HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Just inom travarna tror jag, obsobs, jag haller inte pa med trav sjalv.. att "vinnarskallen" finns lite mer utmarkande an inom annat.. Men visst, har sjalv mott ett par hingstar som inte var av denna varld! O "sma mordarmaskiner" vet vi ju har funnits representerade i bla. halvblodsaveln med. Sa skarpa hastar har -inget- att gora i handerna pa en amateur.

My hubby, ar strangt emot att avla pa sadana blodslinjer, o jag haller verkligen med honom! Spelar ingen roll hur bra hasten ar, ar den livsfarlig o detta riskerar arvas ner till avkommorna - da ar det inte avelsmaterial. Tror mkt av den har "skarpan" som da och da ploppar fram ur vara hastar gar hand i hand med prestationsaveln. Det kraver manga ganger en sjuhelsickes hast for att ta sig igenom en hoppbana pa 150 cm, det tar en sjuhelsickes hast for o vinna ett lopp. De -far- inte ge upp. Inte vara lattskramda, inte veka.

Man kan ju jamfora det eg. med hundavel. se ex. working dogs som catahoulas (eftersom du med ar pricklos o du vart nere i texas kanske du sprungit pa en cata?) dar de ar rejalt skarpa i skallen, att tafsa till en san hund brukar bara trigga upp dom mer - dar far man ta dom pa ett annat satt. En schafer kan man tafsa till (oftast..) de kanske inte gillar det - men de tar val inte helt ofta direkt ny sats o ar An mer "pa hugget".. o sa tar vi en collie. Som knappt kan hantera att man hojer rosten. Dar har vi ju vara hastar med...

En hast som ar avlad for att bokstavligt talat Aldrig Ge upp! ..de ger inte upp, for det ligger inte i dom. Man kan uppfostra dom nog for att kunna vara runt dom, men aldrig, aldrig slappna av - o de ar verkligen ingen amateurs hast!
Skall de over huvudtaget ens existera sa bor de stanna hos proffs.

Sa har vi mittemellanhasten, som kan vara lite skiddish, men samtidigt ha lite "go" o :devil:ar anamma.. Dar man kan rappa till en gang o det racker, dar man kan leka med nh o ha allmant trevligt - men samtidigt ha en hast som inte ber om ursakt for sig sjalv..

o sa har vi "Amateurhasten", som Alskar manniskor, vill vara tillags o blir allmant ledsen o lite angslig nar den gor fel.. dar passar puss o kel o gos Utmarkt! :) En hast som man faktiskt kan pussigulla till att gora allt..

Hah, jag bara babblar.. ;) dags for kaffe.. hoppas jag fick ut mig nagot matnyttigt..
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

oohhh catahoulas, du far mig hemsjuk har... jag har inte haft ngn sjalv, men en kompis hade en.. och det var inte att leka med ...toppendog med ratt traning.
jag hade sjalv bade blueheeler och aussie, bada valdigt skarpa, med blueheeler i klar ledning. och som hastar av viss typ, om de inte visste jag var boss de tog over.. tack och lov hande aldrig det..

Denna hast som jag da traffade pa hos McNairs, och hans fol, ar ett typiskt example pa stark avel. Hasten var national champion och fantastiskt vacker.. och hade valdigt strong pshyche ocksa. Darfor var han en gogetter till 150%. Men totalt ohanterlig for en "weak" person. Jag skulle aldrig i mitt liv forsoka aven att leda honom ut till paddock. TTyvarr sedan han var i en trainingbarn fick han bara sin timme eller tva per dag och spenderade resten av tiden i sitt stall. INTE att rekommendera men sa ar det...Nej jag haller inte med om att det ar ok, inte alls, men det ar en annorlunda syn i US i generellt och i vissa states i particular.
Att avla pa hastar som visar go get them, visst det ar pengar men dar ar ocksa fol som inte har "IT" och dessa kanske blir salda till personer som inte har kunskapen att trana och hantera en sadan skarp hast. For folet har ju fortfarande blodlines men inte "the IT". Men jag ser inte hur det skall losas. Jag vet inte ngt om travhastar och blodlinjer, har vanner med standardbreds i IL, och var inte sa fortjust i dem mer an att de var hastar forstas.
Har pysslat med QH och araber forstas, QH for arbete och aven dar ar detblodlines som skall undvikas om man vill ha en "barnsaker" hast. Men detta ar trad om TS hast sa nog nu..

Och igen, vill man fa en hast att respektera maste man bete sig som en hast sjalv.. Alltsa sparka forst efter nog med varning for att satta den andra pa plats.. Det betyder inte att man misshandlar hasten.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

KL


Snälla TS, lyssna till Nafayette... hon verkar veta vad hon snackar om...Jag är enfaldig nog att tro detta kommer gå dig överstyr... Jag har 4 hästar...ingen av dom skulle mig veterligt ämna till att göra som din gjort... du säger att du kan din pålla... NEJ...skulle inte tro det..för hade du kunnat henne hade aldrig detta hänt... du kommer att få stryk igen... bli varse... du kan inte gulligulla runt detta problem... sorry... väx upp... bli ännu mer kunnig, sen kan du kanske ge dig in i leken med liknande exemplar... Kram och God Jul...
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Det är en sak jag verkligen undrar. Du som inte har TS naivt romantiskt optimistiska syn på den här typen av skarpa ston, utan du ser ju helt kallt och rakt på den här typen av beteende. Men gillar du den typen av häst? Roar det dig att hantera dem? Tycker du om dem på något sätt, sådär som man kan tycka om djur? Eller varför håller du på med dem - handlar det om att de är kul att köra med, helt enkelt, därför att den där skallen gör hästen till en bra travhäst?

Jag har själv ett sto som är lite vasst, en ridhäst, men hon har väl två procent ungefär av vad du beskriver. Jag skulle inte, trots 35 års hästvana, ta mig an ett sto som TS eller som det du beskriver. Det klarar inte jag, det står helt klart. Att en sjuttonåring (TS har väl skrivit att hon är sjutton?) skulle klara av det är helt uteslutet. Det kan bara sluta illa.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Tycker inte alls sådana där är roliga.

För 30 år sedan kanske man tyckte att sådana var roliga då det var utmaning och stor portion dumhet som gjorde att man tyckte så.

Idag vet jag mycket bättre. Och har man med tiden blivit fegare eller visare??

Vi hade dessa märrar åt kunds räkning och hade således inget val. HAlva stallet var fyllt med dessa djur.

Än idag har vi en och annan virrpanna men inte i närheten om vad vi pratar om i denna tråd.

Som jag skrev förut, fyller hellre stallet med WSB märrar.

Jag tror också vi måste skilja på två saker. Skarpa vs lömska

Skarpa ston går att hantera, och därav kan du få en genomtrevlig individ men lite av en "ensam-hund". En sådan funkar bra med en person men kan vara ett riskmoment för övriga om övriga få för sig att dom vill bestämma..

Lömska är av en helt annan kaliber. Dom vänder blixtsnabbt på humör. Vissa beteende utlöses omotiverat. Som exempel så kan du stå och klia manken på en sån där. Det tycker dom är jätteskönt. I 34 sekunder. Sen hugger dom och slår samtidigt och jagar ut dig ur box eller hage.
En lömsk häst ger inga förvarningar.

Så för att då återgå till märren det handlade om så känner jag inte henne alls.

Men jag får en klar bild om hur hon är med hjälp av första inlägget.

Jag ser hennes mor, som mosat ner mig.
Hennes son som trampat mig på ryggen, slagit framhovarna i huvudet på mig för att sen vända och göra om alltihop igen.

Jag ser också mammans syster hur vi fick order att ställa henne i jordkällaren.
Det gjorde vi ju inte. nej. Vi släppte henne med sina syskon och så fick dom banka på varann. Det funkade skapligt.
Minns däremot alla hennes ungar i sin tur som oerhört opålitliga. Oavsett far.

Minns mormor som en stor koloss modell tanks så vräkte sig framåt.
Minns mormors syster i likadan stil.

Och dessa betäcktes för att få skarpa tävlingshästar.

Mormorsmor som det talas om bortikring..Stryka medhårs..japp.

Gillar inte sådana där nej. Inte idag. På den tiden funkade saker men idag vill jag inte riskera nåt.

Vi avråder alltid ägarna att betäcka sådana. Oftast lyssnar dom och så kan vi ta en sista resa med töserna på väg till gröna ängar.

Hellre det än att dom gör sig skyldiga till diverse otyg...som i första inlägget.


Så nej. Jag vill ha snälla tanter i avelsboxarna. Sådana som man inte behöver vakta i ett kör och som man kan gå in ensam till.
Visst, dom får gärna vara lite egna av sig och ha åsikter om saker men inga rabiata djur som man får ont i magen av att umgås med..

Jag kan lova er att det finns så mycket hästar som vill bli ompysslade, som kommer springandes till grinden, som lägger huvudet på ens axel, som vill stå nära och bli omskötta, som följer en överallt utan grimma och grimskaft.

Varför ska man ödsla tid, skinn och tårar på ärkeidioter som kan mose en liten unge under ett obevakt ögonblick??

Aj då. Detta inlägg blev för långt.....


AM
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

:bow:
Jag hoppas verkligen att TS kan ta till sig av dina kloka tankar!

Eller att TS föräldrar läser i denna tråd på något magiskt vis. De som inte verkar vara så hästkunniga kanske helt enkelt inte är medvetna om hur farlig hästen faktiskt kan bli.

TS: ingen här vill vara dum mot dig, men vi blir nog alla oroliga att det faktiskt ska hända något ännu värre en dag. Och som jag sagt innan, min dotter hade inte fått behålla en sån häst. Överhuvudtaget. Ingen häst- oavsett hur mycket man älskar den- är värd att riskera livet för.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Nu vill jag gå in och böja på nacken lite:o. Till en början trodde jag det handlade om en häst som bara tagit kontroll över sig ägare och inte fått tydliga gränser, reagerade starkt på att det så snabbt blev prat om avlivning som alternativ utan att göra en utredning. Men när jag läser dina inlägg som har erfarenhet av denna stam och träffat på ett flertal av dessa hästar med samma beteende så får jag vika mig lite i min åsikt.

Har ingen erfarenhet av dessa hästar, bara hästar som gullats bort och där fått för stort övertag på sina ägare och då sett att aggressivt beteende uppkommit och skapat farliga hästar. Med hjälp och mycket träning så har dessa hästar blivit trygga igen och fungerat bra då ägaren fått ändra sitt sätt att se på hästen och dess naturliga beteende och kroppspråk. Att förmänskliga hästar eller vilka djur som helst förstör mer än gör nytta.

Sen står jag vid om att jag inte vill uttala mig om hur hästens öde borde se ut då jag inte har rätt att säga det. Ja du om någon har erfarenhet i denna diskussion.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag tycker du ska lyssna på vad Naffa har att berätta om den typ av häst du har även om det svider i hjärtat, för naturligtvis älskar du din häst, annars skulle du ju inte kämpa för henne. Tyvärr så måste jag säga ett den person som sålde henne till dig är en mycket oansvarig människa, en sån här häst säljer man inte utan tar bort när man inte längre kan ha den. :crazy:

Hästar som har övertag kan vara mycket farliga och din har ju redan visat att hon inte tvekar att ta i med hårdhandskarna mot dig. Jag tycker du ska lägga ner alla tankar på allt vad NH heter och istället skaffa hjälp att människor som har vana av den här typen av hästar. Du får vara beredd på att det här är ett projekt som sträcker sig åratal framåt och att du aldrig kommer att kunna låta henne varesig bildligt eller bokstavligt talat få ens ett lillfinger av dig om du inte vill bli av med hela armen.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Då förstår jag. Det var ett mycket bra inlägg! :bow:

Hoppas att TS kan ta till sig vad du skriver och se att du inte menar illa mot någon, utan väldigt mycket tvärtom.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Tack.

Jo, jag menade väldigt mycket tvärtom.

Ni som varit med ett tag kan ju ganska snabbt se åt vilket håll det bär.

Jag menar, om t.ex Humelibumlan hade hand om hästen så skulle jag inte alls vara nervös. Hon har erfarenhet och vana att få en sån något så när vettig.

Om låt säga TS hade sin häst i ett enskilt stall där inga andra inackorderingar finns så skulle hon ju kunna ta in någon som lärde upp TS på hur märra fungerar.
Att man måste föstå att ibland kan ledarskap vara direkt livsfarligt.

Som ytterligare exempel kan vi ta detta med att leda häst.
Många förespråkar att dom skall gå bakom.

Jag skulle aldrig i livet ha en sån där gå så. Kan fungera i 1 år för att sedan bli totalt nermosad. Detta därför jag inte hade ögon i nacken.

Hur blir det då i ett inackorderingsstall där det finns flera människor med olika idéer på hur man skall hantera häst?

Vad kan hända?

På nåt sätt har det gått lite prestige i att ha dumma djur.
Varför? Är man en bra hästmänniska för att man kan ha en lynnig sak i boxen?

Inte enligt min åsikt. Det skall liksom vara roligt att hålla på. Och man vill ju gärna ha nåt tillbaka.

Var nyss ner och strödde och fodrade en bunt märrar som agerar " anti-frys-vatten-system"
Går in till WSB-märra som står på bakbenen och vill ut. Slår hej vilt med fötterna på väggarna. Hon är ett gränsfall om vad jag tycker är trevlig häst. Men jag kan hålla på med henne trots att hon stundtals är lynnig och gör utfall. Vänder aldrig någonsin ryggen åt henne.

Sen fortsatte jag strö dom andra boxarna och fodrade. Dom övriga kom fram och ville vara med och hjälpa till. -Kan dra lite i en halmtuss och skaka runt. sa dom. -Min vattenkopp funkar jättebra. Och så får man en blöt mule rätt i ansiktet. -Vänta lite så skall jag flytta på mig så kan du lägga höet i det där hörnet..

osv..osv..

Förstår ni skillnaden? Det är roligt att gå ner till flickor som är bussiga, tålmodiga, som finner sig i omvända rutiner, som jag kan skicka in småbarn till på julafton för att ge morötter.

På travsidan finns det en enorm "begagnad" marknad. Då kommer det töser, köper upp eller får till skänks.

Drömmen vore att dessa töser satte sig ner och tog reda på vad det är för häst dom kommer att få. Hur fungerade den inom travet. Het som en spis, slog hejvilt?

Vad är det för stam? Hur är syskonen, mamman, mormor?
Sånt är lätt att ta reda på idag.

Gör det, innan det blir nåt tok.

Dom allra flesta travarna klarar omställning från aktiv på ovalen till att vara skogsmulle. Men så finns det dom som inte gör det. Då blir det problem.

Har man sedan en men dominanta gener, typ TS häst, Humlans häst, diverse NP eller WSB så måste man tänka en gång, två gånger och tre gånger.

För där krävs det erfaret folk. Inte alltid, men ofta.

Som avrundning:

Hästar i ridstallarna ska vara snälla djur som finner sig att många håller på och att människan kan göra en del misstag utan att hästen flipprar ur.
Den ska bara inte göra utfall.

Ridtjejerna i sin tur ska hjälpa varann. Man ska kunna ge råd till någon utan att denne i sin tur tar det som en förolämpning.
Man ska kunna diskutera och acceptera andras åsikter.
Ridflickorna bör lära sig att det är inte enbart ens eget sätt som är det enda rätta. Finns andra varianter..

TS tog det illa då vi andra tycker att hon skall sluta med denna eller ta bort henne.
Har full förståelse för detta om man utgår från hennes erfarenhet.

Därför hoppas jag att det finns någon i hennes närhet eller någon här som bor i hennes närhet som kan hjälpa henne så att allt blir rätt igen.


AM
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Hej

Jag tycker du ska lyssna främst på Nafayette, sen önskar jag dig lycka till och hoppas att hästen aldrig tycker att du gör nåt fel med den så den känner sig tvungen att utmana dig....Jag har haft en del opålitliga hästar, mest hingstar...men ingen som anfallit mig på det sättet....fast iofs, en gång var det faktiskt en märr som bankade på mig ganska oförutsett och dessutom ganska hårt....hon hade nevele pride i stammen .

Utmana ALDRIG en sån häst om du inte är absolut säker på att du kan ta den striden.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Men snälla TS, det finns flera som är mer eller mindre proffs på travare och avel här i tråden. Och jag undrar vad det är för en galning som har släppt ut ditt sto på öppna marknaden :crazy:.

Nafayette (som du borde lyssna på om någon) skriver tex att hon hellre har stallet fullt av WSB-märrar. Rulla ner till inlägg #50 i denna tråd så ser du hur man hanterade Wall Street Banker .. Detta säger dig kanske något om varför ingen av travmänniskorna i tråden är förvånade över vad som hänt.

Alla fattar att du älskar din häst, men ibland ingår det i hästägaransvaret att avsluta det innan du eller andra kommer ännu mer till skada.

Man skriver till dig av omtanke och rädsla för vad mer kan hända. Vad gör du om din märr river tag i en av de där 11-13åringarna du pratar om och drar dem tvärs över gårdsplanen och stampar på dem?

Det är ingen allemanshäst du har där det blivit lite tjall på tråden för att du var otydlig eller nåt. Du har en häst som är avlad att prestera och sedan har man skitit i resten. Dvs den resten som borde vara prio ett för oss som mullar runt som hobby.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Nja, våld löser inget snarare kan det skapa en än värre situation. Min kille skulle slå tillbaka med dunder och brak och jag skulle förlora den fighten, 50 kg människa, förvisso jäkligt dominant och har ett starlt ledarskap men inte ens det hjälper när 450 kg häst går till attack efter att den fått en smäll.

Slå mina djur skulle jag aldrig göra oavsett, det finns smartare vägar men det är där det brister för TS, man måste ha ett rejält tydligt ledarskap, kunna läsa sin häst och ha en bra kommunikation. Har man inte det kan du ta ditt spö och slå skiten ur hästen för även om du undkommer en attack så lär hästen dra ned rullgardinen och bida sin tid...

...och vem säger att den som slog bli offret för attacken som kommer förr eller senare, eller så blir det tvärtom, en apatisk häst och vem vill ha en sån kompis?

Tycker du fått flera bra svar, men lägger mej i iaf...

Som jag ser det så har du två alternativ. Antingen gör du dig av med hästen.

Eller så måste du göra en helomvändning i ditt hästhanterande, men hjälp av en DUKTIG hästmänniska (INGET "fjantigt" NH med lite flytta bak hit och dit, vänta ut hästen och liknande).
Du skriver att du sa till hästen men absolut inte röt, du slår med pisken en bit ifrån hästen. TOTAL fel för denna häst. DRÄM till rakt i skallen på den och ryt de högsta du kan är mer vad du ska göra.
Folk kommer kanske kolla snett på dig, du kan få höra att du är en djurplågare, men altenativet med sådana här hästar är att antingen sätter du den på plats eller så kommer den sluta på slakt, så du gör hästen och omvärlden en tjänst.

Jag har själv en väldigt vass häst. Hon fungerar aldeles utmärkt, kan hanteras av "alla" och får komplimanger om att hon är snäll, men det är också så att jag håller henne KORT. Ser på de minsta tendenserna, och visar hon den minsta dominanta tendens mot mig så är det en jävla smäll DIREKT!
Dock tycker jag det är såhär, att har man en vass häst helt under kontroll och dominansförhållandena är klara så finns inte bättre att få. Min häst är tuff som få och på min sida, vilket gör att jag kan rida henne genom eld och vatten, HELT underbart.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Som ett tillägg att det som någon skrev verkar finnas ett slags prestige i tuffa hästar. Jag har valt en tuff häst som är smartare än vad som är bra för honom, varför? jo jag ska tävla på boskap och de hästarna är oftast avlade på "vassare blod". Däremot gör min Paint aldrig något som inte är framprovocerat OM han inte märker att det är en oerfaren människa som han kan skrämma osv. Men han går inte till attack som TS märr och han är lätt att läsa om man kan läsa hästar vill säga.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så vet jag pga att jag sett videofilm på en tränares hantering hur man INTE ska göra med min Jack. Och eftersom jag har en del friska hjärnceller kvar är det inte ett beteende jag vill ta fram genom att trycka till honom, men jag gullar inte heller, jag vill ha honom på medelvägen och där fungerar vi båda och är mer än nöjda. han vet vad han får göra och inte.

Nu skulle inte det här bli Jacks livshistoria-inlägg men jag ville bara göra ett tillägg pga frågan om det är prestige.

Till dig Naffa: En eloge till dig som verkligen försöker få upp ögonen på TS, Inte lätt att banka vett i en vägg men kanske du når andra som är på G att köpa en liknande häst att förhoppningsvis backa från affären
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Nej jag tror inte att frånvaron av amerikanskt blod påverkar mentaliteten....Det är väl snarare så att man prioriterar inte mentaliteten vid avel och sedan inte vill ta beslutet att avliva när hästen inte blev så bra utan att man då säljer som ridhäst...oavsett hur lämplig hästen är som vardagshäst eller inte. (Den omskrivna häst i tråden har ju mycket amerikanskt i sig...)

Jag måsta har tur med mina häster. vissa kunda vara busiga, men alltid pålitlig.
Som allman tycka den svenska varmblod är en kannon häs.
AZ
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Där konsten sluter ta våldet vid:
finns i min gammle ABC OM HÄSTER av proff. Göste Bengtsson.
Man för komma ihågg häster är individ precis som oss, dom gammle o NH vill lära oss att avläsa hästen så vi kan häntera situation rätt.
Precis som maniskor finns det:
BAD HORSES! JUST PLAIN MEAN!
och en klubba mellan ögen kan vara den enda räddning för en kulla.
Tack o lov är det inte månge som jag har stört på (men en del häst äger jag kan tänka mig)
Az
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Alltså du skriver väldigt dåligt.. och det är obegripligt att om du nu är så vuxen att du kan snacka så jävla mycket skit till andra.. hoppas du är stor i orden och liten på jorden.. reta inte upp mig.. då retar du upp fel person, när jag gett dig varningar om vad det handlar om, så lägg inte näsan i blöt. Tack och hej med dig.

TILL TS VAR DU AN AR:

Arizona, med flera har pa Buke har inte svenska som deras forsta sprak och hon gor JADRIG bra tycker jag. Satt dig inte pa dina hoga hastar och lat som du inte forstar.. OM du ville forsta sa kunde du...

Sedan din snalla trevligga hast.. Visst ar hon snall, nar hon far som hon vill. Sa fortsatt att stryka henne medhars du, gor ALDRIG ngt som far henne att tro att hon ar tvingad till ngt Och om hon inte vill, hall dig sa langt ifran henne som du kan..

Sedan du inte har varit har pa nagra dagar, hoppas jag verkligen du ar i en stycke..

OM du har ngt mellan oronen, lyssna pa Nafayette (sp?) da hon tydligen hade din hasts mamma, mormor etc i sitt stall.. Bara det skulle ju vara intressant tycker jag.. Bra eller daligt, du kan fa "the real scoop" dar..

Dock hoppas jag att du tar fornuft till fanga och du och din syster som tydligen ocksa hjalper till med hasten, tar ut en person som kan TRANA hasten, det ar forstas om du vill ha en ridhast eller ngt att sta och borsta.. Bara tank pa att 11 aringar kan gora sig illa ocksa.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

TILL TS VAR DU AN AR:

Arizona, med flera har pa Buke har inte svenska som deras forsta sprak och hon gor JADRIG bra tycker jag. Satt dig inte pa dina hoga hastar och lat som du inte forstar.. OM du ville forsta sa kunde du...

Sedan din snalla trevligga hast.. Visst ar hon snall, nar hon far som hon vill. Sa fortsatt att stryka henne medhars du, gor ALDRIG ngt som far henne att tro att hon ar tvingad till ngt Och om hon inte vill, hall dig sa langt ifran henne som du kan..

Sedan du inte har varit har pa nagra dagar, hoppas jag verkligen du ar i en stycke..

OM du har ngt mellan oronen, lyssna pa Nafayette (sp?) da hon tydligen hade din hasts mamma, mormor etc i sitt stall.. Bara det skulle ju vara intressant tycker jag.. Bra eller daligt, du kan fa "the real scoop" dar..

Dock hoppas jag att du tar fornuft till fanga och du och din syster som tydligen ocksa hjalper till med hasten, tar ut en person som kan TRANA hasten, det ar forstas om du vill ha en ridhast eller ngt att sta och borsta.. Bara tank pa att 11 aringar kan gora sig illa ocksa.



Ja jag är i ett stycke såklart.. varför skulle jag inte. Och nej anledningen till att jag inte varit inloggad och svarat är för jag helt enkelt bara inte gillar de längre, jag gillar inte att ni inte förstår vad jag syftar på ..

http://www.youtube.com/watch?v=WXnWFEx8MRQ

Sådär hände mig, jag och min häst gjorde likadan sak.. exakt detta hände, jag gjorde precis som honom i princip, efter fallet. MEN, det som sedan hände var att jag dum nog vände ryggen till henne... och då passade hon på och fick tag i fingret , inte att hon "siktade på det" utan precis som i den filmen där. . .

En dominans grej, då jag precis som han skulle ungefär backa eller vad man ska säga.



Jag har helt enkelt inte orken, lusten eller viljan att svara mera.. jag behöver inte bli mer ledsen än vad jag redan är.


Lollo är inte surig i någon hantering alls i övrigt.. och jag har haft hästen sen jag var 2 år, och ridigt en hel del galna varmblod sen jag var tolv år, som varit skarpa vid FLER tillfällen än vad min nuvarande häst gjort.. jag vill inte säga att jag är erfaren menade inte så.. men jag vet...

Den hästen ja hade innan Lollo , Gabriona Pamir hette hon, de är också släkt på långt håll tror jag deta var.. Och hon var som en bomb när jag fick henne ( 12 år) Stressad, okontrollerad, högg mott en i boxen, när man satt på täcket, och gick undan i boxen, hon gjorde aldrig illa någon, mer än tjuvnyp.
Ingen trodde på mig och henne och de bad mig slakta, sälja hästen för
hon var ju tokig och galen, för hon reste och höll på ...
Jag ville inte, jag kände någonstans inom mig att det ändå var rätt.. och det blev det.. Hon tydde sig till mig ju mer närmare vi kom, jag kunde stanna och hon stannade, följa mig ( och ni vet sånna simpla saker) .. Hon blev jätte fin i ridningen och efter fem år tillsammans, var vi oslagbara.. Hon ville ingen annan skulle rida än jag ( skritta kunde hon möjligtvis låta ngn annan göra texx. min syster lr. dåvarandra pojkvän) Men annars var det bara jag som fick henne att fungera..Vi hade ett speciellt band och ingen hade trott på oss.. men vi gav aldrig upp och vi nådde fram.. Tyvärr precis efter fem år fick jag låta henne somna in pga. muskelfiberförändring, det var en hemsk förlust..

Sen hittade jag Lollo, hon var underbart lik Gabriona, och samma sätt och tänk som henne Dock är lollo myckeeeeet lugnare att rida. Men jag visste att detta kan inte bli fel, där inne fanns en liten Gabriona, de uppträdde på samma sätt på många håll.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Ja jag är i ett stycke såklart.. varför skulle jag inte. Och nej anledningen till att jag inte varit inloggad och svarat är för jag helt enkelt bara inte gillar de längre, jag gillar inte att ni inte förstår vad jag syftar på ..

http://www.youtube.com/watch?v=WXnWFEx8MRQ

Sådär hände mig, jag och min häst gjorde likadan sak.. exakt detta hände, jag gjorde precis som honom i princip, efter fallet. MEN, det som sedan hände var att jag dum nog vände ryggen till henne... och då passade hon på och fick tag i fingret , inte att hon "siktade på det" utan precis som i den filmen där. . .

En dominans grej, då jag precis som han skulle ungefär backa eller vad man ska säga.



Jag har helt enkelt inte orken, lusten eller viljan att svara mera.. jag behöver inte bli mer ledsen än vad jag redan är.


Lollo är inte surig i någon hantering alls i övrigt.. år, och ridigt en hel del galna varmblod sen jag var tolv år, som varit skarpa vid FLER tillfällen än vad min nuvarande häst gjort.. jag vill inte säga att jag är erfaren menade inte så.. men jag vet...

Den hästen ja hade innan Lollo , Gabriona Pamir hette hon, de är också släkt på långt håll tror jag deta var.. Och hon var som en bomb när jag fick henne ( 12 år) Stressad, okontrollerad, högg mott en i boxen, när man satt på täcket, och gick undan i boxen, hon gjorde aldrig illa någon, mer än tjuvnyp.
Ingen trodde på mig och henne och de bad mig slakta, sälja hästen för
hon var ju tokig och galen, för hon reste och höll på ...
Jag ville inte, jag kände någonstans inom mig att det ändå var rätt.. och det blev det.. Hon tydde sig till mig ju mer närmare vi kom, jag kunde stanna och hon stannade, följa mig ( och ni vet sånna simpla saker) .. Hon blev jätte fin i ridningen och efter fem år tillsammans, var vi oslagbara.. Hon ville ingen annan skulle rida än jag ( skritta kunde hon möjligtvis låta ngn annan göra texx. min syster lr. dåvarandra pojkvän) Men annars var det bara jag som fick henne att fungera..Vi hade ett speciellt band och ingen hade trott på oss.. men vi gav aldrig upp och vi nådde fram.. Tyvärr precis efter fem år fick jag låta henne somna in pga. muskelfiberförändring, det var en hemsk förlust..

Sen hittade jag Lollo, hon var underbart lik Gabriona, och samma sätt och tänk som henne Dock är lollo myckeeeeet lugnare att rida. Men jag visste att detta kan inte bli fel, där inne fanns en liten Gabriona, de uppträdde på samma sätt på många håll.

och jag har haft hästen sen jag var 2

menade att jag hade haft häst sen jag var två, blev lite fel.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Hej TS!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, och som flera andra också skrivit, så är det nog ingen i den här tråden som velat göra dig ledsen. Folk har svarat som de har svarat därför att du framställde din fråga på ett visst sätt.

Du bad om hjälp med en häst som anfallit dig på ett farligt sätt och skadat dig och om du betraktar det du skrivit om din häst med lite distans, så förstår du säkert varför folk gett dig de råd du fått.

Om jag var i din situation skulle jag ha blivit glad över att få kontakt med människor som känner till den aktuella hästens stam och har erfarenhet av att handskas professionellt med den här sortens hästar.

(Själv tycker jag överhuvudtaget att det är jätteintressant att utbyta erfarenheter med andra som har hästar av samma stam som min egen:)!)

Jag är ledsen över att du inte verkar kunna se riktigt klart och nyktert på den här situationen, för jag tror verkligen att du skulle ha glädje av att ta del av de erfarenheter som så många här har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 323
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 467
Senast: liiinnea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp