Har ni fastnat i stigbygeln?

Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Nån som vet om man kan få säkerthetsstigbyglar i mässing? Sånna som löser ut,inga gummisnoddar alltså,har bara sett i rostfritt...
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har provat alla modeller av stigbyglar tror jag :p

Vanliga, kwick-out, de med gummisnodd, svängda/australiensiska, sprengers bow balance den äldre sorten, såna som är ledade med gångjärn enbart osv.

Har aldrig fastnat i någon sort.

Just nu har jag Sprenger bow balance på ena hoppsadeln, på dressyrsadel vanliga hela, och på andra hoppsadeln sitter det med gummisnodd på.
Mina kwick-out har det sträva på fotplattan försvunnit på och de känns därför hala och jag använder inte dem så ofta längre.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har aldrig fastnat, men de gånger jag trillat av har jag haft westernstigbyglar. Idag har jag Sprengers BB och jag vet egentligen inte hur säkra de är, men jag gillar dem ändå.

En vän till mig föll dock av och fastnade (i båda stigbyglarna dessutom :crazy: ) hon hade de med gummiband. Jäkligt glad över att hennes pålle för en gångs skull inte stessade ihop totalt och stack...
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

*kl*
Jag vill utfärda en varning till er som har stigbyglar med gummisnodd. Tänk på att snodden inte är stark vilket gör att metallen i "hörnet" på stigbygeln försvagas och töjs ut. Jag har sett en ryttare ramla av och göra sig riktigt illa eftersom metallen gav vika och gick av, precis när ryttaren stod upp med all vikt i stigbyglarna mitt över hindret.

Som svar på TS
Jag har fastnat i vanliga, rider nu med Sprengers första modell av sviktande och har aldrig fastnat med dessa! Önskar mig dock ett par Bow Balance till hoppsadeln så att jag kan flytta de gamla till dressyrsadeln ;)
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har aldrig fastnat när jag har ramlat av. Använder oftast ledade stigbyglar från Sprenger, och ibland vanliga hela.

Däremot tycker jag att de australienska är hemska! Äger inga själv men de gånger jag ridit i sådana känns det som att man fastnar i dem hela tiden, den där böjen är som gjord för att foten ska kilas fast...
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Har fastnat i australiensiska. Använder nu ledade från Mark Todd och Shires och har (peppar, peppar) inte fastnat. Har aldrig använt och kommer aldrig att använda "helt vanliga" stigbyglar. Använde förr stigbyglar med gummisnodd men efter att ha råkat ut för flera par som "öppnat sig" (töjdes ut så att öppningen vid gummisnodden blev jättestor = sned och ostabil stigbygel) så kändes det inte så tryggt längre, och numera i princip kräver mina knän ledade stigbyglar om jag ska kunna rida dressyr eller rida långt och länge - så därför blir det nu bara såna.
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag ramlade av ett par gånger innan när jag höll på med hoppning, då använde jag bara australiensiska stigbyglar men fastnade aldrig.

Man blir ju nästan mörkrädd när man tänker tillbaka på ponnytiden när man bara hade stigbyglar med gummisnodd :crazy: var ju bara tur att det inte hände nåt. Känns som att ju fler som får reda på risken, desto fler "träder fram" och berättar att de varit med om stigbyglar som helt gått av.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Har blivit hängande i stigbygeln två gånger och båda gångerna har det varit med gummisnoddmodellen de är inte säkra för mina fötter :D
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Nu undrar jag vilka stigbyglar ni använder,och vilka stigbyglar har ni haft när ni flygit av? Och har ni nån gång fastnat,och vilken stigbygel handlade det om?

Av alla de gånger jag ramlat av så har jag fastnat 3 gånger.

Första gången i en stigbygel med en svängd utsida. Gick omkull med hästen och fick sedan följa med, hängandes i en fot i stigbygel, ett varv i ridhuset i sken. Är glad att jag fortfarande lever efter den olyckan med sparkar, tramp och smällt in i ridhusets alla väggar.

Nästa "fastning" hände dagen efter (vadå, var ju redan anmäld till tävlingen och skulle debutera, kan ju inte backa ur då.... :angel:) då jag helt enkelt hade så jäkla ont överallt, samt hjärnskakning och tydligen sprickor i revben samt hand, att jag gled över halsen på hästen vid en vägring på hinder. Foten fastnade igen (annan häst, andra stigbyglar) men denna gången i stigbygel med gummisnodd. Lossnade dock efter att hästen traskat två steg iväg, innan han ställde sig och blängde på mig :D

Tredje gången så var det med helt vanliga stigbyglar (utan säkerhetsfunk) och även då en omkullridning efter sken på asfalt. Men också där släppte foten från stigbygeln efter att blivit släpad ca 10 m, så inte särskilt länge.

Just nu rider jag med gummibandstigbygel och planerar att hålla både mig och hästen på rätt köl.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har som tur är aldrig fastnat, det är något jag är väldigt glad över. Det gör ont nog att ramla av ändå!

Ridmässigt gillar jag Sprengers med gummi på båda sidorna bäst (alltså inte säkerhet, utan bara böjning), men får jag välja själv rider jag ändå helst med vanliga med gummisnodd just med tanke på säkerheten. De australiensiska tycker jag är helt värdelösa, då rider jag hellre med vanliga. Just nu rider jag i princip bara med en sort som sviktar för foten genom en fjäder inuti, men det beror endast på att min chef gillar dem och bara köper in sådana. ;) De stora plaststigbyglarna som finns nu tror jag är ganska säkra för man tappar stigbygeln otroligt lätt - vilket också är den största nackdelen med dem. Om man gör det mitt inne på banan är det inte så lätt att få tag i dem igen i farten...
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

knapplån

dom jag sett som ramlat av o fastnat har haft vanliga stigbyglar.
jag har aus. och har fastnat flera ggr. Har så liten fot så den åker lätt igenom o hakar sig fast i bygeln under ridning också ibland. Ska byta ut dom till ngt som är så säkert som möjligt så denna tråd är bra! Jag köpte i somras stigbyglar med magnetlås. Har dock inte ramlat av med så vet ej hur dom funkar.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har också varit med om att en sådan med gummisnodd gick av. Mitt i intervallträningen på en travare sa det "smack".

På mina sadlar sitter det autraliensiska och islandsstigbyglar. Mest för att på vintern så ryms mina otroligt varma och sköna moonboots (yepp, sånna rider jag med) i dessa pga av de svängda sidorna :D

Men jag har funderat... Jag använder i princip bara ridstövlarna på tävling annars rider jag i allt från gympdojjor till ja, moonboots. Och dessa skor är inga som sitter tajt, som ridstövlar kan göra. Så jag tänker mig att om jag fastnar med foten så är det bara att dra ur den ur skon. Kängor och gympaskor knyter jag aldrig utan de har konstant samma knut, så det bara är att stoppa in foten och gå. Därför tänker jag mig att det skulle vara större risk att släpas med i ridstövlarna. Hmm....
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Har aldrig fastnat när jag trillat av. Men red och fastnade i den utsvängda varianten. Vet inte vad jag gjorde men lyckades kila in foten och fastna. Gummisnodd är bra grejer enligt mej. Det blir ju helt öppet utåt.

Jag vet en person som red i vanliga och fastnade ordentligt. Hästen skenade och hon som då va väldigt ung (barn) lyckades dra sej upp via stigbygeln och lossa den från sadeln. Hästen stannade inte förän den kommit hem till stallet. (flickan va på en uteritt). Hon bröt armen men det va nog lindrigt om hon inte lyckats lossa sej från den skenande hästen.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

KL*
Jag har de där omåttligt populära Composit stigbyglarna med bred fotplatta...
Gått omkull i dem och har inte fastnat, tror jag har ramlat av dem också, inte fastnat... De är så rymliga i bågen och breda att man liksom halkar ur på rätt köl, när dessutom fotplattan lutar lite neråt bakåt...

Me like them a lot... Jag har fastnat i ett par sprenger, gamla modellen, en gång... stod på ett ben efter hästen, typ vattenskida... Hade en för bred fot för stigbygeln...
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Om man inte tittar närmare på kwickout stigbyglarna ser man ingen skillnad på dem och vanliga.

Till ts
Jag har aldrig fastnat i stigbygeln, men har sett andra fastna och tror det har varit med gummisnodd och australensiska.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Lättmetall och plast ska vara väldigt säkra. Minns jag rätt beror det på vikten, de flyger av direkt istället för att åka med foten. Jag rider bara med såna, har inte fastnat trots att jag åker av titt som tätt.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Har också sett sådana med gummisnodd gå av. De var dessutom nästan helt nya. Som tur är var det endast under trav inne i ridhus.

Jag har inga säkerhetsstigbyglar på nu.
Jag hade förut Kvick-Out, men upplevde de som väldigt tunga och hala, och de kunde på så sätt, om jag lättade lite i foten, hamna alldeles för långt in på fötterna. Tex när jag hoppade och hästen gjorde ett väldigt skumt hopp for stigbygeln jättelångt bak på foten och satte sig nästan.
Mamma har ramlat av med kvick-out, men hon hamnade mer under hästen så de löstes inte ut. Hästen stod tack och lov still, men gick ett varv runt vilket resulterade i att mamma låg på backen på rygg på hästens vänstra sida, med högerfoten fast i stigbygeln på höger sida.. och med högerbenet mellan hästens framben! I meterdjup snö.. Tack och lov stod hästen still och mamma kunde greppa förbygeln och hiva sig upp och på så sätt få loss foten.

Numera har jag plaststigbyglar. De har ett supergrepp och är så lätta att de lixsom följer med foten när jag lättar trycket i stigbyglarna. Jag uppfattar dem nästan ännu säkrare än kvick-outstigbyglar pga detta.

Sen anser jag också att vad som är ännu viktigare än att ha säkerhetsstigbyglar är att ha rätt storlek på stigbyglarna och inte ha för grova skor. Varken för stora eller för små stigbyglar är säkra, även om de är säkerhetsstigbyglar.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Lättmetall och plast ska vara väldigt säkra. Minns jag rätt beror det på vikten, de flyger av direkt istället för att åka med foten. Jag rider bara med såna, har inte fastnat trots att jag åker av titt som tätt.

Nu ser jag ju att jag skrivit tvärt emot vad du har skrivit - men jag håller ändå med dig. Det är bara det att greppet på mina är så pass bra att de faktiskt följer med foten till viss del, de far alltså inte längre in under foten om trycket lättar.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Men jag har funderat... Jag använder i princip bara ridstövlarna på tävling annars rider jag i allt från gympdojjor till ja, moonboots. Och dessa skor är inga som sitter tajt, som ridstövlar kan göra. Så jag tänker mig att om jag fastnar med foten så är det bara att dra ur den ur skon. Kängor och gympaskor knyter jag aldrig utan de har konstant samma knut, så det bara är att stoppa in foten och gå. Därför tänker jag mig att det skulle vara större risk att släpas med i ridstövlarna. Hmm....

När jag var i tonåren red jag och mina kompisar ofta i gympadojjor, löst knutna. En gång ramlade kompisen av och fastnade i stigbygeln för en kort stund. Hästen stod nästan still, började väl kanske bli lite stressad och fundersam på vad fan som hängde i sadeln. Men hon kom loss lätt och kvar på stigbygeln satt skon :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Utrustning Jag har sett nån butik som likställer ledade stigbyglar med säkerhetsstigbyglar. Och jag har sett någon annons där person söker...
Svar
4
· Visningar
1 338
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 745
Senast: lillamy73
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp