Het häst, vilket bett?

Sv: Het häst, vilket bett?

Inte en enda har ordinerat dressyrträning, skaffa en tränare... så nu gör jag det.
Hej hej! Tack för ditt svar. Det är inga problem med ridningen! Jag är skadad och kan inte rida på tre månader (två nu). Hon kan grunderna i dressyr, gå på tygel, höger/vänster galopp lite skänkelvigningar o sådant.
Nu kan ja bara köra henne o de tycker hon e dödskul! Så fort jag kan rida igen blir de dressyrträning! De behöver hon!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Och hästarna är otroliga på att veta skillnaden om det är dressyr eller "få springa"-träning. ;)
Ja min häst vet skillnaden på ridining o körning alla fall. Om jag ökar farten med vagn går de undran i trav. Sitter jag på ryggen så blir de galopp. (fast de där med galopp fatta hon ej i början).
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Pessoabett kanske fungerar!
Hej! Kulbettet fungerar som sagt ypperligt. Kört henne tre hånger med det nu och hon verkar oxå trivas. Vi behöver inte bråka om farten nån ting. Jag kommer byta till mindre skarpare bett sen lite längre fram om det håller i sig så här bra.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Mina brukar "få springa" om de är duktiga och lyssnar - oavsett om det är på dressyrbanan eller på travbanan - eller galoppbanan för den delen....
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Mina brukar "få springa" om de är duktiga och lyssnar - oavsett om det är på dressyrbanan eller på travbanan - eller galoppbanan för den delen....
Jag vill inte att hon ska springa som hon vill här hemma då det är grusvägar o de endast e mjuk i mitten o stenhårt vid sidan om. Det är des en annledning o ja vill inte riskera att hon får ont då hon inte e tränad för att springa fort längre sträckor nu mera.
Men nu har jag kommit upp i sadelen igen o då är hon lite lugnare! Men som sagt så gick hon så lungt med sitt kulbett.
hej hopp
 
Sv: Het häst, vilket bett?

en tömsbett är gör bra du kan köra hästen utan att ligga raklång, de fick jag göra med min innan sen hade jag entömsbett på honom i 2 år ca. sen kunde jag åter gå till vanligt travbett..!

Det bettet ä kanon bra..! prova så får du se, skadar aldrig att pröva en gång=):idea:
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Hej!
Ja ska i framtiden prova bettet om jag skulle behöva det. Nu fungerade de ju bra med kulbettet.
Nu har jag börjat ida igen då mitt ben håller för det o då är hon lugnare o pessoa är perfekt!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

ursäkta min framfusighet men alla bett ni nämner är mer eller mindre hästmunnens plågoande.

Varför utbildar ni/du inte din häst istället för att ta hjälp av tortyrredskap?

Kontakta en bra dressyrinstruktör som tar tag i era problem.

Stackars hästar!

Att en häst sticker iväg beror på okunskap, smärta eller rädsla, eller invant beteende -vilket med lyder under okunskap/outbildad häst/ryttare/kusk.

Men detta vet förmodligen alla här redan, så varför ska jag behöva ta upp det och sen få en massa skit på mig..?
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Tortyrredskap? och vilka bett rekommenderar du?

Var förresten på hopptävling förra helgen och tittade. Pratar du tortyrredskap här, ja.. då vet jag inte vad jag ska kalla det jag såg där... 75 % av alla hästar hade ruskiga bett i munnen, inget som någon travmänniska skulle vilja användda iaf..
 
Sv: Het häst, vilket bett?

ursäkta min framfusighet men alla bett ni nämner är mer eller mindre hästmunnens plågoande.

Varför utbildar ni/du inte din häst istället för att ta hjälp av tortyrredskap?

Kontakta en bra dressyrinstruktör som tar tag i era problem.

Stackars hästar!

Att en häst sticker iväg beror på okunskap, smärta eller rädsla, eller invant beteende -vilket med lyder under okunskap/outbildad häst/ryttare/kusk.

Men detta vet förmodligen alla här redan, så varför ska jag behöva ta upp det och sen få en massa skit på mig..?
Du vet sannelrilgen inte hur en travhäst fungerar! Man tränar dom lite olika än ridhästar. Och vad det gäller min häst så är det inga problem med ridningen, jag har till o med ridit för instruktör då hon inte travtränas mera!

Ang betten som du kallar totyrredskap så verkar du ju själv inte kunna nåt om bett. I så fall förklara VARFÖR det är totyrredskap. Vi har mest pratat om entömsbett, pesoa o kulbett i denna flik och rekomenderat dom. Det ända bett vi ej rekomenderat i denna flik är cresendo o järvsöfaksbett!
Dom andra betten ser helt normala ut i munnen förutom kulbett då och det man fäster tömmen i!
Självklart använder man inte bettet om inte hästen gillar det! Det märker man rätt fort. Dom brukar tex gapa och försöka komma undan bettet TEX.
Min häst blev som sagt lugn av kulbettet och hon låg inte på (alltså, man vill att en travare ska ligga på bettet för att man ska kunna balansera den mm mm). Nu var det så att min häst var lite väl het och jag ville att hon skulle lugna sig. Visst hon lugna sig med vanligt bett men jag fick ta hårdare tag och det gilla hon inte. Körde antingen upp huvet i luften, gapa och riste på huvudet. Nu går det så lungt så lugnt så. Inte en repa har hon i mungioan heller för den delen så de bettet är inte totyr för henne!
Men visst, alla strävar efter att ha vanliga bett, vad som nu klassas för det!
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Ja men kolla, snigeln är tillbaka... :smirk:

Jag HAR en bra dressyrtränare och hästen är en ängel på ridbanan med exakt samma bett som jag tränar trav med.
Det funkar även suveränt på tömkörningskurs med det bettet...

...men när vi kommer till rakbanan och travbanan så blir det en helt annan historia, pålle tycker att det är kul att springa och har fått lära sig att det är springa han ska få göra där...

Han kan jogga i låg fart på rakan och på banan men "halvfarterna" är bara att glömma, eller ja, han vet hur han ska göra för att jag ska bli trött i armar/händer.

Här kommer det att testas med ett skarpare bett för att hästen ska lära om.

Men jag vet ju sedan tidigare hur mycket det lönar sig att diskutera med sniglar... :angel:
 
Sv: Het häst, vilket bett?

KL
Läste i annan tråd att snigelfarmor själv kör sin häst på sk postkandar och även rekommenderar det till andra. Även liverpoolbett (beroende på typ av sele - tydligen en matchningsfråga inom körningen).
Dessa finns i olika utföranden på mundelen, raka, ledade, tvinnade Och de bett som nämnts i den här tråden är då garanterat inte värre än dessa.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Knapplån.
Litet allmänt tips om heta hästar.

jag kör oftast utan att ha händerna i stropparna utom på banan och när jag kör intervallerna då... men upplever det som att han iaf inte blir hårdare i munnen då.

Varierar träningen enormt mycket och har en dag då och då som han får "bestämma själv" hur vi kör.

Nästan all motion får han under sadel el longering/tömkörning. Ocdh ren träning , då är vagnen på.
 
Sv: Het häst, vilket bett?

Att köra utan tömöglorna är dock inget att rekomendera för en nybörjare.

:angel: Och jag tycker att just nybörjare bör köra utan för att inte "ta i för mycket"= Få lite känsla i händerna.

edit: läst ngnstans om en Amerikansk "stortränare" som tar bort stropparna för alla nybörjare tills dom lärt sig!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 420
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
12 853
Senast: caballus
·
Ridning Hej. Jag känner att jag behöver lite råd och tips kring hur jag ska lösa min situation med min häst. Hästen min är väldigt stor och har...
2
Svar
21
· Visningar
4 490
Senast: mackan
·
Utrustning Jag har gått vilse i bettdjungeln och är helt förvirrad! Jag inser att jag kommer att få en massa råd och tips och att alla inte kommer...
Svar
14
· Visningar
2 757
Senast: Terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp