Hjälp - en mus i ensilaget!!

D

Dextrosol

Gav av ensilage till våra hästar med en död mus i. Musen låg i mitten av storbalen, och ingen visste ngt förän vi kom så pass långt in i balen.

Jag ringde hästklinik i närheten och fick beskedet att det kan ta upp till 3 dygn innan hästen visar förgiftningssymptom. Kan börja med hängighet, aptitlöshet, darrningar.

Jag gick som på nålar i 3 dygn, men hade turen på min sida. Även om den ena hästen var vaccinerad mot botulism betyder det (enligt vet) inte att den inte kan bli sjuk. Så vaccination är inte lika med fullgott skydd. Den andra hästen äter bara ensilage på lunchen därför har vi varit slarviga med att ge honom vaccination.

Fy vad jobbigt det har varit tills vi såg att allt gick bra. Men, detta var första gången sedan vi började med ensilage som vi påträfat ngt dött kadaver i balarna.

Enligt vet. dör ett flertal häsar varje år av förgiftning, men jag vet ingen - vet ni?? :confused:
 
Det där kan verkligen bli läbbigt. För några år sen hade jag en häst som på morgonen innan julafton började visa koliksymptom. Ut och promenera. Veterinären kom och kände på henne och gav henne en spruta och sa att hon skulle ställas i boxen utan mat. Hon blev bara sämre under dagen, utvecklade hög feber och hennes slemhinnor var mörkt lila. Jourhavande kommer och säger att hon måste in på klinik. In med henne i transporten och köra två timmar till strömsholm. När vi kom fram så hade hennes mage kommit igång och hon mådde mycke bättre, men hon blev kvar en vecka på sjukhus. Veterinärena där sa att det var 99% säkert att det berodde på en mus i höet.....
 
Farligt det där med småkryp i hästarnas hö/ensilaget.....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 880
Senast: svea
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 716
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har alltid fodrat med hö,så jag har noll koll på hösilage osv. Nu vet jag inte ts på detta just nu,men går kanske att ta reda på. Jag...
2
Svar
33
· Visningar
10 095
Senast: lanzo
·
Foder & Strö Det går ju tyvärr inte att undvika att det kommer in möss och ormar i ensilaget, det mesta hittar man säkert inte. Men om ni hittar...
2
Svar
23
· Visningar
6 510
Senast: Snerpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp