Voeux

Trådstartare
Vi funderar på att ta hjälp med hemstädning men har ingen aning om hur ofta, eller vad som är en rimlig kostnad. Kan inte heller bestämma oss exakt för vad vi vill ta hjälp med och vad vi gör själva.

Finns det någon här som har eller har haft hemstädning? Har ni några tips? Vad betalar man idag, ungefär?
 
Vi funderar på att ta hjälp med hemstädning men har ingen aning om hur ofta, eller vad som är en rimlig kostnad. Kan inte heller bestämma oss exakt för vad vi vill ta hjälp med och vad vi gör själva.

Finns det någon här som har eller har haft hemstädning? Har ni några tips? Vad betalar man idag, ungefär?
Jag följer tråden med intresse, behöver hemstäd men är lite osäker på hur, vad man ska fokusera på.
 
Jag har, varannan vecka. Jätteskönt. Brukar veckan det inte är städ dra ett varv med dammsugaren och städa lite i badrummet, det räcker och känns fräscht (köket torkas ju efter man lagat mat) Men när det är dags för städ behöver man avsätta lite tid att plocka undan (tar mer tid än man tänker sig) om man inte köper den tjänsten också. Men då skulle jag nog inte hitta något här hemma. En bekant med småbarn drog dock ner till månadsstäd istället för det blev för mycket plock, så det kan vara värt att tänka på. Det som görs är typ dammas, dammsugning och våttorkning, kök och badrumsstädning. Ugn, fönster och fogrengöring kan man köpa till, men vi har inte det.

För mig har det varit viktigt med bra rengöringsmedel används, dels att jag själv inte vill ha rester av starka medel och dels att jag vill att städarna har en bra arbetsmiljö så miljömärkta produkter och bra avtal har varit viktigt. Vi har samma person som städar varje gång (om hen är sjuk eller ledig har vi vikarie, men det handlar om någon gång bara och vi får oftast veta det i så god tid som möjligt) och det har varit viktigt för mig att veta vem som är i hemmet när vi inte är hemma.
 
Vi funderar på att ta hjälp med hemstädning men har ingen aning om hur ofta, eller vad som är en rimlig kostnad. Kan inte heller bestämma oss exakt för vad vi vill ta hjälp med och vad vi gör själva.

Finns det någon här som har eller har haft hemstädning? Har ni några tips? Vad betalar man idag, ungefär?
Vi har varannan vecka, för en familj på fyra. Däremellan sopar jag lite i hall och kök. Köksbänkar etc torkar man ju ändå när man använt dem.

Prio för oss var ett seriöst företag med vita löner och rimliga arbetsvillkor för de anställda.

Tycker det är värt varenda krona att alltid ha det rent hemma utan att behöva tänka på städningen. De städar ju också mycket noggrannare än vad man själv skulle göra. Visst får man plocka undan innan, och ibland kan det bli stressigt om det är fel tidpunkt, men å andra sidan gör ju det att man tvingas plocka undan åtminstone varannan vecka, så det hinner inte bli alltför stökigt.
 
Vi hade en gång i månaden förut. Fick tyvärr dra in på det när elpriserna gick upp. En familj på 3 och 2st katter. Tycker det var otroligt skönt att veta att storstädningen blev gjord regelbundet. Sen dammsög vi varannan dag ungefär utöver, pga katter som fäller, och städade av toaletterna vid behov.

För mig var det viktigt att det fanns kollektivavtal och liknande hos de anställda. Att arbetsmiljön och villkoren var rimliga. Firman vi anlitade var därmed inte en av de billigaste alternativen.

Jag tyckte det var värt varenda krona.
 
Inte jag, men en granne har städfirma med en del hemstäd utöver de firmor hon städar hos.


Man beställer det man vill ha. Vissa vill endast ha golven, andra mer helstädning. Kök och badrum är väl standard. En del vill ha varje vecka, andra varannan och en del bara en gång i månaden.
Det går ju under RUT så en del av kostnaden behöver man inte betala.
Städaren har eget material, egna maskiner och verktyg (typ moppar och trasor) och tvätt av moppar och trasor ingår.Hon tar inget för resa, tror det är vanligt?
 
Vi funderar på att ta hjälp med hemstädning men har ingen aning om hur ofta, eller vad som är en rimlig kostnad. Kan inte heller bestämma oss exakt för vad vi vill ta hjälp med och vad vi gör själva.

Finns det någon här som har eller har haft hemstädning? Har ni några tips? Vad betalar man idag, ungefär?
Vilket sammanträffande eftersom jag idag satt och kollade runt på precis samma. Bestämde oss för att börja med en ordentlig storstädning inklusive fönsterputs via firma och sedan ta det därifrån om vi ska ha regelbunden hemstäd.
Valde ett företag som jag sett att många av grannarna använder. De har kollektivavtal och bra betyg och recensioner på reco samt använder miljömärkta/ekologiska rengöringsmedel. Väldigt seriöst intryck av deras kundservice också.
När jag kollat runt verkar en storstädning för en lägenhet i vår storlek hamna runt 3000kr efter avdrag, hos flera aktörer.
 
Jag är egenanställd och arbetar med hemstäd (i UK) . Mina kunder är huvudsakligen barnfamiljer med heltidsarbetande föräldrar och en del städar jag hos varje vecka, då blir det färre timmar och mer ytligt städ. Jag håller efter framför allt alla badrum (toa, dusch, badkar) ytor och golv. Andra är varannan vecka och då blir det djupstäd av våtutrymmen och ytor, jag brukar röja inne hos barnen ibland och plocka undan i köket om det behövs. Vill de ha städ av ugn, kyl eller liknande säger de till innan - det blir ofta när de är bortresta. Jag brukar även vattna blommor. :heart
Jag använder antingen mina egna produkter eller det de har hemma, men har alltid med egna trasor/moppar.

Någon kund är bara en gång i månaden och då har de plockat undan noga innan jag kommer så att jag bara behöver fokusera på ytor och djupare städ.
 
Finns det någon här som har eller har haft hemstädning? Har ni några tips? Vad betalar man idag, ungefär?
Vi har hjälp varannan vecka, är verkligen jätteskönt. Större företag som finns i många städer. Vi har inte haft några direkta åsikter om vad de ska städa utan de kör sitt standardprotokoll vilket vi har varit nöjda med. Priset baseras på antal kvadrat, vi betalar 2000 kr i månaden för 120 kvm. De städar då i ungefär 3,5 timme per gång.
 
Brukar beställa städning då och då då det behövs en grundligare omgång.
Skulle egentligen gärna ha varje månad /varannan vecka men vill hellre spara pengar.

Vi har dessutom inga barn så det blir aldrig kladdigt/stökigt osv som t.ex småbarnsfamiljer ibland har det.
 
Vi har varannan vecka oftast. Uppehåll under sommaren då vi ändå inte är hemma. Det är en otrolig lyx 😊
Normal hemstädning hon dammar/ torkar av, dammsuger huset, torkar golven i kök, badrum, hall. Städar och torkar av i kök och badrum. Vill vi ha något mer gjort betalar vi extra för det t ex fönsterputs. Hon har eget städmaterial förutom dammsugaren. Vi har en tjej med egen städfirma allt är vitt och i sin ordning. Samma person varje vecka.
Två vuxna och en hund i hushållet.
 
Vi funderar på att ta hjälp med hemstädning men har ingen aning om hur ofta, eller vad som är en rimlig kostnad. Kan inte heller bestämma oss exakt för vad vi vill ta hjälp med och vad vi gör själva.

Finns det någon här som har eller har haft hemstädning? Har ni några tips? Vad betalar man idag, ungefär?
Vi har en gång i månaden. Det är skönt att de tar ordentligt då och vi sen bara behöver underhållsstäda. Vi betalar efter RUT 820 kr i månaden. Väl investerade pengar.

Vi är två vuxna och två hundar som bor i huset.
 
Jag har beställt några gånger till en släkting. Priserna kan variera kraftigt och även resultatet. Tror jag har testat fyra olika till släktingen. Killen som var billigast var överlägset bäst. Ju större firma, desto mindre nöjd har vi varit.

Själv beställer jag fönsterputs en gång om året. Samma kille som ovan var bäst där också, men har tyvärr slutat. Firman som jag provade nu ska komma tillbaka en tredje(!) gång och göra om vissa fönster.

Jag skulle gärna ha hemstäd 1-2 gånger i månaden, men det blir eventuellt om jag får upp lönen några tusen (vilket jag inte ser att kommer hända just nu i alla fall).
 
Varannan vecka här också, 2 vuxna och 4 hundar.
Vi har haft i 2 omgångar men tog nu sista gången ny firma, nystartad av samma tjej som städade mycket hos oss för andra företaget innan. Vi var nöjda med henne och känns bra att stötta en driftig kvinna.

För oss blir det inte så mycket förberedelse och plock då vi inte har saker liggande framme i nån större utsträckning. Jag rensar golvet från hundsängar och mattor, det är allt.
Hon dammar, städar kök och badrum ordentligt, dammsuger och våttorkar golv. Tar ungefär 2,5h /tillfälle.
Däremellan städar jag av badrummet nån gång och dammsuger flera gånger (med gård och 4hundar så mer eller mindre dagligen).
 
Jag har varannan vecka. En person 6 katter och 2 hundar…

De städer golv och ytor samt badrum/toa.
Jag försöker hålla efter emellan. Det går sisådär
 
Vi har nog lite samma utgångspunkt, föräldraledig med två barn (och tre pälsdjur) hemma och aldrig tid över att städa tillräckligt. Vår yngsta började ta sig framåt för egen maskin förra veckan så golven börjar kännas som en kritisk punkt 😅

Jag återkommer om en månad med utlåtande men har bokat städ varannan vecka med start nästa månad. 1700:- (efter ROT, vilket de fixar med) för vårt lilla hus går det på och då är det en firma med kollektivavtal och bra recensioner men deras enklaste variant.

Läste lite vad som ingår i de olika paketen och det var liksom väldigt mycket "damning av lister", "avtorkande av garderobsdörrar" osv i de lite större paketen, såntdär som jag känner att det struntar jag fullständigt i. Jag vill ha badrummet ordentligt städat ibland så att jag bara kan torka av där lite själv sen och så kommer de städa kök och golven i hela huset. Vår äldsta går 15 h i veckan på förskolan, så vi har bokat så att de kommer några timmar efter att vi lämnat så att vi hinner plocka undan ordentligt (Bara grejen att få en anledning att lite uppstyrt göra det kändes skönt) och så är de nästan klara tills hon kommer hem och då tänker jag att vi kan vara ute en stund om vi kommer hem innan det är klart.

Förhoppningen är att det ska underlätta livet lite!
 
Vi har nog lite samma utgångspunkt, föräldraledig med två barn (och tre pälsdjur) hemma och aldrig tid över att städa tillräckligt. Vår yngsta började ta sig framåt för egen maskin förra veckan så golven börjar kännas som en kritisk punkt 😅

Jag återkommer om en månad med utlåtande men har bokat städ varannan vecka med start nästa månad. 1700:- (efter ROT, vilket de fixar med) för vårt lilla hus går det på och då är det en firma med kollektivavtal och bra recensioner men deras enklaste variant.

Läste lite vad som ingår i de olika paketen och det var liksom väldigt mycket "damning av lister", "avtorkande av garderobsdörrar" osv i de lite större paketen, såntdär som jag känner att det struntar jag fullständigt i. Jag vill ha badrummet ordentligt städat ibland så att jag bara kan torka av där lite själv sen och så kommer de städa kök och golven i hela huset. Vår äldsta går 15 h i veckan på förskolan, så vi har bokat så att de kommer några timmar efter att vi lämnat så att vi hinner plocka undan ordentligt (Bara grejen att få en anledning att lite uppstyrt göra det kändes skönt) och så är de nästan klara tills hon kommer hem och då tänker jag att vi kan vara ute en stund om vi kommer hem innan det är klart.

Förhoppningen är att det ska underlätta livet lite!
Edit: 1700 i månaden och inte per gång ska tilläggas. 120 kvadrat bor vi på.
 
Jag har varannan vecka men pausar ett par månader över sommaren när jag mest är i stugan. Har ett större bolag med kollektivavtal och miljömärkta rengöringsmedel och en fast person som alltid städar hos mig.
 
Skulle behöva en rejäl storstädning av endast badrum. Låter som om det inte skulle bli så dyrt när jag läser här vad städning av en hel lgh eller hus kostar. :up:
Har kollat på olika städfirmors sidor men man kan bara välja regelbunden städning eller storstäd av "allt", så det har inte blivit av att kolla vidare. Gissar att jag får maila några firmor och fråga.

Nån som haft storstädning av endast en del av bostaden?

(Jag kan inte köpa storstäd av hela bostaden pga att jag har så stökigt och isf måste plocka undan massor och då kan jag lika väl städa själv också, det är ju det enklaste att göra för mig ...)
 

Liknande trådar

Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 641
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 637
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 953
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 175
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp