HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Nej det ska du inte heller då det är en problematik i hennes beteende som uppkommit nu som du skriver. Att bli respekterad och accepterad av en häst är en färskvara, de tar genast chans att ta över rangen så det är som ägare man har ansvar att se till att "prata" och få hästen att förstå vad man vill och kunna läsa och förstå hästen.

Jag har tex ett exempel som kunde sluta illa.

Jag skulle hämta en häst i hagen då ett sto som va ranghög där vände röven till för att sparka bort den hästen jag skulle ta. Båda bakhovarna träffade mig på vardera axel och jag flög med huvudet rakt ner i leran, blev snurrig för det gjorde så jäkla ont då axeln va ur led. När jag vänder mig om så ser jag stoet komma i en jädrans fart, huvudet nere med öronen slickade bakåt och försökte trampa ner mig med framhovarna men jag hann till sist rulla under tråden till andra hagen. När jag väl hämtat mig så satte jag av efter henne och sprang efter henne en bra stund i hagen för att visa att det där accepterade inte jag.

Nu va det så med den hästen att hon hade ett dåligt rykte och allt hade byggts upp av människor som inte förstod henne, när hon ville nosa på dom så smällde de till henne för de va rädda att bli bitna osv. Tacka fan för att hon tappade förtroendet till människan för det va ju den som straffade henne då hon försökte söka kontakt. En sån missförstådd häst kan bli farlig om den hamnar i fel händer. Men jag har svårt att förstå hur man kan resonera att "lösa" problemet genom att radera bort hästen. En annan sak om det pågått länge och man försökt komma fram till vart problemet ligger men när en häst för första gången blir hotfull så är väl inte avlivning det första man tänker på:crazy:? Inte jag iaf. Va rädd om dig , ta det lugnt och kolla runt efter någon i närheten som har erfarenhet. :)Det är mitt tips iaf


ush då de lät inte skoj :( .. det var när ja skulle backa henne, Endast då som hon reagerade såhär.. ja tack det ska jag försöka göra.. ska absolut inte göra mig av med henne, hon är så snäll annars övrigt:)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Backa är ju en väldig dominant rörelse att kräva och ska endast göras vid behov och inte missbrukas. En del hästar kan man backa utan problem men vissa kan flippa ut då de måste göra sig riktigt underlägsna och är man då inte stark i hästens ögon så blir det skevt kan jag tro:)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Fast det är inte acceptabelt att hon ska utagera som hon gjorde. Vad tycker hon är roligt att göra? Gör lite "tänka" övningar med henne så hon får använda huvudet och gör det i skritt om du ska jobba på marken, hitta övningar som du märker hon är nyfiken på och sluta efter några upprepningar. Viktigt att inte nöta saker och ting för hästen tröttnar. Som någon skrev så måste man hela tiden vara alert och agera snabbt, du ska hela tiden vara före hästen i tänket.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Backa är ju en väldig dominant rörelse att kräva och ska endast göras vid behov och inte missbrukas. En del hästar kan man backa utan problem men vissa kan flippa ut då de måste göra sig riktigt underlägsna och är man då inte stark i hästens ögon så blir det skevt kan jag tro:)

ja precis så ja tänkt nu efterår. för hon var jättesnäll hela tiden, det var ju inte så att hon sprang runt på volten och sen kom springades emot mig. utan de var just när jag bad henne flytta på sig. :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jo, det gör alla hästar. De accepterar många gånger mer än de ska.
Men gör vi fel på fel och ofta görs detta utan man vet om det så blir hästen frustrerad tillslut och svarar tillbaka med det som känns rätt för stunden för den.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

det enda ja vet är att hon började protestera lite och då lät ja inte henne fortsätta, för hon tyckte de var tråkigt. det var när ja skulle backa henne, ENDAST då som hon blev sådär.

Med andra ord, hästen talade om för dig att den inte hade lust att bli longerad, och då backade du genast och lät den slippa?

Min gissning är att hästen flyttade fram sina positioner där och då, och drog slutsatsen att aha, den här människan kan jag faktiskt bestämma över om jag vill.

Sen när du begärde nästa sak som hästen inte hade lust med, att den skulle backa, så talade den om för dig väldigt tydligt att mellan er två så är det hästen som bestämmer, och nu när du mopsade dig och begärde att hon skulle backa, så behövde du en ordentlig tillrättavisning.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jo, det gör alla hästar. De accepterar många gånger mer än de ska.
Men gör vi fel på fel och ofta görs detta utan man vet om det så blir hästen frustrerad tillslut och svarar tillbaka med det som känns rätt för stunden för den.

Jag vet inte vad det är i mitt inlägg som du svarar på?

För det enda jag gjorde var höll med Skogstrollet.

Vad är det som du menar att "alla hästar" gör?
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Hej
Jag svarade på det som stod med i ditt inlägg från Skogstrollet..
Absolut inget illa menat:)

-att hästen ska tåla att "man gör lite fel med kroppsspråket"-
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Visst tåler de att man gör fel med kroppsspråket.
Men inte om vi gör för mycket fel för ofta.

Ofta när människor gör fel och inte vet om det så gör hästen vad den tror vi menar. Då blir människan frustrerad och "fyar" hästen och det är då de kan få fram ett aggressivt beteende.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Med andra ord, hästen talade om för dig att den inte hade lust att bli longerad, och då backade du genast och lät den slippa?

Min gissning är att hästen flyttade fram sina positioner där och då, och drog slutsatsen att aha, den här människan kan jag faktiskt bestämma över om jag vill.

Sen när du begärde nästa sak som hästen inte hade lust med, att den skulle backa, så talade den om för dig väldigt tydligt att mellan er två så är det hästen som bestämmer, och nu när du mopsade dig och begärde att hon skulle backa, så behövde du en ordentlig tillrättavisning.


nej det gjorde jag inte, jag fortsatte en stund tills ja visat att jo vi ska, sen avslutade innan det blev FÖR uttråkande för henne, så hon inte tyckte jag begärde för mkt. nej inte riktigt så, det var helt plötsligt hon gjorde så.. hade backat henne innan och longerat och hon sprang o så. så jag vet inte om de var för hon tyckte att nej nu ska vi inte mer, nu är du tråkig liksom. typ så.. för sen så tog jag och försökte igen och röt i lite extra och visade här är de jag som bestämmer, och då blev hon lydigare och backade undan för mig och spetsade öronen frammåt igen. va skumt :S
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag hade hand om en häst med liknande beteende ett tag.
Jag är ingen expert på nh, men det lilla jag visste testade jag.
Jag kan idag säga att det var det bästa jag kunde göra. Med henne handlade det faktiskt om tillit & ledarskap. När vi väl bara hitta varandra så blev hon en helt fantastisk häst som jag saknar enormt.

Jag tycker att du ska prova hitta någon nh-tränare & be om hjälp. Det är inte säkert att det är det enda rätta & det som hjälper din häst, men man måste börja någonstans
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Ha munkorg på hästkräket nästa gång. Attackerar den igen kanske du inte har samma tur, utan då kanske halva ansiktet eller hela handen ryker! :crazy:

Och om jag vore du skulle jag ha med ett kort spö eller dressyrspö så du kan smälla till hästen.
Observera att jag inte förespråkar spöanvändande på något sätt (Jag använder extremt sällan spö själv) Men OM hästen attackerar en gång till så gäller det att vara snabb och tillrättavisande!
Det är inget man kan "gulligulla" bort utan det måste tillrättavisas.
Spöet ska givetvis enbart användas om hästen anfaller och inget annat.
Resten av hanteringen ska vara lugn, rättvis och koncekvent.

Sen håll inte på med massa olika saker på en gång. Det räcker med EN eller möjligtvis två ny(a) sak(er) i taget.
Och då menar jag inte per gång, utan tills det funkar helt enkelt.
Man kommer inte närmare varandra genom att göra tusen saker samtidigt , snarare kan det förstöra förtroendet.


Och slutligen : Din häst är INTE snäll!
Din häst är farlig och oberäknelig.
Tänk dig för i framtiden och var försiktig!
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Du har redan fått många bra råd av andra bl.a. av Hjalti så det blir kanske bara en summering här. Till att börja med så brukar jag ha utgångspunkten att det aldrig är hästens fel och därför måste jag fråga mig "vad är det som jag gör fel". Din häst reagerar helt naturligt när en som den anser är lägre i rang försöker dominera henne fast hon sagt ifrån flera gånger att hon inte respekterar detta. Studera en flock hästar i några timmar under något år så ser du hur det fungerar. Det är ju inte en hierarki som vi människor har där alla står under ettan och tvåan står över alla utom ettan och trean står över alla utom ettan och tvåan o.s.v. I hästens värd kan tvåan stå under ettan och trean under tvåan men ettan kan stå under trean. Liten parantes bara;)
Av det du beskriver så har du inte ledarskapet, som bör byggas på (ömsesidig) respekt genom att skapa förtroende.

Att longera är en väldigt dominant handling där backning är ett av de mest dominerande. En ranghögre har rätt att flytta på en i lägre rang. Jag brukar själv löslongera när jag känner att jag behöver bygga på "förtroendet". Det brukar räcka med ett par varv i vardera riktningen i varierande gångart, jag har ju minst 5 gångarter att välja på :angel:

Vad du måste säkerställa är att se om du har den "pondusen" att ta ledarskapet över din häst. Ta gärna hjälp av någon kunnig som studerar dig när du hanterar din häst, ledarskapet måste utföras konsekvent varje gång man hanterar häst.

Lyckat till, det är nog inget fel på din häst, den är bara ranghög och stark och måste ha skötare som är lite starkare i sinnet.

"Allt du önskar att hästen ska ge dig, måste du själv ge den, både till kropp och till själ"
Taget från Dag Nätterqvists hemsida och till hans minne.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Är inte alla hästar en utmaning :grin:
Jag kan inte med ett inlägg på Buke uttala mig tvärsäkert hur hästen är, bara en tänkbar väg att säkerställa hur allvarligt det är.

Alla hästar kan bli farliga om de inte hanteras rätt :cool:

Rolle
IpL
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

kl

Mycket farlig häst som kommer troligen att bara bli värre.

En sådan skall avlivas innan den hittar på otäcka saker.

Det finns många som tycker att sådana hästar är en utmaning. Man pratar ledarskap och mera.

Sådana kan man ha om man bor ensam i skogen och ingen annan finns i närheten.
Inte där det finns andra människor som kan bli attackerade.

AM


Svara de som ser bultpistolen som utvägen:mad:!

Som TS skriver så va det första gången detta hände, annars funkar hästen bra men är dominant. Vill bolla över frågan till er hur ni själva skulle reagera och göra om ni råkade ut för samma sak?

Er häst visar sig plötsligt en dag bli en helt annan häst med agressivt beteende och gör utfall mot er under ett motionspass. Innan har hästen varit er lilla sötis, funkat bra i ridning och i hantering. Är då det första ni gör att ringa slakt samma dag och sen leta efter en ny häst som ni slipper lägga ner tid på för att komma fram till vart problemet ligger:cool:?

Många tror att det bara är att hämta hästen i hagen, göra den iordning, glassa runt på tävlingar och ställa den i hagen igen. Men när det sen visar sig att det brustit i kommunikationen och att hästen visar mer av sitt naturliga beteende så är det inte lika roligt längre och då står många där och kliar sig i huvudet och inte fattar varför:mad:. Vart fan har hästhanteringen tagit vägen, att ha lika villkor med hästen och inte tro sig ha den som sin dörrmatta:cry:?!

Tobbe Larsson sa under en clinic: Om en hund blir olydig så går man på en kurs, blir en häst däremot olydig så minskar man bara kraftfodret och hoppas att problemet är löst.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Ja, det är underligt hur skickliga människor är på att ställa "rätt" diagnos på både folk och fä med bara en tråd på BUKE :eek::rofl:

Kan det ha med den genetiska fördelningen på deltagarna :angel:

Rolle
IpL
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jo men nu har det kommit fram med tips här om att hitta någon kunnig som kan hjälpa till. Eller att man är två och tex inte longera just nu om det brister i hästens beteende. Man ska alltid fråga sig själv vad man gör för fel och inte direkt tro att det är hästen det är fel på. Hästar är inga leksaker eller små änglar, de har sitt kroppspråk och instinkter vare sig man vill eller inte. Sen beror det ju på hur dan hästen är som individ och hur stark den är i viljan. Visst kan hästar komma till fel sorts människor där kemin eller kunskap inte stämmer överens, i slutändan så anser jag ändå att det kan alltid uppkomma motgångar och brister i kommunikationen som visar sig i både hantering och ridning och då ska man som ägare ta på sig ansvaret att jobba med orsaken. Och då menar jag inte hjälpmedel som bett, spö, sporrar eller annat utan där problemet alltid ligger, just i kommunikationen häst och människa emellan. Det är väl vårat ansvar att lära oss förstå hästen. Att "prata" och lyssna till hästen när den försöker berätta vad som är fel är det minsta man ska göra anser jag. Jag försöker se hästen som den faktiskt är och inte förmänskliga den men det är jag det. Man kan prata med en vägg om denna saken om den man pratar med inte vill se fakta och förstå att hästen är sin egna och inte någon slav under människan som är gjord för att tillfredställa våra behov.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Svara de som ser bultpistolen som utvägen:mad:!

Som TS skriver så va det första gången detta hände, annars funkar hästen bra men är dominant. Vill bolla över frågan till er hur ni själva skulle reagera och göra om ni råkade ut för samma sak?

Er häst visar sig plötsligt en dag bli en helt annan häst med agressivt beteende och gör utfall mot er under ett motionspass. Innan har hästen varit er lilla sötis, funkat bra i ridning och i hantering. Är då det första ni gör att ringa slakt samma dag och sen leta efter en ny häst som ni slipper lägga ner tid på för att komma fram till vart problemet ligger:cool:?

Många tror att det bara är att hämta hästen i hagen, göra den iordning, glassa runt på tävlingar och ställa den i hagen igen. Men när det sen visar sig att det brustit i kommunikationen och att hästen visar mer av sitt naturliga beteende så är det inte lika roligt längre och då står många där och kliar sig i huvudet och inte fattar varför:mad:. Vart fan har hästhanteringen tagit vägen, att ha lika villkor med hästen och inte tro sig ha den som sin dörrmatta:cry:?!

Tobbe Larsson sa under en clinic: Om en hund blir olydig så går man på en kurs, blir en häst däremot olydig så minskar man bara kraftfodret och hoppas att problemet är löst.

Ts häst har inte fungerat prickfritt i ridningen. Den har stegrat, vänt osv.
Nu har den även lagt in protester i hantering vid longering.
Gett TS en rejäl åthutning för den uppstickare hon försökte med i hästens ögon.
Nästan slitit av hennes finger vilket är rätt allvarliga grejer i mina ögon.
ÄVEN om det i grund och botten "bara" beror på oklarheter i ledarskapet.

Jag tycker mig läsa att Ts kanske inte besitter den kunskap som behövs med denna hästen.
Hon har inte sett och tolkat tecknen som hästen visat innan.
Och har således inte heller kunnat agera i tid utefter dessa.

Ts tycker att hästens attack bara "kom" och innan, och antagligen även nu, så är hästen kelen och mysig.
Ja, så länge den har lust och inte blir dominerad av Ts. För även i stallgången/ boxen/ hagen så kommer det så
småningom att komma en reprimand från pållen när Ts råkar sticka upp.

Det är just DET som är det farliga i det här fallet.
Att Ts råkar sticka upp och inte hinner/ kan tyda hästen i tid utan riskerar att ja, bli mosad i fel situation.
En skarp häst behöver en lika skärpt hästmänniska.

Jag säger inte bulta hästen rakt av. Men rätt häst till rätt människa.
Alla passar inte med alla.
Så TS: Ta hjälp med hästen nu och fungerar det inte inom en överkomlig
tid så se dig om efter en häst som är lättare.

/J.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Ts häst har inte fungerat prickfritt i ridningen. Den har stegrat, vänt osv.
Nu har den även lagt in protester i hantering vid longering.
Gett TS en rejäl åthutning för den uppstickare hon försökte med i hästens ögon.
Nästan slitit av hennes finger vilket är rätt allvarliga grejer i mina ögon.
ÄVEN om det i grund och botten "bara" beror på oklarheter i ledarskapet.

Jag tycker mig läsa att Ts kanske inte besitter den kunskap som behövs med denna hästen.
Hon har inte sett och tolkat tecknen som hästen visat innan.
Och har således inte heller kunnat agera i tid utefter dessa.

Ts tycker att hästens attack bara "kom" och innan, och antagligen även nu, så är hästen kelen och mysig.
Ja, så länge den har lust och inte blir dominerad av Ts. För även i stallgången/ boxen/ hagen så kommer det så
småningom att komma en reprimand från pållen när Ts råkar sticka upp.

Det är just DET som är det farliga i det här fallet.
Att Ts råkar sticka upp och inte hinner/ kan tyda hästen i tid utan riskerar att ja, bli mosad i fel situation.
En skarp häst behöver en lika skärpt hästmänniska.

Jag säger inte bulta hästen rakt av. Men rätt häst till rätt människa.
Alla passar inte med alla.
Så TS: Ta hjälp med hästen nu och fungerar det inte inom en överkomlig
tid så se dig om efter en häst som är lättare.

/J.


Alldeles rätt analys tycker jag. En "vanlig" fritidshästmänniska behöver en häst som är som dom flesta hästar faktiskt är - godmodig och förlåtande, och inte en som nitar en så fort man gör något som hästen ogillar, inte har lust med, eller blir förvirrad av.

Den här hästens attityd mot människor är i grund och botten helt fel och hästen behöver läras om från ruta ett. Det är få som är kvalificerade och kunniga nog att åstadkomma det med en häst som lagt sig till med så farliga beteenden.

TS jag tycker du ska tänka dig för. Det finns gott om snälla hästar som också behöver ett hem.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Hur har det gått med din häst? har du funderat nåt på vad du kommer göra med situationen?
Hoppas det löser sig till det bästa!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 606
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp