HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jamendåså. Jag missförstod dig totalt och trodde det hade hänt vad du skrev först. Se mina punkter 1,2,3
Utan då var det bara en medveten provokation från din sida och du var litet sen att reagera på responsen.

Skönt - då behöver ingen vara orolig iallafall. Och som du skrev- du råkade vända ryggen till, du hade medvetet provocerat hästen och inte tittade bakåt. Det kan man inte göra med alla hästar.

Ha en riktig god jul och ha kul med din häst!
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Hästar är precis som människor en produkt av arv och miljö. Eftersom hästar oftast får fler avkommor än människor är det lättare att se karaktärsdrag gå igen i individer som är släkt.

Erfarna hästmänniskor inom olika raser vet vad man ska vara försiktig med och Nafayette är mycket erfaren och kunnig som har personliga erfarenheter av ditt stos nära släktingar. Hennes erfarenhet ska du ta tillvara.

Jag har själv ett halvblodssto från en hingstlinje som jag som tonåring hade mycket dålig erfarenhet av (e Ceylon). Jag har blivit skadad av avkomma till hennes pappa och farfar. Men erfarna gamla hästkarlar berättade för mig hur man skulle hantera hästar med den typen av temperament. Jag lyssnade på dem och använde det på min egen häst. Hade jag inte tagit åt mig av deras kunnande hade jag aldrig kunnat få min häst till den trygga och harmoniska individ hon är idag.

Jag tillhör inte dem som tycker att du ska sätta en kula i pannan på din häst, men hon är kanske inte rätt häst för dig. Lyssna på de som är mer erfarna än dig och lär dig, gå inte in i försvarsposition. Det är inte till nytta vare sig för dig eller för hästen.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag håller med.

Vad som gör mig riktig rädd är att hon säger att 12-13 åriga barn står och borstar henne och att hästen är "hur snäll som helst".

Hade jag hennes häst hade jag kanske först kollat med veterinär om den hade ont. Om inget var fel skulle det nog vara adjöss tyvärr.

Alla djur kommer i olika format och de formas av gener, behandling och uppfostran. Precis som med oss människor och tyvärr går det inte att rädda alla när det har brustit i något av det, eller alltihop.
Jag tycker det finns en gräns för hur mycket jobb man är villig att lägga ner på en häst där det finns tydliga problem. Sanningen är krass, men så är det för mig.
Det finns så många snälla hästar där ute, tyvärr verkar TS inte träffat någon.

Min häst har ALDRIG betett sig illa mot mig med inställningen att skada mig!

Jag hoppas verkligen att TS inte kommer behöva få på samvetet att någon annan blir skadad, eller att hon själv kommer att bli allvarligt skadad!
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Ja da ar det klart da. TS har bestamt sig det var hennes fel att hasten bet, och hon kan ta hand om det har sjalv. Sa det ar lika bra att vi laser traden och onskar henne lycka till.

Hoppas bara att inte sla upp tidningen en dag och lasa saker jag inte vill lasa.

TS allt det basta till dig och din sota sto.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Tycker du fått flera bra svar, men lägger mej i iaf...

Som jag ser det så har du två alternativ. Antingen gör du dig av med hästen.

Eller så måste du göra en helomvändning i ditt hästhanterande, men hjälp av en DUKTIG hästmänniska (INGET "fjantigt" NH med lite flytta bak hit och dit, vänta ut hästen och liknande).
Du skriver att du sa till hästen men absolut inte röt, du slår med pisken en bit ifrån hästen. TOTAL fel för denna häst. DRÄM till rakt i skallen på den och ryt de högsta du kan är mer vad du ska göra.
Folk kommer kanske kolla snett på dig, du kan få höra att du är en djurplågare, men altenativet med sådana här hästar är att antingen sätter du den på plats eller så kommer den sluta på slakt, så du gör hästen och omvärlden en tjänst.

Jag har själv en väldigt vass häst. Hon fungerar aldeles utmärkt, kan hanteras av "alla" och får komplimanger om att hon är snäll, men det är också så att jag håller henne KORT. Ser på de minsta tendenserna, och visar hon den minsta dominanta tendens mot mig så är det en jävla smäll DIREKT!
Dock tycker jag det är såhär, att har man en vass häst helt under kontroll och dominansförhållandena är klara så finns inte bättre att få. Min häst är tuff som få och på min sida, vilket gör att jag kan rida henne genom eld och vatten, HELT underbart.

Om nu ledarskapet är helt etablerat, varför fortsätter hon då med dominanta tendenser?
Jag tycker att våld inte är någon lösning oavsett. Kanske för att få en riktigt vass häst att bli ställd i en farlig situation, men aldrig annars.
Jag tror inte att "ledarskap" som är etablerade med våld håller i vått och torrt. Hur ska man kunna lita på och ha respekt för någon som slår en liksom.

Visst, vi människor har förstört så många hästars liv genom avel hit och dit. Den där bilden på Wall Street Banker eller vad han hette fick mig att må dåligt. Vet inte varför, men den gav verkligen bekräftelse på att vi människor är monster. Vi har skapat "monster" genom att korsa väldigt vassa hästar, och det är vårt ansvar att ge dessa hästar ett värdigt liv. Men har ingen den kunskapen som krävs kankse det är bäst att låta dem får somna in? Våld löser i vilket fall inte alla problem. Då får man en ännu aggresivare eller apatisk häst.

Jag hoppas att TS har tagit kontakt med en riktigt bra nh-människa eller någon annan proffesionell som sysslar med hästhantering och förhoppningsvis fått den hjälp som behövs. Annars är det en god idé att göra det nu innan armarna blir avslitna.
Har TS inte gjort det än är jag irriterad på henne och tycker att hon borde göra det för hästens bästa. :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Off-topic och avslut.

Nu har jag "städat lite", av det som var totalt off-topic och inte helt rumsrent i tråden. Det finns en del som fortfarande inte är så där jättetrevligt att läsa. Men jag bedömer tråden som avslutad och låser den härmed, då både TS och några av de som svarat brustit lite i det pedagogiska samspelet i sina diskussioner.

Jag vore tacksam om vi kunde komma överens om att alla vi som läser och skriver här i forumet, lär oss att använda i stället för att använda tangentbordet till att bedriva hetsjakt de gånger vi inte kan kläcka ur oss annat än "bunta ihop o slå ihjäl".

Med vänliga hälsningar och en önskan om god fortsättning på det nya året

Moderator
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 865
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp