Har ni fastnat i stigbygeln?

Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Om man inte tittar närmare på kwickout stigbyglarna ser man ingen skillnad på dem och vanliga.

Mycket möjligt, men jag ser ändå ingen poäng med att lägga ut fler hundra extra för något jag kan få för runt hundralappen. Fast har man lätt att fastna i vanliga förstår jag att de är värda sitt pris!
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

KL

Gummibandsstigbyglarna får man hålla koll på, gör man det ska det inte vara någon fara. Jag inbillar mig att det är dom nyare varianterna av dom stigbyglarna som är av sämre kvalité.. Mina gamla hade inte ens börjat böja sig lite, och dom var gaaaamla! ;) Vad som kan vara jobbigt med dom är att vissa gummiband åker av väldigt lätt, och då förlorar man lite stöd om man rider bråkigare hästar (vilket jag haft just dom stigbyglarna till) men efter några gånger lär man sig att ta stöd mot pluppen som finns där ;)
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Lättmetall och plast ska vara väldigt säkra. Minns jag rätt beror det på vikten, de flyger av direkt istället för att åka med foten. Jag rider bara med såna, har inte fastnat trots att jag åker av titt som tätt.

Jag har också hört att det ska vara så, ochhar faktiskt plastsigbyglar på sadeln jag använder mest, men jag fattar inte riktigt varför :P
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

KL

Jag har fastnat en gång i ett par vanliga, bara ett par sekunder innan foten lossnade. Men det räckte för att slita av korsbandet, ta sönder ena menisken, spricka i benet och uttänjda ledband. Hade australienska på min egen sadel och där fastnade jag inte, trots en hel del fall;)
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

När jag va yngre red jag med sådana stigbyglar med gummisnodd. Av de gånger jag åkte av med dem var det en gång jag fastnade, men hästen stod stilla så det gick bra. Jag ramlade va framåt, nästan över halsen och landade med min vänstersida mot hans vänstersida, och eftersom att hela stiglädret snurrades ett varv (tror det var därför) så kom jag inte loss direkt. Hade hjälp som kunde ta mig loss, vet inte om jag kanske fixat det själv eller inte.

Nu rider jag med Sprenger BB på ena sadeln och Flexride, distansstigbyglar med korg på den andra. Har åkt av en gång med Sprenger och inte fastnat med dem i alla fall.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Sen anser jag också att vad som är ännu viktigare än att ha säkerhetsstigbyglar är att ha rätt storlek på stigbyglarna och inte ha för grova skor. Varken för stora eller för små stigbyglar är säkra, även om de är säkerhetsstigbyglar.

Det ligger mycket i detta. Det skiljer en fjärdedels tum (~6mm) mellan storlekarna på ponnyns och hästens stigbygelplattor och jag märker stor skillnad på det lilla.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

*kl*

Jag har testat lite olika varianter, men bara fastnat med ett par:

Vanliga med gummisnodd: Är enligt mig döden, jag som har snörning på stövlar och på den tiden även på skor fastnade i den lilla pluppen och släpades efter hästen ganska länge. Till slut åkte stiglädret av sadeln, så först då slutade min vansinnesfärd.

Australiensiska: Flög av någon enstaka gång med dom, fastnade aldrig. Gillar dock inte själva modellen.

Sprenger BB: Hmm, jag borde bli testryttare för dessa. Har nog flugit av 50 gånger när jag ridit med dom (älskade häst... :D), och aldrig någonsin ens varit i närheten av att fastna. Jag tror att foten lätt glider ut när man flyger av i och med att hela plattan böjs.

JER lättmetall: Har kanske flugit av med dessa 5-7 gånger, aldrig fastnat. Dom har såpass bred fotplatta att man kan ha stigbygeln långt fram på foten, så trro det är väldigt svårt att fastna där med.


Dom enda jag kan rida i nu när jag har ett rejält skadat knä är Sprenger och JER, något annat är inte ens att tänka på! :)





Diana
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Islandsstigbyglar går alldeles utmärkt att dra upp, trots sitt vinklade fäste. :)

*kl*

Jag har bara ridit med vanliga stigbyglar samt islandsstigbyglar och jag har aldrig fastnat när jag ramlat av. En stallkamrat fastnade dock i sina australiensiska och blev släpad av hästen över en stubbåker. Hon bytte till gummibandsstigbyglar efter det.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

KL
Har fastnat i de australiensiska två gånger när jag gått omkull med hästen. Slutade som tur va bra då hästen inte sprang iväg men har efter de bytt till kwick-out på sadeln som jag rider ut med. Till jul ska jag önska mig likadana till dressyrsadeln, mina föräldrar köper gärna julklappar som har med säkerhet att göra :)
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Såg att det finns islandsstigbyglar i lättmetall,nån hade ju skrivit att det är lättare att INTE fastna när stigbygeln är lättare,att den sen är böjd på bägge sidor borde ju skydda ännu mer mot att inte fastna?

Sen fanns det dessutom i mässing! :d:love:
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

*kl*

Har aldrig fastnat. Rider jämt med säkerhetsstigbyglar gummibandsmodellen, skulle nog inte våga rida i andra. Förutom westernstigbyglar när jag ridit westernsadel.

Har aldrig hört att dom kan gå av innan :o. Gäller nog att hålla koll då så dom inte börjar töja sig. Men jag riskerar hellre att stigbygeln går av när jag rider än att jag skulle fastna när jag ramlar av och bli släpad efter hästen. Hade kanske inte vart så kul om stigbygel går av om man hoppar högt hinder iofs, men har blivit så mesig nu för tiden att jag bara hoppar pyttesmå hinder om jag hoppar.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Det ligger mycket i detta. Det skiljer en fjärdedels tum (~6mm) mellan storlekarna på ponnyns och hästens stigbygelplattor och jag märker stor skillnad på det lilla.

Vad är egentligen rätt storlek? Jag brukar bara gå på att de ska kännas lagom, dvs inte trånga och inte klumpiga, men hur gör man om man ska mäta sig till det perfekta måttet?
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har fastnat i vanliga stigbyglar.

Har inte varit med om det själv men vet flera som ridigt i plaststigbyglar som gått av. :crazy:
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Vanligaste sättet att fastna i en stigbygel är alltså inte som många verkar tro att foten åker igenom stigbygeln, har nog vad jag kan minnas aldrig någonsin sett det hända. Det vanligaste sättet att fastna är att foten hamnar i spjärn mellan fotplattan och tån i överkant på stigbygeln gummibandsstigbyglar hjälper nada för sådant. De ledade stigbyglarna är de där du har störst chans att komma loss iom att fotplattan tippar så ramlar foten ur. Det är också anledningen till att flera av säkerhetsstigbyglarna är mkt högre än vanliga stigbyglar så att tån går fritt ur stigbygeln på höjden om foten tippas bakåt, har man för små stigbyglar så finns naturligtvis även en risk att kila foten i sidled även den risken minskar med en tippande fotplatta iom att där inte blir något stöd kvar för foten neråt utan tyngdlagen gör då ofta att foten lossnar i alla fall fort igen dock är det ju regel nummer ett att aldrig någonsin rida med för små stigbyglar i kombination med tjocka skor, kan vara vettigt att införskaffa ett par herrstigbyglar som är någon cm vidare om man rider med tjocka kängor på vintern. En grov sula ökar också risken betänkligt för att fastna.
Första uppsittningarna på en unghäst tex där man aldrig vet hur det slutar har jag alltid oavsett årstid ett par mkt smala sommar ridskor med helt slät sula de glider lätt ur stigbygeln och sannolikheten att fastna med dem är minimal.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har fastnat en gång i ett par islandsstigbyglar pga att foten åkte igenom. Den gången gick det bra då det var i början av min "ryttarkarriär" och vi tränade framdelsvändningar i skritt. Min balans var inte den bästa den dagen och sadeln gled runt.

Jättemysigt att ligga på rygg under hästens mage med foten trädd rätt genom stigbygeln...:p

De andra gångerna jag har lyckats befria mej från hästen ofrivilligt, så har det gått bra.

Ni som undrar hur man drar upp islandsstigbyglar, gör som vanligt, det funkar med mina...
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Jag har bara fastnat en gång faktisk, men då stod hästen still. :p Var snö och jag hade is under stövlar så lyckade glida igenom stigbygeln när jag skulle kliva upp och ramlade. Tur hästen stod kvar medan man låg där och kavade...

Har numera Sprengers ledade men det är mest pga att de är bättre att rida med.

Tror man kan fastna i allt om man har otur! De skeva islands/australska tror jag är allra farligast, eftersom det är så lätt att få hela foten igenom!
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Håller med om att det är viktigt att inte ha för grova skor. Den typen av sula som finns på många ridstövlar och kängor, tex MHs mer robusta modeller, är helt olämpliga att rida med om man inte har stl 35 och herrstigbyglar.

Jag rider aldrig i annat än riktiga ridstövlar med smal passform och slät sula.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

fastnade en gång när hästen tvärnitade. hästen vart rädd för mig hängandes där och backade så ja höll kvar i tyglarna och snabbt var någon framme och hjälpte mig loss som tur var.

foten kilade fast sig med tån under där man sätter fast stiglädren så det hade nog inte spelat någon roll vilken typ jag haft för så kan man ju fastna på alla sorter.

rider i vanliga stigbyglar nu men numer är jag noga med att bara ha tån i bygeln för säkerhets skull.

fast man blir lite nojjig måste jag erkänna. att släpas med är ju den stora skräcken för mig.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

kl

Jag har fastnat i ett par vanliga när jag va yngre. Det slutade med en 3 månaders sjukhus vistelse:crazy:

Jag rider bara i westernsadel men har hittills faktiskt inte ramlat av ur den.

Om jag rider "vanligt" så har jag helst med gummisnodd men vanliga funkar oxå, fast lite nojjig är jag då.

Min dotter rider med gummisnoddsbyglar och hon har aldrig fastnat..trots mååånga avflygningar:p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Utrustning Jag har sett nån butik som likställer ledade stigbyglar med säkerhetsstigbyglar. Och jag har sett någon annons där person söker...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 745
Senast: lillamy73
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp