HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

vaddå osäker i ledarskapet?
Märren är nog väldigt medveten om var skåpet ska stå. Där HON vill...


Ge dig för jösse namn inte till att börja med en massa repvifftande=livsfara.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Ok, hur ska ni gå vidare då?
Vad händer nu så att säga?

hm ja så att säga, så gör hon ju aldrig något .. men de gånger, om hon skulle moppsa sig igen, så planerar vi att absolut inte backa, och såklart inte vara rädd. självklart ha hjälm och sådant vid övningarna( vi försöker komma på några bra, vilket jag försökte finna här:) ) men men .. iaf upprepande följa det att inte ge upp och beröma , klappa så fort hon känner sig trygg och gör det hon ska utan att trilsknas.. alltså jättesvårt att förklara såhär.. jag är kass på att förklara via att skriva xD
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

vaddå osäker i ledarskapet?
Märren är nog väldigt medveten om var skåpet ska stå. Där HON vill...


Ge dig för jösse namn inte till att börja med en massa repvifftande=livsfara.


Nej alltså. att hon känner sig triggad till "fight" om man "utmanar" henne på det sättet som du säger med repviftande eller vad man ska kalla det. Hon blir osäker, då någon aldrig säkert har hållt på med henne med longering, backning. :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Snälla. jag kan inte mer än bara be dig......

Har haft hand om riktigt vassa/skarpa individer som troligen skulle få din märr att verka som en ängel och tro mig.
Hemsnickrade NH övningar om något kommer trigga och göra hästen PISSED OFF.
Lägg ner NH delen och börja använda skallen istället.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Hon har säkerligen blivit backad antalet gånger i sitt liv.

Men man skuffar inte runt hästar bara för att.

Hade hon haft en anledning att backa, ex in i stallet med vagn hade hon säkert gått med på det. För då finns det en anledning till det hela.


Osäker är nog det sista din häst är.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Hon har säkerligen blivit backad antalet gånger i sitt liv.

Men man skuffar inte runt hästar bara för att.

Hade hon haft en anledning att backa, ex in i stallet med vagn hade hon säkert gått med på det. För då finns det en anledning till det hela.

ja men det är ju det jag försökte säga hah xD men ja är dålig på att skriva och förklara. med övningar menade jag inte "repviftande" utan sådana som man faktiskt använder i hantering :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Öva hantering? Förklara gärna för jag fattar inte..


Mina hästar bara hanterar jag. Inget vi övar på direkt. Däremot måste säkerhetstänket vara extremt högt när man hanterar vissa individer.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

kl

Du behöver professionell hjälp för din häst har tagit över. Det är bara att erkänna när det har blivit för mycket och det har det definitivt blivit för din del. Jag hade inte velat hantera din häst och jag hade inte velat att någon annan skulle göra det heller.

Som Jenny påpekade innan är nog hästen för skarp för dig. Det måste inte betyda att du ska sälja henne eller ta bort henne men ta hjälp av någon som har erfarenhet av liknande hästar. Jag tror inte att övningar som du läser om varken här, i böcker eller i tidningar kommer att hjälpa, ta ut en tränare!
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

*kl*

Jag förstår att du inte kan tänka dig att din häst skulle vilja skada dig. Ingen av oss kan tänka sig att våra bästa vänner skulle attackera.

MEN nu har det hänt och då måste du ju fundera på hur du går vidare. Vad jag kan utläsa är hon inte osäker. Alls. De osäkra hästar jag hanterat har inte försökt attackera mig på det viset.

Försök ta in vad Nafayette (har jag stavat rätt? :) ) skriver. H*n känner din hästs stam och hur de är. Du kan ju lära dig strategier om hur du ska hantera olika situationer av N tror jag, om du nu vill behålla din häst. :)

Jag köpte för ett par år sen en häst som skulle vara så änglasnäll så...Tills hon kom hem och började testa. Men aldrig på den nivån som din håller på. Men hon stegrade och backade och tramsade. Det blev bättre med tiden, men med jämna mellanrum kom de där testningarna fram igen och jag vill inte ha en häst jag måste vara på helspänn med för att vara med. Jag vill ha det mysigt och roligt i stallet. När jag pratade med andra hästfolk och de frågade stammen och jag sa det så blev det: Jaha, är hon från X, de är ju framavlade för att vara skarpa tävlingsindivider.
Vilket inte jag visste.
Hon har det nu jättebra hos en ny ägare som är mycket kunnig och som klarar av hennes testningar med en axelryckning och som tävlar henne så att hon får göra det hon är 'skapt' att göra. :)

Jag säger inte att du ska göra dig av med din häst, men för MIG var det en stor lättnad när jag tagit beslutet att sälja, trots att hon var min älskade häst som var väldigt speciell.

Vet dina föräldrar om vad som hände? Och hur hon kan uppföra sig? För vore du min dotter så skulle du icke få vara i stallet ensam med en häst som kan bli så aggressiv. Oavsett om du var 8 som min dotter eller 18 eller 22...

Lycka till i alla fall hur det än blir. :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

kl

Du behöver professionell hjälp för din häst har tagit över. Det är bara att erkänna när det har blivit för mycket och det har det definitivt blivit för din del. Jag hade inte velat hantera din häst och jag hade inte velat att någon annan skulle göra det heller.

Som Jenny påpekade innan är nog hästen för skarp för dig. Det måste inte betyda att du ska sälja henne eller ta bort henne men ta hjälp av någon som har erfarenhet av liknande hästar. Jag tror inte att övningar som du läser om varken här, i böcker eller i tidningar kommer att hjälpa, ta ut en tränare!

ja men det är ju det jag försökt säga, att de gav mig ett råd att få hjälp, och de har jag skaffat :) de var ju sånna tips ja menade.. inte som ta bort hästen osv. så jag förstår hur du menar.. och det här visste jag ju redan nu :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

*kl*

Jag förstår att du inte kan tänka dig att din häst skulle vilja skada dig. Ingen av oss kan tänka sig att våra bästa vänner skulle attackera.

MEN nu har det hänt och då måste du ju fundera på hur du går vidare. Vad jag kan utläsa är hon inte osäker. Alls. De osäkra hästar jag hanterat har inte försökt attackera mig på det viset.

Försök ta in vad Nafayette (har jag stavat rätt? :) ) skriver. H*n känner din hästs stam och hur de är. Du kan ju lära dig strategier om hur du ska hantera olika situationer av N tror jag, om du nu vill behålla din häst. :)

Jag köpte för ett par år sen en häst som skulle vara så änglasnäll så...Tills hon kom hem och började testa. Men aldrig på den nivån som din håller på. Men hon stegrade och backade och tramsade. Det blev bättre med tiden, men med jämna mellanrum kom de där testningarna fram igen och jag vill inte ha en häst jag måste vara på helspänn med för att vara med. Jag vill ha det mysigt och roligt i stallet. När jag pratade med andra hästfolk och de frågade stammen och jag sa det så blev det: Jaha, är hon från X, de är ju framavlade för att vara skarpa tävlingsindivider.
Vilket inte jag visste.
Hon har det nu jättebra hos en ny ägare som är mycket kunnig och som klarar av hennes testningar med en axelryckning och som tävlar henne så att hon får göra det hon är 'skapt' att göra. :)

Jag säger inte att du ska göra dig av med din häst, men för MIG var det en stor lättnad när jag tagit beslutet att sälja, trots att hon var min älskade häst som var väldigt speciell.

Vet dina föräldrar om vad som hände? Och hur hon kan uppföra sig? För vore du min dotter så skulle du icke få vara i stallet ensam med en häst som kan bli så aggressiv. Oavsett om du var 8 som min dotter eller 18 eller 22...

Lycka till i alla fall hur det än blir. :)



Jag tillsammans med min syster är kunnigaste i det stallet om man säger så, när det gäller sånna här saker. så jag behåller henne, eftersom allt annat funkar så pass bra mellan oss, och ingen har hittat nyckeln i ridningen med henne som jag gjort.. så känns helt fel att sälja.. vi hör ihop ändå, trots detta så.. jag ska precis som du säger, lära mig dessa taktiker och så :)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Det är vassa saker bakom pappan också...


Sedan får vi nog med handen på hjärtat säga att jag troligtvis har mer erfarenhet av dessa hästar än dig. Det som för mig är vardag kan för andra vara livsfara.
Ibland livsfarligt för mig med, men med hjälp av min erfarenhet så finns ett mycket STORT säkerhetstänk i grunden när jag hanterar dem.


Vänd ALDRIG ryggen åt en häst Med nevelpride som far...
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

stötte på en häst för några år sedan som anföll/gjorde utfall mot människor. Den fick övertaget över fodervärden, sen var det kört. Kunde göra lite utfall då och. Ledde ut den till hagen en gång. Den anföll upprepande gånger hela vägen till hagen, jag fick känslan av att den verkligen ville göra mig illa, det var inga hot.

den avlivades senare. Hade propp i huvudet. Jag har hört om hästar innan med liknande beteenden, som din, den jag berättade om som också de fått proppar, därav beteendet.

Är så fallet är hästen farlig!
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Du behöva inte sitta har och ljuger, du förstå pricis, du gick intill youtube!
Och det är inte elak att jag säjer till Tussa du har gört ditt val, man kan inte matta barn som vill inte äter och alla sikta sina argument åt fel person.
Det är pappan din som för ta tag i saken.
Az

Alltså du skriver väldigt dåligt.. och det är obegripligt att om du nu är så vuxen att du kan snacka så jävla mycket skit till andra.. hoppas du är stor i orden och liten på jorden.. reta inte upp mig.. då retar du upp fel person, när jag gett dig varningar om vad det handlar om, så lägg inte näsan i blöt. Tack och hej med dig.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

men jag menade inte så att hon inte menade det.. jag orkar inte lägga ner mer energi och diskutera att hon är tokig, för hon är inte tokig och elak.. bara skarp som bli osäker vid ledarskapet. jag anser såhär för att en häst ska vara galen och tokig, så ska den vara elak vid uppställning, ledning, ridning ex. hon gör aldrig något.. förutom den här gången.. och visa tedens till det flera gånger.. det har hon inte ...

de med att hon små stegrat vid ridningen var aldelles i början jag fick hem henne. så hon gör inte så längre.. så hon gör ingenting, mer än vad som hände denna gången. :)

Hon är inte ett dugg osäker vid ledarskapet, hon har full ledarskap över dig och troligtvis den övriga omgivningen också = livsfarligt!! Jag tycker dun är ovanligt korkad som inte inser det. Jag har också en tuff häst, det måste han vara då han ska bli boskapshäst och man väljer sina konflikter och tar andra vägar.

Han attackerade en tränare när han fortfarande var hingst strax innan han fyllde 2 år, men jag har sett videon och vet vad tränaren gjorde fel OCH när tränaren vände ryggen åt en sekund för länge efter att Jack ruttnat och talat om detta för tränaren x antal ggr så attackerade han dvs högg tränaren i axeln och sprang över honom, efter attacken så ställde sig Jack inåtvänd mot volten med sänkt huvud - Alltså hans sätt att säga = - jag ruttnade, du lyssnade inte och jag har sagt mitt kan vi vara överens nu? Hade tränaren varit schysst och läst av Jack hade det troligtvis aldrig hänt, han är tuff men inte dum, men kräver en rättvis kommunikation

Kan man läsa hästar så ser man det på min video jag fick utav säljaren och man måste verkligen veta hur man ska hantera en tuff häst men din verkar dessutom vara snäppet värre och dessutom verkar du inte kunna läsa din häst och tar inte till dig vad många har sagt, du kommer med några romantiserade ursäkter om att hon är osäker osv BULLSHIT hon är jävligt smart och du kommer aldrig bli smartare än henne, sorry. Du har fått din överman i den hästen

Och be för fasiken inte Buke om hjälp hädanefter då svaren som du får vill du inte höra och då är det döfött iaf.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

även den snällaste hästen kan ju skada en.

Visst, men en skarp och opålitlig häst KOMMER att skada dig. Förr eller senare.

Jag har haft egna hästar i över 30 år nu och jag skulle vara mycket tveksam till att behålla en häst som beter sig som din verkar göra.

Jag skulle ge det ett par chanser och visar inte hästen ordentliga förbättringar inom rimlig tid så hade jag avlivat.

Rimlig tid max en månad.

Är det något som gradvis går att träna bort brukar man se åtminstone små små förbättringar i beteendet efter ca en månad.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag tycker det är skrämmade att du inte vill inse vill otroligt skarp häst du har. Att du sedan kommer med dumma bortförklaringar som att "hästen är osäker" är ännu mer skrämmande. En osäker häst låter inte vem som helst handskas med den eftersom den är rädd, din häst är inte rädd. Hon vet att hon är högsta hönset och så länge du och alla andra småbarnen som du tydligen släpper in till henne gör som hon vill kommer hon uppföra sig men den dagen du kräver riktiga saker av henne som backningen ex. då kommer hon visa att det har hon inte alls lust med.

Det står att du är 17 år och hur bra hand du än tycker att du har med hästar så har du absolut inte den rutin eller hästkännande som man behöver för att ta hand om en häst som du beskriver. Jag menar inte nödvändigtvis att hästen ska skjutas men du behöver hjälp, riktig hjälp, inte något hammasnickrat NH från dig och din syster. Dessutom behöver du hjälp varje dag, det räcker inte med en kurs en gång utan du behöver hjälp i all hantering med hästen annars får du vara glad om det bara är ett bett i fingret nästa gång.

Alla hästar attackerar faktiskt inte folk. En snäll häst slår inte slint i skallen om du gör ett fel i hanteringen.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag vet jag är inte valkommen men tänkt att slänga utt en bol allifall:
Kan det rör sig om en alfasto?
Az
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

alfasto?

Menar du ett ledarsto?
Det är det säkerligen eller så ser hon till att bli det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 936
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 517
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 594
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp