Het häst, vilket bett?

Sv: Het häst, vilket bett?

Jag är nyfiken. Kan man få se en blid på detta bett?

/Skaune - som inte kan så mycket om travbett... än...
http://www.valjastukku.com/tuotteet/ravikuolaimet/30011.jpg

En typ av entömsbett. Finns delade o sådant oxå! Man väljer själv var man sätter tömmen. Man har ju som ovan skriver oftast detta bettet om hästen hänger på en töm.
Fast jag vet en del som har de på sina heta hästar oxå o dom funkar.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Som jag skrev ovan. Har med "erfarenhet" av att entömmade bett funkar på heta hästar. Dock hade denna polle de bara i loppen så jag prova aldrig.
Ska man ha rakt eller delat entömsbett?
Finns det tredelade entömsbett? .. ja e mycket för tredelade.

JO just det. Kom på ett annat bett.
Har ni provat bettet med många brytningar? Det heter visst WATERFORDBETT.
Här finns bild: http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/2138.jpg
Jag provade detta på en galen travhäst en gång och den blv lugn som en filbunke.
Vissa tycker bettet ser såååå grymt ut. Men jag slapp ju dra något i hästen. Den måste väl med upplevt de skönare...

Men OBS: Detta får man inte ha i lopp.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

jag har haft det på mina förra häst (enormt stark).. jag tyckte det fungerade jättebra. och som du säger, man slipper "ta i".. lugnt och fint helt enkelt !
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Ja, det bettet har jag med provat. Det var på en väldigt bulig och stark häst som tog tag i bettet och sen bara drog iväg. Både i ridning och vid körning. Med "kulbettet" så fick han inte fast i det på samma sätt och blev mer reglerbar.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Antagligen var det nåt fel på denna stackars häst som vi hade "kulbettet" på. Hetsigare häst får man leta efter. T o m björn goop tyckte han var jobbig. Han låg på till o med i skritt!
Men han blev tusen gånger lugnare med detta bett.
Ja tänkte mest om någon vet så att de inte blir sår o sådant i munnen när man anväder detta bett. Jag menar då även i lugnt arbete.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Har använt entömsbett till mit kallblod som är stark som en oxe och gärna ligger på som sjutton i snabbjobb och löp.
Fungerar inte med ett vanligt rakt bett.
Har tömmen i yttersta ringen på båda sidor. Annars i långsam träning med fyrhjulsvagn kör jag honom med en liverpoolstång och kedja, snäll som ett lamm!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Hejsan!
Det här med bett är verkligen inte lätt! Först å främst är det ju viktigt att se till att bettet är anpassat för just den hästen som ska ha det. Har egen erfarenhet av att ha använt "felaktigt" bett tyvärr. Alltså storleken på bettet, och sen är ju hästens munhälsa också viktig att tänka på. Nu utreder jag bara var problemen kan komma ifrån för övrigt, eftersom hästen var väldigt framåt. Nu säger jag inte att det är något av det som är fel i just det här fallet, för det verkar som sagt som att du har en väldigt löpvillig och pigg häst, som kan bli lite för stark. Jag har själv ett tredelat travbett när jag kör, och tycker att det fungerar ganska bra. Vi har provat ett crescendo, men jag gillade inte det. Jag gillar inte det här med att "betsla upp" hästar, även om det kan krävas ibland! Men prova lite olika bett, så ser du vad som passar för just dej och din häst. Håller med om att du kan prova att köra med pessoat, som nån av de övriga svarade, eftersom det fungerar bra när du rider.:)
Lycka till!:D
 
Sv: Het häst, vilket bett?

okaj, de kanske är din erfarenhet.
Men, jag har både kört och ridit heta hästar med entömsbett och jag upplever det som att de funkar utmärkt.


Tyvärr har ett entömsbett på mina heta hästar varit totalt verkningslöst. Ena damen stannade inte på banan förrän efter typ 10 varv :D
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Har samma erfarenhet:eek: Fick styra in mot staketet och sen försöka skritta försiktigt ner till stallet igen...
Beror på att det blev för grovt i munnen.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

:p precis de ja menar, det har inte samma effekt på alla hästar ! På mina funkar de bra iaf..
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Ibland kan det funka att byta bett ofta.
Jag red en ridhäst förut som var helt spritt språngande sprallig! Mer vild än tam! Jag provade att byta bett på henne och då lugnade hon sig. Men efter ett tag märkte jag att hon på nåt sätt började vänja sig vid det och började mer och mer strunta i det bettets inverkan oxå. Så jag bytte tillbaka till hennes gamla och hon blev lugn igen. Så jag höll på så och bytte mellan 2-3 bett ibland och hon tivdes skit bra med det.

Samma sak gjorde jag på B.My Honey som jag galopptränade hos Jim oscarsson under en praktik. Hon gick visserligen bäst på pessoa, men principen var densamma.

En annan sak som jag tänkte på (kanske bara en småsak och jag vet ju inte om du bara skrev så för att vi skulle förstå hur het din häst var men) Det här med att ligga bak i vagnen och bara dra när hästarna springer har aldrig funkat för mig. Blir du hård i handen blir hästarna bara ännu hårdare i munnen och springer ännu fortare. Hur jobbigt det än är brukar jag försöka ta förhållningar istället. ta och lätta.. Hela hemligheten =D Då får dom nåt annat än att bara springa att koncentrera sig på oxå!

Ytterligare en sak: Hon kanske inte ska tränas för vagn? För vissa hästar passar ju inte med det. B. My Honey gick inte att köra hemma i vagn! Hon ridtränades bara. Sen startade hon ju självklart i vagnslopp. Men hemma reds hon bara, trivdes lixom bäst med det. Så kanske det är med din häst oxå!

Men prova och starta du! Hon kanske är i kanonform och jätte taggad och behöver springa skiten ur sig :D

Det behöver ju inte vara bettet det är fel på heller, hon kan ju ha ont i en tand eller ha låsningar eller nåt annat skit.

Jaja, det här var mina små teorier jag spårar alltid iväg i oändligheten när jag pratar sånt här, måste begränsa mig massor. Jag känner ju inte hästen så jag kan inte veta. Det där löser nog du!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Hejsan!
Det här med bett är verkligen inte lätt! Först å främst är det ju viktigt att se till att bettet är anpassat för just den hästen som ska ha det. Har egen erfarenhet av att ha använt "felaktigt" bett tyvärr. Alltså storleken på bettet, och sen är ju hästens munhälsa också viktig att tänka på. Nu utreder jag bara var problemen kan komma ifrån för övrigt, eftersom hästen var väldigt framåt. Nu säger jag inte att det är något av det som är fel i just det här fallet, för det verkar som sagt som att du har en väldigt löpvillig och pigg häst, som kan bli lite för stark. Jag har själv ett tredelat travbett när jag kör, och tycker att det fungerar ganska bra. Vi har provat ett crescendo, men jag gillade inte det. Jag gillar inte det här med att "betsla upp" hästar, även om det kan krävas ibland! Men prova lite olika bett, så ser du vad som passar för just dej och din häst. Håller med om att du kan prova att köra med pessoat, som nån av de övriga svarade, eftersom det fungerar bra när du rider.:)
Lycka till!:D
Trodde ej de var lämpligt att köra med pessoabett om hästen var för pigg. Tänkte på hävstångskraften. Det blir ju lite annat när man kör än när man rider...
Men när ja tänker efter så finns de ju rätt många vanliga körbett till icke travhästar som körs med häveffek
 
Sv: Het häst, vilket bett?

En annan sak som jag tänkte på (kanske bara en småsak och jag vet ju inte om du bara skrev så för att vi skulle förstå hur het din häst var men) Det här med att ligga bak i vagnen och bara dra när hästarna springer har aldrig funkat för mig. Blir du hård i handen blir hästarna bara ännu hårdare i munnen och springer ännu fortare. Hur jobbigt det än är brukar jag försöka ta förhållningar istället. ta och lätta.. Hela hemligheten =D Då får dom nåt annat än att bara springa att koncentrera sig på oxå!

Ytterligare en sak: Hon kanske inte ska tränas för vagn? För vissa hästar passar ju inte med det. B. My Honey gick inte att köra hemma i vagn! Hon ridtränades bara. Sen startade hon ju självklart i vagnslopp. Men hemma reds hon bara, trivdes lixom bäst med det. Så kanske det är med din häst oxå!

Men prova och starta du! Hon kanske är i kanonform och jätte taggad och behöver springa skiten ur sig :D

Det behöver ju inte vara bettet det är fel på heller, hon kan ju ha ont i en tand eller ha låsningar eller nåt annat skit.

Jaja, det här var mina små teorier jag spårar alltid iväg i oändligheten när jag pratar sånt här, måste begränsa mig massor. Jag känner ju inte hästen så jag kan inte veta. Det där löser nog du!

Hej!

Precis. Jag vet att det itne lönar sig att bara dra för då blir dom piggare. Samma sak när man rider fast då e de ju lättare att reglera (tycker jag).

Men min häst är inte i träning. Jag kan inte rida pga skada som jag opererats för. Men jag kan köra henne. Hon blir därför så jäkla het för hon inte är körd på länge. Jag vet att hon blir lugn efter ett par regelbundna turer. Men tills dess vill ja ju inte som sagt råka dra henne i munnen för mycket.
Har en annan här som rider henne men hon kan bara en gång i veckan.... Därför tänkte jag köra henne.

Mina muskler efter att ha jobbat i travstall är helt borta så det är väl därför jag upplever henne som väldigt stark o het.

Hon ska inte startas mer. Hon får ont då hon spänner sig i loppen och springer allt vad hon kan. Det blir fölboxen till våren, men fram tills dess vill jag hatt hon ska vara i kondis!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Mitt superheta sto blev bättre med plast-pelham - det var bara att flytta tömmarna till de vanliga ringarna - när hon lärt sig att det ändå inte lönade sig att ligga på.
-Då kom hon direkt ftån proffs-stall som gett upp & beställt slakt-tid just för att hon var så extremt het.
-Hon tycker dock fortfarande att det är superfestligt att driva med macho-kuskar - ju duktigare de tror de är ju mer driver hon med dem - det problemet har jag dock inte löst än - & ofta har jag svårt att hålla mig för skratt själv - när hästen kör med kusken - som dock inte alls har samma humor....
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Hej! Nu har jag köpt ett "kulbett". Hon var hur snäll som helst att köra. Hon blev inte orolig heller av att få bettet i munnen. Men satte på tränset först så hon fick vänja sig. Nu vet jag ju inte om det var bettet som gjorde att hon var så snäll att köra eller om hon bara var det allmänt. Det var en gång hon ville pipa iväg. Ett litet tag med tömmen o hon var lugn igen utan att protestera. En njutningsbar tur!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Kanske skulle testa det på min pålle som bara blir hetare och hetare ju längre man kör :D vågar inte testa crescendo i fall det blir för skarpt och han bara drar ändå. Han verkar lite så ...
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Hade gjort det om inte jag varit så stor och hästen så spinkig :D
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Det går alldeles utmärkt att träna dressyr i vagn - eller tömköra - gör ofta det med dressyrhästarna - då kan du öka svårighetsgraden en hel del - när hästen inte behöver bära på ryttaren samtidigt som den skall göra nya svårare övningar.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Och hästarna är otroliga på att veta skillnaden om det är dressyr eller "få springa"-träning. ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 420
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
12 854
Senast: caballus
·
Ridning Hej. Jag känner att jag behöver lite råd och tips kring hur jag ska lösa min situation med min häst. Hästen min är väldigt stor och har...
2
Svar
21
· Visningar
4 490
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har gått vilse i bettdjungeln och är helt förvirrad! Jag inser att jag kommer att få en massa råd och tips och att alla inte kommer...
Svar
14
· Visningar
2 757
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp