Hjälp! Får dom göra så?

Em3li3

Trådstartare
Hej.
Jag har lämnat ut min häst på foder. i vårat kontrakt står det att jag som ägare ska stå för "ev. veterinärs kostnader" och det är jag mycket väl medveten om.
Men fodervärden fråga mig om det var ok att vet. besikta henne, och ja sa: ja, det rör inte mig i ryggen. Du gör som du vill.(menade på att jag står inte för de, isf vill jag vara med)

Det var meningen att dom skulle köpa henne men jag tar tillbaka henne, då hon var 0.5 grader halt VF, BB.

I besiktnings protokollet står det att besiktningen är begärd av mig och så är inte fallet, för det var dom som vela ha henne besiktad och nu har dom fakturerat räkningen i mitt namn utan någon som helst kontakt med mig från veterinär.

Nu är frågan: Hur kan dom fakturera i mitt namn? och det enda uppgift som det står om mig i protokollet är "ägaren" inge telefon nummer eller person nummer/uppgifter inte någon ting. Hur går det ihop?
Borde inte veterinären kontakta mig för ett klartecken?
Isf skulle varenda fodervärd eller vem som helst skicka fakturor i varandras namn?! hur går det ihop.

Sen går foderkontraktet ut den 9/8(måndag) och nu när dom fick reda på att dom inte fick köpa henne utan att jag tar hem henne så sa dom att dom skulle ställa henne i hagen och ställa ut alla hennes grejer på måndag morgon.
Får dom göra så med?
för det står 9/8 i kontraktet och då gäller det till 24.00 på måndag natt? eller?

Jag är väldigt förvirrad! HJÄLP MIG..:confused::cry:
Finns det någon som har haft sin häst ute på foder eller tagit på foder och fått sånna här problem?
Jag är väldigt tacksam för svar. Tack oTack
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

De här dagarna fram till måndag är väl inget att bråka om, varför inte hämta hem hästen eftersom den inte ska stå kvar?

Gällande räkningen från klinken hade jag kontaktat kliniken direkt och krävt kreditering och att de debiterar uppdragsgivaren, d v s fodervärden.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Hejsan, och tack för svar.

Hästen står 60 mil bort och har ingen som kan köra mig förens på måndag morgon. därför kan jag inte hämta henne tidigare. Tråkigt nog, annars hade jag åkt direkt.
Hur menar du? ska jag ringa vet. och kräva/säga vad?:confused:

Tack
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Lite problem med avståndet. Påminn fodervärden att de har ansvar för vården av hästen fram till dess att du hämtar den. Så länge det sker på måndag så är det ju deras ansvar.

Vad gäller fakturan: precis det jag skrev.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Egentligen känns det barnsligt att skriva detta men jag måste.
I besiktningspappret står ägarens personnummer så det är ingen snack om detta och innan jag som fodervärd tog mig an hästen så gick du som ägare med på att du skulle stå för eventuell veterinärbesiktning och eftersom hästen skulle säljas så var det ett måste att den genomgick en besiktning vilket DU skulle betala.

Det står i fodervärdsavtalet att DU som ägare skulle betala eventuella veterinärskostnader och en besiktning är en veterinärskostnad.

Till moderatorn för denna tråd, jag tycker du skall stänga denna tråd för ärendet ligger hos jurist för tillfället.

Mvh Fodervärden
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Hej.


Sen går foderkontraktet ut den 9/8(måndag) och nu när dom fick reda på att dom inte fick köpa henne utan att jag tar hem henne så sa dom att dom skulle ställa henne i hagen och ställa ut alla hennes grejer på måndag morgon.
Får dom göra så med?
för det står 9/8 i kontraktet och då gäller det till 24.00 på måndag natt? eller?

Vad jag vet ska hästar gå ute på dagarna och det är därför hästen skulle vara i hagen + att vi är bortresta under måndagen och tisdagen och hästarna går på bete. Svårare än så är det inte. Men som sagt denna tråd borde tas bort så ärendet ligger hos jurist.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Men ta det lugnt. Hästen är ju inte så halt att den inte kan gå i en hage. Det är ju sommar. Bara hon får vatten + ev hö om det inte finns så mycket bete klarar den sig säkert fram till måndag. Nu går ju faktiskt många hästar ute dygnet runt. Synd att den visade reaktion, var den ok vid utlämnandet till fodervärden?
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Ingen besiktning gjordes innan utlämnande av häst till mig som fodervärd och ingen reaktion syns vid ridning utan endast på vet.besiktning.

Och vill lämnar ju inte hästen ensam utan vatten och mat direkt, har ju fler hästar som ska ha mat och vatten.

Vill observera att det INTE är JAG som fodervärd som kommer att köpa hästen dock kommer den stå i samma stall som min häst.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Är du eller är du inte fodervärden? Jag förstår faktiskt inte.

Om det finns skrivet att ägaren betalar besiktningen så får ju ägaren självklart betala den.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

det är jag som är fodervärden. En veterinärbesiktning är en veterinärskostnad och det har jag även kollat upp med en jurist.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Okej, nu är jag nog ovanligt lördagströg, men jag fattar inte.
Varför ska hästen hämtas öht om en i ditt stall ska köpa den? Och verkar det inte lite onödigt dyrt att konsultera hästjurist över en besiktningskostnad? En jurist har en ganska hög timpenning som väl måste bli något liknande besiktningen för en konsultation?

Jag blir i alla fall mer och mer säker på att jag aldrig kommer varken lämna ut någon av mina på foder alt ta en häst på foder någon gång ju fler såna här trådar jag ser.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Det har inte bara med besiktningskostnaden att göra utan det har med att ägaren har brutit ett muntligt köpeavtal som det finns bevisning till.

Som sagt jag är bara en snäll tjej som ville hjälpa en kompis:)
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Men om du vill ha hästen besiktade kan du ju inte kräva att ägaren ska betala kostnade. Utan då får man göra upp om vem som ska betala INNAN man besiktar hästen.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

DET STÅR INGA UPPGIFTER OM MIG I PROTOKOLLET!
Hur kan ni fakturera i mitt namn????
Jag tycker att det känns som att "fodervärden" bara är ute efter bråk.
jag tycker det är stört löjligt.
hon erbjöd mig 15 tusen för henne och jag känner att jag vill inte ha 15 för henne ist tar jag hem henne. Har inte jag som ägare rätt att göra så?
RING IST!!!:mad:
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

det gjordes muntligt och det var dumt att det inte kom med i kontraktet. DEt var sagt att ägaren skulle bekosta eventuell vet.besiktning om det skulle bli en försäljning och nu var det en som ville ha hästen så en vet.besiktning gjordes.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Jag blir i alla fall mer och mer säker på att jag aldrig kommer varken lämna ut någon av mina på foder alt ta en häst på foder någon gång ju fler såna här trådar jag ser.

Precis vad jag också tycker... (Och den ena historien är snurrigare än den andra)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Vad jag vet så har inte jag startat bråk och jag har väl egentligen inte med detta och göra men jag tycker att det är synd om hästen ska komma i kläm.

Jag ville bara hjälpa dig med att sälja din häst och jag har gjort så gott jag har kunnat men nu verkar det som att jag bara ska få skit för detta, tur att jag är en sån som tackar och tar emot.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Men om du vill ha hästen besiktade kan du ju inte kräva att ägaren ska betala kostnade. Utan då får man göra upp om vem som ska betala INNAN man besiktar hästen.

Tack så mycket för att du förstår vad jag menar.

Dom skrev bara: är det okej om vi besiktar Chessie på måndag?
Svar: ja ni gör precis som ni vill.

Dom skrev inget om att det var jag som skulle stå för den, ska jag betala för den vill jag gärna vara med och se vad som görs och vad som sägs.

Och ang. eventuella veterinärs kostnader så förstog jag det som att: om hon gjorde illa sig så en veterinär lär tillkallas skulle jag stå för det.

Det var fodervärden som vela besikta och då är den inte begärd av mig som ägare..

Jag tycker detta är en lärorik tråd, nu kan alla se vad som kan hända om man hamnar i tvist som ägare-fodervärd.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Men du kan ju inte sälja en häst som inte är i din ägo. Om du vill vara så snäll mot ägaren så måste du ju fråga först om ägaren tex vill sälja till ett visst pris och till en viss person, eller?
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Hajjar ingenting :confused:

I vart annat inlägg skriver du att du ÄR fodervärden och i ett annat är du det inte??

Har du lånat ut nicket?

Oavsett om du är bortres kan väl någon finnas där som möter upp ägaren när hon kommer? Hästarna lämnas väl ändå inte utan tillsyn de dagar du är borta.

Angelwings- Det finns massor med bra fodervärdshistorier men precis som i alla affärer (bilköp, husbyggen mm) så är det bara de negativa som lyftes fram. I alla de fall som är bra finns ingen anledning att diskutera på forum.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 764
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 597
Senast: athena
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 459
Senast: Grazing
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp