Bukefalos 28 år!

Har ni badat än?

Jag badade i en pool idag :angel: men hade jag inte haft den möjligheten så hade jag gärna tagit ett dopp i en sjö eller i havet. Älskar att bada, den tyngdlösa och mjuka känslan :love:
 
(tror ni man kan bada i Motala nästa helg)?
Är det varamon du ska bada vid, så är det en vild chansning. Om det är och har varit pålandsvind ett par dagar så är varamon paradisiskt att bada vid, annars väntar en fryschock då man är redo att hoppa upp på närmsta isblock. Vättern är en djup och kall sjö, det får plats mye kallvatten i den...🌊

Kan också meddela att jag tog mitt första dykcert i vättern vid +2'C i vattnet. Världens häftigaste dykvatten där tropiska hav kan dra något gammalt över sig i jämförelse. 👌
 
Här i mellersta Dalarna har det inte varit något badväder ännu i mitt tycke. Börjar kännas lite sådär inför Vansbrosimningen om en månad 🤣.

Men hur ser det ut i resten av landet, har ni badat än (tror ni man kan bada i Motala nästa helg)?
Jag badade i havet för ett par-tre veckor sedan, i Varberg. Superskönt!
Annars badar vi timvis hemma just nu, men i pool, så det gills inte. :D
 
Jag hoppas hoppas HOPPAS att det blir fint väder nästa vecka, då ska jag bada. Egentligen hade jag velat bada i april redan men möjliga sällskap är så jävla kinkiga med temperaturen. Hände ett par gånger förra året att jag fick sällskap med mig som minsann bara skulle sola för "det är alldeles för kallt i vattnet nu!" och vägrade tro mig när jag sa att det var varmt, som sen stod i vattenbrynet och ångrade att de inte tog med badkläder för att vattnet var asskönt redan tidigt i maj.

Hur gör ni med era värdesaker när ni badar? Om ni inte är en grupp där alla inte badar samtidigt? Jag badar typ alltid ensam, föredrar det. Men måste ju åtm ha bilnyckel (digital) någonstans. Nu lämnar jag min väska vid handduken (med mobil o nyckel under kläderna bara) och promenerar ner o doppar mig. Är ännu mer folk vid kanten så där känns konstigt att sätta väskan. Men jag är alltid nojig att någon ska ha norpat mina grejer när jag kommit upp. Det förtar att bara längre (vilket jag visserligen inte är jätte lockad av oftast).
Finns väl sånadär vattentäta behållare man kan ha runt handleden eller så för typ bilnyckeln. In med grejerna i bilen och ha bilnyckeln med dig :) Vågar inte lova att de håller tätt dock - själv badar jag helt enkelt 2-3 mil från stan så det är typ folktomt, och sällskapen är inte alls lika förtjusta så skulle jag vara någon annanstans är det alltid nån på land.
 
Hur gör ni med era värdesaker när ni badar? Om ni inte är en grupp där alla inte badar samtidigt? Jag badar typ alltid ensam, föredrar det. Men måste ju åtm ha bilnyckel (digital) någonstans. Nu lämnar jag min väska vid handduken (med mobil o nyckel under kläderna bara) och promenerar ner o doppar mig. Är ännu mer folk vid kanten så där känns konstigt att sätta väskan. Men jag är alltid nojig att någon ska ha norpat mina grejer när jag kommit upp. Det förtar att bara längre (vilket jag visserligen inte är jätte lockad av oftast).

Nu låser jag aldrig min bil, men tänker att saker och ting går att gömma i motorutrymmet, eller i vissa skålar ovanför däcken?
 
Jag badade första gången för säsongen igår :) Var inte ens speciellt kallt! Under de senaste åren har jag gått och blivit någon form av badkruka men jag försöker vänja mig av vid det eftersom det faktiskt är så härligt att bada.
 
Jag hoppas hoppas HOPPAS att det blir fint väder nästa vecka, då ska jag bada. Egentligen hade jag velat bada i april redan men möjliga sällskap är så jävla kinkiga med temperaturen. Hände ett par gånger förra året att jag fick sällskap med mig som minsann bara skulle sola för "det är alldeles för kallt i vattnet nu!" och vägrade tro mig när jag sa att det var varmt, som sen stod i vattenbrynet och ångrade att de inte tog med badkläder för att vattnet var asskönt redan tidigt i maj.


Finns väl sånadär vattentäta behållare man kan ha runt handleden eller så för typ bilnyckeln. In med grejerna i bilen och ha bilnyckeln med dig :) Vågar inte lova att de håller tätt dock - själv badar jag helt enkelt 2-3 mil från stan så det är typ folktomt, och sällskapen är inte alls lika förtjusta så skulle jag vara någon annanstans är det alltid nån på land.
Nu låser jag aldrig min bil, men tänker att saker och ting går att gömma i motorutrymmet, eller i vissa skålar ovanför däcken?

Jag vill ju ha med min mobil så jag kan lyssna på poddar mm, det i-landsproblemet 😅 bor i Skåne i delen där det är hårdvaluta på badplatser. Alltid massor med folk och liv 😅 hade varit hur lätt som helst att norpa saker o förbifarten. Borde kolla upp det med vattentäta fodral. Jag badar ju oftast ett helt gäng gånger under några timmar så det får vara hyfsat smidigt.
 
Räknas det att jag badade när jag var i Spanien för några veckor sedan? :angel: Förra året badade jag superlite, så jag har lovat mig själv att bada ofta(re) i sommar. Jag känner mig dock inte helt bekväm med att strutta runt i bikini och plaska i vattnet med halva Stockholm, så om jag badar blir det helst kvällstid och inte alldeles vid de populäraste strandsnuttarna.
 
Har inte badat i havet än men vi har pool och den är i gång sedan någon vecka (bor i södra Sverige). Det ska finnas en sjö på ridavstånd från stallet där vi har vår nya ponny så dagens mission är att försöka hitta den (vi har fått något vaga vägbeskrivningar) för att se om pålle vill bada.
 
Nej. Väntar tills det är 23 grader i vattnet eller jag har fått ett badkar.
 
Japp, jag är på badplatsen (Småland) i skrivande stund och har redan doppat mig. 😁

A54C0896-C58F-42D4-9443-31FC3C9530A3.jpeg
 
Senast ändrad:
Hur gör ni med era värdesaker när ni badar? Om ni inte är en grupp där alla inte badar samtidigt? Jag badar typ alltid ensam, föredrar det. Men måste ju åtm ha bilnyckel (digital) någonstans. Nu lämnar jag min väska vid handduken (med mobil o nyckel under kläderna bara) och promenerar ner o doppar mig. Är ännu mer folk vid kanten så där känns konstigt att sätta väskan. Men jag är alltid nojig att någon ska ha norpat mina grejer när jag kommit upp. Det förtar att bara längre (vilket jag visserligen inte är jätte lockad av oftast).

Jag såg ett tips nyligen som du kanske kan testa? Om det är en solig/varm dag, tag en oanvänd barnblöja, vik ihop den så som en använd blöja med värdesakerna inuti, lägg en bit choklad på strategiskt ställe på blöjan, låt chokladen smälta - gå i och bada utan att någon kommer i närheten av mobilen eller nycklarna. Kan hända att det behövs lite mer barngrejor som rekvisita för att övertyga, men som sagt sannolikheten att någon chansar på innehållet är nog rätt låg ändå.

Risken skulle kanske snarare vara om det kommer en nitisk ploggare eller städpatrull och kastar sakerna, lite obra det också förstås. :cautious:

(Ska sägas att jag har inte testat blöjtricket själv, jag badar oftast kvällstid och när det inte är massor av människor på stranden och då har jag någorlunda uppsikt på sakerna.)
 
Jag såg ett tips nyligen som du kanske kan testa? Om det är en solig/varm dag, tag en oanvänd barnblöja, vik ihop den så som en använd blöja med värdesakerna inuti, lägg en bit choklad på strategiskt ställe på blöjan, låt chokladen smälta - gå i och bada utan att någon kommer i närheten av mobilen eller nycklarna. Kan hända att det behövs lite mer barngrejor som rekvisita för att övertyga, men som sagt sannolikheten att någon chansar på innehållet är nog rätt låg ändå.

Risken skulle kanske snarare vara om det kommer en nitisk ploggare eller städpatrull och kastar sakerna, lite obra det också förstås. :cautious:

(Ska sägas att jag har inte testat blöjtricket själv, jag badar oftast kvällstid och när det inte är massor av människor på stranden och då har jag någorlunda uppsikt på sakerna.)

Det var ju ett jättekul tips 😂
 
Jag såg ett tips nyligen som du kanske kan testa? Om det är en solig/varm dag, tag en oanvänd barnblöja, vik ihop den så som en använd blöja med värdesakerna inuti, lägg en bit choklad på strategiskt ställe på blöjan, låt chokladen smälta - gå i och bada utan att någon kommer i närheten av mobilen eller nycklarna. Kan hända att det behövs lite mer barngrejor som rekvisita för att övertyga, men som sagt sannolikheten att någon chansar på innehållet är nog rätt låg ändå.

Risken skulle kanske snarare vara om det kommer en nitisk ploggare eller städpatrull och kastar sakerna, lite obra det också förstås. :cautious:

(Ska sägas att jag har inte testat blöjtricket själv, jag badar oftast kvällstid och när det inte är massor av människor på stranden och då har jag någorlunda uppsikt på sakerna.)
Blir lite märkligt bara om man inte har barn 😂
 
Hur gör ni med era värdesaker när ni badar? Om ni inte är en grupp där alla inte badar samtidigt? Jag badar typ alltid ensam, föredrar det. Men måste ju åtm ha bilnyckel (digital) någonstans. Nu lämnar jag min väska vid handduken (med mobil o nyckel under kläderna bara) och promenerar ner o doppar mig. Är ännu mer folk vid kanten så där känns konstigt att sätta väskan. Men jag är alltid nojig att någon ska ha norpat mina grejer när jag kommit upp. Det förtar att bara längre (vilket jag visserligen inte är jätte lockad av oftast).
Jag har en uppblåsbar safety buoy för swimrun eller simning i öppet vatten jag skaffade när jag började simma ute men den följer ofta med även vid vanligt bad. En uppblåsbar flytgrej som man kan stoppa saker i och ta med sig i vattnet. Väldigt praktiskt faktiskt.
 
🙋‍♀️

Jag älskar just det. Att känna vattnet kring kroppen är så sinnligt, att simma och vara tyngdlös. Och under ytan är man bortkopplad från den vanliga världen. Snorklar man så blir man ett med undervattensvärlden, det är otroligt meditativt.

(Snorklat i Sverige har jag dock aldrig gjort)
Så är det för mig med! Har alltid älskat att bada och vara i vatten och är kanske något kinkigare med när jag badar numera, men annars är det samma glädje som när jag var barn

(Plus, bästa sättet för mig att bli av med spänningshuvudvärk och efterdyningar av migrän är typ att vara i halvkallt hav :D Det är typ som trolleri!)

Och du borde snorkla på västkusten, det är fantastiskt på sitt sätt!
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 394
Senast: sthu
·
Fordon Jag har precis upptäckt att min bil har automatiskt helljus...Jag har bara ägt bilen i 2 år🤣😅Beror bara på att jag tydligen inte använt...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 345
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 450
Senast: Bulldoozer
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
17 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp