Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Föräldrar med kvalifikationer som god ekonomi och högre utbildning har varit en skyddsfaktor inom forskningen då vi diskuterar ungdomsproblem.

Med all respekt men det tvivlar jag starkt på. Förstår inte vad du menar med skyddsfaktor, skulle "forskningen" ha missat att även unga från välbeställda hem kan fara illa?

Som jag sagt tidigare, jag ser ingen praktisk tillämpning av det du kallar ny tendens. Som en jämförelse, vi vet att rökning är vanligare bland lågutbildade. Praktisk nytta: samhället kan göra antiröksatsningar mot den grupprn.

Men vilken praktisk nytta skulle vi ha av att veta att fler anmälningar görs om barn från välbeställda familjer? En informationsinsats mot denna grupp om att barn inte får fara illa?

Med detta sätter jag streck, vi kommer knappast att bli mer överens än så här.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Med all respekt men det tvivlar jag starkt på. Förstår inte vad du menar med skyddsfaktor, skulle "forskningen" ha missat att även unga från välbeställda hem kan fara illa?

Som jag sagt tidigare, jag ser ingen praktisk tillämpning av det du kallar ny tendens. Som en jämförelse, vi vet att rökning är vanligare bland lågutbildade. Praktisk nytta: samhället kan göra antiröksatsningar mot den grupprn.

Men vilken praktisk nytta skulle vi ha av att veta att fler anmälningar görs om barn från välbeställda familjer? En informationsinsats mot denna grupp om att barn inte får fara illa?

Med detta sätter jag streck, vi kommer knappast att bli mer överens än så här.

Nytta är det för de barn från välbeställda familjer som anmäler själva, nu kanske de äntligen blir trodda vilket inte var fallet när jag var tonåring.
Mina föräldrar hade ju "fina" jobb och i sådana familjer var allt frid och fröjd enligt socialen.
Där förekommer varken psykisk eller fysisk misshandel fick jag höra.

Så jag tycker faktiskt att det är bra att to.m socialen får upp ögonen för att socialt välbeställda familjer har lika mycket problem som alla andra.

Vem minns inte "socitets värstingarna" de fick göra alllt möjligt som att segla till västindien t.ex det gick ju till överdrift för det är inte de som gapar högst som behöver hjälpen mest, det är ofta de som har slutat skrika för länge sedan:(
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Samma här. Jag försökte berätta för våra grannar vilka reagerade genom att säga att så här skulle aldrig fru ****** göra. De var i allra högsta grad respektabla människor och min far hade ett välbetalt jobb. Har i efterhand fått höra att några i släkten sett lite och tyckt synd om mig. Dock inte tillräckligt tydligen.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Nej, det är ju ingen mening med att du sätter dig in i forskningen runt ungdomar.
Håller fullständigt med dig.

Jag trodde du var insatt då du kommenterade.
Nåväl, då får väl vi som är intresserade av och insatta i ämnet resonera vidare.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Det intressanta är ju faktorerna varför det nu eventuellt skulle öka.
Tendensen att anmäla har ju förvisso ökat och precis som ni nämner är det lättare att bli trodd.

Men är det också så att stressen i samhället och det viktiga i att göra karriär skapar mer barn som far illa.
Där tror jag att förespråkarna för vårdnadsbidrag kommer att få argument för sin sak.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Det är väl precis för att slippa spekulerandet som man bör göra en riktig studie och inte hemfalla åt en massa hemmasnickrade teorier. Det kan ju tex likaväl vara så att det ökade antalet anmälningar kan förklaras med samhällsproblem som ökad mängd droger, försämrade resurser i skolan, etc. Det är inte alls säkert att det är inom familjen som ungas problem skapas, vilket man antyder när man tex pratar om socialgrupper.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Nej, det är ju ingen mening med att du sätter dig in i forskningen runt ungdomar.
Håller fullständigt med dig.

Jag trodde du var insatt då du kommenterade.
Nåväl, då får väl vi som är intresserade av och insatta i ämnet resonera vidare.

Du verkar ha behov av att vara elak? Trist attityd men helt förvånad är jag inte.

Hoppas du hittar andra som är lika insatta som du.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Va?
Du läser då in saker som jag inte menar.
Har inget behov av att vara elak och inga intentioner att vara det heller.

Du vill ha forskning som bevis för vad jag hört - jag säger att jag ska kolla efter det men att det kanske inte finns.
När jag då fortsätter resonemanget så säger du att du inte är intresserad och jag håller med dig om att det inte är någon mening med att fortsätta och att jag missuppfattat ditt intresse.

Vad är det för elakt med det?
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Jag blir så trött på alla proffstyckare. Istället för att skälla på henne hade du kanske kunnat fråga om du kunde hjälpa henne?

Jag har ochså en 3,5 åring och en 1,5 åring och ibland skriker jag på dem för fulla muggar. Jag har ingen avlastning förutom min man och båda killarna sover taskigt på natten så att vi sover taskigt. Inte alltid man orkar med att ta fighten.

En dag när jag skulle ta hem dem från dagis och en vänninas dotter så satte sig den äldste på tvären han ville inte gå och jag bar lillebror och tjejen gick fint. Jag försökte med lock och pock och mutor och hela midevitten.

Det gick förbi många vuxna och det slutade med att jag halvt lyfte honom i ärmen för att komma framåt och gissa om jag fick blickar, men jag har inte haft bråk på hemvägen efter det.

Ibland måste man markera ordentligt för att få frid i vardagen.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Jag blir så trött på alla proffstyckare. Istället för att skälla på henne hade du kanske kunnat fråga om du kunde hjälpa henne?

Om du inte gillar tyckare, varför skriver du då på ett diskussionsforum? Här är du ju själv en sådan...

Jag har ochså en 3,5 åring och en 1,5 åring och ibland skriker jag på dem för fulla muggar. Jag har ingen avlastning förutom min man och båda killarna sover taskigt på natten så att vi sover taskigt. Inte alltid man orkar med att ta fighten.

Varför skriker du "för fulla muggar"?

En dag när jag skulle ta hem dem från dagis och en vänninas dotter så satte sig den äldste på tvären han ville inte gå och jag bar lillebror och tjejen gick fint. Jag försökte med lock och pock och mutor och hela midevitten.

Det gick förbi många vuxna och det slutade med att jag halvt lyfte honom i ärmen för att komma framåt och gissa om jag fick blickar, men jag har inte haft bråk på hemvägen efter det.

Vad vill du säga med det? Att barnaga är underskattat?

Ibland måste man markera ordentligt för att få frid i vardagen.

Ja, ibland måste man markera. Vad markerar du då du skriker och släpar dina barn i ärmen? Att mamma har kort stubin?

Svar i fetstil :)
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

En unge med tyngd i botten och inga ben MÅSTE man lyfta i något för att den skall lätta från marken. Ärmen är alldeles utmärkt.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

En unge med tyngd i botten och inga ben MÅSTE man lyfta i något för att den skall lätta från marken. Ärmen är alldeles utmärkt.

Man måste dock inte lyfta ungen från marken. Men om man väljer att göra det gissar jag att ärmen är funktionell.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Gick idag förbi en ung mamma med en storgråtande son som hon ryckte upprepade gånger i och röt TYST åt :( Jag sa lugnt åt henne att " lyft upp grabben stället " , attan vilken utskällning jag fick. Men det här var en liten pys i 4-årsåldern?, han trotsade inte utan försökte springa bredvid sin arga mamma. Jag hade själv inga föräldrar i livet när jag fick första barnet och man får ju lära sig, hade inte svårt när ngn. äldre sa ngt. ofta fick man bra tips. Ett tips fick jag som jag alltid använt (från en äldre 11-barnsmor från Irak):
Väck aldrig barn som sover! och lyft upp dem så fort de är ledsna!
Med tiden lade jag själv till, Krama dina tonåringar så mycket som möjligt! Jag vet att alla inte kan lyfta men då kan man ju sätta sig ner och kramas i alla fall. Föräldrarna är ju barnens hela värld när de är små.
Vad vet du om mamman har en svår ryggskada tex? Var det hennes barn? Man ska nog inte vara så snabb på att dömma.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Jag tycker fortfarande inte att det är bra att gå så fort, RYCKA pysen hårt i armen när han sprang vid sidan om så snabbt han kunde och dessutom RYTA högt åt ett storgråtande barn.
Han grät högt, skrek inte emot, kämpade inte emot, trotsade inte alls. Vilken förälder ryter åt ett gråtande barn istället för att TRÖSTA ??? Ett ledset barn ??? Dessutom går ju gråten ofta över snabbt om föräldern kramar barnet och/eller bär det en stund. Vilket barn blir glatt och tröstat av hårda ord och hårda händer ????
Jodå, det var definitivt hennes barn enl. vad mamman själv sa.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Om du inte gillar tyckare, varför skriver du då på ett diskussionsforum? Här är du ju själv en sådan...

Ok du har en poäng, men jag tycker fortfarande att hon hade kunnat fråga om hon kunde hjälpa till.



Varför skriker du "för fulla muggar"?
Det är inte meningen, men jag är s¨å trött och har kort stubin ibland.



Vad vill du säga med det? Att barnaga är underskattat?

Aga är inte ok.

Ibland måste man markera ordentligt för att få frid i vardagen.

Ja, ibland måste man markera. Vad markerar du då du skriker och släpar dina barn i ärmen? Att mamma har kort stubin?
Har du egna barn?
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Har du egna barn?

Om några månader ;)

Jag förstår att det handlar om att man tappar tålamodet, det gör nog de flesta.

Jag grundar mina åsikter på den psykologi jag läst.
Det är viktigt att man tar avstånd från beteendet, och inte från barnet. Det är därför jag tycker att det är lite knasigt att skrika.
Jag förstår att det händer, men jag förstår inte hur man kan försvara det och säga att det är ok, eller som vissa sagt i tråden, till och med bra.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Fast även om man inte har barn tycker jag man kan se ganska mycket hur man kommer bli som mamma genom hur man uppfostrar sina hästar och hundar mm. Det är samma princip fast barn är intelligentare.

Jag slår aldrig hästar utom vid väldigt speciella tillfällen. Jag slår aldrig hundar. Skriker inte heller. Under de 5 månader jag haft barn har jag aldrig varit arg på honom och det kan jag säga med gott samvete.

Fast jag tänkte faktiskt på den här tråden häromdagen och jag tror att det är såhär: De som tycker att man inte ska skrika/ryta/använda våld tycker att det är enklare att lösa problemen på det sättet.

De som tycker att ryta/släpa/skrika är ok, de ser inte och vill inte heller se att det finns någon annan lösning.

De som slår sina barn (alltså riktig misshandel) kan inte heller se att det finns något enklare sätt utan använder det sätt de tror är mest rätt. Det kan hända att det är supersvårt att lösa en konflikt på ett sjysst sätt om man inte vet hur, men för dem som vet hur man gör är det jätteenkelt. (eller inte jätteenkelt men våld skulle aldrig vara ett val i min uppfostran av några slags barn). Är jag helt luddig?
 
De som tycker att ryta/släpa/skrika är ok, de ser inte och vill inte heller se att det finns någon annan lösning.
Är jag helt luddig?

Totalt felaktig slutsats. Det handlar i mitt fall om att anpassa sig till att många människor reagerar negativt under stress. Eftersom vi inte kan uppnå ett samhälle utan stress - och det inte heller är önskvärt - får vi acceptera att mammor och pappor ibland flippar ur när pressen blir för stor. Barn blir inte traumatiserade av det, utan snarare får en mer avdramatiserad inställning till vissa negativa beteenden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 145
Senast: Amk
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 188
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp