Hingstval för 2023

Jag hade gärna använt en av hans kloner. Men ägarna verkar ha grudge mot min hemmastation så det verkar bli komplicerat 😆

Av ren nyfikenhet vad tycker du om ICSI?
Åh nej! Vilken av klonerna tycker du verkar bäst?
Jag är inte förtjust i ICSI heller och jag har svårt att ens acceptera ET. Jag jobbar på det, och jag vet att skulle nån säga "jag betalar ET eller ICSI för din fånghäst" hade jag sagt ja direkt...av rent egoistiska skäl.. Så jag håller inte mig till en klar linje...

Men klon är väldigt långt att gå för mig.
 
Några tips för fälttävlan;

Kon-Tiki Quality (Kannan x In the Wings XX) verkar i Belgien. Är uttagen till UVM.

Headleys Deluxe (Duke of Hearts XX x Casall) verkar i UK. Gjorde UVM förra året å blir nog uttagen i år med.

Leipheimer van 't Verahof (Vigo d'Arsouilles x South Gale XX) verkar i Belgien. Nominerad till VM 2022. Helbrorsan Fletcha fick åka istället.

Klonerna av Cruising, Encore och Arish (Seacrest x Nordlys XX) verkar på Irland.

Duplexx (Diarado x Heraldik XX) verkar i Tyskland. Snygg häst efter Diarado å gillar man Heraldik X borde det vara en slamdunk.

Eddy Wally (Querlybet Hero x Landetto) verkar i Belgien. Egna meriter i 4* och kommer med färg.

Stammen på din får mig att tänka Leipheimer van 't Verahof, Headleys Deluxe eller en klon av Cruising 🙃
Har du nån uppfattning om Jacondrik (Jaguar Mail-Contendro-Heraldik) och Diacondrik (Diacontinus-Contendro-Heraldik)?
 
Har du nån uppfattning om Jacondrik (Jaguar Mail-Contendro-Heraldik) och Diacondrik (Diacontinus-Contendro-Heraldik)?
Inte mycket. Men på pappret riskerar man nog att få en ganska illa byggd häst med dålig teknik om man använder Jacondrik? Han är ju ful som stryk och verkar personifera samtliga exteriöra avvikelser hos pappa och mormors far 😑 Är hans ens godkänd i något erkänt förbund?
 
Inte mycket. Men på pappret riskerar man nog att få en ganska illa byggd häst med dålig teknik om man använder Jacondrik? Han är ju ful som stryk och verkar personifera samtliga exteriöra avvikelser hos pappa och mormors far 😑 Är hans ens godkänd i något erkänt förbund?
Ingen aning, de kom upp när jag googlade 😁
Tycker det är svårt att välja. Vet du var man kan hitta poäng på hingstar? Tex holsteiner-hingstar, framförallt exteriör.
Står bara overall-siffror och hopp-siffror när jag läser om de.
 
Ingen aning, de kom upp när jag googlade 😁
Tycker det är svårt att välja. Vet du var man kan hitta poäng på hingstar? Tex holsteiner-hingstar, framförallt exteriör.
Står bara overall-siffror och hopp-siffror när jag läser om de.
Fast de här verkar ju i England. Siffror på tyska hingstar vet jag inget om. Har aldrig heller hittat några exteriörpoäng :rofl:
 
Kanske redan finns en tråd men sökte och hittade inte.

Funderar redan på hingstval inför 2023. Har nästan en färdig lista men är det någon som vet om det finns någon Zangersheide hingst som ger gröna papper i SWB?
Någon annan som har börjat fundera kring sitt/sina hingstval inför 2023?
Jag har!

Vi har en new forest som ledsnat på ridturer och jag drömmer om att betäcka henne med Salvatore Ferragamo.

Jag tycker att han är jättefin!

Ponnyn ifråga är lite långlinjerad med fin hals (för att vara ponny), och hon rör sig riktigt bra.
 
Fast de här verkar ju i England. Siffror på tyska hingstar vet jag inget om. Har aldrig heller hittat några exteriörpoäng :rofl:
Jag har en favorit i England och det är hingsten Comfort. Det är en häst att verkligen beundra. Det är min drömhingst till stoet som är ISH och rejält grov i typen.

Men det förblir en dröm, tror jag.
 
Åh nej! Vilken av klonerna tycker du verkar bäst?
Jag är inte förtjust i ICSI heller och jag har svårt att ens acceptera ET. Jag jobbar på det, och jag vet att skulle nån säga "jag betalar ET eller ICSI för din fånghäst" hade jag sagt ja direkt...av rent egoistiska skäl.. Så jag håller inte mig till en klar linje...

Men klon är väldigt långt att gå för mig.
Jag tar kloning före ICSI alla dar i veckan 🙈
 
Kanske kan jag få till en verklighet av min lilla dröm?!

Nu har jag en möjlighet att planera för ev betäckning på ett dressyrstammat sto som når ponnymått.

Anledningen är att mormor är ponny, medan hingstarna far- och morfar utgörs av danskt dressyrblod.

Om man tänker ridponny, vad hade ni kunnat tänka på då? Är Orchads Zweed något att ha?

Stoet i fråga mäter idag strax över 145 cm, men har ännu inte fyllt tre.
 
Kanske kan jag få till en verklighet av min lilla dröm?!

Nu har jag en möjlighet att planera för ev betäckning på ett dressyrstammat sto som når ponnymått.

Anledningen är att mormor är ponny, medan hingstarna far- och morfar utgörs av danskt dressyrblod.

Om man tänker ridponny, vad hade ni kunnat tänka på då? Är Orchads Zweed något att ha?

Stoet i fråga mäter idag strax över 145 cm, men har ännu inte fyllt tre.
Jag har sett Orchard Zweed live många gr och tycker det är en riktigt fin liten hingst. Har bara sett fåtal avkommor men dom har också sett fina ut.
 
Är verkligen emot kloner men det hade varit häftigt att ha en ”Cruising”.
Jag som faktiskt har ridit en mängd Cruising-avkommor säger tvärnej till det. Har aldrig ridit en avkomma som är vettig i skallen. Dock är de underbara att rida på ridbanan, men det är också allt. Ute är de helt hopplösa. Men hemma på ridbanan är de väldigt arbetsvilliga. I stallet är de dock tvära och trocka, bits och är allt annat än mysiga. Jag hade en som när man öppnade boxdörren kom han med öppen mun och attackerade dig ifall man inte var på sin vakt. Den blev något bättre med en mycket fyrkantig miljö, men aldrig helt bra. Har hört andra säga exakt samma sak.

Tyvärr har jag dessutom sett flera som inte gått att kastrera konventionellt då de varit klapphingstar, vilket bidrar till ytterligare kostnader jag inte behöver kring hästarna som redan är tillräckligt dyra.
 
Jag har sett Orchard Zweed live många gr och tycker det är en riktigt fin liten hingst. Har bara sett fåtal avkommor men dom har också sett fina ut.
Vad roligt att höra! Han har fina poäng och är fin i dressyr, men visar sig gilla att hoppa också.

Stoet ifråga är ännu ung och jag vet inte mycket om henne, men det är dressyrstammen jag fastnade för.

Blir det föl, så kommer det inte vara till mig själv, utan förhoppningsvis till en familj som vill ha en trevlig ponny.

Men frågan är om man ens kan sälja ponnyföl?

Marknaden kanske är helt död för det?
 
Jag som faktiskt har ridit en mängd Cruising-avkommor säger tvärnej till det. Har aldrig ridit en avkomma som är vettig i skallen. Dock är de underbara att rida på ridbanan, men det är också allt. Ute är de helt hopplösa. Men hemma på ridbanan är de väldigt arbetsvilliga. I stallet är de dock tvära och trocka, bits och är allt annat än mysiga. Jag hade en som när man öppnade boxdörren kom han med öppen mun och attackerade dig ifall man inte var på sin vakt. Den blev något bättre med en mycket fyrkantig miljö, men aldrig helt bra. Har hört andra säga exakt samma sak.

Tyvärr har jag dessutom sett flera som inte gått att kastrera konventionellt då de varit klapphingstar, vilket bidrar till ytterligare kostnader jag inte behöver kring hästarna som redan är tillräckligt dyra.
Usch så tråkigt beteende. Det måste varit stark genetisk ärftlighet på det, om så många hade liknande tråkiga sida.

Ibland tror jag vi bländas av resultaten och glömmer bort att man nästan skulle behöva ett betyg på "trevligt beteende".

Det kan inte vara roligt att äga en sådan häst. :(
 
Det kan inte vara roligt att äga en sådan häst. :(
Som privatperson i Sverige är det nog inte så roligt. Och jag har svårt att tro att många uppställningsstall skulle vilja ha kvar en sådan häst i stallet eftersom "alla" ska kunna släppa ut och ta in hästarna, byta täcken etc.

Men i ett större proffsstall är det nog inga problem, där finns många knepiga individer. Hur Cruising själv var är det väldigt hysch hysch om, men jag bodde ju på Irland när avkommorna reds in och kom ut på tävlingsbanorna så där vet jag med förstahandsinformation hur läget såg ut.

Enormt vackra hästar dock! Och vi ska inte ta ifrån Cruising att hans avkommor har presterat enormt bra. Åren 2007-2009 hade avkommorna enormt många fina resultat att sätta på sina meritlistor. De vann en massa unghästtävlingar, placerade i Lanaken, etc.
 
Vad roligt att höra! Han har fina poäng och är fin i dressyr, men visar sig gilla att hoppa också.

Stoet ifråga är ännu ung och jag vet inte mycket om henne, men det är dressyrstammen jag fastnade för.

Blir det föl, så kommer det inte vara till mig själv, utan förhoppningsvis till en familj som vill ha en trevlig ponny.

Men frågan är om man ens kan sälja ponnyföl?

Marknaden kanske är helt död för det?
Ja det är främst på hopptävlingar och träningar jag har sett honom. Men även i lite andra sammanhang.Tror det blir svårt att sälja ponnyföl dels när stoet fortfarande är ungt och om det inte finns meriter (?) i stostammen. Har en nära vän som föder upp ponnyer och det är inte jättestora summor överlag med unga ponnyer. Lite mer förstås när de är utbildade och har presterat. Hade det betäckt om det var en dröm men för att "tjäna" pengar så nej.
 
Som privatperson i Sverige är det nog inte så roligt. Och jag har svårt att tro att många uppställningsstall skulle vilja ha kvar en sådan häst i stallet eftersom "alla" ska kunna släppa ut och ta in hästarna, byta täcken etc.

Men i ett större proffsstall är det nog inga problem, där finns många knepiga individer. Hur Cruising själv var är det väldigt hysch hysch om, men jag bodde ju på Irland när avkommorna reds in och kom ut på tävlingsbanorna så där vet jag med förstahandsinformation hur läget såg ut.

Enormt vackra hästar dock! Och vi ska inte ta ifrån Cruising att hans avkommor har presterat enormt bra. Åren 2007-2009 hade avkommorna enormt många fina resultat att sätta på sina meritlistor. De vann en massa unghästtävlingar, placerade i Lanaken, etc.
Jag har bara haft en egen Cruising bara men känner inte alls igen din beskrivning av varken min eller andra avkommor jag har sett faktiskt. Min såldes dyrt utomlands för några år sedan, hoppade satan, var vänligheten själv och väldigt söt och uttrycksfull i huvudet. Hade gärna haft en Cruising igen.:)
 
Jag som faktiskt har ridit en mängd Cruising-avkommor säger tvärnej till det. Har aldrig ridit en avkomma som är vettig i skallen. Dock är de underbara att rida på ridbanan, men det är också allt. Ute är de helt hopplösa. Men hemma på ridbanan är de väldigt arbetsvilliga. I stallet är de dock tvära och trocka, bits och är allt annat än mysiga. Jag hade en som när man öppnade boxdörren kom han med öppen mun och attackerade dig ifall man inte var på sin vakt. Den blev något bättre med en mycket fyrkantig miljö, men aldrig helt bra. Har hört andra säga exakt samma sak.

Tyvärr har jag dessutom sett flera som inte gått att kastrera konventionellt då de varit klapphingstar, vilket bidrar till ytterligare kostnader jag inte behöver kring hästarna som redan är tillräckligt dyra.
Jag har bara haft med fåtal att göra och de har varit stenhårda i huvudet. Dock inte elaka eller jobbiga i hantering men hårda i ridningen. Min massör, som precis som du, har bott på Irland länge och säger som du, aldrig någon Crusing för henne. Otroligt hårda och på gränsen till rent otrevliga.
 
Jag som faktiskt har ridit en mängd Cruising-avkommor säger tvärnej till det. Har aldrig ridit en avkomma som är vettig i skallen. Dock är de underbara att rida på ridbanan, men det är också allt. Ute är de helt hopplösa. Men hemma på ridbanan är de väldigt arbetsvilliga. I stallet är de dock tvära och trocka, bits och är allt annat än mysiga. Jag hade en som när man öppnade boxdörren kom han med öppen mun och attackerade dig ifall man inte var på sin vakt. Den blev något bättre med en mycket fyrkantig miljö, men aldrig helt bra. Har hört andra säga exakt samma sak.

Tyvärr har jag dessutom sett flera som inte gått att kastrera konventionellt då de varit klapphingstar, vilket bidrar till ytterligare kostnader jag inte behöver kring hästarna som redan är tillräckligt dyra.
Hur hästar beter sig i stallet behöver inte ha ett dugg att göra med gener. Hästar kan läsa människor som vi människor läser en bok. T.ex försökte min fd häst äta upp de två elaka kärringarna som jobbade på ridskolan vi stod uppstallade på varje dag när de kom och gav hästarna mat. Alla andra var hon gudasnäll mot!

Cruisings avkommor har dessutom legat på absolut högsta nivå i sporten i både hoppning och fälttävlan med bland annat OS-guld på meritlistan. De har även hållit längre än de flesta på högsta nivån i fälttävlan.

Hästar med dålig skalle kommer inte upp på de här nivåerna och om de gör det så stannar de inte där om de har dålig mentalitet. Dels för att de mentalt inte kommer klara av det och dels för att proffsryttare på den nivån inte skulle ödsla tid på dem.

Mr. Medicott t.ex som tog guld i Hong Kong 2008 gjorde ytterligare ett OS med ny ryttare i London 2012 (individuell 9) och slutade fyra (med ytterligare en ryttare) i CCI5*-L Lexington när han var 18.

Flexible vann Världscup-finalen i hoppning (det här var innan GCT/GCL så alla ville rida WC-tävlingarna) i den Bosch 2012 när han var sexton och fortsatte tävla internationellt med goda resultat i ytterligare fyra säsonger.
 
Hur hästar beter sig i stallet behöver inte ha ett dugg att göra med gener. Hästar kan läsa människor som vi människor läser en bok. T.ex försökte min fd häst äta upp de två elaka kärringarna som jobbade på ridskolan vi stod uppstallade på varje dag när de kom och gav hästarna mat. Alla andra var hon gudasnäll mot!

Cruisings avkommor har dessutom legat på absolut högsta nivå i sporten i både hoppning och fälttävlan med bland annat OS-guld på meritlistan. De har även hållit längre än de flesta på högsta nivån i fälttävlan.

Hästar med dålig skalle kommer inte upp på de här nivåerna och om de gör det så stannar de inte där om de har dålig mentalitet. Dels för att de mentalt inte kommer klara av det och dels för att proffsryttare på den nivån inte skulle ödsla tid på dem.

Mr. Medicott t.ex som tog guld i Hong Kong 2008 gjorde ytterligare ett OS med ny ryttare i London 2012 (individuell 9) och slutade fyra (med ytterligare en ryttare) i CCI5*-L Lexington när han var 18.

Flexible vann Världscup-finalen i hoppning (det här var innan GCT/GCL så alla ville rida WC-tävlingarna) i den Bosch 2012 när han var sexton och fortsatte tävla internationellt med goda resultat i ytterligare fyra säsonger.
Fast hård skalle behöver inte betyda dålig skalle för tävling. Dessa hästar kan gå långt just för att de är hårda i skallen, precis som en talangfull häst med vek skalle inte alltid tar sig så långt .
Sen kan en del beteenden bero på oss människor såklart, men träffar man många efter en och samma hingst kan man ibland se ett visst mönster :)
 
Fast hård skalle behöver inte betyda dålig skalle för tävling. Dessa hästar kan gå långt just för att de är hårda i skallen, precis som en talangfull häst med vek skalle inte alltid tar sig så långt .
Sen kan en del beteenden bero på oss människor såklart, men träffar man många efter en och samma hingst kan man ibland se ett visst mönster :)
Beteenden i sig är ju så svårgreppat. Det en person anser vara en svårriden häst kan vara "a piece of cake" för en annan även när de själva är på exakt samma utbildningsnivå. Eftersom en del (många) ryttare t.ex inte gillar hästar som bockar och andra liksom bara lyfter rumpan ur sadeln och låter dem bocka av sig. För grupp ett blir en sådan häst lätt inklassad som svårriden.

Vad ingår sedan i epitetet många? 2, 3, 5, 10, 30? Vad har människan (generellt sett, vem som helst) bakom för egentlig kunskap och preferenser? Exteriör och OCD å andra sidan för att ta två saker är något som är enklare att greppa och ta till sig. Likaså tävlingsresultat. Där man - om man tar sig tid - kan få ut hur mycket information som helst om hingstars förärvning bara genom att slå i databaserna hos FEI, Hippomundo, KWPN och HorseTelex :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 007
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 144
Senast: Fruentimber
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 688
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp