Hingstval till fullblod

Sv: Hingstval till fullblod

Jag tycker inte heller han är kort i ryggen men alla tycker vi ju olika.
Har en liten fundering på honom till ett sto (ska låna min hästs mamma och ta ett föl till på). Han står dessutom hos uppfödaren till min hästs mormor så det kan ju vara lite kul att åka dit.
 
Sv: Hingstval till fullblod

Ludwigs Champion säger jag också, väldigt fin hingst enligt mig :love:
Cortus brukar också komma upp när det snackas om dubbeltalanger, spec till fälttävlan, här på buke, men jag vet inte hur han är i ryggen?

Själva betäckte vi vårt fullblodssto med Hip Hop i år, men det var det ju rätt många som gjort :angel:
Men vi hade ju även andra funderingar, bl.a
Carte d'Or, ska väl inte vara kort i ryggen iaf, fick utlåtandet "långlinjerad". Lämnat många avkommor i svår hoppning, även i svår dressyr och fälttävlan.

Ska du satsa på dressyr så kanske fryst från Bernstein, brukar göra sig bra med fullblod, våran Molinna är e.Bernstein-Zinsky**-Jaguar och hon hoppar också mer än gärna och har ett otroligt Go i terrängen, dock kanske inte om det är mer kapacitet du ville ha?

Annars instämmer jag med de som säger Majim G och Nobel, och Cyrano de B verkar också väldigt fin :d
 
Sv: Hingstval till fullblod

Cortus och Carte dÓr är inte hingstar som faller mig i smaken, alltså jag gillar hingstarna och deras blodslinjer men det är inga hingstar jag vill avla på, inget illa menat om hingstarna på nåt sätt utan jag gillar dom helt enkelt inte för min avel.

Hip Hop är trevlig och jag skulle mycket väl kunna tänka mig honom till nåt av mina ston, MEN det finns ju liksom Hiphop-ungar i varje buske så han går bort för det.
Jag tar hellre en hingst som få andra tar - dom faller mig oftast bättre i smaken dessutom!

Har absolut inget emot naturlig betäckning - vill dock inte köra/skicka stoet hur långt bort som helst eftersom hon kommer ha föl vid sidan.
Har ca 25mil (enkel) till Majim G vilket är helt okay, 45mil (enkel)som till Szkopul är alldeles för långt.
 
Sv: Hingstval till fullblod

Niveau då? Vad tros om honom till mitt sto?

Det beror ju på hur hon ser ut, men till Niveau skulle jag ta ett sto med mycket bra överlinje som jag vet nedärver det. Nu vet jag ju inte hur ditt sto ser ut, men det är ju inte alltid fullblodets största styrka?

Ludwig's Champion som någon nämnde känns för mig som ett bättre val i så fall, om du törs ta en lite nyare hingst. Han ska väl visas i vår igen, så då får du chans att titta närmare på honom.
 
Sv: Hingstval till fullblod

kanse att Cyrano de bergerac kunde vara någt, han verkar både multi och trevlig :)
U
 
Sv: Hingstval till fullblod

Nja stark överlinje är ju inte en vanlig förekommande sak på fullbloden och jag får nog allt erkänna att mitt sto nog tillhör de mindre starka överlinjerna. Då stryker vi honom helt.
Däremot får han ytterligare pluss poäng till mitt stora sto som har en bra överlinje :D

Både Ludwig och Cyrano de Bergerac ska väl visas på bruks så de kan jag ju studera närmre där.
Ludwig tror jag på ihop med fullblod som jag skriit tidigare, han har mycket massa vilket jag gillar. Såg dessutom på videron på hans hemsida att han rör sig riktigt trevlig också, dessutom verkar han ju hoppa hus.
Någon som vet hur sperma kvaliten är på han? Jag har inte hört nåt om att det skulle vara nåt konstigt iaf.

Empire har jag heller inte sett mer än på bild, jag tycker han ser högställd och snygg ut men jag är lite orolig att han kanske ör lite för lätt i typen och dessutom undrar jag hurdann storlek han nedärver? Han är ju själv 165 och jag skulle gärna önska en avkomma som inte understiger 165cm.
(Stoet 163cm för den som inte orkar kolla i första inlägget)
 
Sv: Hingstval till fullblod

Ludwig var en av de få hingtarna som verkligen satte sig i min hjärna på bruks, så jag håller tummarna att han klarar det till våren. Ska bli väldigt spännande att s ehur han utvecklat sig :)
U
 
Sv: Hingstval till fullblod

Carte d'Or, ska väl inte vara kort i ryggen iaf, fick utlåtandet "långlinjerad".
Fast långlinjerad är ju inte samma sak som lång...
(men jag klarar inte riktigt av att förklarar skillnaden idag, glömde visst hjärnan på kudden i morse :crazy: )
 
Sv: Hingstval till fullblod

Får allt göra en liten sammanfattning;

Klara Kandidater:

Majim G
Ludwigs Champion (om han går igenom igen dvs)
Business x

Ska kollas närmre på:

Cyrano de Bergerac
Nobel (exteriörbild någon?)
Cagancho

Strukna:

Empire (lätt och liten)
Szkopul (avståndet)
Tsarevitj (kort och lätt)
Aerline (gillar ej)
Carte o´dor (gillar ej)
Cortus (gillar ej, dessutom har de avkommor jag sett varit som sina morsor i storlek alt lite mindre)
 
Sv: Hingstval till fullblod

Advokat då, som du nämde i början?
Jag funderar nämligen själv på honom till mitt fullblods-sto.
( C-ponny med långa ben, 167 i mkh... )
Tala gärna för och emot...

Caressini L?

Fast jag, precis som du funderar också lite "gångart"...
Biggles???

Mitt sto:
Bra hals, vackert huvud, byggd i uppförsbacke.
Rättställd med bra rörelser.
Kort i kroppen, finlemmad ädel...
 
Sv: Hingstval till fullblod

Jag vet att det inte är riktigt samma sak, men kan långlinjerade hästar ha kort rygg? Betyder inte långlinjerad ungefär vad det låter som, att hästen har långa linjer, i stort sett överallt? :confused:
 
Sv: Hingstval till fullblod

På de bilder (få till antalet) jag har sett av Nobel så ser han kort ut, har tyvärr inte sett överdrivet många avkommor (mest föl) så det är svårt att avgöra hur hans rygg ser ut och hur avkommorna blir.
Mitt sto drar 130cm i täcke så hon är väldigt kort, skulle gärna se att avkomman blir mer långlinjerad.
Ska bli spännande att se hur Alligator avkomman blir.:d

Niveau då? Vad tros om honom till mitt sto?

Jag är ju helt såld på honom, det vet väl alla vid det här laget:rofl:så jag avstår från att svara;)
 
Sv: Hingstval till fullblod

Gah!! *slår mig för pannan*
Glömde jag bort Advokat!

Jag gillar det jag läst om honom, inte så mycket tyvärr, det är i princip härstammningen och bruksresultaten.
Har även en kompis bekant som hade tittat på honom när hon var nere med sitt sto för betäckning med Haydn och hon tyckte han var jätteläcker och verkade ha ett utmärkt temprament.

Caressini L är inget som faller mig i smaken.

Biggles vågar jag inte använda på mitt sto, även om det sägs att han är rätt vettig huvudet så finns det mycket skarpt bakom så jag avstår honom.
Är mer inne på Don Primero eller nån sån välkänd mer beprövad hingst, eftersom fölet isf ska säljas.
 
Sv: Hingstval till fullblod

vet du mer om Advokat?
Hayden, är det inte ganska mycket "blod" redan i honom?
Fast visst är det en bra hindst till vettig penning dessutom...
 
Sv: Hingstval till fullblod

Mitt fullblodssto på 158cm har en 5-åring efter Cortus som är runt 176cm som är superfin! Årgångsfinal i fälttävlan både som 4 och 5-åring.
Hon har även avkommor efter Nobel, Chess och Corlensky G. Är nu dräktig med Nobel igen.

Hon är själv kort i kroppen vilket både Cortus och Corlenskyavkomman är. Nobelavkomman kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte sett den mer än på bild som 1-åring.

Chessavkomman har fått lite längre rygg (ganska normallång med andra ord).

Hingsttankarna inför våren (om jag har råd) snurrar för fullt! På listan än så länge finns
Alligatorn
Cyrano de Bergerac
Ludwigs Champion
Majim G
Corlensky G
Jag är även lite sugen på Tsarevitj eftersom mitt avelsmål är fälttävlan och han hoppar ju bra med. Gillade hans lätthet och elastisitet i bakkärran på bruks :love: Dock kort i ryggen.

Som du ser är vi inne lite på samma sorts hingstar. Det jag vill förbättra är farmförallt överlinjen. Längden på hals och inte för kort rygg. Sedan ska hingsten vara en multitalang alt. vara hopphingst som rör sig över det normala.

Niveau är en hingst som går bort direkt för mig. Såg honom på bruksprovet och han hoppade verkligen som en katt men jag upplevde honom både som lågställd och med svag överlinje och trist halsansättnig.
 
Sv: Hingstval till fullblod

Intressant!

Vi hr tittat nästan uteslutande på samma hingstar, jag gillar även Corlensky men har satt honom på vänte listan eftersom jag vill se om han är så "skarp" (eller hur man nu ska uttrycka det) som det ryktas om.

Chess är en hingst jag glömt av helt, han har ju en super härlig utstrålning och alla avkommor jag träffat har haft väldigt gott temprament, trots att en del haft krokodil mammor.
Sen har han ju egna och avkommor resultat som pratar för sig själv.
*klurar* han är ingen dåligt hingst alls...
 
Sv: Hingstval till fullblod

Här kommer en bild på Corlenskyavkomman och Chessavkomman.





Ang Chess så var han mer ett "akutval", hon betäcktes med Cagliostro 4 gånger men det tog inte. Chess stod på stationen där jag var och med ett halvt strå blev hon dräktig. Han har haft hög dräktighet på både AI och TAI. Såhär i efterhand så är jag jättenöjd med det hingstvalet. Han själv har ett fint temperament och min 2-åring är riktigt bra i huvudet. Hon är riden i skogen nu och tuffar fram överallt utan att vara dumdristig, hon tänker mycket själv och är nyfiken.
Själv kommer han ju från ett suveränt möderne med prestation i. Cortez talar väl för sig själv. Jag har sett flera avkommor med fullblodsmöderne som blivit mycket bra. Han har en trevlig överlinje med lång hals och hingstig utstrålning vilket jag värdesätter. Jag hade dock inte lagt honom på tyngre halvblod, jag hade varit rädd för att få en pansarvagn.

En 3-åring jag har hemma på utbildning är också efter Chess, även han har ett otroligt bra huvud. Undan elitsto med Anart-Rockad på mödernet. (Han har en pansarvagns bror efter Cortez så jag fattar inte hur de vågade använda Chess till samma märr :crazy: Han blev dock lätt i typen!)
 
Sv: Hingstval till fullblod

Åh båda Chess avkommorna ser ju jätte trevliga ut!
Han får vi absolut lägga till på listan, kompisen har en Chess avkomma, han är dock 178cm :eek:
Vet dock inte hur stor hans morsa är/var, han är dock väldigt lätt i typen och högställd - riktigt snygg. Har dock lite äldre stam på mammans sida.
Full av bus men ändå schysst i skallen så en mindre modell av honom vore nåt :)

Även din Corlensky ser mycket trevlig ut, han verkar överlag ge väldigt vackra moderna fölungar, han nog bli trevligt i framtiden. Corlenskys stam är ju inte dum alls.

Tillbaks till Tsarevitj så tror jag inte jag vågar lägga honom på detta stoet, just för att hon är så kort och lätt redan. Jag har ju ett annat sto som är mer pansarvagn i typen (dock rent xx) som jag tror han skulle göra sig bättre till.
Här är en bild på min pansarvagns-märr (har tyvärr ingen bra exteriör bild på stoet som tråden handlar om :( )



Som synes är hon rätt rejäl, 173cm hög och 155cm är tajt i täcke nästan, lite svårt att se på bilden kanske med bara fölungen att jämnföra med.
(Fölis är 2 dagar på bilden och e: Looping)
 

Liknande trådar

Avel Länk till ASVH: http://www.asvh.se/nyheter_behallare/avelsindex-2012-klara Hoppningen domineras av Indoctro, Contendro, Cardento...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 207
Senast: Fenestra
·
Avel Behöver lite råd, nya tankar och tips om hingst till mitt sto e Cortez- Amiral- Nepal. Hon själv är visad som treåring med 998678 och...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: cirkus
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 966
Senast: Witzippa
·
M
Avel Tacksam för förslag på hingst! Funderar på att betäcka i år men vet inte riktigt med vad. Har inte hittat ngn som känns riktigt klockren...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 812
Senast: Myran00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp