Bukefalos 28 år!

Hjälp! extremt pigg häst...

Nickelodion

Trådstartare
Nu vet jag inte vad jag ska göra riktigt. Mitt fullblod som bara får hösilage. Alltså inget krafftfoder alls. Har blivit så pass jobbig att rida och hantera så jag drar mig för att åka i väg och träna el tävla. Han rids femdagar i veckan. á 30min/gång.Förutom hoppträningar 1tim/vecka. Han är relativt lugn hemma.Men det blir helt andra bullar när man åker nånstans. Har ytters få ridvägar. Har tillgång till ridbana. Men den är så mjuk så vill inte rida där mer än 1 ggr/veckan. Max två. Kan verkligen inte rida hårdare än vad jag gör nu. Någon som har tips på nåt foder/örter el liknande som kan lugna ner honom?

Just nu är det nästan omöjligt att få något vettigt ur honom när jag rider. Ska säga att han alltid varit av den hispiga typen. Och jag gillar pigga hästar. Men dehär är inte kul...
utrustningen ligger bra på han. Och han är frisk och kry i övrigt.
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

30 min kanske inte räcker för att stilla hans pigghet? Du kan ju pröva att longera honom 10 min-15 min innan du rider för att slippa dom värsta rusningar eller bockningarna om det är det som blir. Det gör jag under tiden jag sätter igång min busfröken för att det ger varken henne eller mig nåt att försöka rida ordentligt när det spritter nåt fasanfullt i benen på henne. Så hon får busa av sig på lina 10 min innan jag sitter upp och rider :)
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

Går han i hage? Så mycket utevistelse som möjligt, i så stor hage som möjligt, brukar hjälpa...
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

Om du nu har så dåliga ridvägar så kan du väl rida din runda två gånger. Skulle aldrig acceptera att ha så dåliga ridmöjligheter när du dessutom inte har ridhus. Har du hästen hemma? Om inte så skulle jag flytta honom till ett stall där det var bättre ridmöjligheter.

Kan berätta att jag har samma problem och jag har provat magnesium som folk säger kan ha lugnande effekt om det är brist på det i fodret men jag har inte märkt någon skilnad. Det är svårt att rida dem trötta men jag tycker det funkar bra att inte flårida för då får de förväntning att det ska gå fort. Jag rider hästen trött på banan så han får jobba och är ute i skogen drygt en timma varje dag.
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

30min för mig är toklite, förstår inte det måste blivit ngt hippt på senare åren jag har alltid lärt mig att 1t är standard (möjligtvis undantag för unghästar som blir trötta) jag menar du har 10-15 framridning och lika mycket i avskrittning...bara det är ju 30min...

Men sen har jag hört att magnesium mix ska kunna lugna hästar, det kan du ju kolla på. Men jag tycker främst att du ska börja rida längre pass, samt ev då longera i början av passet för att motverka en aning...
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

håller med dig,skrittar jag ut 25-30 min räknar jag det som att min häst har "vilodag"
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

Har du analys på hösilaget? Mitt hösilage innehåller jättemycket energi så mitt fbl får inte mycket kraft hon heller. Har liksom energi ändå... Däremot måste jag ge lite för att få i henne mineraler o allt dom ska ha.

Jag håller med de övriga ang ridningen.. 30 minuters pass är inte mycket om det inte är fråga om en igångsättning av häst, då det är ett bra pass. Men jag utgår ifrån att det inte är på det viset.

Rid längre, rid både på banan o ut. Rid två varv som någon föreslog?

Jag har även jag provat magnecium.. fungerade inte ett dugg.
Det enda jag provat som fungerat i örtväg är munkpeppar mot tjuriga ston vid brunst. :grin:
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

Mi förra häst var EXTREMT pigg, hon var precis som din galet pigg när manåkte iväg. Har ditt fullblod gått galopp? Har edn ganska nyligt gått galopp?
För isådanafall akn det också vara lite så att på galoppen så är hästaran oftast lugnare hemma sedan när man åker iväg blir dom ju taggade för att dom vet ju vad som väntar sig det är ju att springa järnet!

Men jag skulle ha kanske ridit den häst läängre om jag var du, som dom andar säger 30min för en häst med överskottsenergi är inte mycket. Men passet skall ju också variera beroende på hur mycket man har krävt och hur hårt amn ridit. 30 min brukar räcka nä'r jag dressyrtränar för både jag poch min häst är helt sluutkörda ändå. Man måste ju arbeta hästen rätt också.

Kanske rida 2ggr på en dag? om du givetvis har tid. Kanske inte jämt men attdu aknske rider ett pass på 30 minuter tidigare på dagen, skrittar kanske mest. Arbeta i skritta. Det är himla nyttigt att arbeta mycket is kritt vilket ger otroligt mycket! sedan senare på dagen kanske du rider lite hårdaer kanske 1h och rider ordentligt i alal gångarter. Eller tvärt om att du trider hårdare på dagen och typ skritt arbete på kvällen.

Men med en extremt stressad/pigg häst så gäller edtb juu också att vara överdrivet långsam i dig själv också. Tänk på räta på sig, rid lätt långsamt. Allt skall ske o slowmotion skall det kännas. För hästen påverkas ju cokså av dig som ryttare! För om du själv är super stressad kanske t.ex rider bara lätt lite för fort då ökar ju hästen takten med dig. Hästar är otroligt kloka och dom gör ju bara som vi "säger".

Hoppas jag hjä'lpt dig lite =) Kram!
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

shit vad kort :o jag rider minst en timma och några gånger i månaden ännu längre... i söndas red jag i ca 3,5 h och då red jag många mil men galopperade vääääldigt kort galopp för att bygga upp musklerna som min ponny inte har.
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

shit vad kort :o jag rider minst en timma och några gånger i månaden ännu längre... i söndas red jag i ca 3,5 h och då red jag många mil men galopperade vääääldigt kort galopp för att bygga upp musklerna som min ponny inte har.

3,5h timma? :O Oj! Det må jag säga var länge! Hoppas din häst fick vila ngn dagen efter den turen iallafall! Det är inte bra att överjobba och överanstränga en häst heller. Tillslut går tyvär oftast hästarna "sönder". Så hoppas du inte rider länge och allt för ofta! Vilket kan ge konsekvenser.
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

Jo jag vet ju att 30 minuter ganska är lite. Men som sagt så har jag en grusväg på 2 km. Brukar rida fram och tillbaka några ggr. Har en skog att rida i men inte så att man kan galoppera i direkt. Men när jag rider på bana så tycker jag 30 min är lagom. Dels för att banan är så mjuk. Och kan säga att jag aldrig skrittar fram 15 min. Snarare 5 min. Herregud! klart han går i hage! Han går ute i stor hage ca 14-15 tim/dag. Okej att jag rider 3,5 tim nån gång i bland på helgen. Men hur har ni tid att göra det på vardagar?
Skulle gärna byta till ett stall med ridhus om jag hade råd. Men är samtidigt tveksam tycker inte om hästhållningen på dem flesta stora stall. Lite utevistelse i små hagar är inget för min häst.

Problemet som jag har är att han är extremt pigg när jag åker i väg på träning/tävling. INTE när jag rider hemma.

Får väll rida en gång innan jag åker på träning. (skulle ju helst slippa det) Men när jag väl åker iväg på hoppträningarna nu så skulle han kunna hoppa i 3 timmar. Känns som att han har oändliga kraffter. :grin:
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

Fast att bara skritta fram 5 min är inte tillräckligt för hästens muskler att värmas upp och du ökar risken för sträckning av muskler och senor.. MINST 10 min allra helst 15 min fram OCH avskrittning, det är lika viktigt fram som efter ridning. Speciellt när det är kallt ute så blir ju muskler och senor kallare och behöver mer uppvärmning.
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

Fast nu går ju min häst ute väldigt mycket och rör på sig hela tiden. Och skulle jag skritta fram 15 min skulle jag få ut ännu mindre av min korta ridväg. Tar ju typ bara 15 min att skritta ner till vägens slut.

Kan förstå att man måste skritta fram mkt på en häst som står i boxen mestadels.
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

Ledsen att behöva säga det men det räcker ändå inte, antingen får du utrnyttja vägen X antal ggr flera, som Aliche skrev så blir inte hästen uppvärmd på fem minuter. Och som någon skrev lite högre upp så ser jag det som att de dagar min häst har "vilodag" då kan jag skritta ut 30min, men då är han ju i vila och vi skrittar bara dem 30 min på långa tyglar å bara slöar lixom. Nr1 tycker jag är att du måste få hästen att jobba mer, en häst med den energin blir inte slut på 30min.
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

jo men det är ju skillnad på att skritta slöigt 30 min. Anser åxå att det skulle vara vilodag. Men skritta fram 5 min i rask takt. Trava och galoppera 20 min. och skritta av 5min. Det är ju lite jobbigare. Håller med om att det är lite. Men kan inte rida mer.

Vi får väll vara överens om att vi är oense om hur mkt framskrittning som behövs.

Men mitt problem är ju att han är pigg på träning/tävling. INTE hemma. Ibland kan han vara lugn när jag rider fram innan hoppningen. Men just när jag har börjat hoppa det är då det sätter igång. Eller när han inser att vi är på tävling. Känns som att det är stress relaterat.

Nån som provat något i foderväg?
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

det kan vara tränings/tävlingsnerver.
Du kanske ska jobba lite med psyket, ett tråkigt förslag men säkert effektivt är att du åker med honom till träning/tävlingsplatsen UTAN att tävla, bara promenera och sedan skritta runt, då sänks hans förväntningar på vad man gör där,lasta och åk till en skog och skritta runt,
samt är massage och promenader vid hand avstressande för hästen, gör saker som han inte förväntar sig för att bryta ett "psykiskt mönster"
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag hört att magnesium kan lugna hästar, har vänner osm använder det i fodret dagen innan tävling och då är hästen mera lugn. Men det kan också vara så att det är ett för stort stressmoment för din häst att vara på en tävlingsplats, vissa är ju inte tävlingsmaterial, psykiskt då alltså.

Och som sagt vi är oense om ridtiden då jag anser att skritta slött eller i rask takt är fortfarande att skritta den enda skillnaden är att pulsen höjs precis som på oss...Det som är det stora hela är TIDEN...men är ditt val..
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

Jag vill inte trådkapa för mycket men det spelar ingen roll om hästen går ute mycket för det som en häst strövar omkring i en hage är inte samma som när man i ett högre tempo skritar fram sin häst, de ska ju förberedas för arbete. Och att hästen blir så pigg när ni åker iväg kan ju mycket väl bero på att den inte har musklerna eller konditionen att orka med träningspass eller tävling om du oftast rider så lite som du beskriver. En häst som är pigg är inte alltid överenergisk, det kan finnas fler anledningar. Hästar som inte muskulärt orkar kan bli springiga för att då går dom på ren fart och inte styrka. Och om du då dessutom skrittar fram och av såpass lite så riskerar du skador på muskler och senor eller en häst som i längden blir mindre hållbar.

Vill inte på nåt sätt klanka ner på dig och din ridning men med de förutsättningarna du har så grundar du inte för nån bra eller rolig ridning med en ridväg på 15 min fram och tillbaka. Jag skulle absolut försöka hitta ett annat stall, finns säkerligen många ställen som inte är så fruktansvärt dyra om man kan tänka sig att t.ex. inte ha ridhus utan ridbana eller något som ligger längre från stan med då med mer ridvägar.
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

:bow: Min mening i det hela också, det ena leder ju till det andra...
 
Sv: Hjälp! extremt pigg häst...

Det låter som om den blir glad/stressad av att komma ut på tävling/träning... Inte helt ovanligt de flesta hästar laddar när de kommer hemifrån. Hur mkt har du varit ute med den? Oftast lugnar de ner sig lite när de får mer rutin, fast inte alla:angel: Försök att vara lungn själv rid mkt övergångar o få den att lyssna på dig ÄVEN om h*n helst av allt bara vill springa... Sen är det ju ett fullblod du har också den är född att springa fort, får man ju ha i åtanke... Vet inte hur mkt den är skolriden, om den har gått löp osv.? Hur är den i hull? Kanske rent av behöver mer mat?

Sen måste jag faktiskt hålla med Aliche också, du kan ju höra dig för om det finns ngt stall med bättre ridmöjligheter behöver inte bli så himla dyrt kanske ngn granne har en box över? Sen behöver man faktiskt vara väldigt noggrann med fram o av skrittning. Det tar 10-15 min för hästens blodcirkulation att ställa om från matsmältning till arbete samt att leder o muskler måste få tid att bli varma...:angel:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 617
Senast: ufot
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 743
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp