hur man kan tipsa om eller förespråga avlivningsmetoder som innebär ett lidande för djur. Jag är inte speciellt långsint av mig, men när det gäller djurplågare är det livslångt, jag ogillar fortfarande de som drog av vingar på flugor eller ben på spindlar som barn.
 
Stor vits att tipsa om en fälla som är tänkt att ge mössen en plågsam död då. :cautious:
Jag förstår inte hur man kan tipsa om eller förespråga avlivningsmetoder som innebär ett lidande för djur. Jag är inte speciellt långsint av mig, men när det gäller djurplågare är det livslångt, jag ogillar fortfarande de som drog av vingar på flugor eller ben på spindlar som barn.
Det finns de som vill fånga mössen och släppa ut dem. Men jag personligen använder inte den typen av fälla. Det är väl upp till var och en att bestämma!
 
Det finns de som vill fånga mössen och släppa ut dem. Men jag personligen använder inte den typen av fälla. Det är väl upp till var och en att bestämma!
En mus hoppar ur en tom hink, att fylla hinken med vatten gör istället att den simmar förtvivlat under stor ångest innan den slutligen drunknar. Du tycker att djurplågeri är upp til var och en att bestämma? Då är det upp till var och en om man vill slå ihjäl någon eller misshandla barn för vad ska vi med lagar till? 🤷‍♀️
 
En sak man absolut inte ska göra är att använda gift. Min hyresvärd har gjort det med resultatet att någonting har gått och dött inuti en av mina väggar. Det luktar nåt förbannat illa. Nu har jag ”turen” att inte kunna jobba hemifrån så mycket men om jag hamnar i karantän någon gång de närmaste veckorna så hoppas jag definitivt att jag även tappar luktsinnet under den tiden :crazy::wtf:
 
En sak man absolut inte ska göra är att använda gift. Min hyresvärd har gjort det med resultatet att någonting har gått och dött inuti en av mina väggar. Det luktar nåt förbannat illa. Nu har jag ”turen” att inte kunna jobba hemifrån så mycket men om jag hamnar i karantän någon gång de närmaste veckorna så hoppas jag definitivt att jag även tappar luktsinnet under den tiden :crazy::wtf:

Jag fick lov att använda gift tillslut. Fick två i fällan, men resten var för smarta. Och ja, det är den värsta stank jag varit med om!!! Är uppväxt i hus på landet, och många möss dog i väggarna, men den lukten var ingenting mot när det ligger en hel råtta under golvet!:yuck:

Jag minns en morgon när jag vaknade och kände att det började lukta, när jag sen åkte till jobbet 6 h senare så gick det knappt att vara inne i huset! Jag hade ytterdörren öppen och stod 3-4 meter bort och stanken bara osade ut! Fick anlita en kompis som hjälpte mig att bända upp lite golvskivor så vi kunde få ut den tillslut, annars hade jag inte kunnat bo kvar...Då hade det ändå gått närmre 2 veckor och stanken bara eskalerade.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 704
Senast: pepp
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 146
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 198
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp