HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jo men nu har det kommit fram med tips här om att hitta någon kunnig som kan hjälpa till. Eller att man är två och tex inte longera just nu om det brister i hästens beteende. Man ska alltid fråga sig själv vad man gör för fel och inte direkt tro att det är hästen det är fel på. Hästar är inga leksaker eller små änglar, de har sitt kroppspråk och instinkter vare sig man vill eller inte. Sen beror det ju på hur dan hästen är som individ och hur stark den är i viljan. Visst kan hästar komma till fel sorts människor där kemin eller kunskap inte stämmer överens, i slutändan så anser jag ändå att det kan alltid uppkomma motgångar och brister i kommunikationen som visar sig i både hantering och ridning och då ska man som ägare ta på sig ansvaret att jobba med orsaken. Och då menar jag inte hjälpmedel som bett, spö, sporrar eller annat utan där problemet alltid ligger, just i kommunikationen häst och människa emellan. Det är väl vårat ansvar att lära oss förstå hästen. Att "prata" och lyssna till hästen när den försöker berätta vad som är fel är det minsta man ska göra anser jag. Jag försöker se hästen som den faktiskt är och inte förmänskliga den men det är jag det. Man kan prata med en vägg om denna saken om den man pratar med inte vill se fakta och förstå att hästen är sin egna och inte någon slav under människan som är gjord för att tillfredställa våra behov.

Jag håller mer med om det som Jenny skrev i sitt inlägg, vilket inte betyder att jag tycker du har fel, men i det här fallet så låter det inte som om ägaren har tillräckligt med erfarenhet eller kunskap för att reda ut hästen. Jag anser inte att det är ett misslyckande att säga det är för svårt för mig, jag tycker det visar på självinsikt. En del i ansvaret för ett djur är att backa när man inte kan leva upp till det.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

En väldigt klok tränare har en gång sagt till mig att:

Ta tag i problemet, eller sätt dig inte i en situation där problemet kan uppstå.

Dva antingen så gör du något åt problemen med din häst, anlita en bra hästmänniska med lång erfarenhet av sådana här hästar, sälj hästen eller slakta den.
För så här kan det ju inte gå till, det blir till slut (är redan) en livsfara för både dig och andra.

Eller så sätter du dig inte i sådana situationer som du inte klarar av, förrän du vet att du kan hantera dem på rätt sätt.


Det är jättesvårt sådant här, och det är inte många som klarar av att lösa sådana situationer utan att förvärra det.

Försök få tag på någon som kan hjälpa dig, och återkom gärna och berätta hur det gick för er!
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

FAst det är så tråkigt när det är en intressant tråd att följa,och som man ev. kan tänkas svara i men så "försvinner" TS av ngn anledning och hela diskussionen stannar lixåm upp. Då blir det bara samma saker om och om igen,vilket är lite småtrist.

TS

Har du funderat ngt över din situation? Pratat med ngn som skulle kunna tänkas hjälpa dig?
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Det låter som många säger att hästen talat om för dig att den inte vill bli longerad och du inte har stoppat hästen innan den kom så nära att den skulle skada dig. Ska du ha kvar en häst som beter sig så som beskrivits här måste du lära dig att läsa hästen och gränsa den på ett sätt som den accepterar.

Mitt eget sto började bete sig liknande ditt för sex år sen. Hon vägrade bli longerad, reste sig, när någon försökte springa med henne på utsidan försökte hon kicka efter den. Idag kan jag löslongera henne utan spö, hon går klockrent på röstkommandon.

Jag pysslar inte med NH, men jag kan läsa hästar och har stor erfarenhet av olika typer av beteenden, plus att jag känner till hur hästar från mitt stos fäderne kan vara.
När min häst reste sig slog jag med pisken i luften för att tala om att hon skulle hålla sig borta från mig. Sen försökte jag inte longera henne på ett halvår utan var ute och gick med henne en hel del och tränade röstkommandon. När jag skulle longera henne nästa gång började hon med att resa sig, jag slog med pisken en gång, hon gick ner och började springa. Den gången lydde hon bara stoppkommando, men jag nöjde mig med det.
Därefter longerade jag henne kanske en gång i månaden, dessemellan gick vi promenader då jag ytterligare tränade på röstkommandon, och för varje longering blev hon lydigare och mer lyhörd för kommandon.
För 3,5 år sen fick hon sitt första föl och då började jag löslongera henne eftersom fölet försökte bita i longerlinan och jag var rädd för att han skulle trassla in sig. De första gångerna var hon lite undrande men var snabbt med på noterna och idag är hon klockren på röstkommandon i alla situationer.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Ja oftast ger blod, svett och tårar resultat. Jag menar inte vilket inte framkommer i mina inlägg att TS ska reda ut detta själv utan ta hjälp. Med en människa som vet vad den gör och varför så kan man komma fram till orsaken till problemet. Kanske är det en för svår häst för ägaren och det ser man ju efter ett tag om man inte kommer någon vart. Problemhantering är just till för att kunna se och förklara det som inte ägaren klarar reda ut, att ge denna redskap och kunskap till att få en harmonisk häst igen. Hur detta än reder sig så hoppas jag att det blir till det bästa för både häst och ägare och att det inte blir avlivning som första lösning utan att ha kollat upp vart problematiken ligger.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Blir lite smått irriterad på alla som säger att avlivning princip är det enda alternativet.
En gång sprang min häst på mig och hon har bitits också, kunde inte heller backa henne för då flippade hon ur. Alltså tyckte hon att det var hon som bestämde och accepterade inte att en ranglåg individ ville backa henne. Skulle jag ha tänkt "ojdå, nu blev jag påsprungen en gång, dags att slakta!" ? Nej, nej, nej. Alla hästar är värda en chans till.
Nu har jag världens mysigaste tjej här, jag var bara konsekvent och använde(r) mig av jättenkel NH.

Det finns inga dåliga hästar -bara dåliga ägare.
Däremot kan det bli farligt med en häst som förlorat respekten för människor. Jag råder dig att ta hjälp av en (nh)tränare så fort som möjligt.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Det finns inga dåliga hästar -bara dåliga ägare.

Eller svåra hästar med okunniga ägare. Det här är ett typfall, en psykiskt hård häst med en snäll ägare som inte kan så mycket hästspråk. Inte konstigt alls, TS är ung och det tar tid att bli en hyfsad hästmänniska. Tid och arbete, och just som man tycker att "jo, jag är nog rätt duktig" råkar man ut för en häst som tar ner en på jorden igen. Med en duns.

TS behöver absolut hjälp, mycket hjälp. Om det ändå inte funkar så rekommenderar jag också bultpistol. Sälja tycker jag inte är något alternativ. Var hittar man rätt köpare? En som varken blir anfallen av hästen eller slår henne sönder och samman för att "lära henne veta hut".

Vad jag - och flera andra - kan utläsa från TS första inlägg är att det här inte kom som en blixt från en klar himmel. Hästen har protesterat och testat ett bra tag. Till slut har hon tröttnat på den där lilla tjafsiga tvåbeningen och sagt ifrån på skarpen, på hästspråk.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Knapplån.

Ta hjälp av någon, sånt här beteende är ingenting man reder ut själv på några dagar. Alla hästar är värda en andra chans, så länge det inte går på tok för långt. Ingen häst är värd att riskera livet för.

Min egen häst har varit hemsk vissa perioder, han har anfallit, jagat ut folk ur hagen, flygit på andra hästar när det sitter ryttare på osv. När han försöker sparka så gör han det för att träffa. Hans beteende kom både i all hantering och ridning. Jag har haft en jäkla tur att jag inte blivit värre skadad än jag har blivit, och jag är tacksam att ingen annan har blivit det heller. Tillsist sa mina föräldrar till mig mig själv att antingen tog jag hjälp av någon som kunde mer än mig och kunde hjälpa mig att reda ut det här, eller så fick jag skaffa ny häst. Det slutade med att jag fick lite hjälp, men mest blev det en person jag pratade med, bytte tankar och ideér och på det här sättet försökte jag själv.

När jag köpte honom var mina kunskaper om hästar som honom inte överdrivet stora, jag har bara haft genomsnälla hästar innan. Men vi har växt tillsammans, det har tagit tid, man måste låta det ta tid. Det har inte varit lätt, jag har varit påväg att sälja/ta bort honom, men stunderna han var den där hästen jag föll för fick mig att inte ge upp. Jag är glad att jag har haft människor runt mig som har hjälp mig, även om jag gjort det mesta själv.

Jag har lärt mig att läsa honom och sätta gränser som han accepterar, går jag på honom för hårt flippar han ur totalt. Vi har fått möts lite på halva vägen. Vissa situationer utsätter jag honom inte ens för längre, för jag vet att ibland brister det för honom.
Sen finns det vissa personer i mitt stall som jag inte låter hålla på med honom öht. just för jag vet att det inte fungerar.

Förlåt om inlägget blev rörigt, jag är för trött för att sitta här egentligen. Du har fått flera bra tips här, jag hoppas du tar till dig dom och tar hjälp av någon kunnig person. Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Er häst visar sig plötsligt en dag bli en helt annan häst med agressivt beteende och gör utfall mot er under ett motionspass. Innan har hästen varit er lilla sötis, funkat bra i ridning och i hantering. Är då det första ni gör att ringa slakt samma dag och sen leta efter en ny häst som ni slipper lägga ner tid på för att komma fram till vart problemet ligger:cool:?

Jag ställer samma fråga till dig. Vad skulle DU göra om din jättesnälla häst skulle anfalla dig och halvt hugga handen av dig?


Jag kan ju bara svara för mig själv - Jag skulle ta hästen asap till kliniken!
Jag skulle även överväga en avlivning om problemet fortsatte och inget hittades.
En normal frisk häst gör inte så!

Vet man att den är opålitlig så är det ju en helt annan sak, men ts häst ska ju varit "jättesnäll och funkat bra"

Och som hästägare ska man knappast behöva "tid för att komma fram till var problemet ligger" om en häst anfaller, utan man ska VETA vad det berodde på, och vet man inte det är man nog inte redo att skaffa häst.
Alltså, om det är pga något man själv har gjort eller pga något som hänt då ska man VETA det, eller kunna få reda på det relativt fort!


Jag har själv "världens snällaste häst" (Ja 24 årig fjording, alltid varit genomnäll). Hon har huggit en människa (mig) EN gång i hela sitt liv, och det var rent panikartat när hon hade enorma smärtor pga korsförlamning.
Givetvis avlivades hon inte, men vi visste ju också vad det var och det åtgärdades genast.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag håller med här.

Jag har haft dressyrspö när jag har hanterat min förut, började han göra sina anfall slog jag med spö i luften för att få bort honom. EN enda gång attackerade han ändå - och ja, då fick han ett rejält rapp också. Det fick han att stanna upp och då hade jag chansen att få honom på andra tankar. Har man en häst som går till attack kan man inte bara säga nej bestämt, det är hästar vi pratar om, dom måste behandlas som det också.

Om min hade fortsatt att bete sig som han har gjort hade jag tagit bort honom, oavsett hur jobbigt det hade varit för mig. Jag tänker varken riskera mitt, eller någon annans liv för en häst, det är inte värt det.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

KL: I inledningstråden skriver TS:
snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå.. Hon kan visserligen små stegra o vilja vända o vägra o så, men är man bestämd på vad man vill så är hon underbar.
Det låter inte som en snäll häst som fått ett oförklarligt ryck, det låter som en tuff häst som talat om vad hon vill (eller snarare inte vill) under en längre tid. Förmodligen har hon fått igenom sin vilja förr, men nu var hon hjärtligt trött på den där tjatiga tvåbeningen och sa ifrån på skarpen.

Aggressiva hästar är livsfarliga, det ska man ha klart för sig. Inte för att de är "onda", men för att de är så stora och starka.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Skulle allt fungerat i kommunikation och hantering och den bara pang flög på mig så skulle jag först bli chockad tror jag sen tagit mig en funderare på hur hästen uppträtt en tid tillbaka, förändringar, dominans eller nochalans. Oftast kommer det inte bara taget från luften utan hästen har visat bra länge men man har inte uppfattat då signalerna kan vara pyttesmå. Skulle korrigerat direkt och gett hästen en chans, hade beteendet fortsatt så hade jag kollat upp hälsan sen fått börja jobba från början, hade jag inte rett ut det så hade jag bett om hjälp av någon som hade mer kunskap på det planet än jag.

När jag hade testat alla möjligheter så skulle jag få ta och fundera på vilket som skulle vara bäst för hästen och mig. Så tror jag att jag skulle gjort, det vet man endast när man själv sitter i den situationen men jag är en envis jävel som inte ger upp så lätt och är det så att det ligger i hanteringen så är det ju mitt ansvar att se till så jag får hästens respekt tillbaka med eller utan hjälp. Jag är kanske lite "skadad" men har alltid dragit mig till de hästar ingen vill ha att göra med då jag älskar utmaningen och att visa att den hästen inte är dum, korkad eller elak som många menat på och hitills så har det visat sig finnas underbara, kärvänliga hästar där bakom den hårda ytan så därför vet jag vad jag pratar om i mina fall. Alla är vi olika med olika åsikter men den lätta vägen att ta bort en häst bara så där utan att utreda orsaken och kunna vara säker på den tycker jag är lathet. Många djur som avlivas i onödan bara för människors okunskap till att förstå eller söka hjälp.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

jah har inte tid att svara på alla inlägg tyvärr. men kan sammanfatta:

Ja det är Loulou kalist. och det lät nog lite fel så som jag skrev i beskrivningen, Det var just när vi skulle backa som hon inte ville, helt enkelt när hon tröttnat. Hon hade muntert longerat innan o vart nyfiken o glad, det var INTE så att hon rusade emot mig. kanske lät som att jag menade så. Iaf..

Det går bara bra, har tagigt an mycket hjälp och vi går framåt, det finns ingen ondska i henne egentelige, hon är bara mycket mycket osäker och behöver en trygg ledare och via hjälp ska jag och hon nu bygga upp hennes förtroende. Hon har antagligen inte litat mycket på människor och känner sig hotad i vissa situationer att hon inte vet vad hon skall göra.

Så nej, min häst är INTE galen.. de som säger att jag ska slakta henne, kan stoppa upp något i röven.. aldrig i hela mitt liv att jag slaktar en frisk häst, som är hur snäll som helst annars och har varit i alla de här månaderna jag haft henne..

nästan ALLA hästar SMÅ stegrar väl och testar eller hur, innan de vet sin plats.. det är ju rätt logiskt.. så då ska alla hästar vara "tokiga" då.. eftersom hon bara gjorde så när ja precis fått hem henne. hon testade helt enkelt. Nu om ja rider, kan ja rida på långa tyglar o göra i princip vad jag vill... hon är inte dum på något sätt alls att rida.. Min förra pojkvän red t.o.m. henne utan att jag ledde. Hon gör i princip allt man ber henne om..

så snälla säg inte att min häst är tokig.. det är ett djur och ingen maskin.. Vad jag ville ha för tips o råd, var hur ni kanske stärkte ledarrollen då hästen kanske blir osäker och sådär..

Vi har gjort några övningar ute och vi visade tydigt med kroppspråk att nej, detta är inte okej, då backade hon och respekterade detta.. sen dess har allt bara gått framåt. vi jobbar med henne.. absolut utan våld. Hon är snäll som ett lamm (ett uttryck) och har inte visat denna tedens något mera.. hon verkar sakta men säkert hitta sin plats.. det går inte bara på en dag, så detta kommer ta sin tid givetsvis.. och jag har tålamodet att vänta.. Min häst och jag har speciella band, inget kan bryta.. hon är min bästa vän!
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Och jag vet att det var MITT fel att det som hände , hände.. och jag bad inte er att skriva "vad ska jag göra med hästen" utan mer med mig själv såklart.. vad för anpassande övningar.. och jag kan en hel del.. men man är inte perfekt.. ingen människa blir någonsin fulllärd.. har haft häst i hela mitt livi princip, så jag vet mycket väl kroppsspråket på dem, iaf "basen" som man bör kunna om man har egen häst.. men jag är ingen expert som sagt.. och de var därför som jag bad om era råd. för vad jag kunde göra.. och det gillas av er som skrivigt ta hjälp, för det gjorde jag ju också.. och de har funkat bra hitills.. så de var aldrig hästens fel.. det är ett djur ingen maskin som aldrig gör något fel .. eller hur?
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Eller hur, ush blir nästan arg när jag läser "avliva".. ush de borde skämmas .. hade ju varit något annat om hästen hela tiden var kort sagt ilsken och man kunde inte leda, täcka, eller sånt.. hon är aldrig sur, förutom just vid backningen. Så tack så mycket, ni som är snälla och svarar kloka svar, det har varit en stor lättnad och jag kunnat tagigt hjälp :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

*kl*

Jag blir både förbannad, ledsen och bestört över denna tråd.
Återigen är människan ett uppblåst (ursäkta språket) jävla as som tar sig rätten att hota allt med döden som inte lyder den.

Jag talar för mig själv nu.
Om min stora KWPN:are skulle bita sönder ett finger på mig imorn, skulle jag förmodligen kalla honom för jävla as, undra vad fan han håller på med och smälla till honom. Sen är det bra med det. Just då.
Sedan skulle jag börja reflektera över vad som hände, skrämde jag honom? Råkade jag nypa honom med sadelgjorden? Råkade jag bete mig som hotande och överdominant?

Att vi tar oss rätten att behandla djur så att dom blir felaktiga i sitt handlade och sen SKYLLER på dem och anser oss ha rätten att sätta en kula i pannan på dem. Gör mig både illamående och gråtfärdig.
Var tog ömesidig respekt vägen?
TS ber ju uppenbarligen om hjälp för att något gått fel. Skulle ni säga samma sak om eran bästa vän kom till er och grät i förtvivlan för att hästen betett sig konstigt/dumt/elakt. Skulle ni helt kallt säga.
"Ett skott i pannan så löser vi det" ?
Isåfall vet jag inte ifall jag vill behålla rätten att kalla mig människa längre.

Tragiskt.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Ts häst har inte fungerat prickfritt i ridningen. Den har stegrat, vänt osv.
Nu har den även lagt in protester i hantering vid longering.
Gett TS en rejäl åthutning för den uppstickare hon försökte med i hästens ögon.
Nästan slitit av hennes finger vilket är rätt allvarliga grejer i mina ögon.
ÄVEN om det i grund och botten "bara" beror på oklarheter i ledarskapet.

Jag tycker mig läsa att Ts kanske inte besitter den kunskap som behövs med denna hästen.
Hon har inte sett och tolkat tecknen som hästen visat innan.
Och har således inte heller kunnat agera i tid utefter dessa.

Ts tycker att hästens attack bara "kom" och innan, och antagligen även nu, så är hästen kelen och mysig.
Ja, så länge den har lust och inte blir dominerad av Ts. För även i stallgången/ boxen/ hagen så kommer det så
småningom att komma en reprimand från pållen när Ts råkar sticka upp.

Det är just DET som är det farliga i det här fallet.
Att Ts råkar sticka upp och inte hinner/ kan tyda hästen i tid utan riskerar att ja, bli mosad i fel situation.
En skarp häst behöver en lika skärpt hästmänniska.

Jag säger inte bulta hästen rakt av. Men rätt häst till rätt människa.
Alla passar inte med alla.
Så TS: Ta hjälp med hästen nu och fungerar det inte inom en överkomlig
tid så se dig om efter en häst som är lättare.


/J.

Mycket klokt svar tycker jag.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Spöet är enbart till för att få BORT hästen OM den skulle anfalla. Inget annat. Om den vore så farlig att den fortsätter attackera efter ett rejält spörapp, då hoppas jag att man skjutit den för länge sedan.

Det där beskriver ganska bra vad det handlar om för stam.

Så länge man strök dom medhårs och var till lags så var det väldigt trevliga individer.

Men blev det nåt tok eller nåt som inte passade så kom det elaka fram.

Mamman till TS häst högg ner mig i boxen. Detta var vintertid och jag hade massor med kläder. Hon högg mig över rygg och höft ända in till skinnet.
Därefter, då jag låg ner så vände hon och hotade mig med bakbenen.

Så fort jag rörde mig strök hon öronen bakåt och vevade med benen.

Min gubbe och min svärfar fick jaga ut henne ur boxen med skyfflar för att kunna få bort mig därifrån.

Loulou var en rejäl och stor röd häst som var snäll så länge det passade henne. I övrigt rent livsfarlig. VArninskskylt och ingen fick varken gå in i boxen eller ut i hennes hage. (Dessa regler hörde till alla dom hästarna)

Ungarna hon fick hos oss var av samma sort.

Ägaren hade hela stammen med Loulous syskon, ungar, morsor, mormor osv m.m. hos oss.
Han ville enbart avla skarpt då dessa skulle ut på ovalen.
På den tiden var det skitsamma om det blev totalt haveri i generna.

Återkommer med mer info senare. Har fullt upp i stallet nu.

Men en sak kan jag i alla fall säga. Fyller hellre hela stallet med märrar efter Wall Street Banker än att jag får in en av TS stam igen.

Man skall inte vaggas in i nån falsk säkerhet då det gäller dom.

AM
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Vad gör du om en häst attackerar menar du? Står still och låter den krossa dig och äta upp dig?

Spöet är enbart till för att få BORT hästen OM den skulle anfalla. Inget annat. Om den vore så farlig att den fortsätter attackera efter ett rejält spörapp, då hoppas jag att man skjutit den för länge sedan.


Eller jo nu ljög ja. Spöet har även som syfte att tillrättavisa. Dvs få bort hotet, samt göra det obehagligt för hästen att bete sig på det sättet.

Eh, nej man står inte kvar överhuvudtaget, har man en häst som kan attackera, så sätter man sig aldrig i en sån situation där man inte kan kontrollera hästen och att tro att en attackerande häst, backar för ett spö är ganska idiotiskt och risken att det triggar hästen ytterligare och gör den ännu mer förbannad är överhängande.

En häst som kan attackera håller man alltid koll på, alltid kort och ser till att man alltid har den så man kan kontrollera den tills man kan ta sig till säkerheten.

Så, sätt dig aldrig i en situation med en sån häst där du måste förlita dig på en liten pinne och hoppas att det fungerar.
Och hamnar du in den situationen ändå, försök inte slåss, försök ta dig ut/bort från hästen.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

:bow::bow::bow::bow:

Nu gjorde du min dag, tack för att det finns dom som tänker längre än sin näsa:bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 606
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp