HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag tillsammans med min syster är kunnigaste i det stallet om man säger så, när det gäller sånna här saker. så jag behåller henne, eftersom allt annat funkar så pass bra mellan oss, och ingen har hittat nyckeln i ridningen med henne som jag gjort.. så känns helt fel att sälja.. vi hör ihop ändå, trots detta så.. jag ska precis som du säger, lära mig dessa taktiker och så :)

Har nu läst hela tråden och ställer mig till de som tycker att du bör göra dej av med hästen för det är inte frågan om din häst kommer anfalla igen utan när.

Det finns farliga hästar pga olika anledningar, det kan vara genetiskt, sjukdom eller helt enkelt dåligt fostran. Oavsett anledningen så är det oansvarigt att ha en sådan häst om den ska hanteras av andra, det är du som blir ansvarig om hästen skadar någon annan.


Jag har själv ett oerhört dominant fullblodssto som man inte gör hur som helst med men hon har aldrig varit i närheten av att anfall på det sätt du beskriver. Hon vaktar sin box och är tjurig, kan hugga i luften mm, men hon accepterar att man lägger på täcke när hon äter att man borstar henne i boxen men hon gillar det inte. Jag gör som så att jag hanterar henne så lite som möjligt i boxen och jag ignorerar hennes så mkt som möjligt, ibland korrigerar jag henne vilket hon nu mera accepterar, det gjorde hon inte ibörjan. Om jag skulle korrigera henne för allt så skulle jag inte få göra annat, jag ger henne ett visst utrymme men tydliga gränser.
Om hon skulle göra någon illa så skulle jag verkligen se över hennes framtid.

Sedan skriver du att i stort sett alla hästar vill vända hem eller småstegrar sig ibland, det gör de väl verkligen INTE. Jag har endast haft en handfull sådana hästar och då har det oftast berott på att de har varit ovana vid uteridning eller vana vid att få sin vilja igenom. De brukar sluta tämligen omgående.......

Jag har mkt lång erfarenhet av hästar och har stött på ett antal riktigt elaka hästar och de har gjort så som du beskriver att din gjort. De flesta av dessa hästar har varit hingstar men även några ston och inga valacker.

Jag tycker att du verkar alldeles för orutinerad och okunnig för en sådan häst som du har. Skaffa dig en lämpligare häst som du kan lära dej med istället för en häst som kommer göra dig osäker och rädd på sikt. Jag säger inte att du nödvändigtvis måste avliva henne (även om det är ett alternativ) men hon är ju antagligen inte särskillt het på marknaden.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

alfasto?

Menar du ett ledarsto?
Det är det säkerligen eller så ser hon till att bli det.

Madame (mormorsmor), Habba (mormor) och Lollo (mamma)var ledarmärrar så teorin kan stämma.

Fast enligt egen erfarenhet så brukar ledarmärrarna vara ganska stabila att ha att göra med. Värre är det med dom som är lägst i rang då dom gärna testar folk oftare..

Sedan så såg du Nevele Pride blodet men det finns många sådana som är ganska vettiga. Orsaken på TS häst är jag helt 100 procent säker på att det kommer från mödernet. Kombinationen med NP gjorde inte saken bättre..nä.

Den släkten stöptes ur samma form, ifrån Madame Pompadour.

Som exempel var syskonen Habba, TS hästs mormor, och Josefine av samma stenhårda virke.

Om du går in på STC sök så hittar du Zamora, Mademoiselle, Beauty, Egoiste med flera ur olika "träd"
Men det enda som skilde var färg och form.
Hanteringsmässigt var dom lika. Tjurnackar att leda och dominanta till sättet.

Enda undantaget var Alone och Kiptanui, som är Finas avkommor. Fina var Josefines dotter och absolut den enda som var vettig och snäll. Troligen ett lyckokast, för oss. Ägaren tyckte däremot att hon igentligen inte alls skulle vara avelsmärr. Inte vass nog :D

Lägger in lite bilder, tagna för många år sedan och inte alls bra.

Loulou ( TS häst mamma)

lou.jpg


Beauty, tyvärr med tvillingar här.

beauty.jpg


Fina

fina.jpg


Har många fler men tyvärr i pappersformat.


AM (som inte skulle skriva mer här, ju)
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Madame (mormorsmor), Habba (mormor) och Lollo (mamma)var ledarmärrar så teorin kan stämma.

Fast enligt egen erfarenhet så brukar ledarmärrarna vara ganska stabila att ha att göra med. Värre är det med dom som är lägst i rang då dom gärna testar folk oftare..

Sedan så såg du Nevele Pride blodet men det finns många sådana som är ganska vettiga. Orsaken på TS häst är jag helt 100 procent säker på att det kommer från mödernet. Kombinationen med NP gjorde inte saken bättre..nä.

Den släkten stöptes ur samma form, ifrån Madame Pompadour.

Som exempel var syskonen Habba, TS hästs mormor, och Josefine av samma stenhårda virke.

Om du går in på STC sök så hittar du Zamora, Mademoiselle, Beauty, Egoiste med flera ur olika "träd"
Men det enda som skilde var färg och form.
Hanteringsmässigt var dom lika. Tjurnackar att leda och dominanta till sättet.

Enda undantaget var Alone och Kiptanui, som är Finas avkommor. Fina var Josefines dotter och absolut den enda som var vettig och snäll. Troligen ett lyckokast, för oss. Ägaren tyckte däremot att hon igentligen inte alls skulle vara avelsmärr. Inte vass nog :D

Lägger in lite bilder, tagna för många år sedan och inte alls bra.

Loulou ( TS häst mamma)

lou.jpg


Beauty, tyvärr med tvillingar här.

beauty.jpg


Fina

fina.jpg


Har många fler men tyvärr i pappersformat.


AM (som inte skulle skriva mer här, ju)



stämmer säkert att det är så :) vilka fina, var alla dina eller ?
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag vet jag är inte valkommen men tänkt att slänga utt en bol allifall:
Kan det rör sig om en alfasto?
Az

klart du får skriva om du vill.. men skriv isåfall vettiga saker.. inte bara att min häst är galen och att jag ska sälja henne, för de tänker jag inte.. blir bara så trött.. när de inte är sånna åsikter ja ber om :) mena inget illa egenteligen, men blir bara så automatiskt.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag tycker det är skrämmade att du inte vill inse vill otroligt skarp häst du har. Att du sedan kommer med dumma bortförklaringar som att "hästen är osäker" är ännu mer skrämmande. En osäker häst låter inte vem som helst handskas med den eftersom den är rädd, din häst är inte rädd. Hon vet att hon är högsta hönset och så länge du och alla andra småbarnen som du tydligen släpper in till henne gör som hon vill kommer hon uppföra sig men den dagen du kräver riktiga saker av henne som backningen ex. då kommer hon visa att det har hon inte alls lust med.

Det står att du är 17 år och hur bra hand du än tycker att du har med hästar så har du absolut inte den rutin eller hästkännande som man behöver för att ta hand om en häst som du beskriver. Jag menar inte nödvändigtvis att hästen ska skjutas men du behöver hjälp, riktig hjälp, inte något hammasnickrat NH från dig och din syster. Dessutom behöver du hjälp varje dag, det räcker inte med en kurs en gång utan du behöver hjälp i all hantering med hästen annars får du vara glad om det bara är ett bett i fingret nästa gång.

Alla hästar attackerar faktiskt inte folk. En snäll häst slår inte slint i skallen om du gör ett fel i hanteringen.

gosh.... jag har inte sagt att jag kan allt och nä är äldre nu. så nej.. hur många gånger ska ja behöva svara att JA HON ÄR SKARP, OCH JA VI HAR TAGIGT HJÄLP... KLART SLUT ! sådär :) ???
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Spånar vidare.
Mitt modersto var också en vass sak. Inte den stammen, men skallen gick vidare. Nu har jag gärna lite skarpa hästar så länge det är på rätt sätt. Så mig gör det inget..

Rent generellt tycker jag nog ston är något "lömskare" än hingstar överlag. Med lömska så menar jag att de kan verka väldigt timida för att slicka öronen och slå när man minst anar det:p Lite mer PMS helt enkelt. Hingstarna är oftast lite mer rakt på sak på något sätt.

Åter till ämnet.
Tror också att det i TS fall mest ligger på mödernet för fadern var inte speciellt vass i sig utan surade mest till av vanliga orsaker. Stör helst inte i maten osv..

Däremot en annan efter NP var lurig, men inte just denna fadern.


Ang ledarsto så tycker jag mig määrka att sådant går i arv. Hos mig har det varit samma linje som varit ledare för flocken fast det funnits äldre kandidater och liknande.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Kan har fel men jag har markt att det är ofte nr. 2 sto som bli den mest harmonisk igenom alfa sto för standig hålla sina 1a position och därav bli ett 1-man horse, (säkert andra som kan mer an jag)
För inte glomma Hormonerna,
Är det en Fransk stäm?
Az
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

klart du får skriva om du vill.. men skriv isåfall vettiga saker.. inte bara att min häst är galen och att jag ska sälja henne, för de tänker jag inte.. blir bara så trött.. när de inte är sånna åsikter ja ber om :) mena inget illa egenteligen, men blir bara så automatiskt.

Nu var det här inte riktat till mig, men "vettiga saker" enligt dig, vad är det? Medhåll? Åsikter du ber om? Att allting är OK, din häst är bara osäker och inte menade att tukta dig?

Du har fått reda på en hel del om ditt stos släktingar. Det förklarar mycket om hennes beteende, och om du inte kände till det innan borde du kunna se att det skulle kunna hjälpa dig i din hantering av henne.

Det du inte kan se i din iver att försvara din häst är att många av oss är uppriktigt oroliga för att du ska råka riktigt illa ut. Oavsett vad du tycker är vi många här med både lång och bred hästerfarenhet, och du borde faktiskt lyssna i stället för att sätta ut taggarna. Vi har fått en helt annan bild av din häst än du, inte för att vi är elaka utan för att vi, faktiskt, har större kunskaper. Ledsen, men så är faktiskt fallet. Du behöver inte hålla med, men du behöver tänka över vad vi skriver.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Nu var det här inte riktat till mig, men "vettiga saker" enligt dig, vad är det? Medhåll? Åsikter du ber om? Att allting är OK, din häst är bara osäker och inte menade att tukta dig?

Du har fått reda på en hel del om ditt stos släktingar. Det förklarar mycket om hennes beteende, och om du inte kände till det innan borde du kunna se att det skulle kunna hjälpa dig i din hantering av henne.

Det du inte kan se i din iver att försvara din häst är att många av oss är uppriktigt oroliga för att du ska råka riktigt illa ut. Oavsett vad du tycker är vi många här med både lång och bred hästerfarenhet, och du borde faktiskt lyssna i stället för att sätta ut taggarna. Vi har fått en helt annan bild av din häst än du, inte för att vi är elaka utan för att vi, faktiskt, har större kunskaper. Ledsen, men så är faktiskt fallet. Du behöver inte hålla med, men du behöver tänka över vad vi skriver.



gud, ni kan då inte ha större kunskaper... det tror inte ens på.. ni era dressyr tanter som tycker att hästarna ska gå ihoptryckta med hjälptyglar och vackert kröka på nacken och gå så fint och aldrig sätta emot.. nej ush..maskiner är vad ni letar efter, jag vill ha en häst. precis som min är. min bästa vän, min enda vän... den som alltid ställt upp alltid kommit till mig när jag suttit i ett hörn av hennes box och gråtit, då har hon kommit, tryckt ner sitt huvud i min famn och bara stått där och somnar i min famn, den enligt mig bästa trösten man kan få.. jag blir så arg när folk säger att en sådan häst är tokig, ni borde tänka efter ett steg innan ni skriver sån skit.. att skriva hennes stam och om den är en helt annan sak.. de är ju en bra, för hon sa inte att min häst var tokig och ska kjutas/säljas... utan att hon var skarp. tycker inte ni verkar erfarna alls enligt min mening... för ni har inte träffat hästen, så döm henne inte i helhet bara sådär pang tjong, det är min bästa vän vi snackar om ingen maskin......hon är och förblir min enda vän, jag litar inte på människor längre, det är dem av någon som är falska och brutala.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Nu var det här inte riktat till mig, men "vettiga saker" enligt dig, vad är det? Medhåll? Åsikter du ber om? Att allting är OK, din häst är bara osäker och inte menade att tukta dig?


Nej det som är bra Info för mig är inte att min häst är tokig osv. att ja ska sälja henne , utan hur vi tillsammans kan utvecklas.. och stamen till viss del vet ajg ju om, men det var tex. en grej jag tyckte var bra.. så länge ingen säger något om att ja inte är rätt för henne, det kan ni behålla för er själva isåfall. om ni fattar hur jag menar.. och orolig över mig behöver ni inte vara.. gud finns värre saker än hästar man håller på med så det är ingen fara på den fronten. :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Nej det som är bra Info för mig är inte att min häst är tokig osv. att ja ska sälja henne , utan hur vi tillsammans kan utvecklas

Men det är ju det som är kruxet. Ni kan inte utvecklas tillsammans sålänge du har en ganska naiv föreställning ang. hästar. Ni kan heller inte utvecklas om inte hästen har respekt för dig. Det känns lite som om du "förgullar" din häst till ngt sorts mjukisdjur. Jag kan ha fel,men utifrån det att du tar din häst i sånt otroligt försvar så känns det lite så

så länge ingen säger något om att ja inte är rätt för henne, det kan ni behålla för er själva isåfall. om ni fattar hur jag menar.. och orolig över mig behöver ni inte vara.. gud finns värre saker än hästar man håller på med så det är ingen fara på den fronten. :)

Det är ett forum....man kan uttrycka vilka åsikter som. Välj hellre att ignorera dom då än att svara;)
Men hästar är levande djur....inte precis som att hoppa bungy jump.

Jag förstår faktiskt inte heller vart du vill komma?
Vad skulle du göra om hon gjorde om samma sak? Dvs högg dig/attackera?
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag tror du inte ska tro att alla som gett dig råd är dressyrtanter :D

Om du läser ditt första inlägg en gång till så förstår du nog varför fölk är oroliga. Jag tycker löslongering är jättekul men om vi tittar på din longering lös eller med lina så tycker jag där det blev fel var när du gav upp när hästen skulle över bommar för den hade tråkigt...

Har man tänkt träna över bommar bör hästen åtminstone komma över dem på ett vettigt sätt. sedan när det gått bra avsluta och lämna hästen ifred. Det är faktiskt en väldigt bra belöning.

Sedan varnade ju din häst dig flera gånger innan den bet dig i fingret.1. Den bet dig i armen...
2.den kastade iväg dig med ett bett i armen(?) 3. Den stegrade mot dig, attackerar osv.
Den har med alla sätt visat att den inte är intresserad för tillfället att göra vad du tänkt dig du har inte fått igenom ngt och sedan smackar du ändå på hästen igen!!! Självklart ur den hästens synpunkt har den helt rätt att säga åt dig igen 4 Den biter dig i fingret.

Det gäller att ha en alternativ plan något som fungerar så att man kan avsluta positivt med ett lyckande för hästen och inte låta det gå så långt att den blir upphetsad och arg- då lär den sig inget vettigt. Göra det enkelt för hästen att göra rätt!

Det är bra att du får trygghet av din häst och de som svarat i tråden är just oroliga för din trygghet. Jag tror du redan har lärt dig jättemycket av vad som hände och tänk på att vara försiktig åtminstone för din häst skull: "ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis," som ska säljas/ge borts pga av att den skadat sin ägare kan få det jobbigt med spekulanter i dessa dagar.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

*kl*

Kära TS!

Det är olyckligt att du, som jag uppfattar det, går i försvar mot nästan allt och alla som har svarat dig i din tråd.

Du bad om hjälp, och många har kommit med väldigt konstruktiva förslag till dig- baserade på det som har framkommit i dina beskrivningar av din häst och hennes uppträdanden.

Antagligen är det bara du själv i den här tråden som verkligen känner din häst i personligen, så som hon beter sig morgon-middag-kväll, och av ditt sätt att försvara din häst får jag en känsla av att du har förlorat perspektivet och blivit lite hemmablind.
Du beskriver din häst i termer som snäll och gullig och som din bästa vän och är upprörd över att folk föreslår dig att skicka hästen på slakt, lämna bort den osv.

Om du tänker efter så kanske det blir lättare att förstå varför folk här på forumet föreslår sådana saker.

Vi som skriver här på forumet har inte sett din häst dag ut och in och har därför inte en massa minnesbilder av henne som en gullig, gosig kompis som gnäggar när foderhinken kommer- vår bild av din häst har skapats av det du berättat här, och jag håller med det som de flesta andra tidigare skribenter redan har sagt- att din häst inte verkar vara särskilt snäll.

Jag förstår att du tycker mycket om din häst och jag har full förståelse för att du har många fina erfarenheter av henne. Inte ens den "ondaste" häst kan vara elak i varje stund.

Tyvärr har din häst nu på ett mycket allvarligt sätt visat dig en väldigt obehaglig och dominant, faktiskt farlig, sida.
Därför har jag full förståelse för, och sympatiserar till fullo med, alla de kloka och kunniga hästmänniskor och hästkännare som råder dig till att *ta professionell hjälp med din häst eller *ta bort hästen och skaffa dig en mer hanterbar sort.

Jag är orolig för dig, för skarpa hästar av det slag som du har är inte nåt att leka med. Jag har själv hållit på med hästar i trettio år, och jag skulle själv vara mycket tveksam till att ge mig i kast med en häst av din kaliber.

Du har fått så många svar från folk som verkligen vet vad de talar om- flera har tex. uppenbarligen erfarenhet av andra hästar ur din hästs stam.
Snälla du- jag hoppas verkligen att du lyssnar på dem, för även jag är rädd att det kan vara mer än ett finger som kommer till skada nästa gång!

Hoppas du tar det här på rätt sätt!

Kram från mig:)!
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Först och främst vill jag tala om att du fått svar och råd från många mycket dukiga i denna tråden och jag tycker du ska vara tacksam för att de tagit sig tid att svara dig och försöka hjälpa dig. :)

Jag har en häst som är som din, hon är skarp och stenhård och har attackerat, nej hon är inte galen.
Hon är välupppfostrad och fullt hanterbar för en hästkunnig som kan läsa henne, men skulle kunna bli helt livsfarlig för en person som inte kan läsa av henne utan pressar henne.
Hon är cross Tap in/Karate Chop alltså skarpt blod och var riktigt tuff redan som fölunge...

Vi har kommit dit vi är idag, genom kompromisser, finlir och fingertoppskänsla. Det är ingen häst man kan tvinga, pressa eller tro man får dit man vill utan att hon vill samma.

Att ha en sån häst ger gråa hår i förskott, det gäller att alltid och hela tiden förutse och inte hamna i en konflikt.
Det funkar så länge man är på samma linje och tills man måste pressa, pressar man över gränsen så smäller det.:crazy:

Mitt råd till dig i korthet är att du lär dig mer om hästens signaler, att du aldrig pressar henne utan föröker överlista henne att vilja samma som du och hamnar du i en liknande situation igen och du känner att du inte kan hantera den fullt ut, lova att du aldrig pressar tillbaka, hon kan slå ihjäl dig.

Ska du använda hjälp av någon som jobbar med NH, se till att denne verkligen vet vad den gör och har full koll, annars kan ni skapa ett monster..

Lycka till!
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Tycker du fått flera bra svar, men lägger mej i iaf...

Som jag ser det så har du två alternativ. Antingen gör du dig av med hästen.

Eller så måste du göra en helomvändning i ditt hästhanterande, men hjälp av en DUKTIG hästmänniska (INGET "fjantigt" NH med lite flytta bak hit och dit, vänta ut hästen och liknande).
Du skriver att du sa till hästen men absolut inte röt, du slår med pisken en bit ifrån hästen. TOTAL fel för denna häst. DRÄM till rakt i skallen på den och ryt de högsta du kan är mer vad du ska göra.
Folk kommer kanske kolla snett på dig, du kan få höra att du är en djurplågare, men altenativet med sådana här hästar är att antingen sätter du den på plats eller så kommer den sluta på slakt, så du gör hästen och omvärlden en tjänst.

Jag har själv en väldigt vass häst. Hon fungerar aldeles utmärkt, kan hanteras av "alla" och får komplimanger om att hon är snäll, men det är också så att jag håller henne KORT. Ser på de minsta tendenserna, och visar hon den minsta dominanta tendens mot mig så är det en jävla smäll DIREKT!
Dock tycker jag det är såhär, att har man en vass häst helt under kontroll och dominansförhållandena är klara så finns inte bättre att få. Min häst är tuff som få och på min sida, vilket gör att jag kan rida henne genom eld och vatten, HELT underbart.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

KL

Jag lämnar denna tråd efter detta inlägg, ser ingen mening att ge mig in i denna sjuka diskussion som nu gått över styr:mad:. Jag vet vart jag står i min åsikt och hur jag håller mig till hästhantering sen får andra göra på sitt sätt, även om det gör ont i hjärtat att läsa hur många här reder motgångar som tex en sån här.

Man får ALDRIG respekt av en häst genom att möta våld med våld, däremot kan man få den att göra som man vill men det tyder på att den blivit rädd och gett upp. Är det något att sträva efter i stället att skapa sig en nedtryckt häst?

Ja många hästar kan bli livsfarliga i fel händer men är det då hästens fel, NEJ! Oftast så finns det alltid en lösning till problemet, den som söker han hittar. Hästar använder ett tyst språk, det hjälper inte att skrika på en häst då den inte förstår och det är väl ändå det man försöker uppnå:cool:?
Hästar visar ledarskap genom att flytta på varandra, varnar flera gånger och ger den andra hästen en chans att lyssna och ger inte det resultat så utdelas en spark eller ett bett och då har den varnat först.

Det kvittar om man pryglar upp hästen tills den står i ett hörn och darrar, den kommer inte se dig som ledare i vilket fall utan tvärtom som någon som verkligen inte är värd att lyssna på. En bra ledare behåller sitt lugn i alla situationer och vägleder hästen genom missförstånd, DÅ snackar vi hantering på rätt grunder. Ingen här kan sitta och säga vilket som är bäst för denna häst som inte varit där och sett den, det behövs tas ut någon som har kunskap att läsa hästar och jobba med problemhantering. Att det är en skarp häst har alla fattat vid detta laget men det är inte där poängen ligger nu utan hur ägaren ska gå vidare med sin häst vilket det som det ser ut här behövs någon erfaren som kan hjälpa till med.

Ett bra talesätt: När kunskapen tar slut tar våldet vid :cool:
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

KL


Man får ALDRIG respekt av en häst genom att möta våld med våld, däremot kan man få den att göra som man vill men det tyder på att den blivit rädd och gett upp. Är det något att sträva efter i stället att skapa sig en nedtryckt häst?

Hästar visar ledarskap genom att flytta på varandra, varnar flera gånger och ger den andra hästen en chans att lyssna och ger inte det resultat så utdelas en spark eller ett bett och då har den varnat först.

Det kvittar om man pryglar upp hästen tills den står i ett hörn och darrar, den kommer inte se dig som ledare i vilket fall utan tvärtom som någon som verkligen inte är värd att lyssna på. En bra ledare behåller sitt lugn i alla situationer och vägleder hästen genom missförstånd, DÅ snackar vi hantering på rätt grunder. Ingen här kan sitta och säga vilket som är bäst för denna häst som inte varit där och sett den, det behövs tas ut någon som har kunskap att läsa hästar och jobba med problemhantering. Att det är en skarp häst har alla fattat vid detta laget men det är inte där poängen ligger nu utan hur ägaren ska gå vidare med sin häst vilket det som det ser ut här behövs någon erfaren som kan hjälpa till med.

Jag ar ett stooort fan av din slutklam, nar kunskapen tryter tar valdet over - men..!

For det forsta, de forsoker ofta flytta med sma medel - nar sma medel inte funkar smaller det. -BANG!- En gang oftast, behovs det daremot en mer serios diskution och den ranglage hasten inte ger vika sa blir det mer brot.

For det andra, en hast som Rakt ut sager "Fuck you - du ar inte ens vard skiten pa mina hovar" kan du inte Gulla med. Du kan -inte- flytta den genom att snurra ett rep. Du kan daremot fa den att tanka om genom att, som foreslagits, dramma till den Rejalt och som en Ranghog hast ge den forsta "rejala sparken" - det som brister Dar ar att det inte ar i alla fall som "bang-chocken" fungerar, det kan mkt val trigga ett an varre direkt anfall eftersom du Svarat upp pa utmaningen. I vissa fall funkar det, i andra fall inte.

En hast som TS bor du inte ens Forsoka gullisnutta igenom sadana beteenden som namns har. Som en mktmkt duktig tranare sa en gang till mig: Ibland far man arbeta pa respekten forst, tilliten sen... en annan duktig tranare, som alltid ser till hastens basta, tro't eller ej hade insikt nog att inse att man ibland far: Ta till lite hardare metoder, dar respekt inte racker far man vara det otackaste, tuffaste man kan vara. Sen far man jobba Darifran pa tillit, respekt och samarbete.

Veva rep funkar pa vissa hastar, pussigulla funkar pa vissa hastar, ett rapp funkar pa andra hastar. Men fordom inget, vi har en hel hog -vassa- quarters o paints har ute, Tuffa hastar, rejala, bitiga, snabba, skarpa hastar. Hundmordande hastar, o en o annan som inte skulle tanka tva ggr over att springa over dig, sparka dig. Veva rep pa ett par av dom skulle med storsta sannolikhet fa dom att satta tva femettor i pannan pa dig, men att ge dom ett rapp och ett "'Nuff!" racker gott. De halls kort, men pa inget vis ar de "knackta" eller "misshandlade". De vet spelreglerna, ger de oss skit - sa far de skit. Det ar helt enkelt ett valdigt rakt pa sak forhallande, men... det finns hastar dar ute i hagen som du Inte kan rappa till, darfor att folk varit "smarta" och tagit ett rapp till regelratt misshandel. Och de ar vara problemhastar.

Som en tranare en gang sa: Skillnaden mellan en korrigering och att vara elak mot en hast ar harfin.

Nasta tranare sa fint: Ge dig inte in i en diskution med en hast som du inte vet att du kan vinna. Ditt liv kan hanga pa det...

Det finns lika manga satt att hantera en situation pa som det finns hastar. For ingen hast svarar Exakt likadant.

TS:
Du har en -farlig- hast. Du har en Valdigt farlig hast. Och du har, framfor allt, en hast som tagit over. Rejalt. Hur du gar tillvaga harifran o frammat, det kan bara du avgora. Men ett tips: Skaffa tranare. En Duktig hastmanniska, skit i vad de kallar sin hantering, se till att det ar en manniska som hanterat MANGA hastar genom aren, kanske forslagsvis nagon fran travvarlden som har erfarenhet av just din hasts stam. Det finns ju folk har som kanner till den - be dom, lite odmjukt, om de kanske kan tipsa om nagon i din narhet som ar kunnig nog att hjalpa dig.

Lycka till!!
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

KL

Ett bra talesätt: När kunskapen tar slut tar våldet vid :cool:

Tror inte att någon påvisat att våld skulle vara någon lösning. :grin:
I alla fall inte som upplärningssyfte.

Dom här märrarna bör man göra till viljes så långt det går annars slutar det illa.
Man måste på nåt sätt få dom dit man vill utan att varken provocera eller kräva.

För att förklara detta lite mer i bilder så tar jag här ett exempel på hur denna serie märrar fungerar praktiskt.

Låt oss säga att dom ska in i en seminspilta.
Tvärstopp redan 3 meter ifrån den.
Hon kommer inte att gå in i den och här finns varlken rep, lyfta in eller spö med på kartan.

Skulle man bara komma på tanken att försöka tvinga in henne så skrotar hon både spiltan, fixar många blåmärken på folk runt omkring och kommer att bli ursinnig. Troligen knatar hon i väg i ett hörn och den som närmar sig får se bakhovarna i närbild. Eller så gör hon utfall.


Så alternativet är enbart en enda. Hon måste gå in där av egen maskin för att hon vill det. Inte för att jag vill det.

Eftersom jag nu har fler hjärnceller än vad märra har så tar jag tag i problemet innan det är skarpt läge och veterinär står och väntar.

Jag grundlurar märra och kör med utpressning där hon själv måste lösa problemet.

Jag tar bort mat och vatten.

Vill hon äta och dricka så får hon knata in i spiltan. Där, längst in står
det hon begär.

Märra kommer att gå in till slut och hon kommer att tro att hon bestämde. Möjligt men jag behövde inte kriga utan vände en obehaglig sak till något positivt. I alla fall för min del.

Är ni med på hur jag menar?
Att försöka KRÄVA att dessa skall flytta i sidled och allt möjligt gör att, ok passar det enligt deras hjärnhalvor så flyttar dom sig. Men passar det inte så biter dom av dig tummen...

Att ha spö som vapen för att hålla ifrån sig en sån där duger inte. Dom viker inte en tum utan springer rakt på en utan att blinka.
Slickade öron och öppen käft.

Så då återkommer jag lite i det som Humlan skrev... Väga för och emot och hela tiden vara mycket uppmärksam på hästens signaler. Aldrig slappna av, aldrig någonsin.


AM
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag ar ett stooort fan av din slutklam, nar kunskapen tryter tar valdet over - men..!

For det forsta, de forsoker ofta flytta med sma medel - nar sma medel inte funkar smaller det. -BANG!- En gang oftast, behovs det daremot en mer serios diskution och den ranglage hasten inte ger vika sa blir det mer brot.

For det andra, en hast som Rakt ut sager "Fuck you - du ar inte ens vard skiten pa mina hovar" kan du inte Gulla med. Du kan -inte- flytta den genom att snurra ett rep. Du kan daremot fa den att tanka om genom att, som foreslagits, dramma till den Rejalt och som en Ranghog hast ge den forsta "rejala sparken" - det som brister Dar ar att det inte ar i alla fall som "bang-chocken" fungerar, det kan mkt val trigga ett an varre direkt anfall eftersom du Svarat upp pa utmaningen. I vissa fall funkar det, i andra fall inte.

En hast som TS bor du inte ens Forsoka gullisnutta igenom sadana beteenden som namns har. Som en mktmkt duktig tranare sa en gang till mig: Ibland far man arbeta pa respekten forst, tilliten sen... en annan duktig tranare, som alltid ser till hastens basta, tro't eller ej hade insikt nog att inse att man ibland far: Ta till lite hardare metoder, dar respekt inte racker far man vara det otackaste, tuffaste man kan vara. Sen far man jobba Darifran pa tillit, respekt och samarbete.

Veva rep funkar pa vissa hastar, pussigulla funkar pa vissa hastar, ett rapp funkar pa andra hastar. Men fordom inget, vi har en hel hog -vassa- quarters o paints har ute, Tuffa hastar, rejala, bitiga, snabba, skarpa hastar. Hundmordande hastar, o en o annan som inte skulle tanka tva ggr over att springa over dig, sparka dig. Veva rep pa ett par av dom skulle med storsta sannolikhet fa dom att satta tva femettor i pannan pa dig, men att ge dom ett rapp och ett "'Nuff!" racker gott. De halls kort, men pa inget vis ar de "knackta" eller "misshandlade". De vet spelreglerna, ger de oss skit - sa far de skit. Det ar helt enkelt ett valdigt rakt pa sak forhallande, men... det finns hastar dar ute i hagen som du Inte kan rappa till, darfor att folk varit "smarta" och tagit ett rapp till regelratt misshandel. Och de ar vara problemhastar.

Som en tranare en gang sa: Skillnaden mellan en korrigering och att vara elak mot en hast ar harfin.

Nasta tranare sa fint: Ge dig inte in i en diskution med en hast som du inte vet att du kan vinna. Ditt liv kan hanga pa det...

Det finns lika manga satt att hantera en situation pa som det finns hastar. For ingen hast svarar Exakt likadant.

TS:
Du har en -farlig- hast. Du har en Valdigt farlig hast. Och du har, framfor allt, en hast som tagit over. Rejalt. Hur du gar tillvaga harifran o frammat, det kan bara du avgora. Men ett tips: Skaffa tranare. En Duktig hastmanniska, skit i vad de kallar sin hantering, se till att det ar en manniska som hanterat MANGA hastar genom aren, kanske forslagsvis nagon fran travvarlden som har erfarenhet av just din hasts stam. Det finns ju folk har som kanner till den - be dom, lite odmjukt, om de kanske kan tipsa om nagon i din narhet som ar kunnig nog att hjalpa dig.

Lycka till!!



AMEN SISTER, det basta jag har last i en lang stund. Tyvarr har manga svenska hastfolk, och nu sager jag inte ALLA men manga ar av den attituden att om man slar till en hast misshandlar man den.. Darfor finns det ingen rodeo i det har landet lol...

Men jag haller med, en ordentlig smack over huvet och en strong rost med ett lejon vral var det enda som skulle stoppat den har hasten fran att bita.. For tillfallet, klart tydligt ar hasten LIVSFARLIG och det kommer bli varre. Aven att hon (hasten)ar elak mot andra hastar (shetland) visar att hon har daliga tendenser Det ar inte normalt hastbeteende Och vissa djur/hastar gar det inte att andra pa. Fraga mig, jag arbetade for Thom McNair nar han hade Morafic i sitt stall (Houston,Tx), en hast det du INTE gick in till utan en piska i handen bakom ryggen. Namnde jag att han hade haft ihjal tva av araberna (manniskor) som var och hjalpte lasta honom (hasten) nar han sandes fran Egypt???
Jag forstar att TS alskar sin hast, men efter vad som hant skulle jag vara valdigt forsiktig med att jobba med denna hasten. Hon kan tydligen "vanda" i 1/2 secund...

TS jag hoppas du far hjalp av kunnig person och om den personen sager till dig att det ar ett hopplost fall, gor det ratta bade till dig och hasten. Jag tror inte att du vill see henne misshandlad hos ngn annan och lamnad ensam i ett stall eller hage och aldrig alskad. Da ar det battre hon far sluta sina dagar.

Men lycka till, det finns alltid hopp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp