Hatar min häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hatar min häst!

Har endast kallvatten i stallet och jag tkr inte det är något problem att han går omkring då, ville bara nämna det, sen så har jag endast duschat honom två gånger då han var genomsvettig och det var varmt ute så det är absolut inte så att jag duschar varje dag!

Har du provat jobba dig själv svettig och sen duscha i kallvatten? Ett tips...
 
Sv: Hatar min häst!

Angående uteritterna. Har du provat att promenera med hästen, från marken, så att han har sällskap av dig? Blir resultatet detsamma?

Han går som sagt alltid när jag leder honom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hatar min häst!

Fast om du tar enbart kallvatten ur vattenledningen, utan att värma upp det alls, då är det ju i princip iskallt. Inte så att du haft det i frysen, men jämfört med en normalvarm kropp. Eftersom hästen protesterar mot att bli duschad på benen, och tidigare inte haft problem med vatten (?), skulle jag dra slutsatsen att det kalla vattnet helt enkelt är obehagligt.

(Ang. att kyla benen med vattnet, syftade jag på om hästen skulle vara svullen i benet, eller av någon annan anledning skulle behöva kylas. Inte som avsvalkning efter jobb.)
 
Sv: Hatar min häst!

Så bra, då kan du ju jobba med problemet med uteritterna från marken. Promenera istället för att rida ut. När du är på marken, har hästen sällskap av dig. Detta kan vara ett bra sätt att bygga en relation och förtroende, så att hästen litar på dig. (En tanke om problemet; det kan vara så att hästen inte litar på dig tillräckligt ännu, och därför inte känner sig trygg i situationen.) Det kanske inte låter som det roligaste sättet, men enligt min erfarenhet fungerar det ofta.

EDIT: Som jag ser det, har du två alternativ. Jobba med problemen, eller sälj hästen. Om du inte vill sälja, är det jobba som gäller. Vill/kan/orkar du inte jobba med problemen (det kommer förmodligen att kräva hårt jobb, tid och tålamod), så sälj. (Ett alternativ till att sälja är förstås att låna ut hästen på foder, om du känner att det skulle kunna vara en lösning för din del.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hatar min häst!

Kl

Att säga att man hatar sin häst är väl lite magstarkt..?
Om du hade vissa kriterier på hur din häst ska vara, varför har du då köpt en häst som inte uppfyller dina krav?
Jag hade bara insett att det inte blev helt bra, men jag hade beskyllt mig själv snarare än hästen eftersom att det är vi som sitter på kraven.

Ett hästägande brukar sällan vara helt perfekt, men att inte ens grundkriterierna för hur man vill ha det är uppfyllda..ja då är det ju bäddad för problem/missnöje. Det finns alltid något man är missnöjd med men som man kan leva med..men det här låter ju inte nyttigt..

Jag ser också bara 2 alternativ: Jobba bort de problem ni har (ev ta hjälp) eller sälj hästen.

Som det är just nu verkar ju ingen av er uppfylla varandras krav eller behov..
 
Senast ändrad:
Sv: Hatar min häst!

Det finns väl ingen som helst anledning att duscha hästen i kallvatten?! Förutom möjligtvis spola ben om man är ute efter kyleffekten. Köp en varmvattenbereddare och blanda i en hink så att det blir lagomt ljummet och svampa hästen. Så är i alla fall ett av dina problem borta.
 
Sv: Hatar min häst!

Håller med.

Du gillar inte honom, har du ställt dig frågan varför han inte gillar dig?

Det kan ta lång tid att lära känna en häst och få hästens fulla förtroende.

Det är inte alltid det är som i alla hästböcker där allt är perfekt från första början.

Du skrev precis det jag tänkte...

Till TS:

Skaffa en annan häst, både för din egen och denna hästens skull!
 
Senast ändrad:
Sv: Hatar min häst!

Jag hade en halvvild travare när jag var ung som tycke det var mycket läskigt att gå från stallet på egen hand. Jag sadlade och tränsade honom och promenderade iväg en slinga i skogen. När vi hade gått runt två tredjedelar av skogsslingan så hoppade jag upp och red sista biten hem.

Sedan fortsatte jag att hoppa upp tidigare och tidigare och till slut så tyckte han att det var mycket trevligt att komma ut i skogen.

Jag tror inte hästen är elak eller vill jävlas med dig. Försök ge honom en chans och att bara gå ut i skogen och promenera med hästen är guld värt.

Om du vill kan du även rida ut och ta med dig någon som promenerar brevid så kanske din häst känner sig tryggare. Lycka till.
 
Sv: Hatar min häst!

Min erfarenhet är att dom hästarna med mest personlighet är dom som testar nya ägare mest. Så orkar man bara att vänta ut dom så verkar det vara värt besväret.
Köpte själv en fullblodsvalack förra sommaren, som varit mkt. svårflörtad. Hans bakgrund är kanske lite annorlunda då han varit på olika träningsstall, & haft en hel del olika människor omkring sig som ridit & tävlat honom. Så jag lät bara honom vara. Så fort man gick fram till boxsörren & ville klappa honom så for huvudet upp & öronen bak.Så jag har ridit honom & försökt att vinna hans förtroende långsamt, utan tvång, & possitivt tänlkande. Enda jag bannat är då han sparat med bakbenen vilket han gjorde mkt när han kom, idag har han slutat med det & börjar bli mer gossig. Han har en stor personlighet, så han kommer nog att bli favvohästen om ett år till.
Har ett annat halvblod som jag rider på med, vilket gör att jag inte behövt störa mig så mkt. på honom, utan gett honom tiden på att bo in sig. Mitt sto ÄLSKAR honom.
Tänk på att en häst som bytt ägare ofta el. haft mkt. människor omkring sig inte tar emot all med öppna famnen, Tre månader är inte lång tid. Det brukar ta den tiden för att dom ska börja visa vem dom är . Flera av mina hästar har inte visat sitt rätta skinn förrän just efter 3 månader !
Så jag tycker du har för stora förväntningar, & jämför honom med din förra hästen. Kanske du inte kommit över honom & tar ut det på den nya hästen som uppenbarligen har en större personlighet än den förra.
Om du känner agg mot hästen så måste du komma över det snabbt el. sälja hästen. För han känner det i hela ditt kropps språk & ger igen. Du blir behandlad som du förtjänar.................som ordspråket lyder..............................
En häst jävlas inte bara för ATT, det finns ALLTID en anledning. Krukset är att ta reda på VAD......................

Lycka till hur du än gör :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hatar min häst!

Jag anser att man har den häst man förtjänar.

Du kan se det så här: Det är aldrig fel på hästen. Ansvaret att det ska bli en fungerande relation ligger alltid på ägaren. Till att börja med kan du försöka arbeta fram en lite mer positiv attityd till hästen.

Ge hästen en chans. Om du känner dig obekväm i hans närvaro så känner han givetvis det och då är det inte så konstigt att han blir lite avig.

Var lite ödmjuk och försök tillgodose hästens behov i första hand. Visa honom att du är värdig att lyssna på.

Finns ingenting som säger att det blir bättre bara för att du byter häst.
 
Sv: Hatar min häst!

kl

Jag kanske inte läste så noga, kan ha missat något. Undrar bara ifall hästen är helt frisk, och inte har ont nånstans? Om den är det så tycker jag du ska sälja och ge både dig själv och hästen nya möjligheter.
 
Sv: Hatar min häst!

Jag anser att man har den häst man förtjänar.

Ett av mina ledord!

Till TS.
Jag instämmer med flera andra här att du kanske ska överväga att sälja? Det ska vara roligt att ha häst, både för ägare och häst.

Jag tog över en häst efter min syster, tyckte om honom från dag 1, men vet inte hur många gånger jag tänkte, "han gör mig tokig". Men för att vara rättvis la jag till, "jag gör nog honom tokig också". Men efter ett par månader försvann det negativa och kvar var jag som hade blivit lite klokare och hästen hade hittat en trygghet. En känslig och osäker individ som dolde det genom att vara bufflig och skarp. Han fungerade dock alltid i ridningen, det var i den övriga hanteringen vi (jag och min syster) hade "problem". Lyssnar man så har våra fyrbenta vänner massor att säga:love:

Lycka till med din häst!
 
Sv: Hatar min häst!

KL

Jag tycker det inte det låter som att hästen mår helt bra.

Hur ser uppstallningen ut? Box/lösdrift, utevistelse?

Att han stretar i ridning tycker inte jag ska lösas med martingal, det riskerar bara att dölja ett ev problem. Hästen behöver kanske ses igenom ordentligt?

För övrigt tycker jag det låter som att du har negativ attityd mot hästen och det påverkar ju också honom negativt.
Ang NH ska du ta hjälp av tränare, det kan så lätt bli fel annars om du bara jagar tips på internet. Dina problem med hästen går garanterat att lösa, om du ger honom en ärlig chans.
Lastning, som någon annan skrev, blir ofta bättre och bättre om man tränar, han man inget eget släp får man se till att låna/hyra så man kan träna på det.
 
Sv: Hatar min häst!

Jag anser att man har den häst man förtjänar.

Jag håller med i mångt och mycket. Som en kompis uttryckte det för många år sedan: Vissa har ALLTID problem med sina hundar, hästar, barn...medan andra aldrig har det. Även om det kan hinna passera ett antal djur.

MEN, jag tycker också att det finns ett stort mått av personkemi mellan ägare och djur. Med vissa individer fungerar man bara inte. JAG gillar inte alla människor. Varför måste jag då gilla alla hästar? (Det gör jag definitivt inte, finns många som jag inte ska ta hand om/äga - det skulle inte någon av oss tjäna på). Vissa individer har jag inte haft problem med, haft kul med,men de har helt enkelt inte varit...speciella.

Däremot tycker jag det ligger på djurägaren att inse när det inte fungerar utan bara blir ett negativt förhållande för båda och då göra något åt det. Om det är tränare, kurser, medryttare eller att sälja är en annan fråga.

Min känsla angående ts fall är:sälj.
 
Sv: Hatar min häst!

Man kan göra två saker i din situation. Antingen säljer man eller så bestämmer man sig för att ändra förhållningssätt till hästen.

Istället för att tänka på allt negativt tänker man på hästens positiva egenskaper. Istället för att bli irriterad varje gång hästen inte gör som man vill försöker man lösa problemet på ett annat sätt och berömmer sen hästen när den gör rätt. När hästen förknippar dig med något positivt blir den också mer intresserad av att lyda dig.
 
Sv: Hatar min häst!

Det låter ju som om hästen inte mår särskilt bra psykiskt. Ta dig tid att umgås med din häst och lär känna honom. Gör saker som fungerar och som gör er båda glada, om du nu vill fortsätta. Gå på promenad tillsammans, kanske göra som någon skrev, hoppa upp och rid lite på vägen hem (eller bara runt i skogen). När jag lärde känna min unghäst gick vi ut och plockade blåbär ihop :love:
 
Sv: Hatar min häst!

Det är naturligtvis svårt att avgöra på ett forum men jag reagerade på detta i det första inlägget:

Mina intryck av honom är att han är:
* smart
* lat
* dum
* sur
Ingen glad och mysig häst. Allt ska ske på hans villkor.

Min uppfattning av hästar är att de möjligen kan vara smarta och kanske ngn gång lata men inte dumma och sura. De blir vad man gör dem till dvs de svarar på det bemötande de får. När jag läste igenom ts inlägg så fick jag uppfattningen av en osäker häst som är utan ledare. Det är inte alltid så lätt med nya hästar och det kan ta ett tag innan det fungerar. Men en häst som stannar i stallgången, inte vill gå, inte går att rida ut på, är sur i boxen osv är för mig en häst där den som hanterar den inte är en självklar ledare.

Jag är inte helt övertygad om att den rätta lösningen är att sälja hästen och köpa en ny. Det är inte alls säkert att det blir bättre med den nya.
 
Sv: Hatar min häst!

Kl

Låter som min förra häst, grät varje dag i stallet och efter stallet. Han betedde sig precis som din, vet du vilken bakgrund hästen har? Min valack hade flyttat runt mkt, han litade inte på människor. Jag höll ut och fick efter ett år en drömhäst! :love: Tyvärr blev han utdömd pga artros i hovlederna :( Hade honom i två år endast varav det första året var skitjobbigt.

Mitt tips är att stå ut, hitta någon orädd person som är rak och rättvis som kan hjälpa dig. Försök slappna av och umgås med hästen. Gå och beta, borsta och skippa spolspiltan samt platser som är negativa.

Den här hästen kommer att göra allt fär dig! Det är jag övertygad om!
 
Sv: Hatar min häst!

Är du rädd som ägare? Jag tror att hela problemet ligger i "fighten" om ledarskapet. Jag hade engagerat mig mycket åt markträning så som vanlig longering, löslongering och frihetsdressyr för att du ska befästa ditt ledarskap bättre, för just nu verkar det som att han bossar över dig lite för mycket.
Gällande uteritterna så hade jag gjort samma sak, gå ut och gå med honom till en början. Belöna med godis när han gör rätt.
Du behöver förmodligen börja om från grunden med honom och försök att fokusera på de små framstegen istället för på misstagen så ska du se att det blir bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
628
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 787
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 937
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp