Hästar i Thailand

Bukefalos 30 år!

Sv: Hästar i Thailand

Men du tänker ju tvärt om mot hur det fungerar. Vi tar ett tydligt exempel: det kommer en halt gammal krake med tovig päls och en friskt och välvårdad häst. Skulle du då rida på den ovårdade hästen för att de skulle ha råd med veterinär till den? Nej, genom att välja de välvårdade fina hästarna kommer de med sjuka hästar få höja standarden för att gå plus, eller sälja hästarna till någon som har råd att sköta dem och börja sälja smågrus istället. :cool:

Det gör jag ju inte. Jag tänker ju precis så här som du säger. Jag skulle inte rida en häst som jag SÅG mådde dåligt. Det är ju det jag säger :cool:

Väljer du den ovårdade hästen kommer ägaren gå hem och bjuda familjen på middag och fortsätta sköta hästen som han gör. Dessutom kan man säga till ägaren om man tycker hästen verkar ha ont eller må dåligt. Det är till 100% konsumenterna som sätter standarden.

Och det är jag helt medveten om!

Ps: jag tycker inte någon av hästarna på bilderna ser ut att må dåligt. Men om DU såg att de hade ont eller mådde dåligt, ge då inte ägarna pengar. Det folk reagerar på är att du uttryckte det som att du såg att de itne hade det bra, men ändå betalade för att rida på dem. Var de välvårdade och friska så är det inga som helst problem. :)

Jag såg att några av hästarna mådde dåligt. Jag red inte dom. Jag valde dessa 2 just för jag tyckte dom såg trevliga ut.

Jag red inte heller mitt på dagen, då stod hästarna i skuggan under träd.

Jag fick höra efteråt, att hästarna bodde vid en stor väg, på asfalt. Dock vet jag inte om det stämmer. Man såg hästar längs med vägarna stå och beta, lösa.

Hoppas också att dom har det bättre än vad man tror. Stora härliga hagar osv.

Okej, det tycker jag.

Jag visste inte att hästen var 3 år innan jag red den. Han stod och pratade med min pojkvän och sa att hästen var så ung.

Nej, jag vet att man knappt behöver ta i tyglarna på hävstång. Vart ville du komma med det? :laugh:

Det där med hävstång var inte riktat mot dej personligen,var mera ett tänk på hästarnas munnar,med tanke på att trol. många vill "rida" på stranden när de är på semester.

"Jag ser inte att jag förstör dom ännu mer än vad dom redan var. Och dom skulle nog inte få det bättre eller ens må bättre om jag avstod. "

"Några sadelprovare eller ens tanket på rätt storlek osv existerar väl inte ens Och ellerhur, betten är hemska "

"Att man stödjer deras hästhållning är väl BRA? Då har dom ju mer pengar till att ta bättre hand om djuren. Så ser jag på saken. "

Tänkte bara förklara eftersom du skrev såhär, alltså helt tvärt om en bit upp. Jag tycker inte du gjorde fel som red om de hade det bra, men det är ju inte konstigt att man blir lite förvirrad när du ena stunden skriver såhär och nästa tvärt om. Vi kan bara se det du skriver, även om du kanske tänkte rätt.

"Jag ser inte att jag förstör dom ännu mer än vad dom redan var. Och dom skulle nog inte få det bättre eller ens må bättre om jag avstod. "

"Några sadelprovare eller ens tanket på rätt storlek osv existerar väl inte ens Och ellerhur, betten är hemska "

"Att man stödjer deras hästhållning är väl BRA? Då har dom ju mer pengar till att ta bättre hand om djuren. Så ser jag på saken. "

Tänkte bara förklara eftersom du skrev såhär, alltså helt tvärt om en bit upp. Jag tycker inte du gjorde fel som red om de hade det bra, men det är ju inte konstigt att man blir lite förvirrad när du ena stunden skriver såhär och nästa tvärt om. Vi kan bara se det du skriver, även om du kanske tänkte rätt.

Ja, vad var det med det jag skrev? :p Jag förstår ju vad jag skriver, och jag VET vad jag skriver, så varför visa det igen, och dessutom för mig? Som skrev det... Jag förstår inte.

Jag har inte skrivit tvärt om något...

Jag har också varit i Hua Hin, låg många dagar på stranden och iaktog hästarna. Det fanns ju både hästar som såg fina och välmående ut och de som inte såg lika trevliga ut. Det var även stor skillnad över hur de blev hanterade, vissa var väldigt väl hanterade, stod i skuggan och blev vattnade när det var som varmast på dagen och då blev ev ridsugna nekade med hänvisning om att återkomma efter någon timme. Andra stod jämt i solen och blev ridna om det fanns kunder och kanske inte riktigt snällt hanterade av sina ryttare.

Precis, vissa hade det ju bättre än andra.

Vilken strand syftar du på om man får fråga? :laugh:

Jamen först skrev du lite smått och gott om att du hoppades att de hade det bättre än du tror och att betten var hemska osv. När folk sedan kommenterade att då inte borde ha ridit skrev du att du knappast tror de skulle haft det bättre om du lät bli. Och att det är bra att stödja deras hästhållning så de fick mer pengar att sköta hästarna bättre i framtiden. Som du ser i citaten.

Jag förklarade då att det fungerar tvärt om, och att de visst får det bättre om du låter bli att betala för ridningen. Och då sa du att du menade det också, vilket är tvärt emot det första du så. Därav förvirrningen. Jag vet fortfarande inte om du håller med eller inte. :p

Ja, kommer inte ihåg vad den hette, men vi var på delen nedanför Mariott och Sofitel har jag för mig. Det som sades vara den "finaste" delen av stranden när vi var där.

Jag är så cynisk så jag stödjer inget som har med djur att göra när jag reser.Jag rider inte hästar,elefanter eller kameler på stranden.

Det är ju så svårt att veta vad det är man stödjer.Man har dålig koll.

Senast ändrad av en moderator:

Ja men det är klart jag hoppas att dom har det bättre än jag tror. Och jag tycker fortfarade inte om såna bett.
Jag tycker ju att det är bra att stödja dom.

Jag förstår inte?

Varför skulle dom få det bättre om jag inte red? På vilket sätt förvärrade jag hästarna?

Jag är så synisk så jag stödjer inget som har med djur att göra när jag reser.Jag rider inte hästar,elefanter eller kameler på stranden.

Det är ju så svårt att veta vad det är man stödjer.Man har dålig koll.

Klokt!:bow:

Vi var på två olika stränder. Antingen Blue Wave, som låg lite längre bort. Ca 20min med tuktuk kanske.

Sen vid stranden som låg närmare stan, vid Hilton.

Kan det vara någon av dom?

Men om det är elefant ridning alltså, mer seriöst? inte på stranden utan på en anläggning där elefanterna bor? vi gjorde detta och vad vi såg mådde elefanterna mycket bra.

Jo, det är svårt att veta vad man stödjer.

Jo, det är svårt att veta vad man stödjer.

Fast om man ser glada friska hästar eller åsnor och ägarna verkar ta hand om djuren bra och är omtänksamma mot dem, då stöttar man ju en bra djurhållning om man rider de djuren och eftersom då de djurägarna får in mera kunder så blir det mer lockande för de sämre djurägarna att bättra på sin egen standard.

Tycker man att tex någon utrustning ser felaktig ut kan man ju alltid vänligt påpeka det och förklara att hästen kanske skulle må bättre och kunna arbeta mera med mer anpassad utrustning. ( Och påpeka att de skulle tjäna mera pengar om hästen kan arbeta mera..).

Om tillräckligt många turister påpekar sånt så faller antagligen äpplet ner till slut och hästägaren på stranden kanske köper tex en bättre sadel....

Man kan väl inte hoppas att de har det bättre än man tror och använda det som argument:P Tror du de har det dåligt kan du ju inte betala ägarna för att ta ut hästarna i arbete om de inte är i skick för det.

Ja alltså du ska ju inte stödja en hästhållning som är dålig, det får dem inte att förbättre den utan fortsätter som det är eftersom det är lönsamt. Då betalar du alltså hästägarna för att behandla sina hästar illa och de kommer att forsätta med det och köpa fler hästar som sköts lika illa.

Ser du däremot att hästhållningen är riktigt bra är det ju bra att stödja den. Tjänar ägarna mer på att sköta hästarna bättre kommer de att göra det.

Du skriver däremot en massa saker med hästarna som du tyckte var dåligt, men tycker ändå det är bra att stödja dem, vilket är fel. Är det fin hästhållning som du vill ska finnas kvar i många år, rid och stöd dem. Om du inte tycker hästarna ska skötas och hållas på det sättet, stöd dem inte.

Vi bodde precis vid stranden som låg närmast stan, men inte vid hiltondelen, utan en annan del av den stranden.

Fast om man ser glada friska hästar eller åsnor och ägarna verkar ta hand om djuren bra och är omtänksamma mot dem, då stöttar man ju en bra djurhållning om man rider de djuren och eftersom då de djurägarna får in mera kunder så blir det mer lockande för de sämre djurägarna att bättra på sin egen standard.

Absolut :laugh:

Tycker man att tex någon utrustning ser felaktig ut kan man ju alltid vänligt påpeka det och förklara att hästen kanske skulle må bättre och kunna arbeta mera med mer anpassad utrustning. ( Och påpeka att de skulle tjäna mera pengar om hästen kan arbeta mera..).

Ja, det skulle man faktiskt kunna göra. Det tänkte jag verkligen inte. Men en bra idé att tänka på tills nästa gång :). Och som du sa, läggar man till att dom skulle tjäna lite mer pengar på det så blir dom nog ännu mer glada ;)

Om tillräckligt många turister påpekar sånt så faller antagligen äpplet ner till slut och hästägaren på stranden kanske köper tex en bättre sadel....

:idea:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnackis 21