Har ni fastnat i stigbygeln?

Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Syrran har fastnat med gamla gummiridstövlar i vanliga stigbyglar, släpades efter tills stiglädret lossnade...

Själv rider jag i australensiska och har trillat av några gånger, dock aldrig fastnat.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

KL

Efter att själv ha åkt av i gummisnoddsstigbyglar så vet jag ju att gummisnodden löser (som alla upptäckt ;) ) MEN när jag skulle sitta upp märkte jag att de "vikt sej" neråt dvs metallen gav efter och efter de slängdes självklart dessa å jag har INTE köpt nya (nu väger jag en hel del men tycker ändå de ska hålla så NEJ)
Så nu har jag de där med "gummi" på sidorna som är ledade ist som hoppstigbyglar.

Har australienska med, har dem på allroundsadeln, har hört om olyckor då folk fastnar i dem men har aldrig gjort det själv + stiglädrena på allroundisen lätt åker av , ni vet där man sätter fast stiglädrena så finns en "plupp" för att "stänga" så de inte åker av, den har jag öppen så de lätt kan åka av om nåt händer, på min förra allroundis (likadan sadel) va de tom så de kunde åka av när man red ute :o så där fick jag lov att stänga den pluppen ;) Men det är ju även en säkerhetslösning, så tänk på att om era stigläder sitter "fast" utan att stänga pluppen, ha den öppen så åker ju hela stiglädret av om man mot all förmodan fastnar i stigbygeln, detta förutsätter ju dock att man då hamnar på samma sida som stigbygelfästet så den dras rakt bak...

Sen på dressyrsadeln har jag vanliga "dressyrstigbyglar" å de borde jag inte ha för de fastnar tom när jag rider, när jag sitter ner, å så drar jag upp knäna å då sitter de "fast" så skulle jag def släpas efter... Så de e nog helt enkelt för smala för min fot egentligen...

Kommer inte riktigt ihåg om jag fastnat i stigbygeln eller vilken form de i såna fall va, men har säkerligen gjort de men att de "gått bra" och därför inte kommer ihåg de nu i efterhand...
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Har ramlat av ett 40-tal gånger nu, aldrig fastnat. Har nu helgjutna i plast, ramlat av ett 10-tal gånger med de och alltid lossnat direkt. Även haft australienska, island, sprenger BB kopia, gummisnodd, helgjutna stål + plast..

Har hänt en gång att stiglädret löstes ut ur krampan när hästen hoppade stort på ett hinder, vilket resulterade i att jag hängde runt halsen pga min taskiga balans, men flög av gjorde jag inte :D
 
Senast ändrad:
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

kl

Har fastnat med foten i vanliga helgjutna stigbyglar - har införskaffat kwickout stigbyglar - tänker aldrig mer fastna igen - det är inte värt det.

Jag tänjde ut både ledbanden och ligamentskador i knäet- kryckor i två månader och ridförbud på 6 månader - har nu kommit igång och kan rida i skritt och trav men "dåliga" dagar känner jag fortfarande av knäet nu 8 månader efter olyckan.

Så bra stigbyglar är en billig försäkring mot att ha sönder knän eller bryta fotleder -det spelar ingen roll vad stigbyglarna kostar- säkerheten framförallt.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

KL

Jag fastnade i sådanna med gummisnodd och fick kriga med den för att komma loss. Red då i ridstövlar:cool:

Skuggan_
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

Knapplån

Jag har fastnat i australiensiska. Släpades med en kort bit över en äng innan hon som longerade ponnyn fick stopp på ekipaget.
Kan för övrigt inte rida med såna stigbyglar längre, jag får jätteont i fotleder och knän.

Jag skaffade Kwick-out, men sambon tycker att de är på tok för tunga så vi har under en period haft stigbyglar med gummisnodd.
Nyligen bytte vi till Safe Rider och är än så länge jättenöjda (jag har personligen inte provat dem, men sambon och medryttarna verkar väldigt nöjda)

För att svara på någons fråga (vem det nu var?) så finns vanliga stigbyglar även i mässingsfärg.
 
Sv: Har ni fastnat i stigbygeln?

kl

Jag har kwick out på hoppsadeln, tycker det är en stor skillnad på dem och dem med gummiband även om funktionen är liknande. Den stora skillnaden är ju att hela sidan och fotbladet fälls ut på kwick. Jag kraschade för ca en månad sedan och då löste stigbygeln ut. Sen tror jag att man mer eller mindre kan fastna i alla sorters stigbyglar. Jag tror att man får välja efter vad man själv tycker känns bäst. Dessutom rider jag helst i stövlar som är helt släta, känns bäst för mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Utrustning Jag har sett nån butik som likställer ledade stigbyglar med säkerhetsstigbyglar. Och jag har sett någon annons där person söker...
Svar
4
· Visningar
1 342
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 746
Senast: lillamy73
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp