Har veterinären gjort fel?

sockersoet

Trådstartare
Hej!

Nu är det så att i lördags morgon när jag skulle ta ut min häst så var hon väldigt, väldigt halt, hon var också svullen runt benet, men hennes allmäntillstånd var mkt bra.
Jag ringde iaf ut veterinär som kom ut och tittade på henne, hon tyckte hon kände ökad puls, svullnad, hälta samt varm hov.
Hon gav henne smärtstillande och gav henne diagnosen hovböld eller hovbensfraktur, hon gipsade dessutom hoven och sa att jag skulle låta henne vila tills på tisdag så skulle hon komma ut igen.

Hon reagerade väldigt mycket när man lyfte hoven och vi var tvungen och bremsa henne för att kunna sätta på gips. Jag tyckte att det kanske kunde vara att hon hade ont i benet ist för hoven, men nej det trodde inte veterinären.
Hon blir iaf mycket bättre redan nästa dag, hon är nästan inte svullen längre, visar endast en liten hälta, ingen puls eller varm hov längre.

Men veterinär #2 (inom samma klinik) kommer ut på tisdagen, hon läser journal och tar bort gipset.
Hon tittar på henne och hittar ingen hovböld, utan tror att det är en fraktur. Hon gipsar om och ber oss att ringa tid till en annan veterinär för röntgen. återligen vill hon verkligen inte lyfta benet utan brems blir aktuellt igen.
Måste även tillägga att denna veterinär var väldigt oerfaren, hon kunde inte ens tempa hästen utan var nära på att tappa den in i hennesrumpa (?!?!) hon tempade dessutom efter att hon hade gett smärtstillande :S

Vi ringer en annan veterinär som vi fått goda rekommendationer från, och ber honom komma ut och röntga.
Han kommer ut och tittar på henne, han försöker lyfta på hoven men hon sparkar rakt ut och vägrar.
han säger direkt att smärtan inte sitter i hoven utan högre upp i benet och tycker inte att röntgen är nödvändigt. Han säger åt oss att låta henne vila, gå korta promenader och vänta och se, eftersom att det redan hade skett en sån förbättring.
Han sa dessutom att även om det hade varit en hovbensfraktur så har föregående veterinären gipsat så dåligt att det ändå inte skulle hjälpt...
Eftersom veterinär #2 hade gipsat väldigt dåligt så ramlade det bort redan dagen efter. -,-'

idag kom även hovslagaren ut, han sa exakt som veterinär #3, att hon har ont högre upp i benet och hade det varit en fraktur hade hon inte kunnat stödja så bra som hon gör. Han ville inte sko henne idag för att riskera att göra henne illa och att inte stressa på (till skillnad från vet. #1 & #2...)

Så nu till min fråga, jag fick en faktura från veterinär #1 och #2 på 6500:-.
Tycker ni att jag ska betala när jag anser att dom har felbehandlat min häst?
 
Hej!

Nu är det så att i lördags morgon när jag skulle ta ut min häst så var hon väldigt, väldigt halt, hon var också svullen runt benet, men hennes allmäntillstånd var mkt bra.
Jag ringde iaf ut veterinär som kom ut och tittade på henne, hon tyckte hon kände ökad puls, svullnad, hälta samt varm hov.
Hon gav henne smärtstillande och gav henne diagnosen hovböld eller hovbensfraktur, hon gipsade dessutom hoven och sa att jag skulle låta henne vila tills på tisdag så skulle hon komma ut igen.

Hon reagerade väldigt mycket när man lyfte hoven och vi var tvungen och bremsa henne för att kunna sätta på gips. Jag tyckte att det kanske kunde vara att hon hade ont i benet ist för hoven, men nej det trodde inte veterinären.
Hon blir iaf mycket bättre redan nästa dag, hon är nästan inte svullen längre, visar endast en liten hälta, ingen puls eller varm hov längre.

Men veterinär #2 (inom samma klinik) kommer ut på tisdagen, hon läser journal och tar bort gipset.
Hon tittar på henne och hittar ingen hovböld, utan tror att det är en fraktur. Hon gipsar om och ber oss att ringa tid till en annan veterinär för röntgen. återligen vill hon verkligen inte lyfta benet utan brems blir aktuellt igen.
Måste även tillägga att denna veterinär var väldigt oerfaren, hon kunde inte ens tempa hästen utan var nära på att tappa den in i hennesrumpa (?!?!) hon tempade dessutom efter att hon hade gett smärtstillande :S

Vi ringer en annan veterinär som vi fått goda rekommendationer från, och ber honom komma ut och röntga.
Han kommer ut och tittar på henne, han försöker lyfta på hoven men hon sparkar rakt ut och vägrar.
han säger direkt att smärtan inte sitter i hoven utan högre upp i benet och tycker inte att röntgen är nödvändigt. Han säger åt oss att låta henne vila, gå korta promenader och vänta och se, eftersom att det redan hade skett en sån förbättring.
Han sa dessutom att även om det hade varit en hovbensfraktur så har föregående veterinären gipsat så dåligt att det ändå inte skulle hjälpt...
Eftersom veterinär #2 hade gipsat väldigt dåligt så ramlade det bort redan dagen efter. -,-'

idag kom även hovslagaren ut, han sa exakt som veterinär #3, att hon har ont högre upp i benet och hade det varit en fraktur hade hon inte kunnat stödja så bra som hon gör. Han ville inte sko henne idag för att riskera att göra henne illa och att inte stressa på (till skillnad från vet. #1 & #2...)

Så nu till min fråga, jag fick en faktura från veterinär #1 och #2 på 6500:-.
Tycker ni att jag ska betala när jag anser att dom har felbehandlat min häst?

Ja, det är klart att du ska betala för det jobb de har gjort (även om det kanske inte är rätt).
 
Med vilken motivation menar du att du inte skulle ha betalningsansvar för tjänsten du ringt ut?

Du har ju inte ens fått en diagnos på vad det verkligen är, så hur ska du kunna säga att någon av veterinärerna/hovslagaren har rätt eller fel?

Utred hästen ordentligt istället (hältutredning) och ta reda på vad som är felet.
 
Hej!

Nu är det så att i lördags morgon när jag skulle ta ut min häst så var hon väldigt, väldigt halt, hon var också svullen runt benet, men hennes allmäntillstånd var mkt bra.
Jag ringde iaf ut veterinär som kom ut och tittade på henne, hon tyckte hon kände ökad puls, svullnad, hälta samt varm hov.
Hon gav henne smärtstillande och gav henne diagnosen hovböld eller hovbensfraktur, hon gipsade dessutom hoven och sa att jag skulle låta henne vila tills på tisdag så skulle hon komma ut igen.

Hon reagerade väldigt mycket när man lyfte hoven och vi var tvungen och bremsa henne för att kunna sätta på gips. Jag tyckte att det kanske kunde vara att hon hade ont i benet ist för hoven, men nej det trodde inte veterinären.
Hon blir iaf mycket bättre redan nästa dag, hon är nästan inte svullen längre, visar endast en liten hälta, ingen puls eller varm hov längre.

Men veterinär #2 (inom samma klinik) kommer ut på tisdagen, hon läser journal och tar bort gipset.
Hon tittar på henne och hittar ingen hovböld, utan tror att det är en fraktur. Hon gipsar om och ber oss att ringa tid till en annan veterinär för röntgen. återligen vill hon verkligen inte lyfta benet utan brems blir aktuellt igen.
Måste även tillägga att denna veterinär var väldigt oerfaren, hon kunde inte ens tempa hästen utan var nära på att tappa den in i hennesrumpa (?!?!) hon tempade dessutom efter att hon hade gett smärtstillande :S

Vi ringer en annan veterinär som vi fått goda rekommendationer från, och ber honom komma ut och röntga.
Han kommer ut och tittar på henne, han försöker lyfta på hoven men hon sparkar rakt ut och vägrar.
han säger direkt att smärtan inte sitter i hoven utan högre upp i benet och tycker inte att röntgen är nödvändigt. Han säger åt oss att låta henne vila, gå korta promenader och vänta och se, eftersom att det redan hade skett en sån förbättring.
Han sa dessutom att även om det hade varit en hovbensfraktur så har föregående veterinären gipsat så dåligt att det ändå inte skulle hjälpt...
Eftersom veterinär #2 hade gipsat väldigt dåligt så ramlade det bort redan dagen efter. -,-'

idag kom även hovslagaren ut, han sa exakt som veterinär #3, att hon har ont högre upp i benet och hade det varit en fraktur hade hon inte kunnat stödja så bra som hon gör. Han ville inte sko henne idag för att riskera att göra henne illa och att inte stressa på (till skillnad från vet. #1 & #2...)

Så nu till min fråga, jag fick en faktura från veterinär #1 och #2 på 6500:-.
Tycker ni att jag ska betala när jag anser att dom har felbehandlat min häst?


Jag hade absolut ifrågasatt dem bla då jag anser att man inte talar om frakturer om man inte är helt hundra och dessutom inte före röntgen. Jag tycker att det är fel att de inte talat om för dig att ta hästen till klinik för en ordentlig titt i stället för att göra det så långdraget och med gissningar, så absolut att jag hade varit missnöjd.

Dessvärre så är det bara att bita ihop och betala räkningen..Är mycket få fall som man kan bestrida en veterinärfaktura.
 
Å andra sidan är det inte helt ovanligt att en stressad hästägare hör något annat än det veterinären säger till dem. Missuppfattningar i sådana här situationer är ju rätt vanligt.

Men av ovanstående anledning är det ju alltid bra att åka till klinik direkt när hästen är så pass halt, just för att direkt ha möjlighet till fördjupad undersökning och flera åsikter. Jag vill absolut ha en riktig hältutredning som första åtgärd, inte något "gissa & gipsa".
 
En diagnos på hovbensfraktur finns nedskrivet på journal, så fel hörde jag ej.
Att vi inte åkt till klinik beror på att hästen är väldigt svårlastad, och om det nu hade varit en fraktur så hade det inte känns så aktuellt.
Sen menade jag inte så att jag kommer ignorera fakturan och vägra betala, utan vill mer ifrågasätta varför dom gjort som dom gjort, tycker det känns väldigt fel att behöva betala för att dom gjort mer skada än nytta.
och att ge en diagnos på hovbensfraktur när inte ens problemet sitter i hoven!
 
En diagnos på hovbensfraktur finns nedskrivet på journal, så fel hörde jag ej.
Att vi inte åkt till klinik beror på att hästen är väldigt svårlastad, och om det nu hade varit en fraktur så hade det inte känns så aktuellt.
Sen menade jag inte så att jag kommer ignorera fakturan och vägra betala, utan vill mer ifrågasätta varför dom gjort som dom gjort, tycker det känns väldigt fel att behöva betala för att dom gjort mer skada än nytta.
och att ge en diagnos på hovbensfraktur när inte ens problemet sitter i hoven!

Om du känner dig missnöjd - tala om det till dem.
Kanske kommer de med en lösning till dig.

Om man känner sig riktigt felbehandlad så kan man även vända sig till (tror jag?) ombud hos Veterinära ansvarsnämnden för hjälp. Men i de allra flesta fallen kan de inte komma fram till felbehandling, såvida de inte verkligen har förvärrat skadan genom sin missbedömning.
Men i första skedet bör du personligen prata med de veterinärerna som behandlat
 
Senast ändrad:
En diagnos på hovbensfraktur finns nedskrivet på journal, så fel hörde jag ej.

Nu har du ju totalt ändrat historien från ursprungsinlägget!

Där står att det kunde vara hovböld ELLER hovbensfraktur. Nu helt plötsligt hävdar du att diagnosen var hovbensfraktur, punkt.

Och här har du precis bevisat tesen att hästägaren verkligen inte hör/förstår i stressat tillstånd.
 
veterinär #1 sa hovbensfraktur eller hovböld.
Men när veterinär #2 kom ut i tisdags och tog bort gipset och kunde säga att det ej var hovböld.
så nej, åter igen har jag bevisat att hästägare kan läsa sin journal rätt.
 
Men alltså jag fattar inte? Menar du på fullt allvar att du ska kunna förvänta dig av en veterinär som kommer ut att den har röntgensyn eller kan göra en diagnos av vad som felas hästen bara rent visuellt eller handgripligen utan att hästen är röntgad? Det är väl inte jättekonstigt att veterinären inte kunde säga med säkerhet vad felet är, utifrån det?
 
Nej absolut inte, och det är precis det jag menar. Om en veterinär kommer ut och säger att det är en fraktur, så tror jag ju självklart på det, det är ju en veterinär som vet bra mycket bättre än mig, och det är de jag tycker är så fel, att dom ger en diagnos som inte ens stämmer.

Och att veterinär #3 och hovslagare kunde komma ut, och konstatera att felet inte ens sitter i hoven, och att röntgen inte kommer vara nödvändigt för det finns inte en chans att det är hovbensfraktur.
 
Det jag undrar mest är varför inte benet röntgades eller man i alla fall inte försökte lokalisera smärtan när veterinär nr 3 var ute?

Hästen har skitont i sitt ben, det kom hastigt. Skriker fissur/fraktur-varning om det. En veterinär med rtg är på plats, avfärdar hovbensfraktur eftersom det sitter i benet och inte i hoven - men inget mer görs än rekommendera vänta, vila och promenader? Där är absolut största konstigheten anser jag - och det gör att jag undrar om det inte är mer info som inte kommer fram här?

Personligen så hellre att de feldiagnosticerar så att de misstänker fraktur fast det inte var det, än motsatsen att en fraktur missats. Vad hästar borde kunna (stödja etc) litar jag inte en sekund på. Sett för många exempel på hästar som knappt borde kunna gå med de skador som de har - men som glatt travar runt...
 
Nej absolut inte, och det är precis det jag menar. Om en veterinär kommer ut och säger att det är en fraktur, så tror jag ju självklart på det, det är ju en veterinär som vet bra mycket bättre än mig, och det är de jag tycker är så fel, att dom ger en diagnos som inte ens stämmer.

Och att veterinär #3 och hovslagare kunde komma ut, och konstatera att felet inte ens sitter i hoven, och att röntgen inte kommer vara nödvändigt för det finns inte en chans att det är hovbensfraktur.

Men det är ju du som beställt tjänsten? Vad ska de göra menar du, om inte att försöka diagnosticera det mest troliga eller ta det säkra före det osäkra vid ett hemmabesök (läs tex gipsa)? Hade ngn av vettarna röntgen med sig? Isåfall har jag missat det i din text, och hade de det så blir det ju lustigt att diagnosticera en ev. fraktur men inte röntga.
 
Det håller jag absolut med dig om alexandra_w, kanske är jag för godtrogen och borde tvingat på en röntgen. Han tyckte iaf inte det behövdes eftersom hon blivit så pass bra, och inget kunde tyda på fraktur, han sa att vi skulle avvakta tills måndag, hade det ej försvunnit/blivit bättre så skulle vi komma till hans klinik.

Mackan, absolut ska man det, men det jag tycker är bara att dom borde åtminstone kunna förstå att det sitter i benet och ej i hoven, känns lite som att gå till doktorn med en ond arm och få foten gipsad..
Ja veterinär #3 hade röntgen med sig.
 
veterinär #1 sa hovbensfraktur eller hovböld.

Om en veterinär kommer ut och säger att det är en fraktur, så tror jag ju självklart på det, det är ju en veterinär som vet bra mycket bättre än mig, och det är de jag tycker är så fel, att dom ger en diagnos som inte ens stämmer.

Men är du verkligen allvarlig nu?

1) ELLER hovböld. Det är rätt stor skillnad mellan en fraktur och hovböld, det måste du hålla med om. Sedan påstår du i trådens fortskridande att diagnosen var fraktur. Vilket den inte var. Det var en väldigt osäker diagnos, där det eventuellt KUNDE vara hovböld eller- fraktur.

2) Tror du på fullt allvar att det kan bli något annat än gissning om det inte är en öppen fraktur och man väljer att INTE röntga? På allvar?

Nej, det är som att se någon som är halt och gissa på var det sitter, utan att använda till buds stående medel för att diagnosticera. Hade du sagt att du är villig att betala för röntgen, är jag övertygad om att veterinären självklart röntga. Som att vägra sälja mjölk till någon, affären lever på att sälja varor.
 
Men är du verkligen allvarlig nu?

1) ELLER hovböld. Det är rätt stor skillnad mellan en fraktur och hovböld, det måste du hålla med om. Sedan påstår du i trådens fortskridande att diagnosen var fraktur. Vilket den inte var. Det var en väldigt osäker diagnos, där det eventuellt KUNDE vara hovböld eller- fraktur.

2) Tror du på fullt allvar att det kan bli något annat än gissning om det inte är en öppen fraktur och man väljer att INTE röntga? På allvar?

Nej, det är som att se någon som är halt och gissa på var det sitter, utan att använda till buds stående medel för att diagnosticera. Hade du sagt att du är villig att betala för röntgen, är jag övertygad om att veterinären självklart röntga. Som att vägra sälja mjölk till någon, affären lever på att sälja varor.


men herregud, veterinär 1 säger hovböld eller fraktur, hon får gips.
veterinär 2 kommer ut några dagar senare för att se, hon hittar ingen böld, utan säger att det då måste vara en fraktur.
Veterinär 1 och 2 kommer från samma klinik.
Jag ringer ut veterinär 3, för att han ska komma ut och ta röntgen, så vad får du för dig att jag inte var villig att betala för röntgen?
Men han säger att det ej behövs röntgen för att det inte sitter i hoven, vilket även hovis sa idag.
 
En diagnos på hovbensfraktur finns nedskrivet på journal, så fel hörde jag ej.
Att vi inte åkt till klinik beror på att hästen är väldigt svårlastad, och om det nu hade varit en fraktur så hade det inte känns så aktuellt.
Sen menade jag inte så att jag kommer ignorera fakturan och vägra betala, utan vill mer ifrågasätta varför dom gjort som dom gjort, tycker det känns väldigt fel att behöva betala för att dom gjort mer skada än nytta.
och att ge en diagnos på hovbensfraktur när inte ens problemet sitter i hoven!

Men det kan ju inte vara veterinärernas fel att din häst inte går att lasta? Utan röntgen gör de en så bra bedömning de kan, helt enkelt. Och varför hade det inte varit aktuellt att åka till klinik om det nu är en fraktur? Då borde det väl verkligen vara aktuellt!
Vad är det som säger att det just är vet 3 och hovis som har rätt?
 
Såvida inte vet 3 och hovis har röntgensyn så kan de omöjligt veta om det är en hovbensfraktur eller inte. Min häst som hade det var ridbar, och markerade bara lite, medans andra jag har sett inte ens stödde på benet. En annan skada högre upp i benet utesluter inte heller hovbensfraktur, tyvärr, den t-shirten har jag....
 
Men han säger att det ej behövs röntgen för att det inte sitter i hoven, vilket även hovis sa idag.

En HÄLTUTREDNING vilket man ofta vill ha när ens häst är så pass halt som du beskriver, innebär att man försöker lokalisera var hästen har ont (släcker ut leder efter böjprov) och sedan röntgar de områden som kan vara intressanta att undersöka djupare.

Man kan faktiskt röntga andra områden än hovar, jag vet inte varför du fastnat på att det inte skulle röntgas, eftersom veterinären uteslöt hoven? Varför inte göra en utredning och sedan röntga om det behövs?
 
@sockersöt vad står det ordagrant i diagnosen som du fått? Står det att det deffenitivt ÄR en fraktur i hoven eller att den KAN vara en fraktur, det är en väldans skillnad. Och som andra skrivit så är vet inte någon synsk siare som kan diagnostisera säkert utan en röntgen och vidare utredningar utan när dom kommer ut till hästen i ett stall så gör dom en bedömning och det är inte samma sak som en fast diagnos.
Att vet säger att det kan vara eller förmodligen är en fraktur är ju inte samma sak som att dom garanterar att det är det utan det är ju en bedömning dom gör utifrån gällande omständigheter och symptom och sen är det ju upp till ägare vad man vill göra med den informationen och jag kan inte förstå varför man inte vill åka till en klinik och hältutreda när vet säger att det kan vara en fraktur (eller nåt annat som inte är lindrigt), det är ju skillnad på hur man behandlar och fortsatt vård utifrån var den eventuella frakturen sitter och ser ut.

Så nej jag tycker inte du har något underlag att ifrågasätta betalning för en tjänst du ringt och beställt och fått en bedömning som dom gjort så gott dom kunnat.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
768
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 587
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp